Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 11:23

En daarbij: Suriname was ook Nederland hè?

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 11:49

Het bizarre is dat we in Nederland gewoon verder gaan met slavernij in een nieuw jasje. Alleen dit keer zijn de arbeidsmigranten de dupe, die onder erbarmelijke omstandigheden te werk worden gesteld en gehuisvest worden en die, wanneer ze niet meer nodig zijn, op straat worden gegooid. Ander onderwerp, maar wel relevant irt dit topic, want de politiek doet er werkelijk níets aan. Zeker niet met BBB en de VVD in de regering.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 12:27

Swah schreef:
Het bizarre is dat we in Nederland gewoon verder gaan met slavernij in een nieuw jasje. Alleen dit keer zijn de arbeidsmigranten de dupe, die onder erbarmelijke omstandigheden te werk worden gesteld en gehuisvest worden en die, wanneer ze niet meer nodig zijn, op straat worden gegooid. Ander onderwerp, maar wel relevant irt dit topic, want de politiek doet er werkelijk níets aan. Zeker niet met BBB en de VVD in de regering.

In nagelsalons vind ook een hele hoop moderne slavernij plaats. Aziatische (vaak Vietnamese) meisjes en vrouwen die naar Nederland en België worden gehaald met beloftes van gouden bergen voor hun families, die vervolgens hele dagen voor niks of voor een hongerloontje in de chemische stof en dampen zitten. De salonhouder wordt er schatrijk van want wij willen hier allemaal zo goedkoop mogelijk onze nagels laten doen dus de deur wordt platgelopen, maar de vrouwen die daadwerkelijk aan je nagels zitten verdienen een paar cent per uur. Áls ze dat al verdienen. Vluchten kan niet, want hun papieren zijn in handen van salonhouders, ze spreken geen enkele Europese (wereld)taal, en hun familie is bekend bij de salonhouder of handelaar dus vluchten zou represailles voor hun familie kunnen betekenen.

Dus ook vandaag, nu, hier in Nederland en waarschijnlijk zelfs op minder dan 20 kilometer afstand van waar je nu bent, vind slavernij plaats. Het is helemaal niet verdwenen, het heet anders en het is verplaatst. Ik weet nu sinds een paar jaar dat dit speelt, en sindsdien, elke keer als ik langs een goedkope salon loop vraag ik me af wie daar vrijwillig zitten.

https://www.veiligenagels.nl/#:~:text=A ... 0languages

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/07/01 ... e-nagelsa/

https://www.bd.nl/tilburg-e-o/week-tege ... gle.com%2F

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 12:40

Al deze voorbeelden geven vooral aan dat er in een deel van de mensheid verdorvenheid schuilt. De meeste mensen deugen en sommige niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 13:35

dems75 schreef:
Hoe ik iets lees....dat is het risico van non-verbale communicatie. Je kunt me niet kwalijk nemen dat ik het las zoals ik het las.
DAt jij dan zegt dat je met mij geen gesprek kunt aangaan, vind ik weer echt een jammere gevolgtrekking.

Dat ZP helemaal niet alleen over het slavernijverleden gaat, maar dat het rascisme en de discriminatie ingebakken zitten, wil jij niet horen, maar maakt het niet minder waar. Natuurlijk heeft rascisme en discriminatie te maken met ZP. Het kwetsende gevoel gaat niet alleen over het slavernijverleden dus natuurlijk haal ik dat erbij. Je kunt dat niet los van elkaar zien.

Dat dikgedrukte is waarom het imo zinloos is dat wij hier een gesprek over hebben, omdat jij aanneemt dat ik ‘iets niet wil horen’. En wat nog erger is, ik schrijf letterlijk zelf dat racisme en discriminatie nog bestaan. Maar je zit blijkbaar zo in je “ik zal je eens even zeggen hoe het zit”-modus dat je dat niet eens leest. En dat maakt een gesprek eigenlijk onmogelijk omdat ik me moet gaan verdedigen voor dingen die ik niet eens schrijf.. maar die gebaseerd zijn op aannames en vooroordelen..

Ik had het over de associatie tussen ZP en slavernij. Niet over circussen of nagelstudio’s etc..

