Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
irmaz schreef:Ik wil toch ook graag even reageren op de 40 jaar niks doen van de boeren. Dit is pertinent niet waar.
Of er de laatste 40 de juiste dingen zijn gedaan daar wil ik wel hele grote vraagtekens bij zetten, maar hier kun je de individuele boer nauwelijks de schuld van geven. Alles is de laatste 40 jaar gedreven door een agrarische lobby die aangevoerd is door de toeleveranciers zoals For Farmers, Bayer en heel belangrijk: de Rabobank. Deze bedrijven hebben ook de grootste hap uit de taart genomen en doen dat nog steeds. Op de Rabobank na, die heeft het zinkende schip verlaten.
Het klopt wat hier boven wordt gezegd dat er 40 jaar lang allerlei heil is gezocht in techniek. Om deze investeringen te bekostigen is schaalvergroting noodzakelijk. Met schaalvergroting kan de voerleverancier weer meer verkopen en moet het land intensiever gebruikt worden om zelf voer te produceren, de "gewasbeschermers"leverancier is hier weer spekkoper.
Rondom de boeren is een enorm net van allerlei "adviseurs" ontstaan die weer goed garen spinnen bij het constant veranderende speelveld van overheidsregels en "nieuwe" manieren van produceren.
De Rabobank heeft hier heel bewust op gestuurd: Een boer kreeg alleen een lening voor het vervangen van zijn oude stal als hij 25 tot 50% meer vee ging houden. Ook al kon hij bedrijfsmatig aantonen dat deze lening geen enkel risico liep met het huidige bedrijfsplan. De boer kon dus kiezen uit aanmodderen met verouderde stallen (zolang de regels dat toestaan), stoppen met het houden van koeien, of groeien.
Veel koeienboeren zijn in de problemen gekomen na het loslaten van het melkquotum. Zij hebben nieuwe stallen gebouwd onder de voorwaarde van de Rabobank dat er flink gegroeid moet worden en hebben (tenminste in de buurt waar ik woon) tevens hun bedrijfswoningen tot villa omgebouwd. Niet persé een slechte investering, want als er ooit uitgekocht moet worden telt ook die waarde. Tenminste dat is de redenatie van de bank.
Een korte tijd later wordt de uitbreiding van het aantal koeien door nieuwe regels van de regering teruggedraaid, de stallen moeten teruggebracht worden naar de grootte van een aantal jaar daarvoor. De gedane investeringen hebben geen dekking meer maar de Rabobank wil natuurlijk wel de afbetaling van de leningen.
Ik snap heel goed dat de rek er uit is bij veel boeren, 40 jaar lang hebben ze precies gedaan wat alle adviseurs hun hebben aangeraden en nu het kaartenhuis in stort zijn zij degenen die met de gebakken peren blijven zitten en nog als schuldige aangewezen worden ook.
Maar helemaal slachtoffer vind ik ze toch niet. Als je geld leent van een ander word je afhankelijk van die ander en dan zou je moeten weten je dat je een risico loopt je onderpand kwijt te raken. Dat is geen probleem wanneer je de consequenties wil aanvaarden. Zijn er zaken die je zo belangrijk vindt dat je ze niet wil verliezen dan moet je zorgen dat je voor die zaken zo min mogelijk afhankelijk bent van anderen. De boer in mijn voorbeeld die wilde lenen om zijn stal te vervangen is gestopt met melkvee, hij heeft zijn 100 stuks verkocht en alleen een paar hobby-koeien gehouden. Zijn bedrijf heeft hij omgevormd tot een paardenrusthuis. Doet hij dat met dezelfde passie als zijn melkveehouderij? Nee, zeker niet. Hij gaat 2 dagen in de week op een andere boerderij melken. Maar zijn boerderij is veilig en blijft zijn thuis.
Het is trouwens niet waar dat doordat de derogatie er af gaat de kringlooplandbouw verder weg is. Dat is alleen als je doormodderd op de ingeslagen weg.
Mocht ik er totaal naast zitten dan hoor ik dat graag
Citaat:Oproep aan bestuur van de provincie Noord-Brabant (en haar waterschappen)
Citaat:Deze week zijn boeren in Europa op veel plaatsen in opstand gekomen. In opstand tegen het Europese boeren afbraakbeleid.
Citaat:Alsof dat nog niet genoeg is wordt er nu geschermd met afroming van fosfaat en dierrechten, Nog lagere bemestingsnormen en verlies van derogatie.
Citaat:Volgens ons betekend dit het einde van veel bedrijven en een kaalslag in de melkveehouderij.
