Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 19:17

Zo had ik het nooit bekeken eigenlijk, Karl. Mijn belangstelling stamt ook uit de periode voordat extreem rechts weer opgang maakte.

En ik probeer dus al heel lang een psychologische verklaring te vinden voor een wereldoorlog (en genocide) die meer dan 50 miljoen mensen het leven kostte.

Karl66Jarig

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 19:28

Ruitje, op wat voor manier zou Versailles dan invloed gehad hebben?

Voor alle duidelijkheid, Duitsland had de eerste wereldoorlog verloren en als verliezers zaten ze aan de verkeerde kant van de tafel in Versailles. Maar Versailles is nooit volledig uitgevoerd en de werkelijke invloed eind jaren '20, begin jaren '30 in de vorige eeuw was gewoon verwaarloosbaar. Behalve dat het door de nazi's groot gemaakt werd omdat het hun goed uitkwam.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 19:43

Dan blijft de vraag. Hoeveel is er nog nodig om het weer helemaal mis te laten gaan? Ik bedoel de problemen blijven zich op stapelen en er is niet echt zich op verbetering op het moment.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 20:11

Hmmm, dat verdrag van Versailles ging niet alleen over geld.

Ook over de Volkerenbond, maar Duitsland mocht geen lid worden (voor straf).
Het ging ook over demilitarisering.

En ja, de nazi's hebben flink op de trom geroffeld over hoe vernederend 'Versailles' wel niet was.
Het gebruik van de Spiegelzaal bijvoorbeeld.
(Maar dat maakt het nog geen mythe.)

En tot op de huidige dag is 'inflatie' een schrikbeeld in Duitsland.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 21:04

Eens Janneke... En over het kwijt raken van een hele boel grond( zowel aanliggend aan Duitsland als koloniën)

Het Dawes plan is nog gevolgd door meerdere andere plannen( omdat het dus niet werkte :') ) en de opvolgende plannen werkten ook niet.

Toen de Duitsers niet konden voldoen werden er als represailles nog even wat gebieden bezet.

Dan nog het feit dat andere landen geen herstelbetalingen hoefden te doen.

Werkelijk, lees gewoon Wikipedia en je stuk word ontkracht.

Versailles is niet de enige oorzaak, maar zeker een van de.

Nee, echt echt absurd dat je dit op een 'onwaarheid die extreem rechts nu in onze tijd gebruikt' gooit, dit is gewoon geschiedkundig de algemene versie van de oorzaak van wo2.

Ik vind wat je nu doet bijna wappie de andere kant op eigenlijk :+ . Bijzonder wel dit.

Karl66Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 22:27

Hou toch op, vergelijk het eens met het Brest Litovsk verdrag, waar Duitsland de voorwaarden mocht dicteren aan de Russen. Ja, als verliezers zaten ze aan de verkeerde kant van de tafel bij de vredesonderhandelingen, dat is de plek waar de verliezers meestal zitten. En ja het was een behoorlijk draconisch vredesverdrag. Maar als je gaat kijken naar de uitwerking in de praktijk, dan viel Versailles uiteindelijk heel erg mee.

Het waren gewoon de nazi's die het verdrag misbruikten om de Duitsers te vertellen hoe verschrikkelijk slecht ze behandeld waren en waarbij ze en passant de Joden ook nog even als schuldigen aanwezen, waarmee ze de bestaande onvrede konden kanaliseren.

Maar de oorzaak van die onvrede was helemaal niet Versailles, dat was de achterblijvende economische groei op het platteland en de afbraak van de sociale voorzieningen.

Als de Republikeinen in de VS nu een staatsgreep plegen, omdat ze vinden dat verkiezingen gestolen zijn door de Democraten. Gaan we dan ook over honderd jaar zeggen dat de reden van de staatsgreep de gestolen verkiezingen zijn? Of zeggen we dan dat het een smoes was, omdat die verkiezingen nooit gestolen zijn en zeggen we in plaats daarvan de werkelijkheid, namelijk dat dit een smoes was om de staatsgreep legitimiteit te geven?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 22:53

Ben even gaan googlen maar lees wel hier en daar dat de VS na de beurskrach de leningen terugtrok en er opnieuw een periode van economische malaise aanbrak.
Nou ja, we zijn het er in elk geval wel over eens dat een beroerd economisch klimaat koren op de molen van extreme politieke groeperingen is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 22:55

Tja, we noemen die dingen 'vredesverdrag', want ze bezegelen letterlijk het einde van een oorlog.

...maar brengt het nou echt vrede?

De strategie van de EGKS werkte een stuk beter: voormalige vijanden gaan handelen.
(Inmiddels hebben we een verre opvolger, de EU. Er zijn heftige diplomatieke ruzies geweest - journalisten die geschreeuw hoorden tijdens bilateraal overleg - en inmiddels 76 jaar geen oorlog tussen Duitsland en Frankrijk. Dat is een record.)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 23:03

Je laatste alinea is een vergelijking die nergens op slaat.

Dat de Nazi's het ingezet hebben als propaganda middel, wil niet zeggen dat het geen oorzaak was. Dat kan beiden naast elkaar bestaan.

Brest Litovsk is again een vergelijking die hier los van staat. Je kunt er wel steeds andere dingen bij halen maar je verhaal betreft Versailles klopt gewoon niet.