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 14:01

Cer schreef:
dems75 schreef:
Hoe ik iets lees....dat is het risico van non-verbale communicatie. Je kunt me niet kwalijk nemen dat ik het las zoals ik het las.
DAt jij dan zegt dat je met mij geen gesprek kunt aangaan, vind ik weer echt een jammere gevolgtrekking.

Dat ZP helemaal niet alleen over het slavernijverleden gaat, maar dat het rascisme en de discriminatie ingebakken zitten, wil jij niet horen, maar maakt het niet minder waar. Natuurlijk heeft rascisme en discriminatie te maken met ZP. Het kwetsende gevoel gaat niet alleen over het slavernijverleden dus natuurlijk haal ik dat erbij. Je kunt dat niet los van elkaar zien.

Dat dikgedrukte is waarom het imo zinloos is dat wij hier een gesprek over hebben, omdat jij aanneemt dat ik ‘iets niet wil horen’. En wat nog erger is, ik schrijf letterlijk zelf dat racisme en discriminatie nog bestaan. Maar je zit blijkbaar zo in je “ik zal je eens even zeggen hoe het zit”-modus dat je dat niet eens leest. En dat maakt een gesprek eigenlijk onmogelijk omdat ik me moet gaan verdedigen voor dingen die ik niet eens schrijf.. maar die gebaseerd zijn op aannames en vooroordelen..

Ik had het over de associatie tussen ZP en slavernij. Niet over circussen of nagelstudio’s etc..

Meningen kunnen blijkbaar verschillen. ;)

Nationalisme en racisme zitten niet ingebakken in de mens:

https://www.human.nl/brainwash/kijk/overzicht/brainwash-talks/2020/pieter-van-os.html

Ik vind dit zelf echt een heel interessant stuk. :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 14:04

Ik begrijp werkelijk niet wat mijn bericht ermee te maken heeft :?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 14:20

Journee, het maakt dan wel uit wat Dems75 verstaat onder "ingebakken", betekent dat aangeboren, aangeleerd, van oudsher, streekgebonden, gedwongen, of iets anders?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 14:28

Ik verwacht ook dat ze bedoelde ingebakken [in de traditie] of [in de maatschappij], niet in de mens over het algemeen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 15:15

Cer schreef:
Ik begrijp werkelijk niet wat mijn bericht ermee te maken heeft :?

Ik reageerde net als jij op het stukje dikgedrukte tekst van dems75, alleen in een iets andere context. Had op een andere manier misschien duidelijker geweest, bij deze excuses voor de verwarring. :)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 15:18

Veronica2 schreef:
Journee, het maakt dan wel uit wat Dems75 verstaat onder "ingebakken", betekent dat aangeboren, aangeleerd, van oudsher, streekgebonden, gedwongen, of iets anders?

Helaas hoor (en lees) ik alleen wat iemand zegt en niet wat je misschien bedoeld. Zie mijn onderschrift. ;)

Als iemand iets anders bedoeld kun je iets beter even goed uitleggen, dat voorkomt inderdaad eventuele verwarring.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 15:24

IMANDRA schreef:
Ik verwacht ook dat ze bedoelde ingebakken [in de traditie] of [in de maatschappij], niet in de mens over het algemeen.

Volgens mij bestaat een maatschappij ook gewoon uit een groep mensen die zelfs onderling veel kunnen verschillen? Elk mens is toch op een bepaalde manier deel van de maatschappij, of je nu wil of niet?

Hebben jullie het linkje trouwens überhaupt gelezen? Dat gaat er onder andere over dat niet alle mensen in een hokje te plaatsen zijn, hoe hard men soms ook probeert.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 17:24

journee schreef:
IMANDRA schreef:

Volgens mij bestaat een maatschappij ook gewoon uit een groep mensen die zelfs onderling veel kunnen verschillen? Elk mens is toch op een bepaalde manier deel van de maatschappij, of je nu wil of niet?

Hebben jullie het linkje trouwens überhaupt gelezen? Dat gaat er onder andere over dat niet alle mensen in een hokje te plaatsen zijn, hoe hard men soms ook probeert.

Ik heb het gescanned. Verbeter me als ik het fout heb, maar kwam er op neer dat kinderen niet inherent racistisch of discriminerend zijn. Maar dat betekent niet dat er niet in de maatschappij bepaalde gewoonten en onderliggende biasses doorgegeven worden van mens op mens. Sommige groepen meer dan anderen. En ja binnen groepen ook genoeg variatie.

