Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 16:57

Het is nauwelijks voor te stellen, maar naar verluidt heeft Oekraine genoeg ruimte om nog een aanvalslijn openen. Dat zal de Russische verdediging nog meer verdelen.
https://twitter.com/Acontece_ndo/status ... 0049943583

De Dnipro-oversteek komt eraan

Na het creëren van verschillende bruggenhoofden op de linkeroever van de rivier de Dnipro, in het zuiden van het land, bereiden de Oekraïense strijdkrachten zich blijkbaar voor om een ​​tegenoffensief in de regio te lanceren.

Het Institute for the Study of War - ISW meldde dat het Oekraïense leger in september zijn activiteiten op verschillende eilanden in de Dnipro-delta heeft geïntensiveerd om posities voor te bereiden voor het volgende offensief op de linkeroever van de Kherson-regio.

Onofficiële bronnen hadden al gemeld dat Oekraïne inwoners van eilanden en gebieden waar hun bruggenhoofden zich bevonden, verplaatste om de fysieke integriteit van de bewoners en ook de geheimhouding van de acties te behouden.

De vernietiging van luchtafweerraketsystemen op de Krim, nabij Cherson, en de intensivering van de vernietiging van munitiedepots in de bezette regio duiden ook op de voorbereiding van Oekraïne.

De tijd is rijp voor een grote amfibische operatie die een offensief in het zuiden mogelijk zal maken, aangezien de Russen in het gebied verzwakt zijn door de noodzaak om duizenden soldaten naar de frontlinies in de Donetsk-regio, in het noorden van Oekraïne, te verplaatsen.

Laten we wachten op de volgende D-day.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 17:38

Babootje schreef:
Bron SkyNews

Rusland ontkent het verlies van Andriivka

Berichten over Oekraïens succes in Andriivka zijn tot nu toe door Rusland onbetwist gebleven.

Oekraïne probeerde "zonder succes" troepen uit de stad terug te trekken, zei het Russische ministerie van Defensie in zijn dagelijkse briefing.
Het ontkende ook “gedeeltelijk succes” gerapporteerd door Oekraïne in het nabijgelegen Klishchiivka – beide ten zuiden van Bakhmut.

Deze week heeft Oekraïne er geen geheim van gemaakt dat het een overwinning in Andriivka was, en noemde het een opstapje naar de omsingeling van Bakhmut.
Zelfs de president prees de verantwoordelijke brigade in zijn nachtelijke toespraak.

Sky News kan deze slagveldrapporten niet verifiëren.

-----

Dit laatste verbaas ik me dan weer over. Zelfs het ISW komt met dit nieuws en er gaan genoeg filmpjes rond die dit ondersteunen.

Russia speaks, Russia lies.. het blijft kloppen..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 17:43

Graag again a D-Day. Hoe eerder hoe liever. *\o/*

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 18:03

Ik hoop het allemaal van harte. Ik heb er echter geen vertrouwen in. Dit omdat de Russen gewoon blijven doorgaan en versnellen met het produceren van raketten en wat dies meer zij. Het westen moet gewoon een groter aantal luchtverdediging wapens leveren en systemen installeren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 18:06

nikkel schreef:
Het westen moet gewoon een groter aantal luchtverdediging wapens leveren en systemen installeren.
Eens

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 18:11

nikkel schreef:
Ik hoop het allemaal van harte. Ik heb er echter geen vertrouwen in. Dit omdat de Russen gewoon blijven doorgaan en versnellen met het produceren van raketten en wat dies meer zij. Het westen moet gewoon een groter aantal luchtverdediging wapens leveren en systemen installeren.

Het is een race, in Duitsland wordt momenteel de productie van Iris-T luchtverdediging systemen op geschaald, 100 % score qua doeltreffendheid, maar dan nog is 8 per jaar productie de Max.. maar zolang ze heel blijven kan dat ook genoeg zijn.. Gepard munitie wordt nu grootschalig geproduceerd, in Duitsland zelf dus Zwitserland is niet meer nodig.. score tegen Iraanse drones boven 90 % .. na de winter weten we wie het snelst is geweest.

pien_2010

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 18:14

Ja want dat bezoek van Kim zit me echt niet lekker. Ik vind het zorgwekkend want op dit moment gaat het beter als het om successen gaat, voor Oekraïne.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 19:16

Het is inderdaad gewoon een rat race, wat is eerder beschikbaar in voldoende mate: de luchtverdediging en de bijbehorende munitie of de aanvalsraketten van rusland.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 20:25

pien_2010 schreef:
Ja want dat bezoek van Kim zit me echt niet lekker. Ik vind het zorgwekkend want op dit moment gaat het beter als het om successen gaat, voor Oekraïne.