Citaat:Dan zijn er bij onze leden grote zorgen over de beekdalen. Wij begrijpen maar al te goed dat schoon water belangrijk is voor iedereen. Maar dat A watergangen tot beekdalen worden gebombardeerd heeft niets te maken met doelstellingen. Het is toch ontoelaatbaar dat de brabantse waterschappen de ruimtelijke invulling in Brabant gaan bepalen. De waterschappen hebben echt een andere kernopdracht. Schoenmaker blijf bij je leest. Het lijkt erop dat waterschappen samen met de provincie broeden op plannen om de beste gronden, de beekdalen, uit te sluiten van normaal agrarisch gebruik. Laat boeren en tuinders in de beekdalen alsjeblieft met rust. Blijf af van deze eigendommen en schrap alle bufferstroken.
Citaat:Een andere kwestie gaat over gemeenschapsgeld, belastinggeld bijeengebracht door inwoners. Belastinggeld wat het laatste jaar massaal ingezet wordt door de provincie om gronden aan te kopen in de hele provincie. Niet voor natuuraankopen, maar voor aankopen overal in primair agrarische gebieden tegen gigantische overbiedprijzen. Gangbare landbouwstructuur wordt daarmee kapot gekocht.
Citaat:Het Brabants college had ook onlangs nog bedacht om normaal regulier gebruik van een groot deel van haar pachtgronden totaal in te perken door organische mest en middelengebruik te verbieden. Hiermee neemt de plaatsingsruimte af en degradeert de waarde van deze gronden gigantisch.
Citaat:De land en tuinbouw is zwaar ondervertegenwoordigd in deze trajecten. Democratische legitimiteit is er niet.
Citaat:Laten we eerst zuinig zijn op de bestaande natuur en deze proberen te onderhouden.
Citaat:Slechts een klein deel van de consumenten is bereid om extra geld aan biologisch producten te besteden. Indien biologische productie gedwongen groter wordt dan zal het verdienmodel voor allen wegvallen. Dat zou wel heel erg zijn. Laat hier de markt z’n werk doen zodat onze biologische boeren en tuinders van vandaag hun boterham behouden.
mce schreef:gelukkig droge mest, kan de gemeente zo gebuiken voor de plantsoenen, gratis hergebruik, maak van de nood een deugd
https://www.telegraaf.nl/video/15569691 ... vinciehuis
Boerenprotesten in Nederland: mest gedumpt voor Utrechts provinciehuis
Op verschillende plekken in Nederland zijn boeren gaan protesteren. De demonstranten zijn op meerdere plekken de snelweg opgereden en in Utrecht is mest voor het provinciehuis gedumpt.
juval schreef:Zomaar een bericht van een boerin op Facebook. Hierin staat duidelijk wat speelt, waarom de boeren in 'opstand' moeten komen.Citaat:Oproep aan bestuur van de provincie Noord-Brabant (en haar waterschappen )
.... en een hoop mest
Met vriendelijke groet,
Leden van ZLTO Hart van Brabant,
Wij worden NIET vertegenwoordigd door FDF.
De meeste boeren houden zich nog rustig en wachten de formatie af.
Citaat:Ik begrijp de boeren wel. Zij zitten immers ook letterlijk in de Sh¡t. Voor mensen die zelf geen ondernemer of boer zijn is het feitelijk een ver van je bed show. Voor de boeren zelf is het hun leven.
juval schreef:Zomaar een bericht van een boerin op Facebook. Hierin staat duidelijk wat speelt, waarom de boeren in 'opstand' moeten komen.Citaat:Oproep aan bestuur van de provincie Noord-Brabant (en haar waterschappen )
Deze week zijn boeren in Europa op veel plaatsen in opstand gekomen. In opstand tegen het Europese boeren afbraakbeleid. In opstand tegen de Green Deal. In feite in opstand tegen de compleet doorgeslagen politieke bemoeizucht.
Het lijkt erop dat overheden beter denken te weten hoe boeren en tuinders hun bedrijf moeten inrichten, hoe zij hun gewassen moeten telen, hoe zij hun dieren moeten houden, hoe zij hun land moeten bemesten, hoe zij moeten leven.
In Nederland werd het nog gekker de afgelopen periode. De overheid hier maakte in 2023 achter het bureau met de kalender in de hand een compleet zaai en oogstschema. Kalenderlandbouw met nog minder tijd om je land te bemesten. Niet wetende dat je buiten bezig bent en dat de natuur altijd de baas is. Dat deze kalenderlandbouw idioot is maakt het natte seizoen 2023 snel duidelijk. Totaal onwerkbaar. Nog gekker; we krijgen er ook meteen een verplicht vruchtwisselingsschema bij en niet te vergeten de akkerranden die niet meer beteeld mogen worden. Pure diefstal.
Alsof dat nog niet genoeg is wordt er nu geschermd met afroming van fosfaat en dierrechten, Nog lagere bemestingsnormen en verlies van derogatie. Volgens ons betekend dit het einde van veel bedrijven en een kaalslag in de melkveehouderij.
