Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Achtmaal Noord-Brabant
06-10-2025
22.30 uur
zichtmelding
Wolf gezien liep richting de Helstraat.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Geenwolf.com
Kiekeboefje schreef:Vanmorgen van een klant een filmpje gezien van een wolf aan de Bremerweg in Zevenhuizen Gr.
Hier worden dus helaas geen meldingen meer van gemaakt want word vaker gezien vertelde hij.
Voor degenen die hier in de buurt wonen wellicht goed om te weten.
Little_Gift schreef:DuoPenotti schreef:Weggegooid geld ook nog eens.
Want het werkt niet.
Zou het bewezen werken gaan mensen nog wel naar de bank.
Maar de vraag een burger een ton (of meer) geld te lenen voor iets aan hun (huur) huis wat nergens een doel voor heeft.
Kijken hoeveel er zeggen dat is goed. Doe ik wel.
En ja elke week moet je een dag spenderen om naast je baan met de bosmaaier rondom te gaan. Ipv lekker wat anders doen.
Voor dat niet werkende ding.
Omdat andere vinden dat jij dat moet kopen
Vetgedrukte: neen! Omdat jij dat voor je dier over hebt om die zo goed mogelijk veilig te kunnen houden.
Sentir schreef:Ik wou mijn verhaal eerst niet doen maar vamacht weer een schaap gepakt enkele meters van stal.
Een week geleden melding wolf in de straat. Ik heb nog nooit in zo een chaos een stuk of 8/15 paarden met spoed binnengezet. Oudjes en veulens. Pure paniek. Heb geen oog dicht gedaan... en dan gisteren, wat niet gemeld is bij geen wolf, schaap dood opnieuw. Zondag, mijn paard en een vriendin haar paard slogged op de vlucht uit het niets. Helemaal onverwacht.
Kotsbeu ben ik dit en die wolvenknuffelaars. Want Jan Loos beweerd dat er hier geen wolf zit want ' hij had geen zendermelding'
Ik ben het beu om in angst te leven of mijn paard de nacht nog haalt. Want al sluit je ze op...
Kaja schreef:Het klinkt misschien hard, als ik zeg dat je verplicht bent om je dieren zo goed mogelijk te beschermen tegen de wolf, maar het is realiteit. De uitkomst van jouw overwegingen om binnen jouw kunnen je dier zo goed mogelijk te beschermen zijn wellicht niet wat je voor ogen hebt, maar niets doen is geen optie.
Ginam schreef:Sentir schreef:Ik wou mijn verhaal eerst niet doen maar vamacht weer een schaap gepakt enkele meters van stal.
Een week geleden melding wolf in de straat. Ik heb nog nooit in zo een chaos een stuk of 8/15 paarden met spoed binnengezet. Oudjes en veulens. Pure paniek. Heb geen oog dicht gedaan... en dan gisteren, wat niet gemeld is bij geen wolf, schaap dood opnieuw. Zondag, mijn paard en een vriendin haar paard slogged op de vlucht uit het niets. Helemaal onverwacht.
Kotsbeu ben ik dit en die wolvenknuffelaars. Want Jan Loos beweerd dat er hier geen wolf zit want ' hij had geen zendermelding'
Ik ben het beu om in angst te leven of mijn paard de nacht nog haalt. Want al sluit je ze op...
Wat vervelend Sentir! Veel sterkteWelke regio woon je?
Die zenders vind ik een wonderlijk verhaal. Dan moet toch echt een halsband zien? Onderhuids kun je geen zenders op batterij plaatsen die je kunt tracken.
Die Jan L. is echt helemaal de realiteit kwijt...
Mando schreef:Kiekeboefje schreef:Vanmorgen van een klant een filmpje gezien van een wolf aan de Bremerweg in Zevenhuizen Gr.
Hier worden dus helaas geen meldingen meer van gemaakt want word vaker gezien vertelde hij.
Voor degenen die hier in de buurt wonen wellicht goed om te weten.
