Drama in [***]: 15 gewond, 8 doden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karlijntjee

Re: Drama in Apeldoorn: 15 gewond, 7 doden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:03

corientjuhh: De dader is ondertussen al overleden! IK ben het helemaal met je eens trouwens!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:03

ja het is van een paar dagen geleden ;)
dat verhaal dat ik heb getypt had het al op hyves heb nou ff geen zin om het bij te werken :P

HenrietteM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:07

ik zit nu net een paginagroot artikel in de telegraaf te lezen waarin vrienden en buren van de dader aan het woord komen die een heel ander beeld schetsen dan de Burgemeester van Huissen gisteren. Weet niet of het artikel ook online staat.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:08

Echt?
Vond de burgemeester van Huissen gister nogal bagatelliserend op t.v., alsof hij bang was dat dit gebeurde slechte reclame zou zijn voor zijn kleine stadje.. :\

HenrietteM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:19

HenrietteM schreef:
ik zit nu net een paginagroot artikel in de telegraaf te lezen waarin vrienden en buren van de dader aan het woord komen die een heel ander beeld schetsen dan de Burgemeester van Huissen gisteren. Weet niet of het artikel ook online staat.

Ik heb de helft hiervan gelezen, ik denk dat het wel belangrijk is om in het achterhoofd te houden dat de Telegraaf nog altijd riooljournalistiek bedrijft en dat wat in die krant staat niet betrouwbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:20

Ze zeggen niet voor niks de Televaag ;)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:20

Ik hoorde de burgemeester nog zeggen:"Hij was normaal"..
Lijkt wel beetje op struisvogelpolitiek zoals meneer in Huissen het neerzet. :+

Toen ik las dat hij al maanden teruggetrokken zat vond ik dat ook vreemd.
Toen de jongen in Duitsland (paar maand terug?) meerdere mensen neerknalde op een school werd achteraf ook gezegd dat het een stille teruggetrokken jongen was , met weinig sociale contacten, negatief zelfbeeld, en wat er dan allemaal door zo'n persoon heen gaat.. :(:)
Die psycholoog heeft daar wel een punt, vind ik.
Kennelijk kunnen mensen dermate vereenzamen, zich terugtrekken dat ze zich steeds verder de put inwerken.. :(:)

Lijkt wel beetje op struisvogelpolitiek zoals meneer in Huissen het neerzet. :+
Laatst bijgewerkt door detour op 02-05-09 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

HenrietteM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:25

precies. Respect voor die Burgemeester die een goed PR verhaal voor zijn stadje doet. Maar het klopt natuurlijk van geen kant. Of het verhaal in de Telegraaf nou wel of niet 100% klopt, het draagt in elk geval bij aan een evenwichtiger beeld.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:27

Vind ik ook, henriette, de roddels boeien me niet zo, maar de psycholoog zegt rake dingen. ;)
Je terugtrekken maandenlang met de gordijnen dicht is nl helemaal niet normaal. Dat zijn signalen die serieus genomen mogen worden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:30

sorry beetje laat maar Azzaro gecondeleerd met je collega :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:30

Wat had de beste man dan moeten zeggen???
Er zijn genoeg bronnen te vinden waar te lezen valt dat deze man een teruggetrokken bestaan leidde en dat hoeft niet automatisch te betekeken dat je dan gelijk met een of andere psycho te maken hebt.
Verder vind ik de vergelijking met de situatie in Duitsland niet relevant.