Kim kan niks zonder Xi en China heeft er geen belang bij. Xi wil de VS kwijt maar niet Europa.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 20:28

pien_2010 schreef:
Graag again a D-Day. Hoe eerder hoe liever. *\o/*

Ik hoop dat ze een betere weg weten te vinden, D-day was een slachting :\

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 20:39

Babootje schreef:
Bron SkyNews

Rusland ontkent het verlies van Andriivka

Berichten over Oekraïens succes in Andriivka zijn tot nu toe door Rusland onbetwist gebleven.

Oekraïne probeerde "zonder succes" troepen uit de stad terug te trekken, zei het Russische ministerie van Defensie in zijn dagelijkse briefing.
Het ontkende ook “gedeeltelijk succes” gerapporteerd door Oekraïne in het nabijgelegen Klishchiivka – beide ten zuiden van Bakhmut.

Deze week heeft Oekraïne er geen geheim van gemaakt dat het een overwinning in Andriivka was, en noemde het een opstapje naar de omsingeling van Bakhmut.
Zelfs de president prees de verantwoordelijke brigade in zijn nachtelijke toespraak.

Sky News kan deze slagveldrapporten niet verifiëren.

-----

Dit laatste verbaas ik me dan weer over. Zelfs het ISW komt met dit nieuws en er gaan genoeg filmpjes rond die dit ondersteunen.

Sky News heeft zijn Roebels deze week weer verdiend :Z
Klishchiivka is eergisteren al bevestigd en Andrivka is blijkbaar heel treurig geëindigd voor de Russen. Blijkbaar heeft de Russische legerleiding, ik geloof nadat de groep omsingeld was door Ukraïners, het vuur geopend op zowel de Ukraïners als de zich terugtrekkende eigen soldaten. Uiteindelijk is de leiding uitgeschakeld door het Ukraïnse leger.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 09:26

Ik hoop dat ze een betere weg weten te vinden, D-day was een slachting :\, Er is geen enkele andere weg helaas, vrees ik.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 09:34

nikkel schreef:
Ik hoop dat ze een betere weg weten te vinden, D-day was een slachting :, Er is geen enkele andere weg helaas, vrees ik.

Gelukkig heb jij daar niet de legerleiding :)

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 11:35

Gelukkig heb jij daar niet de legerleiding :) Dat is een juiste opmerking.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 12:01

Naar verluidt heeft het Oekrainse leger gisteren weer 2 luchtafweersystemen "gedemillitariseerd". Nabij Svitlodarsk in Donetsk. 1 van het type Buk-M2 (mogelijk 9A316 of the 9K317 Buk-M2) en 1 van het type Buk-M3
https://twitter.com/bayraktar_1love/sta ... 1928442344

En hier de 2 Russische oorlogsschepen die Oekraine zogenaamd 'gemist' had.
Het fregat "Admiraal Makarov" en het korvet "Samum" konden niet op eigen kracht meer varen en zijn naar de haven van Sebastopol gesleept. Het lijkt erop dat Oekraïense USV's veel succesvoller zijn dan Rusland wil toegeven.
https://twitter.com/Tendar/status/1703050649615610217

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 12:25

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 19:05

Bron SkyNews
En Twitter https://twitter.com/NOELreports/status/ ... 8615807458
https://twitter.com/NOELreports/status/ ... 9611923603
https://twitter.com/Tendar/status/1703435907578188268

Oekraïne beweert een ander dorp in de buurt van Bakhmut te hebben bevrijd

Oekraïense functionarissen zeggen dat hun strijdkrachten Klishchiivka hebben heroverd – minder dan 48 uur nadat het dorp Andriivka was bevrijd.

De rapporten zijn niet onafhankelijk geverifieerd.

“Klishchiivka werd van de Russen en bevrijd”, zei Alexander Syrskyi, commandant van de grondtroepen van Oekraïne, op Telegram.

Bovendien vertelde Ilya Yevlash, het hoofd van de persdienst van de Oostelijke Groep van de Strijdkrachten van de Oekraïense Strijdkrachten, aan het persbureau Suspilne dat het dorp was ingenomen. Er circuleerden video's en beelden waarop naar verluidt soldaten te zien waren die daar Oekraïense gevechten vierden en vasthielden. vlaggen.

