Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 16:52

Dacht niet eens zozeer heel veel zwarte mensen maar vooral Latino's? Maar die zijn ook de pineut nu.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 16:56

Volgens AI stemden 42% van de Latino's op Trump..... ik denk dat die zich een volgende keer wel zullen bedenken dat nog eens te doen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 16:57

mysa schreef:
Dacht niet eens zozeer heel veel zwarte mensen maar vooral Latino's? Maar die zijn ook de pineut nu.

Dat kun je verwachten als je op een fascist stemt.
Het ergste vind ik het voor degenen die niet voor die fascist gekozen hebben.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 17:10

Buitenhof is ook altijd als podcast terug te luisteren.

Ik vind het trouwens nu ook heel spannend worden rondom de Amerikaanse marineschepen die voor Iran liggen.
Iran háát Amerika. Dan bedoel ik de sji-iten die nu aan de leiding zijn (toch? De streng gelovigen met als geestelijk leider Khamenei).
Ik lees er toevallig net een boek over en daarin speelt die haat al een grote rol, en dat boek is autobiografisch, van begint jaren ‘80 tot .. weet ik nog niet want ben pas bij hoofdstuk 5.
Maar nu heeft de USA dus een leider die geen benul heeft van tact en strategie, respectloos en lomp is en schijt heeft aan de toekomst.
Heel erg link.

Ik heb ook al vaak gehoord dat Iran (of was het die regio?) de as van het kwaad is..
Ik vrees voor een grote botsing / confrontatie tussen de verschillende tegenpolen op aarde.
Dit is het nadeel van de globalisering denk ik dan..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 17:20

De clash tussen de wereldmachten is al gaande.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 17:56

Babootje schreef:

;( -O- Ik wil het niet ik wil het niet ik wil het niet!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 18:12

Elke 80-100 jaar is genoeg ellende "slechts verhalen" voor genoeg idioten en "leiders" om het overnieuw te doen, want deze keer denken ze wel te zullen winnen met hun hitler/mussolini/stalin impersonatie.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 19:56

DubbelFun schreef:
Volgens AI stemden 42% van de Latino's op Trump..... ik denk dat die zich een volgende keer wel zullen bedenken dat nog eens te doen.

Zij die dan nog in het land zijn bedoel je? -O-

Maar heeft Trump niet geroepen dat mensen na zijn verkiezing nooit meer zouden hoeven te stemmen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 06:32

Ja volgens mij hoorde ik hem toen iets zeggen in de trant van 'you will never have to vote again my dear Christians' met dat akelige onheilspellende stemmetje...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 09:06

Hopelijk wordt er begrepen wat die boodschap in houdt... ;(

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 11:53

Die midterms verkiezingen doet die soort van nog mee natuurlijk.

Maar over 4 jaar moet die volgens de regels weg. Ben benieuwd wat die dan doet probeerd of al mee bezig is
Om nog 4 jaar te kunnen regeren.

Vraag me af hoe de regels tegen die tijd veranderd zijn.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 14:41

Christiene schreef:

Maar over 4 jaar moet die volgens de regels weg. Ben benieuwd wat die dan doet probeerd of al mee bezig is

Tegen die tijd ligt hij waarschijnlijk al een metertje of 2 onder de grind.

Ik verheug me niet op zijn vervanger :n

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 19:05

Ik heb net een interessante uitleg over hoe wereldorders veranderen gekeken.

Misschien vinden jullie het ook interessant, het laat zien welke kant de VS op gaat en waarom, aan de hand van de geschiedenis van het opkomen en ondergaan van ordes (o.a. Nederland, Engeland en nu de U.S.):

https://youtu.be/xguam0TKMw8?si=bCGfV6_Nw2G_V3VT

Omdat de geschiedenis zich herhaalt, want het kapitalistische systeem is niet veranderd, kun je voorspellen welke kant de VS als wereldmacht op gaat (decline).

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 19:11

Christiene schreef:

Hij trekt zich weinig aan van regels en ze hebben ook al een constructie in gedachten:

" The proposed amendment specifies that no person shall be elected to the office of the President (1) more than three times, (2) for any additional term after being elected to two consecutive terms, or (3) more than twice after having served as President for more than two years of a term to which some other person was elected President (for example, if a President died after serving for one year and the Vice President became President for the remaining three years of the term, that person may subsequently be elected President no more than two times)."