Er zijn wel meer mensen die waarde hechten aan een solitair leven. Ik ken zelf een kunstenaar en een schrijver, die beide ook af en toe bijna afgesloten van anderen leven, dit is hun keuze en heeft m.i. niks maar dan ook niks met mogelijke misdaad te maken. En als iemand de gordijnen dicht wil doen, is die daar zelf heer en meester over.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:34

ik vind het wel opmerkelijk dat ik de burgemeester en media hoor zeggen dat hij 'zonderling'was omdat hij nooit in de kroeg kwam naast zijn huis....het moet toch niet gekker worden....ben je pas normaal als je in een kroeg rondhangt ofzo?

dat begrijp ik niet hoor....natuurlijk had die karst een kortsluiting boven in....maar misschien alleen op dat moment....een kennis van mij...de heer elzas,heeft in de jaren '90 ook iemand vermoord,problemen op het werk....je kunt zomaar een waas voor je ogen krijgen en overgaan tot z'on verschrikkelijke daad...

soms ziet niemand dat jammergenoeg aankomen....het wil niet zeggen dat als je geen lid bent van een vereniging en niet in de kroeg zit je per definitie een suzuki pakt en een aanslag probeert te plegen op het koninklijk huis,en daarbij ook nog 6 onschuldige mensen de dood injaagt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:36

Die uitspraken hebben mij ook ten zeerste verbaasd, Geerke.....
Overigens werkte de man in de beveiliging, en beveiligers werken vaak op tijden als iedereen slaapt, geen wonder dat ze je dan overdag niet zien in het straatbeeld.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:38

suleilitha schreef:
Wat had de beste man dan moeten zeggen???
Er zijn genoeg bronnen te vinden waar te lezen valt dat deze man een teruggetrokken bestaan leidde en dat hoeft niet automatisch te betekeken dat je dan gelijk met een of andere psycho te maken hebt.
Verder vind ik de vergelijking met de situatie in Duitsland niet relevant.

Er zijn wel meer mensen die waarde hechten aan een solitair leven. Ik ken zelf een kunstenaar en een schrijver, die beide ook af en toe bijna afgesloten van anderen leven, dit is hun keuze en heeft m.i. niks maar dan ook niks met mogelijke misdaad te maken. En als iemand de gordijnen dicht wil doen, is die daar zelf heer en meester over.

ja...dat bedoel ik dus...ik had het niet gelezen...sorry....(het plaatsen gaat vrij snel hier)

ze hebben gewoon meteen een mening klaar over iemand....het zal binnenkort wel weer regenen van de 'gedragsdeskundigen' enzo in praat programma's.....mensen(dieren ook)kunnen flippen....iedereen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:44

Ja juist, elk mens kan flippen mits het water je maar hoog genoeg aan de lippen gaat stijgen.
Ik heb zelf een paar jaar lang nachtdiensten gedraaid, dan had ik ook overdag de gordijnen ook beneden dicht, om niet gestoord te worden en gebel aan de deur te voorkomen. Overdag slaap je dan.
Ik vind eerlijk gezegd, dat met het dichte gordijnen verhaal in dit topic, het beeld wordt geschetst alsof er achter een dicht gordijn een zonderling, psychopaat of mogelijke moordenaar zou kunnen zitten. Hoop gespeculeer wat nergens voor nodig is.
En verder is in dit geval allang naar voren gekomen dat de man in kwestie nog nooit iemand last had bezorgd of een verleden zou hebben.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:47

Dat iemand overdag de gordijnen dicht heeft wil niks zeggen, als ik avonddienst heb gehad zijn de gordijnen ook nog lang dicht. Als het begint te schemeren gaan ze dicht en als ik in de zon zit gaan ze ook dicht want ik heb geen zin in inkijk aan de voorkant. Verder ben ik ook graag op mezelf, ben ik dan ook een zonderling?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:58

Precies Ikima, als men hier door gaat met speculeren dan hebben we heel wat zonderlingen in Nederland rondlopen.

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 12:18

Maar het is in de loop der jaren denk ik wel bewezen dat de de plegers van dergelijke incidenten om het maar even zo uit te drukken, vaak wel een erg teruggetrokken leven leiden. Laatst was er een documentaire op televisie over onder andere die jongen die op een Amerikaanse universiteit als een beest tekeer is gegaan. Ook hij voelde zich onderdrukt door de maatschappij en had problemen met zichzelf. Het wil heus niet zeggen dat mensen die graag op zichzelf zijn ook zonderlingen zijn en allemaal potentiële daders zijn voor incidenten zoals degene die zich donderdag in Apeldoorn heeft afgespeeld maar ik denk toch dat er wel bepaalde kenmerken zijn die dergelijke plegers gemeenschappelijk hebben.