Maar dat kinderen niet inherent discrimineren betekent niet dat de maatschappij daar niet een onbewuste neiging tot heeft? Laat staan zo’n traditie als Sinterklaas met (zwarte) piet en hoe die traditie vanuit vroeger was.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 19:05

IMANDRA schreef:
Ik heb het gescanned. Verbeter me als ik het fout heb, maar kwam er op neer dat kinderen niet inherent racistisch of discriminerend zijn. Maar dat betekent niet dat er niet in de maatschappij bepaalde gewoonten en onderliggende biasses doorgegeven worden van mens op mens. Sommige groepen meer dan anderen. En ja binnen groepen ook genoeg variatie.

Maar dat kinderen niet inherent discrimineren betekent niet dat de maatschappij daar niet een onbewuste neiging tot heeft? Laat staan zo’n traditie als Sinterklaas met (zwarte) piet en hoe die traditie vanuit vroeger was.

Ik denk dat je beter kunt samenvatten dat mensen niet vanuit zichzelf nationalistisch of racistisch zijn. Het moet ze worden verteld en worden aangeleerd. Het ontstaat niet uit onwetendheid (dus als iemand, bijvoorbeeld een kind uit onwetendheid een misschien gevoelige vraag stelt is het geen racisme) Maar het ontstaat dus juist door geletterdheid. Iemand moet je vertellen en overtuigen dat de ene soort persoon beter is dan een ander.

Daarnaast is er dus dat verschil tussen de verschillende types mensen. De hoogopgeleiden die zich 'overal' tegelijk mee bemoeien in de wereld en zo ook sneller een meer nationalistisch insteek ontwikkelen ('wij' van hier en 'zij' van daar) en de mensen die gewoon 'ergens' lokaal wonen en zich vooral op hun eigen kleine bubbel concentreren en dus ook geen nationalistisch gevoel ontwikkelen. Dat zag je dus goed aan die half miljoen mensen die zichzelf niet kon of wilden classificeren als rus, Oekraïner, pool, jood of wat dat ook, maar zichzelf aanduiden als 'van hier'.

Dan de conclusie dat iets wat wordt aangeleerd dus geen vaststaand feit is maar kan worden beïnvloed.

Over het sinterklaasfeest kun je dan ook stellen dat het juist niet racistisch was omdat mensen juist onwetend waren over welke associatie dan ook. Zeker gezien het feit dat het vooral een kinderfeest betreft en een kind maakt zo'n associatie zeker niet uit zichzelf. Maar ik denk dat het sinterklaasfeest inmiddels wel uitgebreid genoeg besproken is geweest. :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 19:14

Maar dat het wordt aangeleerd wil niet zeggen dat het niet in de maatschappij bestaat; dat bedoel ik te zeggen. Mensen beïnvloeden elkaar, en geschiedenis beïnvloedt ons ook.

Een traditie die ouder op kind wordt doorgegeven zoals Sinterklaas, daar kan zeker wel allerlei onbewust racisme etc mee worden doorgegeven. Onwetend maakt niet dat het er niet is.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 19:25

Ik bedoelde indd ingebakken in de maatschappij

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 20:02

40-50 jaar geleden waren mensen inderdaad onwetend, dat mensen ZP als racistisch ervaren.
De laatste 20 jaar, met alle media-aandacht, kun je het niet meer op onwetendheid gooien.

Iemand bewust beledigen om haar een aapje te noemen of apengeluiden in voetbalstadions is racisme.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 21:48

Electra63 schreef:
40-50 jaar geleden waren mensen inderdaad onwetend, dat mensen ZP als racistisch ervaren.
De laatste 20 jaar, met alle media-aandacht, kun je het niet meer op onwetendheid gooien.

Iemand bewust beledigen om haar een aapje te noemen of apengeluiden in voetbalstadions is racisme.

Mee eens, over dat laatste bestaat ook zeker geen twijfel, dat is gewoon zielig en zwaar onbeschoft pestgedrag.

Als iemand zwarte Piet wordt genoemd dan is het nog afhankelijk van de situatie. Of dit door onwetendheid komt, bijvoorbeeld bij een jong kind. Maar door een volwassen persoon is dit gewoon pestgedrag. Ook 'grapjes' op het werk, wat eerder werd genoemd, zijn gewoon niet oké.

