Oekraïne

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 13:35

Enkeltje Moskou!!!
Met zulk soort mensen valt niet te praten dat is duidelijk.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 13:36

Roodvos schreef:
Poosje81 schreef:
Idem, hopelijk krijg ik geen neigingen om m door t scherm te trekken.

Samen trekken?
Wat een schertsvertoning dit _-:(

50 jaar terug in de tijd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 13:38

Argh, kan die vent niet terug naar Rusland :').

Al vind ik Maaike Schoon wel vervelend interviewen... Ik snap het wel, maar dat steeds onderbreken en door elkaar praten is zo irritant...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 13:47

@San: ja, maar hij beantwoord ook gewoon de vragen niet en draait zijn eigen plaat af.

Ik vind de duiding van Renée Jones-Bos wel fijn.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 13:47

_San87_ schreef:

Al vind ik Maaike Schoon wel vervelend interviewen... Ik snap het wel, maar dat steeds onderbreken en door elkaar praten is zo irritant...

Ze hield m aan banden en terecht, anders krijg je zelfs op NL tv een pro-Poetin propaganda programma.
Echt, wat die man durft uit te spreken :(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 13:49

Roodvos schreef:
@San: ja, maar hij beantwoord ook gewoon de vragen niet en draait zijn eigen plaat af.

Ik vind de duiding van Renée Jones-Bos wel fijn.

Snap ik, maar ik vond het gewoon irritant. Laat m uitspreken en wijs m dan op hoe jij er tegenaan kijkt. Het was nu net een kleuterdebat.

Renée is inderdaad een fijne toevoeging :j.

Poosje81 schreef:
_San87_ schreef:

Ze hield m aan banden en terecht, anders krijg je zelfs op NL tv een pro-Poetin propaganda programma.
Echt, wat die man durft uit te spreken :(

Nah, vind ik niet. Ik vond het vooral heel chaotisch en onduidelijk. En daar droeg zij aan bij.

Pro-Poetin propaganda zou t nooit worden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 13:53

sureido schreef:
Maar dan nog gaat hij het niet winnen van de NAVO hoor, of het nou ter land, ter zee of in de lucht is. En dat weet Putin ook prima denk ik zk. Ik zie het niet per se als provoceren van Rusland maar ze willen heel Oekraïne dus ook de grensgebieden…

Of ja, ik vind Rusland sowieso wel provoceren in totaal maar ik zie dit niet als ‘extra’, voor jullie denken dat ik team Putin ben :+

Dat dachten ze eerst met Hitler ook alleen dat liep ook anders dan verwacht.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 13:59

Marcella schreef:
sureido schreef:
Maar dan nog gaat hij het niet winnen van de NAVO hoor, of het nou ter land, ter zee of in de lucht is. En dat weet Putin ook prima denk ik zk. Ik zie het niet per se als provoceren van Rusland maar ze willen heel Oekraïne dus ook de grensgebieden…

Of ja, ik vind Rusland sowieso wel provoceren in totaal maar ik zie dit niet als ‘extra’, voor jullie denken dat ik team Putin ben :+

Toen bestond de NAVO nog niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:00

Marcella schreef:
sureido schreef:

Totaal niet te vergelijken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:02

Dat is waar, maar vind het onderschatten van Poetin ook alsnog erg gevaarlijk even als 100% vertrouwen op de navo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:06

Marcella schreef:
Dat is waar, maar vind het onderschatten van Poetin ook alsnog erg gevaarlijk even als 100% vertrouwen op de navo.

Niemand onderschat Poetin. En waarom is vertrouwen op een gezamelijke defensieve macht gevaarlijk?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:07

_San87_ schreef:

Vond ik ook.
Ik vond het punt van de soevereiniteit van Ukraïne wel interessant, ik had best meer willen horen over de commando's van de Washington die Ukraïne op zou volgen. En had graag wat meer gehoord of de man vindt dat de WHO en VN liegen.