Ik vind het in ieder geval erg dat de man waar het hier onder andere om draait is overleden. We zullen nu nooit precies weten wat zijn motief was terwijl dit volgens mij wel cruciale informatie is ook voor volgende festiviteiten en gebeurtenissen met betrekking tot veiligheid; je krijgt dan beter inzicht in het hele proces dat er aan vooraf is gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 12:21

Het is geen bewijs, Kim, nog even en je mag niet eens meer zonderling zijn, als je daar voor kiest ;)
Ook iemand die midden in het leven staat, kan zomaar flippen. Iemand die ik heb gekend, was een goeie lieve, sociale kerel maar hij schoot wel zijn vrouw dood nadat er iets was voorgevallen. De knop ging om en hij ging finaal door het lint, en dat terwijl hij een bevredigend sociaal leven had gehad tot dan toe...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 12:23

Het is idd wel zo dat je bepaalde daderprofielen hebt voor oa verschillende soorten moordenaars en pedofielen en dergelijke. Maar dat werkt altijd van de dader naar het profiel, en niet van het profiel naar je teruggetrokken buurman, bij wijze van spreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 12:25

Correct uitgelegd, Heino en wat je hier ziet is eigenlijk de omgekeerde volgorde om zo maar te zeggen.
En eerlijk gezegd vind ik dat er maar rare uitlatingen worden gedaan hier af en toe..... (dat bedoel ik niet kwalijknemend, het is ook een toestand die de gemoederen nog wel even bezig zal houden, vrees ik)

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 12:28

Ja dat is wel waar denk ik suleilitha :) Uiterlijk kan iemand heel anders zijn dan van binnen. Ik kende ook een man die een tijdje terug in Brabant zijn vrouw neerschoot voor de ogen van haar dochter en toen zichzelf beroofde van het leven (was laatst nog op tv bij het zesde zintuig) en ook bij hem was er op het oog niets mis met hem maar ik had er altijd al een onheilspellend gevoel bij. Maar goed, dat is offtopic :)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 12:51

Kim_89 schreef:
Maar het is in de loop der jaren denk ik wel bewezen dat de de plegers van dergelijke incidenten om het maar even zo uit te drukken, vaak wel een erg teruggetrokken leven leiden. Laatst was er een documentaire op televisie over onder andere die jongen die op een Amerikaanse universiteit als een beest tekeer is gegaan. Ook hij voelde zich onderdrukt door de maatschappij en had problemen met zichzelf. Het wil heus niet zeggen dat mensen die graag op zichzelf zijn ook zonderlingen zijn en allemaal potentiële daders zijn voor incidenten zoals degene die zich donderdag in Apeldoorn heeft afgespeeld maar ik denk toch dat er wel bepaalde kenmerken zijn die dergelijke plegers gemeenschappelijk hebben.

Ik vind het in ieder geval erg dat de man waar het hier onder andere om draait is overleden. We zullen nu nooit precies weten wat zijn motief was terwijl dit volgens mij wel cruciale informatie is ook voor volgende festiviteiten en gebeurtenissen met betrekking tot veiligheid; je krijgt dan beter inzicht in het hele proces dat er aan vooraf is gegaan.

Ik sluit me helemaal bij je aan, Kim, sommige mensen die er voor kiezen en aangeven gelukkig te zijn, oké, maar bij mensen die zich onderdrukt voelen in deze maatschappij, uitgekakt en het niet kunnen uiten, is het wel ff andere koek. :+

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 13:12

- Is je baan kwijt raken een keuze?
- Is een ernstige ziekte oplopen een keuze?
- is je huur kunnen betalen een keuze?

Wat is het verschil tussen zelf kiezen om geisoleerd te leven en daar achter staan of het op deze manier mee te maken?