Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Loretta schreef:Een filmpje van die gestoorde Fakkelman
https://youtu.be/5-VIdWM2z6s
Na alles wat ik in de media erover heb gelezen is het echt paniek om niks. Als je het vergelijkt wat sommige gewone burgers soms meemaken met probleemjeugd. Of vergeleken met wat de gemiddelde psychiatrisch verpleegkundige op zijn werk tegen komt.
Loretta schreef:Een filmpje van die gestoorde Fakkelman
Na alles wat ik in de media erover heb gelezen is het echt paniek om niks. Als je het vergelijkt wat sommige gewone burgers soms meemaken met probleemjeugd. Of vergeleken met wat de gemiddelde psychiatrisch verpleegkundige op zijn werk tegen komt.
Jessix schreef:Loretta schreef:Een filmpje van die gestoorde Fakkelman
Dat andere mensen het erger hebben maakt dit nog niet goed. Blijf gewoon weg van iemands huis, privéleven en gezin. Ga protesteren waar het mag.
Echwel schreef:Zo iemand staat ook op de beelden van het Capitool vorig jaar.
Mizora schreef:Het probleem is dat het risico dat zo iemand bewust brand gaat stichten wel reëel is. En dan is het opeens een levensgevaarlijke situatie.
ruitje schreef:Vreemd Karl, want dat heb ik wel altijd zo geleerd.
Pien, heb je de naam van die docu?
Karl66 schreef:De hyperinflatie in Duitsland was zes jaar voor de opkomst van de NSDAP al afgelopen. In '29 kon Duitsland prima aan hun schulden voldoen, omdat ze daarvoor leningen kregen van de VS, met die leningen konden ze de geallieerden terugbetalen, die daarmee hun oorlogsschulden aan de VS af konden betalen. Zoek maar eens op het Dawes plan. Op het moment van de crash in '29 was Duitsland gewoon een welvarend land, zoek maar eens op de Glückliche Zwanziger Jahre, die in economisch opzicht hersteld was van de eerste wereldoorlog. Het probleem van Duitsland was dat het vooral een welvaart op basis van lemen voeten was. Het platteland verarmde ten opzichte van de stad omdat de landbouw niet meedeelde in de economische groei, maar juist last had van dalende prijzen. Er was op dat moment nauwelijks innovatie te zien in de Duitse industrie, die teerde op kennis van het buitenland en verouderde technieken. Daardoor was de basis heel wankel, maar dat had niks met de eerste wereldoorlog van doen.
In 1930 zag Duitsland zelfs kans om de herstelbetalingen volledig te laten vervallen, omdat ze zich dat niet meer konden veroorloven, dat werd geaccepteerd en uiteindelijk heeft Duitsland maar iets van 17% of zo van de herstelbetalingen ook echt betaald. Het gevolg wel was dat ze opeens de leningen aan de VS moesten terugbetalen. Het probleem was dat ze op dat moment een bondskanselier hadden, die nogal dol op bezuinigen was, dus besloten ze alle sociale uitkeringen te schrappen. Met heel veel sociale onrust tot gevolg. Maar ook dit was weer niet direct een gevolg van de eerste wereldoorlog.
Het verhaal dat het eigenlijk de schuld van de rest van de wereld was dat ze de oorlog moesten beginnen, namelijk Versaille, is gewoon een nazi mythe. En ik vind het een slechte zaak om dat soort mythes in stand te houden.