Ik woon bremerwei dus het verlengde van de Bremerweg.
Hier hoor ik regelmatig wolven in de vroege ochtend huilen.
Kan de wolf zijn die in bakkeveen woont of een van de jongen.
Ik had toen ook die pootafdrukken op de tuinkussens. Doorgegeven maar daar werd/ is niets mee gedaan.
Prima dan heeft melden ook weinig zin.
Citaat:7 oktober 2025/Frankrijk
Betreft de 1st aanval van KBH honden
Het onderzoek wordt voortgezet na de aanval op een wandelaar van vier honden voor de bescherming van de kudde op de top van de Morgon op zondag 5 oktober.
De openbare aanklager van de Republiek Gap, Marion Lozac'hmeur, bevestigt deze aanval en “de ernstige verwondingen” van het slachtoffer, met name in het gezicht.
https://www.ledauphine.com/faits-divers ... urce=nonli
Artikel van de aanval
"Een 20-jarige man werd aangevallen door vier herdershonden, waaronder Anatolische herders, tijdens een wandeling op een pad – niet in het park van de kudde – vlakbij het kleine meer, dat aan het luspad naar de Morgon-piek ligt, ongeveer 400 meter van de schaapskooi.
De honden waren blijkbaar uit de omheining ontsnapt. Toen de reddingswerkers arriveerden, waren ze er nog steeds, "agressief. De wandelaar had geen bereik, dus hij moest proberen te bewegen om 112 te bellen", vertelde de reddingswerker aan de Dauphiné Libéré. "De honden vielen hem een uur lang aan. In het begin was het ingewikkeld; de honden reageerden vijandig op de komst van de helikopter."
De reddingswerker moest extreem snel ingrijpen om de jonge wandelaar te redden. Het slachtoffer, dat meerdere verwondingen opliep, werd naar het ziekenhuis van Escartons gebracht. Zondagavond lag hij nog steeds in de operatiekamer. "Hij was over zijn hele lichaam gebeten, behoorlijk ernstig", beschreef de reddingswerker van PGHM.
We reageren regelmatig op aanvallen van herdershonden.
https://www.ledauphine.com/faits-divers ... urce=nonli
Citaat:7 oktober 2025/Miranda do Douro/Portugal
Miranda do Douro:
Wolven doden 21 schapen en lammeren, verwonden 9 dieren
Een herder uit Águas Vivas, in de gemeente Miranda do Douro, district Bragança, bevestigde vandaag dat een wolvenaanval vanochtend de dood van 21 dieren en ernstige verwondingen aan negen andere dieren tot gevolg had.
"De wolvenaanval vond plaats in de vroege ochtend.
Vroeg in de avond kwam ik de lammerende schapen voeren en alles was rustig. Toen ik aankwam op de plek, die was afgezet met een net, trof ik overal dode en gewonde dieren aan", vertelde dominee José Pais aan persbureau Lusa.
Met een wanhopige blik vroeg de herder zich af hoe dit allemaal had kunnen gebeuren. Hij rechtvaardigde het door te zeggen dat het terrein omheind was en dat er een waakhond in de buurt was, maar hij concludeerde al snel dat de wolven via een lager punt in het hek waren binnengekomen.
"Ze [de wolven] maakten van dat punt in het hek gebruik om naar de hogere grond te springen en aan te vallen. Er moeten er minstens vier of vijf zijn geweest. Eén wolf alleen zou dat niet allemaal kunnen," benadrukte hij.
José Pais spreekt momenteel over een verlies van ongeveer vierduizend euro, maar dit bedrag kan nog oplopen, aangezien sommige dieren hun verwondingen mogelijk niet overleven.
Volgens de dominee behoren de dode en gewonde dieren tot het Manchega-ras, bekend om de kwaliteit van de melk voor de kaasproductie, die een waarde van 200 euro per stuk kan bereiken.
De aanval werd gemeld bij het GNR en het Institut de la Conservation de la Nature et des Forests (ICNF).
