Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 13:04

CharleyT schreef:
@mysa: Ik vraag me serieus af of een mens werkelijk neutraal kan zijn. Bewuste voorkeuren kun je misschien onder controle houden maar onbewust lukt dat niet(omdat je er niet van bewust bent.) En zeker met de huidige toestand rond Israel/Hamas/Gaza hebben wel allemaal een mening.

Dat ben ik ook zeker met je eens. Maar ik probeer het wel echt. Waar ik dan wat moeite mee heb is dat er soms doorgelinkt wordt naar berichten van bronnen die niet neutraal zijn, om je punt te maken en te zeggen 'Zie je wel?'.

Natuurlijk moet je die bronnen ook lezen, dat doe ik ook. Maar je moet ze dan op de hoop gooien van alle berichten van niet-neutrale bronnen en dan proberen daar iets zinnigs uit te destilleren.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 13:08

MarlindeRooz schreef:
Waarom zouden we verbinding moeten zoeken met een regering / overheid die letterlijk genocide pleegt?

Om de dialoog gaande te houden: uiteindelijk is praten soms de oplossing, vechten nooit (althans geen bevredigende oplossing).

Ik vind het gevoelsmatig ook lastig, ook met Rusland bijvoorbeeld. Die liegen er ook op los, dus wat heb je eraan als gesprekspartner, zou je denken. Toch liever praten dan bommen gooien want daar zijn te veel onschuldigen de dupe van.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 13:15

Het volkslied van een land zingen dat genocide pleegt in de taal van de mensen die massaal vermoord worden is wel wat anders dan “de dialoog gaande houden”.

Het is alsof in WO2 een bekend iemand uit de Joodse of Nederlandse gemeenschap gezellig met Hitler samen het Duitse / Nazi volkslied ging zingen.

En ik ben zeker niet voor het volledig verdwijnen van Israël oid. Maar wat er nu gebeurt kan niet.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 13:21

MarlindeRooz schreef:
Waarom zouden we verbinding moeten zoeken met een regering / overheid die letterlijk genocide pleegt?

Om invloed te kunnen uitoefenen, op Vredelievende wijze te zorgen dat er een einde komt aan de oorlog? Alles lijkt me beter dan kost wat het kost proberen haat in stand te houden?

Overigens was hij deel van een Europese delegatie. En hoewel aan de ene kant soms harde sancties nodig zijn, vang je aan de andere kant vaak meer vliegen met stroop dan met azijn.

https://islamomroep.nl/2025/07/07/europees-imams-bezoek-aan-israel-leidt-tot-woede-nederlandse-deelname-onder-vuur/

bulck

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 14:00

https://www.youtube.com/watch?v=o3Fg5tjWQks
https://www.youtube.com/watch?v=afuVmoxIdMM
https://www.youtube.com/watch?v=-GQfUVrBuzA
https://www.youtube.com/watch?v=bFOCOpUh0TA

Mss een paar linken voor mensen die niet graag onderzoeken en liever gewoon nuchter met actuele zaken geconfronteerd worden en vooral de onwaarheden én dat vooral in westerse media.
Opnieuw allemaal zaken die elke gewone mens kan opzoeken.
*edit het is nog wel in het Engels, zonder ondertiteling.

Media, politiek, bewust onwetend, projectie, timeframing, kolonisatie, genocide, ongelijkheid, dubbele standaard, islamisering

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 14:31

Even snel gekeken, die eerste is Imshin. Die volg ik en heb me inderdaad vragen gesteld bij het zien van de filmpjes die zij deelt over Gaza. Maar voor kennisgeving aangenomen omdat ik me bijna niet kan voorstellen wat ik daarop soms zie. Ik denk eigenlijk dat het de geprivilegieerde bovenlaag in Gaza is, die dat soort berichten deelt? Dat die bovenlaag er is, is duidelijk. Laat niet onverlet dat er een (waarschijnlijk veel grotere) middenlaag en onderlaag is die alleen maar kunnen dromen en gebrek lijden?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 15:08