En thermobare wapens zijn toegestaan en vriendelijke wapens :oo en moet je gebruiken om vrouwen, kinderen en ouderen uit schuilkelders te bombaderen... euh, vijandelijke militairen die zich ondergronds verscholen hebben te treffen :?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:10

Omdat grootste gedeelte van die macht Amerika is en die je net zo goed zou kunnen laten vallen als ze er zelf beter van worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:13

Marcella schreef:
Omdat grootste gedeelte van die macht Amerika is en die je net zo goed zou kunnen laten vallen als ze er zelf beter van worden.

Oh, ja dat dat gebeurt wanneer de NAVO in actie komt is echt heel waarschijnlijk.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:14

Over Buitenhof:
Imo was ze wat te emotioneel en liet daardoor kansen liggen voor andere vragen zoals hierboven. Maar ik denk dat er vanuit die ambassadeur ook alleen maar propaganda-achtige antwoorden zouden komen op wat voor vragen dan ook.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:23

Ann schreef:
Over Buitenhof:
Imo was ze wat te emotioneel en liet daardoor kansen liggen voor andere vragen zoals hierboven. Maar ik denk dat er vanuit die ambassadeur ook alleen maar propaganda-achtige antwoorden zouden komen op wat voor vragen dan ook.

Dat weet je natuurlijk wanneer je zo'n man uitnodigt. Je kunt niet verwachten dat iemand op de betaallijst van het Kremlin eerlijk gaat antwoorden wat hij echt vindt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:24

irmaz schreef:
_San87_ schreef:

Vond ik ook.
Ik vond het punt van de soevereiniteit van Ukraïne wel interessant, ik had best meer willen horen over de commando's van de Washington die Ukraïne op zou volgen. En had graag wat meer gehoord of de man vindt dat de WHO en VN liegen.

En thermobare wapens zijn toegestaan en vriendelijke wapens :oo en moet je gebruiken om vrouwen, kinderen en ouderen uit schuilkelders te bombaderen... euh, vijandelijke militairen die zich ondergronds verscholen hebben te treffen :?

Die Maaike had weinig keus en daarin ga ik mee met de ambassadeur die in Moskou heeft gewerkt. Als Maaike dit niet had gedaan dan was het interview gebruikt voor de Russische propaganda machine want de Russische ambassadeur probeerde het gesprek iedere keer over te nemen door zelf de vragen aan haar te stellen. Daar trapte ze niet in.
Tevens heeft de ambassadeur duidelijk wel antwoord gegeven op alle vragen:
1. Vacuüm bommen zijn geoorloofd, dus gebruikt;
2. De Oekraïners gebruiken mensen als menselijk schild→ waardoor het lijkt alsof er zoveel burgerslachtoffers zijn;
3. Er wordt door de WHO, de VN , de EU, Amnesty international , de New York tiomes :list: gebruik gemaakt van fake news;
4. De aanval op het kinderziekenhuis was een aanval op een militair object en er waren acteurs aanwezig→ "kijk maar naar die zogenaamde zwangere vrouw (slechts eentje maar) die later op de brancard naar binnen werd gebracht";
5. De Russen zijn terecht binnen gevallen om het neo nazisme aan te pakken die zelfs in de regio's waar het allemaal begon zeer actief waren;
6. De Oekraïners hebben recht op een gedeeltelijke soevereine status (dus kwam hij terug op zijn uitspraak van weken geleden waar hij zei dat Oekraïne een souverein land zou zijn) want de neo nazisch vallen de Russische inwoners aan en de regering is spreekbuis en laat zich sturen door Washington ipv dat ze zich Souverein opstellen→ dus dit "rechtvaardigt de actie van Rusland" (hij vermeed het woord inval en oorlog) en Oekraïne is gedeeltelijk Souverein;
7. De vraag over gebruik Rusland irt chemische wapens gebruik werd beantwoord dat het andersom is daar Oekraïne de chemische wapens zou hebben en dat de Russen zich gaan verdedigen als ze die inzetten .
8. :list: :list: :list: Kan het nog duidelijker→ ik had dit volkomen verwacht.

Dus alle antwoorden die we al kenden vanuit de Russische propaganda machine hebben we wederom gehad met volle overtuiging, dus deze 70 jarige ambassadeur hoeft niets te vrezen voor zijn hachie van Poetin.

