Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 11:33

Raineri schreef:
Elisa2 schreef:
Nou ik hoop dat mensen er trots op zijn, ik zie alleen maar negatieve dingen voor alle zwakkeren in Nederland. Dat ze er trots op mogen zijn om chronisch zieken, ouderen en de minima in de ellende te storten. Weinig sociaals aan. :r

Benzz schreef:
Ik begrijp heel goed waar de emotie vandaan komt, maar het beeld dat dit kabinet “zwakkeren in de ellende stort” is te zwart‑wit. De werkelijkheid is dat het beleid juist bestaat uit een mix van bezuinigingen én beschermingsmaatregelen, en dat de meeste regelingen voor chronisch zieken, ouderen en minima overeind blijven of zelfs worden uitgebreid. Het is dus niet zo dat je gestraft wordt omdat je oud of ziek bent; het is eerder dat het stelsel onder enorme druk staat en dat er keuzes worden gemaakt om het betaalbaar te houden.

Chronisch zieken houden bijvoorbeeld toegang tot vrijwel alle zorg die ze nu ook krijgen. Het eigen risico blijft bestaan, maar de meeste zware zorg valt daar niet eens onder. Ouderen behouden AOW, toeslagen, zorgtoeslag en Wlz‑zorg. Minima blijven beschermd via huurtoeslag, zorgtoeslag, bijzondere bijstand en gemeentelijke regelingen. Dat zijn geen symbolische maatregelen; dat zijn miljarden aan sociale bescherming die gewoon blijven bestaan. Als het kabinet werkelijk zou willen “straffen”, zouden juist die regelingen verdwijnen — en dat gebeurt niet.

Daarnaast is het belangrijk om te zien dat veel maatregelen niet bedoeld zijn om mensen te raken, maar om het systeem overeind te houden. De zorgkosten stijgen sneller dan de economie. De vergrijzing neemt toe. De arbeidsmarkt is krap. Als je niets doet, komt juist de zorg voor ouderen en chronisch zieken in gevaar. Dat is de paradox: maatregelen die nu streng lijken, zijn vaak bedoeld om te voorkomen dat het stelsel over tien jaar instort. Dat voelt niet sociaal, maar het is wel gericht op houdbaarheid.

En dan nog iets: er zijn ook maatregelen die juist wél sociaal zijn, maar die verdwijnen in de ruis. Investeringen in wijkverpleging, preventie, jeugdzorg, schuldhulpverlening, onderwijs en kansengelijkheid. Dat zijn allemaal onderdelen die direct of indirect kwetsbare groepen helpen. Het is dus niet eerlijk om alleen de pijnpunten te zien en de beschermende maatregelen te negeren.

Dat betekent niet dat alles perfect is of dat iedereen tevreden moet zijn. Maar het frame “je wordt gestraft als je oud of ziek bent” klopt simpelweg niet met de feiten.

Wat een uiteenzetting! Ik loop best achter met het nieuws rondom nationale politiek maar dit is best een fijne post als vertrekpunt om me weer wat in te lezen.

Wel moet ik zeggen dat het mes een beetje aan twee kanten snijd. Ik vind het enorm goed dat ze de minder populaire zaken durven te doen. Dat toont echt leiderschap! Dat ontbrak nogal de laatste tijd, en feit dat het nu zo'n pijn doet is eerder een symptoom daarvan dan echt de kern van het probleem. Lange termijn visie ontbrak gewoon heel erg en daar hadden meerdere groepen onder te lijden. Hopelijk trekt dit nu wat recht.

Amen, dank Benzz, voor je heldere en inhoudelijke uitleg steeds, superfijn!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 11:42

De zorg blijft een ingewikkeldheid. Ik heb na het akkoord nogmaals het programma van D66 ernaast gelegd. Daar pleiten ze vooral voor het minder complex maken van de zorg, eerlijke salarissen en een bonus voor iedere afgestudeerde verpleegkundige. Daarnaast willen ze investeren in preventie en (daarmee samenhangend) 1e lijns zorg. Overigens pleitte ze daarin ook voor het verlagen van het eigen risico voor chronisch zieken.
Ik zie zelf nog niet hoe je dat voor elkaar krijgt zonder eerst een investering te doen. Misschien zij wel, dan zou dat mooi zijn, maar voor nu zie ik alleen nog maar de zoveelste bezuiniging op zorg en uitkleden van een toch al compleet overbelaste groep.

Dat er een groot probleem is rondom de ouderenzorg, dat deel ik. Maar tegelijkertijd komt die vergrijzing al zo lang op ons af. Ondertussen begint het infarct zich nu te tonen en het enige wat er lijkt te gebeuren is dat we proberen de stuwwal te stutten.

