Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 14:18

De SP verlangt al heel erg lang dat kamerleden en andere openbare bestuurders een groot deel van hun salaris inleveren. Staat hier: https://www.sp.nl/partij/organisatie/so ... tsregeling
Het heet de solidariteitsregeling.
website SP schreef:
Moeten SP’ers hun persoonlijke salaris afstaan aan de partij?

Nee, de mensen die actief zijn voor de SP hoeven hun persoonlijke salaris niet in te leveren. Alleen volksvertegenwoordigers en bestuurders (wethouders, gedeputeerden) die de SP in het parlement vertegenwoordigen dragen hun politieke vergoeding aan de SP af.

Tweede Kamerleden ontvangen van het parlement een politieke vergoeding van ongeveer 7000 euro netto per maand. SP-Tweede Kamerleden dragen dat aan de partij af en krijgen van de partij ter compensatie van hun inzet daarvoor in ruil een bedrag van 3.276 euro per maand terug. Dat geldt ook voor wethouders en Gedeputeerden.

Gemeenteraadsleden staan 50% tot 75% van hun vergoeding af. SP-raadsleden staan namelijk met hun spreekwoordelijke poten in de modder: als leraar, thuiszorger of AOW’er. Het raadslidmaatschap is geen werk, maar een nevenfunctie én bovenal een eer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 16:09

7000 euro netto... Lekker verdiend voor een hoop PVV'ers :=.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 16:15

_San87_ schreef:

Vooral voor die Kamerleden die nooit aanwezig zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 16:45

Electra63 schreef:
_San87_ schreef:

Ja die bedoel ik idd.

Wat dat betreft is het denk ik geen verkeerd idee ook eens de snoeischaar door het ambtenarenapparaat in NL te halen :o.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 16:48

Maar welk ambtenarenapparaat?
Defensiepersoneel, brandweer, politie zijn ook ambtenaren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 16:50

Electra63 schreef:

Die dan weer niet. Maar ik denk dat we best af kunnen met wat minder partijen en dus kamerleden, bijvoorbeeld.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 17:33

_San87_ schreef:
Electra63 schreef:

Die dan weer niet. Maar ik denk dat we best af kunnen met wat minder partijen en dus kamerleden, bijvoorbeeld.

Minimum quote van 3 zetels ofzo.

Ik heb geen probleem met het aantal zetels totaal.
Maar ik wil wel, dat Kamerleden gewoon werken voor hun vergoeding.
Als het geen wetten beoordelen/wijzigen/indienen is, dan beantwoord je maar vragen van burgers of je gaat op werkbezoek.
Gewoon je informeren als Kamerlid.

Volgens mij doen de meeste Kamerleden dat ook wel, behalve een deel van de PVV en FvD.

Europees, zou er wel heel wat bezuinigd kunnen worden, aan reis- en verblijfskosten. Vergaderen gewoon via Teams.
Ik moest eerst veel naar DH voor mijn werk (75 km).
Sinds Corona nog maar 4-6 x per jaar.
Wekelijkse overleggen gaan standaard via Teams tegenwoordig.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 18:05

_San87_ schreef:
Electra63 schreef:

Ja die bedoel ik idd.

Wat dat betreft is het denk ik geen verkeerd idee ook eens de snoeischaar door het ambtenarenapparaat in NL te halen :o.

Ik lees net dit bericht over de plannen van D66 https://nos.nl/artikel/2563328-d66-leid ... e-overheid

Die wil aardig gaan snoeien zo te lezen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 18:40

Electra63 schreef:
_San87_ schreef:

Als je er nuchter naar kijkt is dat toch te zot voor woorden. Wij, de kiezers bezorgen je een baan waar je eenmaal in de Kamer weinig tot niks voor doet. Als je in de 'normale' mensen wereld niet op komt dagen
Ben je na een paar waarschuwingen je baan gewoon kwijt.
Deze luie niet werkende kamerleden mogen wat mij betreft ook ontslagen worden na aantoonbaar bewijs dat je je geld niet waard bent.
Het is notabene geld van de belasting betaler.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 19:14