Bijzonder was dat hij de hele vraag of hij medelijden had met de Oekraïense bevolking negeerde en/ of afdeed dat er geen burger doelen en bewoners geraakt waren.

Dus wat willen we nog meer en wat verwachten we nog meer van Maaike?

Dit is zo'n gast die als je beleefd bent en laat uitspreken je gebruikt als spreekbuis voor je propaganda materiaal en ik deel daarin 100% de goedkeuring die de ex ambassadeur uit Nederland in Moskou gaf aan dit gesprek. Voor een goed gesprek heb je twee mensen nodig en ik denk dat Maaike zeer strikt is geadviseerd hoe hier mee om te gaan.
Wellicht had een ander journalist het beter gedaan→ maar dat is nog maar de vraag. In ieder geval heeft de Nederlandse TV zich niet geleend voor spreekbuis van Rusland.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:28

Mooie heldere post, Pien. Ik kan me er helemaal in vinden. Ze had inderdaad waarschijnlijk geen andere keus qua manier van interviewen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:29

Griezelig dat zo’n ambassadeur gewoon zegt dat die rotwapens legitiem zijn om in te zetten om mensen uit schuilbunkers te krijgen.
Wat voor mensen denken ze dat er in die bunkers zitten? Burgers he.
Er helemaal aan voorbij blijven gaan dat oorlog starten al direct vreselijk is, en er gewoon sowieso geen recht is een ander land in te vallen.
Wat een rare denkwijze. Echt creepy.
Ik heb een aantal Russische boeken gelezen zoals Oorlog en Vrede, het is en blijft een apart volkje. Die wij volgens mij nooit helemaal kunnen begrijpen.

Ben zelf sinds de dreiging ontstond Pools gaan leren, zit nu op 300 woorden (ik leer niet zo snel maar de aanhouder wint), het is geen Oekraiens maar er is wel overlap. Misschien doe ik het ook wel als afleiding, als ik bang wordt van het nieuws ga ik alle ‘actieve’ woordjes weer oefenen in de app. Geen idee of het ooit ergens goed voor is, had nog eens terug willen gaan naar de mooie stad Gdansk maar ja.
Daar loopt het nu ook helemaal vol met vluchtelingen.

Ik hoop dat NL snel wetten gaat loslaten, kostendelersnorm en werkvergunning gedoe. Edit/ en ook regels in de landbouw, laten we slim gebruik maken van de grond die er is. /edit
En we er gezamenlijk, samen met de Oekraïners, het beste van maken.
En er snel weer vrede is..

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:32

Ann schreef:
Over Buitenhof:

Dat ben ik met je eens maar juist daarom vind ik het interessant om te zien hoe ver die propaganda gaat. Op zich lijken die Russen een hele eigen werkelijkheid te hebben opgebouwd en ik ben benieuwd hoe ze hun plek t.o.v de rest van de wereld zien. Dat maakt ze een stuk voorspelbaarder.

Blijkbaar vinden ze het hun goed recht een soeverein land binnen te vallen als zij vinden dat dat land onder verkeerde invloed staat van een ander land. En stiekem denk ik dat China het met deze redenatie eens is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:33

