Drama in [***]: 15 gewond, 8 doden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Re: Drama in Apeldoorn: 15 gewond, 7 doden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 13:13

Ik begrijp even niet waar je naar toe wilt Detour.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 13:21

Wat is normaal? Het leven van Karst gaat onder een microscoop gelegd worden, dan is er van alles te zien, ook bij ons "normale" mensen. Dan komen er akelig veel mensen die overeenkomsten met Karst vertonen. Natuurlijk is iedereen uniek, maar er is nou eenmaal normaal en normaal.. Ik moet dan even denken aan het liedje van Spaan en Vermeegen: "De doodgewone man"

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 13:25

Je kan geen diagnostiek plegen op bokt, er zijn zoveel beweegredenen mogelijk. Het is spijtig enerzijds dat hij dood is dan kon er een goede case studie van gemaakt worden en leren we weer meer over dit gedrag.
Het blijft een pure gok.
Sterkte aan al de slachtoffers die getroffen zijn.

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 13:36

dat was ook met die aanslag op die school in Amerika.
Waren 2 leerlingen van een school, waren altijd teruggetrokken en werden gepest vanwege hun uiterlijk.
Ze hebben met zn 2e geweren meegenomen en de school in getrokken om iedereen neer te knallen die ze tegen kwamen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 13:42

Het heeft echt geen nut om allemaal voorgaande gevallen neer te zetten. Elk geval is anders, het kiezen van een auto en het kiezen van een wapen geeft alleen al een heel ander profiel aan en dus achterliggende redenen.

En of hij normaal of abnormaal was, zou ik me niet teveel mee bezighouden. Veel daders worden inneens "ik wist dat er iets vreemd aan hem was" na de daad en dat zijn de dingen die in de krant komen dus zou er niet teveel waarde aan schatten.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 13:48

Inderdaad katiavl. Of dat informatie die vrijkomt ooit zal leiden tot een betere preventie van dit soort gevallen is vrij bedenkelijk. Zelfs als hij was blijven leven maakt dat niet zo veel uit. Het enige dat helpt is het hinderen van akties van de copycats die zouden kunnen komen. Dat wil zeggen een beter sluitende ring rondom de festiviteiten, waardoor je feitelijk niet eens met een hummer doorheen komt.

Copycats zijn een wezenlijk (en wereldwijd) probleem. Schietpartijen op scholen hebben dat pijnlijk aangetoond, hoewel die al sinds de jaren 60 voorkomen. Het kan wel zijn dat een volgende copycat gaat inrijden op het publiek bij een wielerwedstrijd, uit pure frustratie dat de plek wéér is afgesloten. Het issue is, als iemand wereldberucht wil worden, zijn daar altijd mogelijkheden toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 13:57

katiavl schreef:
Het heeft echt geen nut om allemaal voorgaande gevallen neer te zetten. Elk geval is anders, het kiezen van een auto en het kiezen van een wapen geeft alleen al een heel ander profiel aan en dus achterliggende redenen.

En of hij normaal of abnormaal was, zou ik me niet teveel mee bezighouden. Veel daders worden inneens "ik wist dat er iets vreemd aan hem was" na de daad en dat zijn de dingen die in de krant komen dus zou er niet teveel waarde aan schatten.

Heel mooi gezegd Katia, het is idd niet aan ons om voorgaande zaken dr bij te gaan halen (Appelen peren) elk geval is weer uniek.
Mooi stukje in de krant over die vriend van Karst dat schept weer een heel ander beeld.

Janna_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:07

Polivy schreef:
Helemaal met je eens Janna! Verbaas me er echt over hoe snel de slachtoffers geholpen werden en hoe daadkrachtig er werd gehandeld. Echt zo geweldig.

Dat vond ik inderdaad ook super gedaan!
Er gingen mensen (van politie?) de gewonden helpen en de politie hield ze op afstand en dat vond ik echt goed van ze,
ze wisten gelijk wat ze moesten doen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:12

detour schreef:
Je terugtrekken maandenlang met de gordijnen dicht is nl helemaal niet normaal. Dat zijn signalen die serieus genomen mogen worden..