In iets meer dan een maand tijd is dit de vierde wolvenaanval die in de gemeente Miranda do Douro is geregistreerd.
Op 19 september meldde het ICNF aan persbureau Lusa dat er sinds 2024 32 wolvenaanvallen waren geregistreerd in de regio Planalto Mirandês, een grensgebied in het district Bragança.
Alleen al in de gemeente Miranda do Douro werden in één maand tijd vier wolvenaanvallen geregistreerd in de plaatsen Malhadas, Fonte Ladrão, Genísio en nu ook in Águas Vivas. Hierbij kwamen tientallen dieren om het leven en raakten tientallen anderen ernstig gewond.
De door Lusa gecontacteerde experts noemen voedselgebrek als gevolg van de branden en het feit dat wolven "territoriale" dieren zijn enkele van de redenen voor de aanvallen.
De nabijheid van wolvenaanvallen tot dorpen baart schapen- en geitenhouders in de regio Trás-os-Montes ook zorgen.
Volgens het ICNF heeft de Iberische wolf de status van bedreigde diersoort in Portugal, wat hem een beschermde status geeft.
In juli werd het programma Alcateia 2025-2035 voor de bescherming van de Iberische wolf gepresenteerd. Dit programma, met een budget van € 3,3 miljoen voor dit jaar, voorziet in een herziening van de compensatie voor wolvenaanvallen op vee, om deze dichter bij de marktwaarde te brengen.
Volgens de directie van ICNF kan de compensatie bijvoorbeeld oplopen tot 60 of 70 euro per dier, terwijl dit op de markt 170 of 180 euro zou zijn.
Hiermee wordt benadrukt dat de marktwaarde niet volledig wordt gecontroleerd, maar dat het om een benadering gaat.
https://www.noticiasaominuto.com/pais/2 ... gn=2865181
Knuffeldier schreef:Kaja schreef:Het klinkt misschien hard, als ik zeg dat je verplicht bent om je dieren zo goed mogelijk te beschermen tegen de wolf, maar het is realiteit. De uitkomst van jouw overwegingen om binnen jouw kunnen je dier zo goed mogelijk te beschermen zijn wellicht niet wat je voor ogen hebt, maar niets doen is geen optie.
Dit ben ik helemaal met je eens. Maar dit kun je ook doen door de populatie wolven te beheren.
Dat ze zoveel vee pakken laat m.i. zien dat er qua wilde prooidieren niet voldoende is, en ze niet schuw zijn - zoals in het 'echte wild' (dus landen met genoeg ruimte en genoeg aaneengeschakelde natuur, ipv versnipperd cultuurlandschap met enorme bevolkingsdichtheid), en er dus geen draagvlak is voor de hoeveelheden wolven die er nu al zijn.
tienus63 schreef:Zeer grote aanval Portugal, 21 schapen gedoodCitaat:7 oktober 2025/Miranda do Douro/Portugal
Miranda do Douro:
Wolven doden 21 schapen en lammeren, verwonden 9 dieren
Een herder uit Águas Vivas, in de gemeente Miranda do Douro, district Bragança, bevestigde vandaag dat een wolvenaanval vanochtend de dood van 21 dieren en ernstige verwondingen aan negen andere dieren tot gevolg had.
"De wolvenaanval vond plaats in de vroege ochtend.
Vroeg in de avond kwam ik de lammerende schapen voeren en alles was rustig. Toen ik aankwam op de plek, die was afgezet met een net, trof ik overal dode en gewonde dieren aan", vertelde dominee José Pais aan persbureau Lusa.
Met een wanhopige blik vroeg de herder zich af hoe dit allemaal had kunnen gebeuren. Hij rechtvaardigde het door te zeggen dat het terrein omheind was en dat er een waakhond in de buurt was, maar hij concludeerde al snel dat de wolven via een lager punt in het hek waren binnengekomen.
"Ze [de wolven] maakten van dat punt in het hek gebruik om naar de hogere grond te springen en aan te vallen. Er moeten er minstens vier of vijf zijn geweest. Eén wolf alleen zou dat niet allemaal kunnen," benadrukte hij.