Bij dat eerste is het nog iets lastiger. In die zin dat zwarte Piet in principe niet als kwetsend karikatuur is bedoeld. Als iemand zelf zwarte Piet niet als minderwaardig beschouwd, is het uitbeelden hiervan door die persoon niet per defenitie racistisch. Dat wordt het dus pas als een ander zwarte Piet wel als minderwaardig afschilderd/ beschouwd.

Dat is ook hetgeen ik zelf een beetje dubbel vind aan de situatie en dan niet voor mijzelf, maar voor anderen die zwarte Piet wel graag hadden gehouden en dat vooral vanuit het oogpunt van donkere mensen zelf.

Op caribisch Nederland stamt vrijwel de gehele bevolking af van tot slaaf gemaakten mensen. Maar toch werd Piet daar door de inwoners niet echt als racistisch ervaren. Dit komt waarschijnlijk ook doordat donkere mensen daar de meerderheid zijn en geen minderheid, waardoor pestgedrag in die context minder vaak zal voorkomen. Op één van de eilanden heeft de bevolking tot vorige jaar tervergeefs gestreden om zwarte Piet te behouden.

Onder druk van onder andere Jerry afriyie, wier voorouders niet tot slaaf zijn gemaakt, maar die desondanks zwarte Piet wel met slavernij associeert, is de bevolking nu met tegenzin overstag gegaan. Ik kan me voorstellen dat het voor die mensen op het eiland misschien wel het gevoel kan geven dat hun stem er niet toe doet. Ondanks het feit dat zijzelf dingen anders ervaren. En ik kan me best voorstellen dat dit ook als kwetsend wordt ervaren.

En dan rijst dus de vraag of je Piet vroeger überhaupt als racistisch zou kunnen beschouwen, of dat Piet dat in de loop der jaren is geworden/ gemaakt? Dat Piet dus, anders dan blackface, niet per definitie racistisch is, maar door een bepaalde groep mensen als minderwaardig wordt neergezet/gezien en dan dus pas (terecht) als racistisch wordt ervaren?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 21:58

Jerry stamt zelf af van een stam die groot en rijk is geworden door de slavenhandel. Dat verteld hij er niet bij, hij ging op een enkel moment flink over de schreef met sommige opmerkingen.
Ik denk dat juist door zijn optreden en afstamming er sommige heftige reacties kwamen. En kinderen? Die interesseert het echt niet hoe piet eruit ziet. Het is wat dat betreft jammer dat sommige volwassenen wel moeite hebben met het afschaffen van sommige uiterlijke kenmerken van zwarte piet.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 22:02

IMANDRA schreef:
Maar dat het wordt aangeleerd wil niet zeggen dat het niet in de maatschappij bestaat; dat bedoel ik te zeggen. Mensen beïnvloeden elkaar, en geschiedenis beïnvloedt ons ook.

Een traditie die ouder op kind wordt doorgegeven zoals Sinterklaas, daar kan zeker wel allerlei onbewust racisme etc mee worden doorgegeven. Onwetend maakt niet dat het er niet is.

Ik denk dat hier ook het verschil gemaakt moet worden in soort onwetend. Je kunt onwetend zijn als ergens geen (voor) oordeel over hebben en in dat geval is er dus geen rascisme, je beschouwd alles en iedereen dus als gelijkwaardig.

Of je kunt onwetend zijn omdat je opgegroeid bent met rascisme en zelf gewoon nog niet door hebt hoe fout het is dat je mensen dus onbewust als minderwaardig beschouwd.

Het sleutelwoord is hierin dus of je wel of niet onbevooroordeeld bent. Of je alle mensen wel of niet als gelijkwaardig beschouwd.

Maar ik geloof zeker dat mensen soms vooroordelen hebben waar ze zichzelf niet direct van bewust zijn omdat iets altijd als 'normaal' werd beschouwd.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 22:27

BigOne schreef:
Jerry stamt zelf af van een stam die groot en rijk is geworden door de slavenhandel. Dat verteld hij er niet bij, hij ging op een enkel moment flink over de schreef met sommige opmerkingen.
Ik denk dat juist door zijn optreden en afstamming er sommige heftige reacties kwamen. En kinderen? Die interesseert het echt niet hoe piet eruit ziet. Het is wat dat betreft jammer dat sommige volwassenen wel moeite hebben met het afschaffen van sommige uiterlijke kenmerken van zwarte piet.