Op dat soort verhalen in de pers zou ik niet teveel afgaan.
Wij hebben regelmatig de gordijnen overdag dicht, gewoon tegen de zon, of simpelweg omdat we te lui zijn om ze open te doen, of omdat het spiegelt op de tv.
Heb mijn buurvrouw ook wel eens horen zeggen (tegen mijn nieuwe schoonmaakster) dat ik een raar mens was, omdat ik soms om 11 uur niet opendeed voor de postbode. Tja, ik was die nacht de hele nacht op geweest voor Gioya die toen nog klein was en lag net een uurtje te slapen. De postbode kon me even gestolen worden. :D

Achteraf gezien zijn er altijd verhalen. Als je netjes hebt geleefd ben je zonderling, zat je regelmatig in de kroeg dan had iedereen het ook al kunnen weten volgens bekenden want met zo'n levensstijl... :Y)

Achteraf weet iedereen altijd alles op de een of andere manier :+
Want als ze het niet hadden kunnen weten, is juist iemands brave levenswandel opvallend.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:12

Ik wou nog even zeggen dat ik het verschrikkelijk vind hoe mensen kunnen zeggen dat die bloemen NATUURLIJK niet voor de overleden bestuurder zijn. Ik vind het idioot dat bloemen voor deze overleden man voor het huis zijn weggehaald en maar voor zijn deur worden gelegd. Ik denk dat het een heel trieste persoon is geweest die in de war is geweest en vergeet niet: elk mensenleven is er één. Het zijne was niet minder waard dan dat van een ander. Zijn familie heeft er ook heel veel verdriet van en er mag best ook respect geuit worden naar deze mensen, zoals bv in een bos bloemen.

Spring nou niet als een dolleman op mijn bericht en zeg dat ik het niet begrijp, want ik vind het echt verschrikkelijk wat er gebeurd is en betreur het dat het heeft moeten gebeuren en dat het zoveel slachtoffers heeft geëist, maar ik dacht dat wij in een beschaafde wereld leven waarin niet alleen vanuit het oergevoel en instinct wordt gehandeld en gesproken. Ik hoop dat het sommige mensen gewoon even bewust maakt dat er meerdere kanten aan zoiets zitten en het ook voor de familie van deze meneer een grote tragedie is.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:31

Polivy schreef:
Ik wou nog even zeggen dat ik het verschrikkelijk vind hoe mensen kunnen zeggen dat die bloemen NATUURLIJK niet voor de overleden bestuurder zijn. Ik vind het idioot dat bloemen voor deze overleden man voor het huis zijn weggehaald en maar voor zijn deur worden gelegd. Ik denk dat het een heel trieste persoon is geweest die in de war is geweest en vergeet niet: elk mensenleven is er één. Het zijne was niet minder waard dan dat van een ander. Zijn familie heeft er ook heel veel verdriet van en er mag best ook respect geuit worden naar deze mensen, zoals bv in een bos bloemen.

Spring nou niet als een dolleman op mijn bericht en zeg dat ik het niet begrijp, want ik vind het echt verschrikkelijk wat er gebeurd is en betreur het dat het heeft moeten gebeuren en dat het zoveel slachtoffers heeft geëist, maar ik dacht dat wij in een beschaafde wereld leven waarin niet alleen vanuit het oergevoel en instinct wordt gehandeld en gesproken. Ik hoop dat het sommige mensen gewoon even bewust maakt dat er meerdere kanten aan zoiets zitten en het ook voor de familie van deze meneer een grote tragedie is.

Ben het helemaal met je eens Polivy :j Het is verschrikkelijk wat hij gedaan heeft maar het blijft een mens met rouwende nabestaanden.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:10

Mooi gezegd Polivy!
Daar had ik zelf ook al zo'n naar gevoel over..
Vind het juist een ontzettend mooi gebaar van iedereen die daar bloemen heeft neergelegd, misschien niet zozeer voor hem, maar de nabestaanden hebben het zo hard nodig. Die zullen het niet makkelijk gaan krijgen..

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:20

Die bloemen zijn toch door de gemeente ín zijn huis gelegd he? Dat kan ik me wel voorstellen ja, want er zullen veel mensen zijn die ze anders weggooien. Bloemen voor zijn ouders, vind ik ook een goed gebaar! Maar als er bloemen voor hemzelf zouden liggen, zou ik ook moeten slikken. :=

Maar dat terzijde, tijdens zo'n gebeuren spelen nou eenmaal heftige emoties mee en die zijn moeilijk uit te schakelen. Ik word nog altijd bleek als ik die Suzuki op mijn netvlies zie. :n (en dan heb ik het alleen via tv gezien)

Verder vind ik de vraag of het een "normaal" iemand was persoonlijk niet zo belangrijk. Een normaal iemand kan heel snel abnormaal worden, door een of andere gebeurtenis. Dat iemand tot zo'n daad in staat is zegt IMO al erg veel, dan is die knop al een tijdje geleden omgegaan waarschijnlijk. Maar dat is allemaal erg speculatief en daar hebben we zo weinig aan.