Het dorp ligt op iets minder dan 8 km van de stad Bakhmut – terwijl Andriivka, naar verluidt vrijdag veroverd, ongeveer 3 km verderop ligt.

Deze foto werd gedeeld door Andriy Yermak, hoofd van het kantoor van de president, waarop naar verluidt soldaten in het dorp te zien zijn – hoewel dit niet is geverifieerd – met het onderschrift: “Oekraïne geeft altijd zijn eigen land terug.”

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 19:34

Zou mooi zijn.en fijn voor die mensen daar.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 21:43

Vanavond is het druk in het zuiden van ukraïne. Inmiddels komen er meldingen van explosies in Tokmak en vooral veel rumour op de Krim. De Kerch (krim) brug schijnt dicht te zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 08:24

Bij de bevrijding van Klishiivka en Andriivka is het Russische leger zware verliezen toegebracht.

Bron SkyNews/ISW

Drie Russische brigades hebben 'waarschijnlijk zware verliezen geleden' door de Oekraïense opmars - ISW

Volgens het Instituut voor Oorlogsstudie (ISW) hebben drie Russische brigades "waarschijnlijk zware verliezen geleden" bij de bevrijding van Klishchiivka en Andriivka, ten zuiden van Bakhmut, door Oekraïne.

Er werd gekeken naar rapporten van Oekraïense militaire functionarissen dat de drie brigades "de strijd niet effectief" hadden gemaakt.

De drie Russische brigades waren de 72e Gemotoriseerde Geweerbrigade (3e Legerkorps), de 31e Guards VDV Brigade en de 83e Guards VDV Brigade.

De denktank merkte op dat een Russische commandant had gezegd dat de commandant van de VDV-brigade was vermoord.

De analyse luidde: “Als de recente Oekraïense opmars ten zuiden van Bakhmut resulteerde in de vernietiging van de gevechtscapaciteiten van de 31e en 83e VDV-brigades, dan zal het Russische commando waarschijnlijk lateraal elementen van een andere relatief eliteformatie herschikken om kritische elementen van de Russische verdediging in het zuiden te behouden. van Bakmut...

"Laterale herschikkingen van elders in Oekraïne of substantiële tactische herschikkingen van andere VDV-elementen in het Bakhmut-gebied zouden er daarom op wijzen dat recente Oekraïense opmars tot aanzienlijke Russische verliezen heeft geleid.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 08:28

Dank je wel Babootje. Vraagje, wat moet ik me voorstellen bij laterale herschikkingen? Worden dan mensen van elders geplukt en aangevuld, of is aterale herschikkingen iets anders?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 08:45

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 08:48

pien_2010 schreef:
Dank je wel Babootje. Vraagje, wat moet ik me voorstellen bij laterale herschikkingen? Worden dan mensen van elders geplukt en aangevuld, of is aterale herschikkingen iets anders?

Je het eerste. Rusland haalt "lateraal" (op een zo kort mogelijke afstand) vanuit de omgeving troepen naar het gebied waar gaten vallen. Dat betekent dat er in een ander gebied ook weer zwakke plekken ontstaan. Kan bv zijn vanuit de noordkant van Bakhmut.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 09:13

Merci. Ik kende het woord niet in dit verband.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 12:56

Zo heeft Rusland ook troepen moeten inzetten nabij de verwachte aanvalsas van Oekraine bij de eilanden en aan de overkant van de Dnipro (Kherson).
Het is ook niet voor niets denk ik dat Oekraine gisteren en eergisteren met drones lanceer installaties en luchtafweer installaties op de Krim heeft bestookt.

Bron SkyNews

Britse inlichtingendienst: Russische operaties nabij eilanden in de oblast Kherson zijn waarschijnlijk 'geactiveerd'.

De Russische operaties rond de eilanden van de rivier de Dnipro in de oblast Cherson aan de frontlinie zijn waarschijnlijk “geactiveerd” sinds ze werden overgenomen door het Russische 40e Legerkorps, aldus het Britse ministerie van Defensie.

----

https://twitter.com/Tendar/status/1704071296563212379
Zware explosies gemeld vanuit het door Rusland bezette Melitopol. De rookpluimen zijn groot genoeg om kilometers ver te zien.

Aangezien Melitopol een onmisbaar logistiek knooppunt is, belooft dit niet veel goeds voor de Russische bezetting.