In die constructie mogen Clinton, Bush en Obama niet nog een keer (want ze zijn al een keer 2 termijnen achter elkaar geweest), maar Trump wel omdat hij er een pauze tusen heeft gehad.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 21:04

Babootje schreef:

Dat is van alle tijden, ben ik bang. Het Mongoolse rijk (Djengis Khan wordt beschouwd als de grootste veroveraar ooit), de Tartaren, het Russische rijk, het Spaanse rijk. En vergis je niet in het aantal doden dat het Britse rijk op zijn geweten had. De veroveringen in India, Zimbabwe, Soedan, Oeganda, Irak, Guyana, Fiji zorgen nu nog steeds voor grote economische problemen in die landen. En dat is pas 100 jaar geleden.
Wereldleiders kunnen nou eenmaal geen genoegen nemen met de bestaande grenzen, bodemschatten en handelsbelangen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 21:08

Vergeet vooral Nederland in het VOC-tijdperk niet. Wij hadden toen de (economische) status die de VS nu heeft, en dreigt te verliezen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 06:37

Mjelleke schreef:
Christiene schreef:

Hij trekt zich weinig aan van regels en ze hebben ook al een constructie in gedachten:

" The proposed amendment specifies that no person shall be elected to the office of the President (1) more than three times, (2) for any additional term after being elected to two consecutive terms, or (3) more than twice after having served as President for more than two years of a term to which some other person was elected President (for example, if a President died after serving for one year and the Vice President became President for the remaining three years of the term, that person may subsequently be elected President no more than two times)."

In die constructie mogen Clinton, Bush en Obama niet nog een keer (want ze zijn al een keer 2 termijnen achter elkaar geweest), maar Trump wel omdat hij er een pauze tusen heeft gehad.

Ja precies, mooi toegespitst op hun eigen situatie en anderen uitsluiten, zoals republikeinen dat graag doen... ook dat laatste, alvast met het idee dat als Vance om welke reden dan ook de boel over gaat nemen de komende 3 jaar, dat hij daarna nog 8 jaar zou mogen :r

Laat dan liever Obama nog 4 jaar puinruimen... die weet tenminste waar die mee bezig is, kan weer wat banden aanhalen omdat het een fatsoenlijke vent is. Maar dan wel met volledige steun van het house en de senate deze keer aub zodat hij ook daadwerkelijk kan handelen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 08:40

_San87_ schreef:
Vergeet vooral Nederland in het VOC-tijdperk niet. Wij hadden toen de (economische) status die de VS nu heeft, en dreigt te verliezen.

Precies. Of de politionele acties (1945-1949), die waren nog slechter dan ICE nu. Iets van 150.000 doden onder de Indonesische bevolking door de Nederlandse militairen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 12:05

Ik ben zo benieuwd wat USA nu wel of niet gaat doen richting Iran.. ik vond de column van Bernhard Hammelburg vandaag sterk (zoals vaak sowieso).
Alweer zo’n ‘rode lijn’. :=

Edit: titel van de column even hersteld
Laatst bijgewerkt door Marigold op 28-01-26 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 12:10

pmarena schreef:
Mjelleke schreef:

Ja precies, mooi toegespitst op hun eigen situatie en anderen uitsluiten, zoals republikeinen dat graag doen... ook dat laatste, alvast met het idee dat als Vance om welke reden dan ook de boel over gaat nemen de komende 3 jaar, dat hij daarna nog 8 jaar zou mogen :r

Laat dan liever Obama nog 4 jaar puinruimen... die weet tenminste waar die mee bezig is, kan weer wat banden aanhalen omdat het een fatsoenlijke vent is. Maar dan wel met volledige steun van het house en de senate deze keer aub zodat hij ook daadwerkelijk kan handelen.

Ze zijn als de dood voor Obama, daarom hebben ze aan het voorstel toegevoegd:

(2) for any additional term after being elected to two consecutive terms

Omdat Trump in feite de enige is die geen opvolgende termijnen heeft gediend, zodat alleen hij nog een keer zou kunnen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 12:42

Ja dat zeg ik.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 23:01

Ik zag trouwens dit clipje voorbijkomen op insta van een zus en een broer in gesprek met hun maga ouders:

https://www.instagram.com/reel/DRhwh50D ... YwNHhnZmFs

Ziek om te zien dat die ouders dus zo gehersenspoeld zijn dat ze het verdedigen als trump zou besluiten om hun eigen zoon te laten ombrengen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 07:20

mylittlejoy schreef:
Ik zag trouwens dit clipje voorbijkomen op insta van een zus en een broer in gesprek met hun maga ouders:

https://www.instagram.com/reel/DRhwh50D ... YwNHhnZmFs

Ziek om te zien dat die ouders dus zo gehersenspoeld zijn dat ze het verdedigen als trump zou besluiten om hun eigen zoon te laten ombrengen.

God ja die ken ik. Die vader is echt…
Die moeder heeft nog wel ‘goede’ momenten soms maar je zal ouders hebben die zo gehersenspoeld zijn

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 07:39

Ik heb het filmpje niet gezien, maar ik kan me er iets bij voorstellen. Vreselijk.
Mijn vader is ook zo gehersenspoeld.. Die zei laatst letterlijk ‘Hitler was geen fascist en het is jammer dat ie zelfmoord heeft gepleegd’ 8)7
Dat is blijkbaar wat programma’s als Ongehoord Nieuws mensen wijsmaken, zelfs hier in Nederland.
Bizar en doodeng.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 15:19

Collega van mij staat ook achter het beleid van Trump. Ik kan daar niet bij met mijn gedachten.