Ik vermoed dat je daarin gelijk hebt, dat gezien de achtergrond van Jerry Afriyie de heftigheid van zijn reacties misschien vaak als ongepast zijn ervaren.

In mijn ervaring hebben de mensen die Piet spelen vooral moeite met de herkenbaarheid. En nee, een driejarige herkent een roetveegpiet ook niet, maar oudere broers en zusjes doen dat wel. Niemand zit te wachten op een reactie als: hé, dat is de vader/moeder opa/oma van...!

Mensen die soms al 25 jaar vrijwilliger zijn in hun eigen dorp en dus veel kinderen bij naam kennen, gooien vaak om die reden de handdoek in de ring. Wat er nu soms ook gebeurt is dat mensen dus niet meer in hun eigen omgeving vrijwilliger zijn, maar juist ergens anders, zodat ze geen bekenden tegen komen als roetveegpiet. Dan is die herkenbaarheid dus niet zo belangrijk. Maar voor anderen is de lol eraf, omdat ze het juist zo leuk vonden de kinderen bij naam te kennen. En persoonlijk kan ik daar ook begrip voor hebben.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 01:08

journee schreef:
Bij dat eerste is het nog iets lastiger. In die zin dat zwarte Piet in principe niet als kwetsend karikatuur is bedoeld. Als iemand zelf zwarte Piet niet als minderwaardig beschouwd, is het uitbeelden hiervan door die persoon niet per defenitie racistisch. Dat wordt het dus pas als een ander zwarte Piet wel als minderwaardig afschilderd/ beschouwd.

Dat is ook hetgeen ik zelf een beetje dubbel vind aan de situatie en dan niet voor mijzelf, maar voor anderen die zwarte Piet wel graag hadden gehouden en dat vooral vanuit het oogpunt van donkere mensen zelf.

(Knip)

En dan rijst dus de vraag of je Piet vroeger überhaupt als racistisch zou kunnen beschouwen, of dat Piet dat in de loop der jaren is geworden/ gemaakt? Dat Piet dus, anders dan blackface, niet per definitie racistisch is, maar door een bepaalde groep mensen als minderwaardig wordt neergezet/gezien en dan dus pas (terecht) als racistisch wordt ervaren?

Maar dat we tegenwoordig Zwarte Piet niet als discriminerend bedoelen wil niet zeggen dat het ‘t niet is. Vroeger was dat het namelijk zeker wel, maar werd het door de maatschappij als normaal gezien. Een hulpje, compleet zwart met rode lippen, kroeshaar en gouden oorbellen (die laatste drie komen echt niet door de schoorsteen), wat vaak domme dingen doet? Dus nee, Piet is ooit als racistisch element begonnen in Nederland maar dat aspect, daar zijn we blind voor geworden. Nu met alle media durven mensen er meer over te praten.

Piet wegdoen hoeft echt niet, maar de elementen strippen die het racistisch maken lijkt me een mooie beweging wat dat betreft. Daadwerkelijk vegen ipv helemaal zwart, geen rode lippen, gouden oorbellen of duidelijk kroeshaar meer.

Piet in de vorm waar jij en ik mee zijn opgegroeid niet racistisch noemen, na alle informatie die erover is gegeven de laatste jaren, is imho gewoon oogkleppen ophebben. Begrijp me niet verkeerd, jij kan het niet zo bedoelen, maar dat haalt niet weg dat het beeld en karakter van Zwarte Piet inherent wel racistisch is.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 03:33

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 07:18

Het gaat hier meer over zwarte Piet inmiddels dan over politiek. Kan dat anders naar een apart topic?

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 13:58

prompter schreef:
Het gaat hier meer over zwarte Piet inmiddels dan over politiek. Kan dat anders naar een apart topic?

Ben het met je eens. Er gebeurt genoeg. De voorjaarsnota die nog niet af is, Jimmy van Dijk ( sp fractieleider) die maar 1/3 van zijn vergoeding houdt wat neerkomt op €3300 per maand, de spreidingswet die er nog is, Wiersma die 1800 boeren " dwingt" maatregelingen te nemen, of innoveren, veestapel minderen of verplaatsen.....
Genoeg om over te kletsen