Raineri schreef:Elisa2 schreef:Nou ik hoop dat mensen er trots op zijn, ik zie alleen maar negatieve dingen voor alle zwakkeren in Nederland. Dat ze er trots op mogen zijn om chronisch zieken, ouderen en de minima in de ellende te storten. Weinig sociaals aan.Benzz schreef:Ik begrijp heel goed waar de emotie vandaan komt, maar het beeld dat dit kabinet “zwakkeren in de ellende stort” is te zwart‑wit. De werkelijkheid is dat het beleid juist bestaat uit een mix van bezuinigingen én beschermingsmaatregelen, en dat de meeste regelingen voor chronisch zieken, ouderen en minima overeind blijven of zelfs worden uitgebreid. Het is dus niet zo dat je gestraft wordt omdat je oud of ziek bent; het is eerder dat het stelsel onder enorme druk staat en dat er keuzes worden gemaakt om het betaalbaar te houden.
Chronisch zieken houden bijvoorbeeld toegang tot vrijwel alle zorg die ze nu ook krijgen. Het eigen risico blijft bestaan, maar de meeste zware zorg valt daar niet eens onder. Ouderen behouden AOW, toeslagen, zorgtoeslag en Wlz‑zorg. Minima blijven beschermd via huurtoeslag, zorgtoeslag, bijzondere bijstand en gemeentelijke regelingen. Dat zijn geen symbolische maatregelen; dat zijn miljarden aan sociale bescherming die gewoon blijven bestaan. Als het kabinet werkelijk zou willen “straffen”, zouden juist die regelingen verdwijnen — en dat gebeurt niet.
Daarnaast is het belangrijk om te zien dat veel maatregelen niet bedoeld zijn om mensen te raken, maar om het systeem overeind te houden. De zorgkosten stijgen sneller dan de economie. De vergrijzing neemt toe. De arbeidsmarkt is krap. Als je niets doet, komt juist de zorg voor ouderen en chronisch zieken in gevaar. Dat is de paradox: maatregelen die nu streng lijken, zijn vaak bedoeld om te voorkomen dat het stelsel over tien jaar instort. Dat voelt niet sociaal, maar het is wel gericht op houdbaarheid.
En dan nog iets: er zijn ook maatregelen die juist wél sociaal zijn, maar die verdwijnen in de ruis. Investeringen in wijkverpleging, preventie, jeugdzorg, schuldhulpverlening, onderwijs en kansengelijkheid. Dat zijn allemaal onderdelen die direct of indirect kwetsbare groepen helpen. Het is dus niet eerlijk om alleen de pijnpunten te zien en de beschermende maatregelen te negeren.
Dat betekent niet dat alles perfect is of dat iedereen tevreden moet zijn. Maar het frame “je wordt gestraft als je oud of ziek bent” klopt simpelweg niet met de feiten.
Wat een uiteenzetting! Ik loop best achter met het nieuws rondom nationale politiek maar dit is best een fijne post als vertrekpunt om me weer wat in te lezen.
Wel moet ik zeggen dat het mes een beetje aan twee kanten snijd. Ik vind het enorm goed dat ze de minder populaire zaken durven te doen. Dat toont echt leiderschap! Dat ontbrak nogal de laatste tijd, en feit dat het nu zo'n pijn doet is eerder een symptoom daarvan dan echt de kern van het probleem. Lange termijn visie ontbrak gewoon heel erg en daar hadden meerdere groepen onder te lijden. Hopelijk trekt dit nu wat recht.
Amen, dank Benzz, voor je heldere en inhoudelijke uitleg steeds, superfijn!