Babootje schreef:
En dan het bericht vandaag over de door een moskee in Alkmaar geschorste Imam die met een Europese delegatie de Israelische president Herzog bezocht.
Youssef Msibih, imam van de Marokkaanse Bilal Moskee in Alkmaar, was een van vijftien predikers die naar Jeruzalem reisde om Herzog maandag te ontmoeten. Onderdeel van de bijeenkomst was het zingen van een Arabische versie van het Israëlische volkslied. De Bilal Moskee heeft dinsdagochtend bekendgemaakt dat de imam ’met onmiddellijke ingang’ is geschorst. „Op dit moment heeft de instelling geen enkele relatie met hem”, aldus de moskee in een verklaring op Instagram.
Ergens moet het zoeken naar verbinding toch beginnen, maar die is ook in Nederland nog ver weg.

Zeg dat wel @Babootje. Hier juist uit elkaar drijven. Zelfs tussen mensen die geen van beide Joods of Islamitisch zijn, en ook niet in het omstreden gebied wonen. Ik wil vrede maar met sommigen zou ik nu toch geen diepe vriendschappen meer kunnen hebben omdat het vertrouwen weg is. Sinds 7 oktober, dat was the point of no return voor mij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 16:00

mysa schreef:
CharleyT schreef:
@mysa: Ik vraag me serieus af of een mens werkelijk neutraal kan zijn. Bewuste voorkeuren kun je misschien onder controle houden maar onbewust lukt dat niet(omdat je er niet van bewust bent.) En zeker met de huidige toestand rond Israel/Hamas/Gaza hebben wel allemaal een mening.

Dat ben ik ook zeker met je eens. Maar ik probeer het wel echt. Waar ik dan wat moeite mee heb is dat er soms doorgelinkt wordt naar berichten van bronnen die niet neutraal zijn, om je punt te maken en te zeggen 'Zie je wel?'.

Natuurlijk moet je die bronnen ook lezen, dat doe ik ook. Maar je moet ze dan op de hoop gooien van alle berichten van niet-neutrale bronnen en dan proberen daar iets zinnigs uit te destilleren.

Mysa, nog even over de verkrachtingen! Door Hamas ! Compleet verzonnen dus.
https://x.com/zei_squirrel/status/19427 ... EopP3zUX6Q

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 16:22

Bigone ga nou eens werkelijke onafhankelijke websites neerzetten
In de corona tijd mocht van jou niemand Twitter of Facebook als referentie geven
En nu doe je.niet anders

Zal ik je de telefoonnummers geven van de ouders enz die erbij waren 7 oktober...
Stop.met dat nepnieuws

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 16:25

Het is geen nepnieuws, in zoverre dat die lui van Zaka (volgens mij extreem orthodoxe vrijwilligers) hebben gelogen.

Maar dat is al best lang bekend en wil niet zeggen dat er die 7e oktober geen hele nare dingen zijn gebeurd.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 16:33

Echwel schreef:
In de corona tijd mocht van jou niemand Twitter of Facebook als referentie geven
En nu doe je.niet anders

Zal ik je de telefoonnummers geven van de ouders enz die erbij waren 7 oktober...
Stop.met dat nepnieuws

Hebben die ook de onthoofde baby’s en opengesneden zwangere vrouwen gezien?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 16:35

Echwel schreef:
En nu doe je.niet anders

Stop.met dat nepnieuws

Misschien zelf ook eens de oog schellen afdoen betreffende Netanyahu en zijn oorlogskabinet. Niemand ontkent de gruwelijkheden van 7 oktober maar ook jij, zodra er zaken voorbij komen die de gekleurde “ waarheid” van het Israëlische bewind weerleggen zet jij ook de hakken in het zand. En wat betreft COVID , prima dat bepaalde zaken van fb en twitter geweerd werden en daarom mag ik nu geen berichten plaatsten die de berichtgeving wat betreft gruweldaden weerleggen?