Kan het nog gekker vraag je je dan af…? Ja dat kan…..Als je boer in Brabant bent.. Dan heb je met zoveel regels te maken, dat kan een normaal mens zich niet voorstellen. Boeren in Brabant zijn kunstenaars.
Hier heb je te maken met een Brabantse stallendeadline. Je moet je stal aanpassen van je overheid maar dezelfde overheid heeft het zo voor elkaar dat dat onmogelijk is geworden. De zekerheid rondom stalsystemen is totaal weg. Dit is echt een onmogelijke opgave. De provincie weet dat maar al te goed. Het zou de provincie sieren om hier menselijk mee om te gaan en deze deadline in te trekken.
Hier in Brabant heb je als boer ook te maken met een doorgeslagen Natuur en stikstofbeleid. Omdat we hier in Brabant ons het allerstrakste pak hebben aangemeten, kunnen we niet meer bewegen. Het brabantse college heeft daarmee niet alleen de boeren compleet klem gezet maar onze hele Brabantse samenleving zit klem en op slot. Bouw en infrawerken hebben ontzettend veel last van de afgekondigde maatregel. Het Brabantse bestuur zou hier de zwartgal NDA theorie los moeten laten en haar oor te luisteren moeten leggen bij de nuchtere Brabander.
Dan zijn er bij onze leden grote zorgen over de beekdalen. Wij begrijpen maar al te goed dat schoon water belangrijk is voor iedereen. Maar dat A watergangen tot beekdalen worden gebombardeerd heeft niets te maken met doelstellingen. Het is toch ontoelaatbaar dat de brabantse waterschappen de ruimtelijke invulling in Brabant gaan bepalen. De waterschappen hebben echt een andere kernopdracht. Schoenmaker blijf bij je leest. Het lijkt erop dat waterschappen samen met de provincie broeden op plannen om de beste gronden, de beekdalen, uit te sluiten van normaal agrarisch gebruik. Laat boeren en tuinders in de beekdalen alsjeblieft met rust. Blijf af van deze eigendommen en schrap alle bufferstroken.
Een andere kwestie gaat over gemeenschapsgeld, belastinggeld bijeengebracht door inwoners. Belastinggeld wat het laatste jaar massaal ingezet wordt door de provincie om gronden aan te kopen in de hele provincie. Niet voor natuuraankopen, maar voor aankopen overal in primair agrarische gebieden tegen gigantische overbiedprijzen. Gangbare landbouwstructuur wordt daarmee kapot gekocht. En er is een serieus prijsopdrijvend effect. Indien kwartaalcijfers opgevraagd worden bij het Kadaster zal dit duidelijk worden. Boeren worden zo intensiever i.p.v. extensiever. Wij doen een oproep aan U om uw grondtroepen naar huis te halen en deze grondaanval te staken.
Het Brabants college had ook onlangs nog bedacht om normaal regulier gebruik van een groot deel van haar pachtgronden totaal in te perken door organische mest en middelengebruik te verbieden. Hiermee neemt de plaatsingsruimte af en degradeert de waarde van deze gronden gigantisch. Trek deze eisen a.u.b. z.s.m. in.
Zet de GGA,s en BPLG in de ijskast. De manier waarop op dit moment gebiedsprocessen worden ingericht is onevenwichtig. De land en tuinbouw is zwaar ondervertegenwoordigd in deze trajecten. Democratische legitimiteit is er niet. Hiermee ervaren wij het als een proces waar we bij zitten en proberen verlies nog enigszins te beperken in plaats van dat we met elkaar een stip op de horizon zetten.
Er is bovendien een nieuwe werkelijkheid in 2023 ontstaan. Inwoners van Brabant maar ook van Nederland hebben bij de verkiezingen in maart 2023, en in november 2023 duidelijk aangegeven dat er een andere wind moet gaan waaien. Het fundament voor de GGA’s en BPLG is in de samenleving duidelijk aan het afbrokkelen. Het lijkt ook steeds duidelijker te worden dat de financiële middelen die hierbij eerder bedacht waren er niet meer komen. Brabant lijkt aan de oude ambitie vast te houden terwijl steeds duidelijker wordt dat de middelen er niet zijn. Laten we eerst zuinig zijn op de bestaande natuur en deze proberen te onderhouden.
Opmerkelijk is ook de gedachte van de provincie om te denken dat zij de weg uit moeten stippelen voor onze boeren en tuinders. Opmerkelijk omdat de Brabantse boeren en tuinders van vandaag een maximale hoeveelheid kennis, doorzettingsvermogen, creativiteit en flexibiliteit hebben. Het is een kunst om je in Brabant staande te houden als agrarisch ondernemer. Wat wij nodig hebben is wat meer ruimte, bewegingsruimte. En waar we wat minder van willen is de alsmaar toenemende Brabantse overheidsbemoeienis en stapeling van regulering.