José Pais spreekt momenteel over een verlies van ongeveer vierduizend euro, maar dit bedrag kan nog oplopen, aangezien sommige dieren hun verwondingen mogelijk niet overleven.
Volgens de dominee behoren de dode en gewonde dieren tot het Manchega-ras, bekend om de kwaliteit van de melk voor de kaasproductie, die een waarde van 200 euro per stuk kan bereiken.
De aanval werd gemeld bij het GNR en het Institut de la Conservation de la Nature et des Forests (ICNF).
In iets meer dan een maand tijd is dit de vierde wolvenaanval die in de gemeente Miranda do Douro is geregistreerd.
Op 19 september meldde het ICNF aan persbureau Lusa dat er sinds 2024 32 wolvenaanvallen waren geregistreerd in de regio Planalto Mirandês, een grensgebied in het district Bragança.
Alleen al in de gemeente Miranda do Douro werden in één maand tijd vier wolvenaanvallen geregistreerd in de plaatsen Malhadas, Fonte Ladrão, Genísio en nu ook in Águas Vivas. Hierbij kwamen tientallen dieren om het leven en raakten tientallen anderen ernstig gewond.
De door Lusa gecontacteerde experts noemen voedselgebrek als gevolg van de branden en het feit dat wolven "territoriale" dieren zijn enkele van de redenen voor de aanvallen.
De nabijheid van wolvenaanvallen tot dorpen baart schapen- en geitenhouders in de regio Trás-os-Montes ook zorgen.
Volgens het ICNF heeft de Iberische wolf de status van bedreigde diersoort in Portugal, wat hem een beschermde status geeft.
In juli werd het programma Alcateia 2025-2035 voor de bescherming van de Iberische wolf gepresenteerd. Dit programma, met een budget van € 3,3 miljoen voor dit jaar, voorziet in een herziening van de compensatie voor wolvenaanvallen op vee, om deze dichter bij de marktwaarde te brengen.
Volgens de directie van ICNF kan de compensatie bijvoorbeeld oplopen tot 60 of 70 euro per dier, terwijl dit op de markt 170 of 180 euro zou zijn.
Hiermee wordt benadrukt dat de marktwaarde niet volledig wordt gecontroleerd, maar dat het om een benadering gaat.
https://www.noticiasaominuto.com/pais/2 ... gn=2865181
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1C1Cbw ... tid=wwXIfr
Citaat:6 oktober 2025, Millegem/Kievermont/België
Aanval op schapen
Citaat:Achtmaal Noord Brabant
07-10-2025
Aanval op schapen, 1 schaap gedood en 1 gewond
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Geenwolf.com
BrankaZ schreef:Little_Gift schreef:
Vetgedrukte: neen! Omdat jij dat voor je dier over hebt om die zo goed mogelijk veilig te kunnen houden.
Met andere woorden zeg je dus dat die rasters wolven tegenhouden terwijl bewezen is dat dat niet het geval is. Wel blokkeert het de doorgang van andere dieren.
Het kost ladingen geld en subsidies dekken de kosten niet, maar zogenaamde deskundigen blijven volhouden dat het werkt. Dus denken veel mensen dat mensen die zo’n raster niet (kunnen) neerzetten slecht voor hun dieren zorgen.
Hier zou zo’n raster al niet goed werken door de lekkage van stroom door het slecht onderhouden bosje van de gemeente. En ik denk dat onze buren niet blij worden van een bovengemiddeld hoge omheining met extra veel stroom langs hun tuin.
tienus63 schreef:Naar aanleiding berichten over grote aanval in Portugal ontving ik een screenshot van overzicht grote aanvallen in Nederland.
Twijfelachtige eer in Nederland is een aanval waarbij 39 dieren slachtoffer zijn geworden.
Dit zijn alleen de cijfers 2025, bijgehouden door BIJ12.
[ Afbeelding ]