En dan te bedenken dat ze zometeen wachtgeld ontvangen...... Kijk heb je gewoon gewerkt dan prima regeling. Ik heb er alleen moeite mee voor die niksnutten

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 19:21

Ja, ik vind dat ze net als alle werknemers behandeld zouden moeten worden, niet komen werken is ontslag en geen wachtgeld. De kamerleden die wel hard werken gun ik die 7000 euro van harte.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 19:45

prompter schreef:
Ja, ik vind dat ze net als alle werknemers behandeld zouden moeten worden, niet komen werken is ontslag en geen wachtgeld. De kamerleden die wel hard werken gun ik die 7000 euro van harte.

Absoluut niet om hen te verdedigen, maar ik kan me voorstellen dat controle hierop lastig is? Als kamerlid heb je wellicht meer taken, verantwoordelijkheden etc waardoor je wellicht even wat vaker afwezig bent van de letterlijke kamer zelf, maar dus wel aan het werk bent voor je kiezer?

(Ben het in principe wel echt volledig met je eens hoor)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 20:30

Wij zijn als kiezers de controle. En het is ook echt niets nieuws dat PVV-parlementsleden niet veel doen en vaak niet aanwezig zijn, nooit zelf het land in gaan voor inhoudelijke kennis. (En er zijn er meer hoor.) Toch hebben heel veel mensen erop gestemd. Er is de neiging om regels het werk van onze democratie te laten doen, maar zo werkt het niet. Als we het niet aanvaardbaar vinden dat Kamerleden zelfs nauwelijks op komen dagen moet je niet op ze stemmen, en je stem geven aan mensen en partijen die die moeite wel doen. Ingewikkelder hoeft het voorlopig niet te zijn.

Imandra: ja, dat is wel een overweging ja, ik weet wel dat er heel af en toe commissies zijn waar Kamerleden niet bij aanwezig kunnen zijn omdat ze ook in een andere commissie zitten. Dus met alleen maar cijfertjes ben je er niet, het doet er ook wel toe wat de oorzaken zijn.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 20:37

IMANDRA schreef:
prompter schreef:

Absoluut niet om hen te verdedigen, maar ik kan me voorstellen dat controle hierop lastig is? Als kamerlid heb je wellicht meer taken, verantwoordelijkheden etc waardoor je wellicht even wat vaker afwezig bent van de letterlijke kamer zelf, maar dus wel aan het werk bent voor je kiezer?

(Ben het in principe wel echt volledig met je eens hoor)

Ik ben ook regelmatig elders aan het werk. Via een agenda is dat prima bij te houden. Ik neem aan dat er administratieve assistenten aanwezig zijn, die wellicht zelfs de afspraken maken? Van mij weten ze ook altijd waar ik uitgang hoor, al is dat aan de andere kant van het land :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 20:43

Het is ook niet te controleren.
Er zijn natuurlijk werkzaamheden die een buitenstaander niet ziet.

Maar laatst was er een onderzoek, dat bij een aantal plenaire- en commissiedebatten geen enkel PVV-kamerlid aanwezig is geweest.
Er zijn bijna 500 debatten per jaar.
5 Kamerleden van de PVV zijn nog nooit aanwezig geweest bij een debat .
Voor een partij met 37 Kamerleden is dat beschamend.
Dat een Ja21 of een SGP of Denk niet overal bij kan zijn, is verklaarbaar. Met weinig Kamerleden moet je keuzes maken.
Maar als je 37 leden hebt, dan zou er altijd 1 Kamerlid aanwezig kunnen zijn bij zo'n vergadering.
Dat is 1 vergadering pet Kamerlid per 2 weken, simpel uitgerekend.
En dat voor € 7000.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 08:59