Boeren en tuinders in Brabant produceren wat de consument, wat de markt vraagt. Slechts een klein deel van de consumenten is bereid om extra geld aan biologisch producten te besteden. Indien biologische productie gedwongen groter wordt dan zal het verdienmodel voor allen wegvallen. Dat zou wel heel erg zijn. Laat hier de markt z’n werk doen zodat onze biologische boeren en tuinders van vandaag hun boterham behouden.
Geacht college, geacht provinciebestuur. Veel boeren staken hun bedrijf omdat opvolging ontbreekt of men gewoon geen uitweg ziet uit deze hele regel brei. Laten we proberen voor de volgende generatie, voor de jonge boeren voldoende perspectief te behouden. Leden zijn bereid om mee te denken en mee te werken in de verduurzamingsopgave. Daar zijn we al mee bezig, dat doen we nu al. Onze opdracht is om elke dag gezond vers voedsel te produceren. Dat mag nooit in gevaar komen. Wat wij nodig hebben is een Brabantse overheid die hierin mee wil denken.
Met vriendelijke groet,
Leden van ZLTO Hart van Brabant,
Wij worden NIET vertegenwoordigd door FDF.
De meeste boeren houden zich nog rustig en wachten de formatie af.
pien_2010 schreef:Citaat:Ik begrijp de boeren wel. Zij zitten immers ook letterlijk in de Sh¡t. Voor mensen die zelf geen ondernemer of boer zijn is het feitelijk een ver van je bed show. Voor de boeren zelf is het hun leven.
Als ex ondernemer heb ik vanwege de overheid die elke keer met nieuwe maatregelen kwam nadat we alles hadden aangepast, lees kapitaal verlies, om die reden de business verkocht. Ik was er zo klaar mee.
Iedereen maakt daarin haar eigen keuzes. Het is niet voor niets dat velen zich graag laten uitkopen. Die zijn het gewoon helemaal zat.
Ik ben met vervroegd pensioen gegaan en nog vijf jaar een gîte uitgebaat en nog geen seconde spijt van gehad.
Elisa2 schreef:Watervuiling heeft meer met de grote hoeveelheid medicijnen te maken die er in komen. Zie niet in hoe boeren dat op kunnen lossen? en oja, ik kan de rapporten inzien op het werk maar mag ze begrijpelijkerwijs niet delen.
Elisa2 schreef:Watervuiling heeft meer met de grote hoeveelheid medicijnen te maken die er in komen. Zie niet in hoe boeren dat op kunnen lossen? en oja, ik kan de rapporten inzien op het werk maar mag ze begrijpelijkerwijs niet delen.
journee schreef:Fijn dat het bij jouw zo goed is uitgepakt Pien! Ik verwacht dat veel ondernemers op een bepaalde leeftijd graag de mogelijkheid hebben om met vervroegd pensioen te gaan. Het scheelt natuurlijk een stuk als je geen kinderen /opvolgers hebt die van jouw afhankelijk zijn en het moet financiël ook haalbaar zijn.
Gewoon nieuwsgierig, (als je wilt delen) heb jij na bedrijfsverkoop besloten Nederland te verlaten omdat je de regels hier zat was, of wilde je altijd al graag om een andere reden naar Frankrijk, (daar woon je nu toch)?
pien_2010 schreef:We praten over vier jaar geleden, waarin te lezen valt dat 73% van de jonge boeren ontkent dat er een stikstof probleem is en pleiten voor harde acties.
https://www.trouw.nl/binnenland/vooral- ... ~bd7bb83d/
Zie link die meer uitleg geeft
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/b ... fproblemen
Sorry maar dan zijn jullie voor mij ongeloof waardig. We zijn inmiddels al vier jaar verder.
En Tiepfoudt ik heb ook veel bij de overheid neergelegd. Maar ook bij de boeren gaat iets mis en dat benoem ik, ook al worden jullie elke keer erg boos en grof en haken af.
Electra63 schreef:Loretta schreef:Wat mij wel opvalt dat is dat de boeren de enige groep in de verdrukking is die voor zichzelf opkomen
Misschien omdat het gemakkelijker is met een paar trekkers? Het recht van de sterkste?
Als ik lees hoeveel subsidie naar landbouw gaat en dan het gemiddelde inkomen zie, ga ik er toch anders naar kijken.
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2023/ ... erschillen
Maar het wordt nu weer een boerentopic i.p.v. politiek.
pien_2010 schreef:Journee in posts verder praat ik voortdurend over 73% van de jonge boeren.
Heb je een link van jouw onderzoek van 2018? Want dat zou geweldig zijn.