En de gijzelaars hadden allang vrij kunnen zijn maar Netanyahu laat ze simpelweg barsten om zijn eigen agenda af te wikkelen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 16:41

Maar Hamas had ze toch ook vrij kunnen laten?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 16:42

Eén van de voorbeelden van twijfelachtige verklaringen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 16:59

mysa schreef:
Maar Hamas had ze toch ook vrij kunnen laten?

Klopt, indien Netanyahu zich aan de eerste wapenstilstand had gehouden waren ze allang thuis geweest.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 17:09

FiveSports schreef:
Echwel schreef:
En nu doe je.niet anders

Stop.met dat nepnieuws

Wil je de nummers

En echt ik Ben het niet eens met Netanyahu
Maar om te zeggen dat dingen niet gebeurd zijn is 3 stappen te ver.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 18:22

Niemand die ontkent dat er afschuwelijke zaken gebeurd zijn, iedereen hier veroordeeld Hamas voor wat ze 7 oktober hebben gedaan. Maar de gruwelijkheden waarvan ze beschuldigd werden blijken niet allemaal waar en dat is waar die onderzoeken op doelden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 19:19

Ja, dat is wel een fijne aanvulling. Als je bij je eerdere bericht had geschreven:
"Niet alle misdaden die Hamas worden aangerekend zijn ook waar, er wordt over gelogen en hier is een voorbeeld, etc" dan was er niemand over gevallen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 19:24

FiveSports schreef:
Echwel schreef:
En nu doe je.niet anders

Stop.met dat nepnieuws

De schoonzoon van de vrouw in het linkje is piloot en heeft wel de 'eer' gehad als ooggetuige te fungeren van het zien van de lichamende vermoorden en zwaargewonde mensen. Geen opgeklopt verhaal maar gewoon wat er daar is aangetroffen. En dat betrof ook een zwangere vrouw waarbij de baby uit de buik was gesneden.

En dan gaat dit soort dingen een eigen leven lijden, waarna opeens tientallen gevallen gevonden zijn. En dat dat niet klopt, ben ik van overtuigd. Maar dat het verslag van deze vrouw wel op waarheid berust, ben ik ook van overtuigd. Zoals vaak het geval is, ligt de waarheid vaak in het midden.

https://www.digibron.nl/viewer/collectie/Digibron/id/tag:RD.nl,20231018:newsml_pr19749651

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 19:30

BigOne schreef:
Niemand die ontkent dat er afschuwelijke zaken gebeurd zijn, iedereen hier veroordeeld Hamas voor wat ze 7 oktober hebben gedaan. Maar de gruwelijkheden waarvan ze beschuldigd werden blijken niet allemaal waar en dat is waar die onderzoeken op doelden.

Dat klopt zeker BigOne. Maar dat er sexueel geweld heeft plaatsgevonden ben ik wel van overtuigd.

https://tpo.nl/2025/07/08/rapport-hamas-gebruikte-seksueel-geweld-op-7-oktober-als-tactisch-oorlogswapen/

Ik plaats dit linkje nogmaals. Hier gaat het over zo'n 50 ooggetuigen, waaronder ook een slachtoffer en groot aantal hulpverleners. Ik geloof niet dat al deze mensen hebben gelogen. Wat ook wordt vermeld is dat vrijwel alle slachtoffers dood zijn gevonden. En dat maakt getuigen tegen de aanvallers natuurlijk ook wel erg lastig.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 19:41

Scherpe uiteenzetting.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 19:49

Ik ben het niet eens met hem over sommige dingen, maar kijk eens wat voor Israëlische bronnen hij aanhaalt. Echt bizar.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 23:32

Ze zeggen wel eens: "het eerste dat sneuvelt in een oorlog is de waarheid", het lijkt mij verstandig als iedereen dat in z'n achterhoofd houdt bij het checken van bronnen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 00:55

En de invloed van met name Israel op politiek en media.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 13:26