Gisterenavond Dit is Tijs gekeken. Ik vond het inhoudelijk interessant. Het ging over stikstof. Aan tafel zat iemand van de melkveehouderij vakbond en iemand van PvdA GroenLinks. Op een respectvolle manier werd er gesproken en werd duidelijk hoe zij anders naar het probleem kijken. Een tip om terug te kijken

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 11:37

Libra76 schreef:
Gisterenavond Dit is Tijs gekeken. Ik vond het inhoudelijk interessant. Het ging over stikstof. Aan tafel zat iemand van de melkveehouderij vakbond en iemand van PvdA GroenLinks. Op een respectvolle manier werd er gesproken en werd duidelijk hoe zij anders naar het probleem kijken. Een tip om terug te kijken

Ik heb het vanmorgen gezien.
Het was inderdaad een net gesprek, zoals het hoort.
Maar laat vooral zien, hoe ver we nog van een oplossing zijn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 12:08

ik heb het ook even teruggekeken en het verhaal van de boer en de vertegenwoordiger van NMV is prima. Bromet krijg ik altijd wat kriebels van, die luistert niet en praat steeds maar weer hetzelfde. Ze gaat niet in op de opmerkingen van de boeren maar is er echt heilig van overtuigd dat de natuur op omvallen staat.. ze staat totaal niet open voor een andere zienswijze.

Maar goed, het was een goed gesprek en ik denk zeker dat de boeren hun kant goed hebben kunnen uitleggen. Nu maar afwachten wat er verder weer gaat gebeuren.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 12:10

Bijzonder hoe dit werkt. Wat jouw gevoelens zijn over mevr Bromet had ik over de boer en de vertegenwoordiger van NMV. Ik krijg van hun de kriebels.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 13:33

Libra76 schreef:
Bijzonder hoe dit werkt. Wat jouw gevoelens zijn over mevr Bromet had ik over de boer en de vertegenwoordiger van NMV. Ik krijg van hun de kriebels.

ja, zo heeft ieder zijn eigen allergieën. 8-)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 15:56

Ik vond de boeren wel de problemen van de natuur ontkennen...... zij zien het niet, de bomen vallen om door watertekort enz.
Bromet zei terecht, er ligt een uitspraak van de rechter.
En de opmerking van die boer over zure regen was voor Bromet natuurlijk een inkoppertje: dankzij de maatregelen van de overheid is dit probleem opgelost.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 17:13

maar wat als.... die bomen dus écht omvallen door watertekort?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 17:28

Tsja, dat is dan het gevolg van klimaatverandering, daar zullen we toch ook eens serieus werk van moeten maken wil de planeet leefbaar blijven.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 17:43

prompter schreef:
Tsja, dat is dan het gevolg van klimaatverandering, daar zullen we toch ook eens serieus werk van moeten maken wil de planeet leefbaar blijven.

Mee eens, daarom moet er ook goed worden nagedacht of het bijvoorbeeld verstandig is om een miljoen koeien naar een ander werelddeel te verplaatsen als ze daar nog maar een derde van de hoeveelheid melk produceren en er dus 3x zoveel koeien nodig zijn om hetzelfde aantal mensen te voorzien van melk. :)*

En droogte is echt een steeds groter probleem aan het worden, niet alleen voor de natuur, maar bijvoorbeeld ook voor de fundering van veel gebouwen:

https://www.kcaf.nl/een-zeer-grote-kostenpost-door-de-droogte-is-funderingsschade-een-sterk-onderschat-probleem/

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 18:29

Droogte is zeker een probleem. Voor zowel natuur als voor ons mensen. Zelfs voor de mensen die denken 'Nou ja, die bomen die omgaan maakt toch niet zo veel uit' is het niet zo onschuldig als het lijkt, op den duur is er ook zo'n watertekort dat gewassen niet besproeid kunnen worden.
Daar zal de komende jaren echt flink verandering moeten komen qua water vasthouden in de bodem/in bekkens/gewenste waterpeil verhogen.
Hier is nu al het grondwaterpunt in de tuin dermate ver leeg dat de pomp hem met een paar minuten droog trekt. :(