pien_2010 schreef:
Die Maaike had weinig keus en daarin ga ik mee met de ambassadeur die in Moskou heeft gewerkt. Als Maaike dit niet had gedaan dan was het interview gebruikt voor de Russische propaganda machine want de Russische ambassadeur probeerde het gesprek iedere keer over te nemen door zelf de vragen aan haar te stellen. Daar trapte ze niet in.
Tevens heeft de ambassadeur duidelijk wel antwoord gegeven op alle vragen:
1. Vacuüm bommen zijn geoorloofd, dus gebruikt;
2. De Oekraïners gebruiken mensen als menselijk schild→ waardoor het lijkt alsof er zoveel burgerslachtoffers zijn;
3. Er wordt door de WHO, de VN , de EU, Amnesty international , de New York tiomes :list: gebruik gemaakt van fake news;
4. De aanval op het kinderziekenhuis was een aanval op een militair object en er waren acteurs aanwezig→ "kijk maar naar die zogenaamde zwangere vrouw (slechts eentje maar) die later op de brancard naar binnen werd gebracht";
5. De Russen zijn terecht binnen gevallen om het neo nazisme aan te pakken die zelfs in de regio's waar het allemaal begon zeer actief waren;
6. De Oekraïners hebben recht op een gedeeltelijke soevereine status (dus kwam hij terug op zijn uitspraak van weken geleden waar hij zei dat Oekraïne een souverein land zou zijn) want de neo nazisch vallen de Russische inwoners aan en de regering is spreekbuis en laat zich sturen door Washington ipv dat ze zich Souverein opstellen→ dus dit "rechtvaardigt de actie van Rusland" (hij vermeed het woord inval en oorlog) en Oekraïne is gedeeltelijk Souverein;
7. De vraag over gebruik Rusland irt chemische wapens gebruik werd beantwoord dat het andersom is daar Oekraïne de chemische wapens zou hebben en dat de Russen zich gaan verdedigen als ze die inzetten .
8. :list: :list: :list: Kan het nog duidelijker→ ik had dit volkomen verwacht.

Dus alle antwoorden die we al kenden vanuit de Russische propaganda machine hebben we wederom gehad met volle overtuiging, dus deze 70 jarige ambassadeur hoeft niets te vrezen voor zijn hachie van Poetin.

Bijzonder was dat hij de hele vraag of hij medelijden had met de Oekraïense bevolking negeerde en/ of afdeed dat er geen burger doelen en bewoners geraakt waren.

Dus wat willen we nog meer en wat verwachten we nog meer van Maaike?

Dit is zo'n gast die als je beleefd bent en laat uitspreken je gebruikt als spreekbuis voor je propaganda materiaal en ik deel daarin 100% de goedkeuring die de ex ambassadeur uit Nederland in Moskou gaf aan dit gesprek. Voor een goed gesprek heb je twee mensen nodig en ik denk dat Maaike zeer strikt is geadviseerd hoe hier mee om te gaan.
Wellicht had een ander journalist het beter gedaan→ maar dat is nog maar de vraag. In ieder geval heeft de Nederlandse TV zich niet geleend voor spreekbuis van Rusland.

Hij heeft alles exact beantwoord zoals Rusland het allemaal ziet :).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:57

Precies. Kijk ik ben er van overtuigd dat als deze jonge journalist naar dit interview kijkt over 20 jaar dat ze zal zeggen dat en dat zou ik nu anders doen. Je kon duidelijk zien dat ze gespannen was, wellicht emotioneel en tevens kon je zien dat dit een grote journalist gaat worden. Er is nog genoeg leercurve.
Marielle Tweebeeke en Twan Huys zag je dit ook aan toen ze jong waren en begonnen en die gingen er toen ook anders in als nu. Neemt niet weg, dat ze het niet over heeft laten nemen, en toch veel antwoorden heeft gekregen ook al waren die bekend. Dus zo slecht vond ik het echt niet. Maar het zal ook niet haar beste interview worden ooit. Het was ook een heel belangrijk interview en iedereen aan beide zijde kijkt mee of kijkt het terug. Met die druk zal ze later ook beter om kunnen gaan.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:12

Bedankt voor deze updates dames. ik kon helaas niet kijken

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:14

Wat ik zelf veel interessanter vond, was dat de ambassadeur van Nederland die in Rusland heeft gewerkt, vertelde dat de situatie in de koude oorlog ook iets heel duidelijks had. Eens met haar.
Tevens het verhaal dat Poetin al jaren geleden aan een idioot lange tafel op afstand zat met ambassadeurs etc. Was voor mij nieuws. ën vertelde ze, dat er iets veranderd is paar jaar geleden (zij noemde het getal 3 jaar) met Poetin .

Daks jij bedankt voor al je berichten weer. Erg fijn!

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:39

Vanuit mijn groep.

❗️Een buitenlandse journalist werd naar het Okhmatdyt-ziekenhuis vervoerd nadat hij gewond was geraakt bij Russische beschietingen in Irpin. Eerder was zijn collega, een correspondent van de New York Times, overleden.