D66 noemde dat zonder deze maatregel er een infarct aan zat te komen. Ik denk dat dat infarct er al jarenlang aan komt. Geen infarct zoals corona dat onverwachts toeslaat, maar een soort oude dikke man waarvan we al jaren weten dat zijn aderen aan het dichtslibben zijn en dat er iets moet gebeuren om te voorkomen dat hij neervalt. En het enige wat alle partijen lijken te doen is er maar gewoon niet naar kijken en de hand op de knip te houden en hopen dat de zorg het zelf wel red met minder geld. Ik had gehoopt dat D66 dat zou veranderen. Hopelijk doen ze dat ook nog.

Daarnaast vind ik het dan wel moeilijk te verteren dat het onderwijs er wéér 1 miljard bij krijgt in plaats van te hoeven bezuinigen. Als je kijkt hoeveel het onderwijs er de afgelopen jaren bij gekregen heeft (zonder dat er íets verbeterd is aan het onderwijs), hoe die salarissen bijvoorbeeld gegroeid zijn en hoe de zorg in vergelijking daarmee is achter gebleven vind ik dat wel echt bizar.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 12:15

nps schreef:
Moet je maar links stemmen. Nederlands wil toch zo graag een rechts kabinet? Met CDA, D66 en VVD is dit gewoon een centrumrechts kabinet. Je krijgt waar je voor stemt.

nou dit lijkt me nogal kort door de bocht. Dit kabinet is voor de linkerkant té rechts, en voor de rechterkant té links. Mooi in het midden dus :)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 12:35

juval schreef:
nps schreef:
Moet je maar links stemmen. Nederlands wil toch zo graag een rechts kabinet? Met CDA, D66 en VVD is dit gewoon een centrumrechts kabinet. Je krijgt waar je voor stemt.

nou dit lijkt me nogal kort door de bocht. Dit kabinet is voor de linkerkant té rechts, en voor de rechterkant té links. Mooi in het midden dus :)

Nee, voor extreem- en populistisch rechts is het te links - maar die zijn over het algemeen neit al te scherp met definities. Dit is echt geen middenkabinet, want er zit simpelweg zero linkse invloed in. Het is een centrumrechtskabinet, gelukkig wel met capabele mensen. D66 is economisch gezien helemaal geen linkse partij, VVD en CDA allebei rechts. Dus hoe kom je dan op het midden uit?

@secricible - dat er geld naar onderwijs gaat is simpelweg ongedaan maken van eerdere bezuinigingen. Er zijn nog steeds problemen met kwaliteit, en er is een groot lerarentekort. Ik ben persoonlijk erg blij met het terugdraaien van de bezuinigen - goed onderwijs is het fundament van een fijn functionerende maatschappij en democratie (en vestigingsklimaat voor bedrijven), maar zeer onaantrekkelijk om in te werken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 12:44

D66 is sociaal gezien wel links. Maar verder heb je gelijk en is dit een centrumrechts kabinet.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 12:46

Als je naar de zetelverdeling kijkt en ziet hoeveel er nog rechts(er) van dit kabinet zit, dan kun je dit toch een middenkabinet noemen?
D66 zie ik ook niet als links inderdaad, maar vvd zie ik wel als minder rechts dan de pvv/forum/ja en misschien ook wel van bbb.

Wat is tegenwoordig de definitie van rechts?
Kwa verdeling van de stemmen is dit imo de uitkomst die zich op dit moment in het huidige politieke midden bevindt.
Laatst bijgewerkt door MizzMontana op 02-02-26 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 13:06

er zit volgens mij best wat linkse invloed in op klimaat en onderwijs.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 13:17

MizzMontana schreef:
Als je naar de zetelverdeling lijkt en ziet hoeveel er nog rechts(er) van dit kabinet zit, dan kun je dit toch een middenkabinet noemen?
D66 zie ik ook niet als links inderdaad, maar vvd zie ik wel als minder rechts dan de pvv/forum/ja en misschien ook wel van bbb.

Wat is tegenwoordig de definitie van rechts?
Kwa verdeling van de stemmen is dit imo de uitkomst die zich op dit moment in het huidige politieke midden bevindt.

Definities wijzigen niet als zetels verschuiven. Dat er de afgelopen decenia een explosieve groei is geweest van (extreem) rechtse en populistische partijen, wil niet zeggen dat het midden opschuift. Ten opzichte van de partijen in de kamer is het misschien midden, als je sec de definities van links, rechts en (exteem)rechts/populistisch hanteert is dit centrumrechts. Ik denk dat we er heel erg voor moeten waken om de definities niet te laten verschuiven - dan normaliseer je de extremen.

D66 heel links? Mwoah.. linkser dan de meesten. Ik heb in verkiezingstijd nog eens de plannen voor de zorg gechecked, en in mijn herrinnering zetten ze heel erg in op digitalisering. Dat snap ik, maar wil ook zeggen dat je per definitie mensen uitsluit. Niet iedereen is digitaal vaardig en de keuzevrijheid in zorgaanbieders is vooal zinnig voor mensen die hendig zat zijn in het kiezen en vergelijken van aanbieders - vooral hooppgeleiden profiteren van de marktwerking.