Door het Verdrag van Versailles en de politieke beslissingen in Duitsland ( o.a. https://duitslandinstituut.nl/naslagwer ... erinflatie ) kwam Duitsland in een situatie waarbij ze veel leningen afsloten( jouw genoemde Dawesplan o.a.) , wat Duitsland extra problemen opleverde met de Beurskrach ( https://duitslandinstituut.nl/naslagwer ... tabiliteit )

En ja, alle andere zaken die jij noemt spelen ook mee. Er is niet een oorzaak voor WO 2, maar Versailles was er volgens alle geschiedenisboeken wel 1.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 23:06

mysa schreef:
Ben even gaan googlen maar lees wel hier en daar dat de VS na de beurskrach de leningen terugtrok en er opnieuw een periode van economische malaise aanbrak.
Nou ja, we zijn het er in elk geval wel over eens dat een beroerd economisch klimaat koren op de molen van extreme politieke groeperingen is.

Zeker mee eens, wat ik echter zorgwekkend vind is dat wij op dit moment een prima economisch klimaat hebben en er nu al zoveel onvrede lijkt te zijn... Dan denk ik: wat is er voor voedingsbodem als er crisis is?

Maargoed, laten we hopen dat we hebben geleerd van het verleden :o

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 23:26

Ja, dat denk ik ook. Aan de andere kant: hoeveel mensen zouden het in werkelijkheid zijn? Ik krijg toch de indruk dat het een vrij kleine maar zeer luidruchtige groep is. Die dus wel heel veel media-aandacht genereert?

Van die acht zetels van fvd zou bij verkiezingen nu al niet veel meer over zijn, vermoed ik. (hoop ik)
Pvv laat ik even buiten beschouwing want hoe verwerpelijk ik de ideeën ook vind, de echte radicalen zitten daar volgens mij niet.
In elk geval: het gros van Nederland gaat nog niet richting extremisme.

Maar onder de 'juiste' omstandigheden, weet ik het ook zo net nog niet...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 23:33

Nee je hebt wel gelijk denk ik, zowel op links als op rechts krijgen de extremen de meeste aandacht op sociale media.

Ik heb echter wel het idee dat bijv. De toeslagenaffaire en de woningnood ook bij de iets gematigde Nederlander voor wat 'onvrede' zorgt. En ook eigenlijk als ik eerlijk ben, best terechte onvrede.

Maargoed, een oplossing heb ik ook niet, want ik wil graag dat de woningnood word opgelost maar niet op mijn hectares grond, en niemand neemt een Afghaan in huis dus hypocriet zijn we allemaal denk ik :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 11:57

De toeslagen affaire is een groot schandaal. Voor mijn ouders heb ik het iedere keer via de belasting telefoon op kunnen lossen gelukkig en ik vond het erg vreemd. Terugkijkend was ook ik geschokt dat het zo structureel was en zo ernstig in plaats van incidenten zoals ik toen dacht.
Erg veel levens, ook van kinderen zijn volledig verwoest en niet alleen van de kinderendie uit huis geplaatst zijn. Daarin vind ik dat de overheid een vijandige houding heeft en had jegens haar onderdanen. Een zeer grote schande.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 12:17

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 12:24

Anoniem schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1506526 ... -op-bordes

hoe triest kan het zijn, heb je zo je best gedaan en dan kun je niet op de foto,

Eigenlijk moeten ze in plaats van de traditionele foto zo'n Teams foto maken. Heel toepasselijk voor deze tijd! ;)

Gelukkig is Kaag niet ziek en dus hopelijk snel weer helemaal van de partij.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 12:25

Jessix schreef:
Eigenlijk moeten ze in plaats van de traditionele foto zo'n Teams foto maken. Heel toepasselijk voor deze tijd! ;)

Gelukkig is Kaag niet ziek en dus hopelijk snel weer helemaal van de partij.

Dat zou zeker een goeie zijn. Ze zeggen tegen iedereen dat die thuis moet werken. Zelf hebben ze nog niet 1 dag thuis gewerkt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:17

Willem Engel zet adres Kaag online, D66-leider doet aangifte - https://nos.nl/l/2412491

Voor mij mag iedereen die dit doet gewoon op water en brood achter de tralies

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:45

Bah wat een nare actie! Wat heeft dat nou voor een zin?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:47

Treiteren, olie op het vuur. Hopen dat er nog wat gekken, al dan niet met fakkel, voor haar huis gaan staan.
Laatst bijgewerkt door mysa op 09-01-22 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:48

Jessix schreef:
Bah wat een nare actie! Wat heeft dat nou voor een zin?

Misschien om te klieren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:57

Doxing… :(
Heel hip tegenwoordig,
Onder t mom “vrijheid van meningsuiting”, “jij kan me niks maken”, “ik mag dit”, “Neurenberg..”
Etc .. O.a. Agenten hebben er al langer last van … fijn dat ze aangifte doet,
Hopelijk schept t een precedent, maar ik denk dat ze er niks mee kunnen..?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:59

Echwel schreef:
Willem Engel zet adres Kaag online, D66-leider doet aangifte - https://nos.nl/l/2412491

Voor mij mag iedereen die dit doet gewoon op water en brood achter de tralies

Van bij mag mijnheer Engel een heuse douw krijgen. Nare nare man!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:30

Dit vind ik zo naar, wat voor straf staat daar eigenlijk op?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:31

ruitje schreef:
Dit vind ik zo naar, wat voor straf staat daar eigenlijk op?

De vraag is of er straf op staat want dan zal toch in de wet iets moeten staan dat dit niet mag.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:33

Nou van mij mag er een beste straf op staan..

Bij wie het dan ook gebeurd....