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:33

Polivy schreef:

Hierin ga ik helemaal mee. Goed gezegd!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:35

Ik heb ook op andere sites gelezen dat de man het op het Koninklijk Huis voorzien zou hebben, omdat er op de dwangbevelen die hij thuis kreeg "In naam der Koningin" stond.
Blijkbaar was hij in de veronderstelling dat daar een directe link tussen was.
Dit vermoeden had ik al... Maar ik moet zeggen dat die man dan wel behoorlijk in de war moet zijn geweest....

Hannahnas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:37

Ik vind het ook heel erg, maar ik vind veel reacties op tv wel erg overdreven. Ik snap natuurlijk dat je echt in schok bent als je er bij hebt gestaan, maar er zijn ook veel reacties van mensen die het op tv hebben gezien. Dan heb ik echt zoiets van wij zijn zelf toch ook mensen aan het uitmoorden, kijk bv eens naar alle (vrede:0) soldaten die het een en ander gingen 'opbouwen', met alle mensen die zij, zeg maar gerust uitmoorden hebben wij tocht ook erg weinig medelijden mee. Er wordt hooguit een keer gezegd van ja dat is ook wel erg... Maar intussen laten we dat toch ook allemaal gebeuren?!
Tuurlijk is dit ook echt heel erg maar of dit nou zooooooooow veel erger is dan wat daar allemaal gebeurt nee sorry...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:39

Theoretisch gezien heb je gelijk Hannahnas, ik noemde het hier ergens ook al. Maar ik kan wel begrijpen dat men dit veel intenser ervaart, omdat dit wel erg dichtbij gebeurt én veel meer aandacht in de media krijgt.

Hannahnas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:41

Dat vind ik dus ook een beetje het probleem. Waarom krijgt dit zoveel meer aandacht...

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:42

Ik heb overigens gehoord op de radio dat hij aan hersenletsel is overleden de dader.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:43

Laatst bijgewerkt door Liezel1 op 02-05-09 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:44

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:46

Nouks, ik weet het zo net nog niet.
Als hij echt in de beveiligingswereld zat, had hij ook moeten weten dat bij zulk soort evenementen de particulieren bedrijven niet veel in de melk te brokkelen hebben....

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:46

Dit krijgt meer aandacht omdat het dichter bij huis is. Afghanistan bijvoorbeeld is echt een ver van je bed-show. Zo'n gebeurtenis als deze raakt de mensen persoonlijk meer, het is namelijk hun feestdag en hun koningin etc (belachelijk trouwens zo'n reactie op internet dat hij maar de koningin omver had moeten rijden, want dat was beter geweest ofzo. Iets in die richting.) en veel getuigen en voor veel mensen bijna in hun achtertuin gebeurd.

Vond dat ene artikel waarin zijn vriend sprak ook erg verhelderend en bevestigt wel wat ik vermoedde.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:48

De sfeer en het hele gebeuren is wel erg aangrijpend geweest Hannahnas. Als je erbij was geweest had je kunnen voelen hoe verslagen iedereen was.

Gisteren was ik in de kerk voor de dienst die speciaal was georganiseerd. Langzaamaan werden er 5 enorme camera's opgesteld en ben ik weg gegaan. Ik vind dat er ook een plek moet zijn waar we kunnen praten zonder de media op je neus. Vanochtend liet ik aan mijn man de plek zien waar ik onze bloemen hadden neergelegd, weer die rtl4 meid met camera voor je neus.

Ook vind ik dat het sommige foto's niet geplaatst hadden moeten worden, zeker niet via een link op bokt. Ik wilde dit toch graag eens zeggen.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:49

Reaal, de autoverzekeraar van T., heeft laten weten de aanslag af te wikkelen als een verkeersongeval. Dit betekent dat gewonden en nabestaanden van de overleden slachtoffers in principe gewoon worden geholpen door de verzekeraar.

Bron: http://www.nu.nl/algemeen/1958056/wille ... ezoek.html

Fijn. Hele geruststelling denk ik voor de slachtoffers en de nabestaanden.