Zorg onbetaalbaar? Dat zit er al een tijdje aan te komen. De vraag is dan waar je de rekening legt. Helaas is dat bij de burger. Daar kunnen hele andere keuzes in gemaakt worden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 14:36

De managers zouden ook eens wat minder mogen krijgen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 14:59

purny schreef:
De managers zouden ook eens wat minder mogen krijgen.

Maar waar baseer je dit dan op? Ik heb ook goed betaalde managers maar ik zou ook echt nooit hun verantwoordelijkheid, beschikbaarheid of functie willen hebben. Daar mag best wat tegenover staan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 15:17

nps schreef:
Zorg onbetaalbaar? Dat zit er al een tijdje aan te komen. De vraag is dan waar je de rekening legt. Helaas is dat bij de burger. Daar kunnen hele andere keuzes in gemaakt worden.

Als je het bij bedrijven legt betaald de burger het indirect ook.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 15:23

Er is een hele grote groep die gratis zorg krijgt. Dat moet wel betaald worden. En dat zijn niet de oudjes

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 15:55

OleJon schreef:
Er is een hele grote groep die gratis zorg krijgt. Dat moet wel betaald worden. En dat zijn niet de oudjes

En daarmee bedoel je ongetwijfeld de mensen die asiel zoeken :x
De mensen die in Nederland op het minimum zitten krijgen bijna de volledige premie terug via zorgtoeslag, vertel eens, krijg jij toeslagen?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 16:35

fransje23 schreef:
nps schreef:

Als je het bij bedrijven legt betaald de burger het indirect ook.

Ligt eraan welke bedrijven en hoe. Is veel te ongenuanceerd gesteld.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 16:36

OleJon schreef:

Ja, alle burgers van Nederland. Dat heet het solidariteitsprincipe. Iedereen betaald, en iedereen heeft recht op zorg. Oók als je hier net bent, ook psychische zorg als je getraumatiseerd bent. Het zijn net mensen, die gekke asielzoekers.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 16:38

Het is zo makkelijk om asielzoekers de schuld van alle problemen, in dit geval de zorg, te geven.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 17:03

OleJon schreef:

Ja ik vind het ook heel fijn dat we een beschaafd land zijn dat solidair is met onze medemens :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 17:05

OleJon schreef:

Kinderen tot 18 jaar bedoel je?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 17:08

Raineri schreef:
Ja ik vind het ook heel fijn dat we een beschaafd land zijn dat solidair is met onze medemens :j

Echt?

Ik zie liever sloppenwijken, mensen die in tenten en onder dozen langs de grote weg slapen, bedelaars en broodmagere zieke mensen die voor je ogen sterven.
Vind het ook fijn als mensen worden uitgeknepen en bedreigd :Y)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 17:30

Na het betalen van je eigen risico hoef je op de premie na niets meer te betalen voor ziekenhuisbezoek. Je huisarts hoef je niet te betalen want dat valt niet onder het eigen risico.

Dus zwart op wit gezien krijgen wij ook allemaal gratis zorg :+

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 19:03

fransje23 schreef:
Raineri schreef:

Echt?

Ik zie liever sloppenwijken, mensen die in tenten en onder dozen langs de grote weg slapen, bedelaars en broodmagere zieke mensen die voor je ogen sterven.
Vind het ook fijn als mensen worden uitgeknepen en bedreigd :Y)

Jaaa, dat mensen verhongeren en geen goed onderwijs krijgen! Lijden zullen ze! ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 09:27

nps schreef:
Jaaa, dat mensen verhongeren en geen goed onderwijs krijgen! Lijden zullen ze! ;)

Precies!

Internationale verdragen hangen we in de wilgen, democratie is slechts een woord en gelijke rechten zijn onzin.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 10:05

BigOne schreef:
OleJon schreef:

En daarmee bedoel je ongetwijfeld de mensen die asiel zoeken :x
De mensen die in Nederland op het minimum zitten krijgen bijna de volledige premie terug via zorgtoeslag, vertel eens, krijg jij toeslagen?

Nee, krijg geen toeslagen. En nooit gehad ook.
En al zou dat wel zo zijn. Ik betaal belasting, en draag bij aan de maatschappij. Dat heeft deze groep nog niet gedaan. Hoe je het wend of keert. Het is wel zo.
Laatst bijgewerkt door OleJon op 03-02-26 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 10:06

Inderdaad, al die kinderen onder de 18 die maar gratis gezondheidszorg krijgen, en de ouders krijgen nog toeslagen ook voor al die kinderen :j

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 10:07

prompter schreef:
Inderdaad, al die kinderen onder de 18 die maar gratis gezondheidszorg krijgen, en de ouders krijgen nog toeslagen ook voor al die kinderen :j

Ook, de toeslagen betreft kinderen is absurd. Vooral het kgb.