Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 22:01

Het is natuurlijk nogal raar om te doen alsof biologische landbouw niet levensvatbaar is, terwijl de gehele agrarische industrie gigantisch gesubsidieerd wordt. Dat is de grootste subsidiepot binnen de EU.

En ja, de politiek heeft een potje van het Landbouwbeleid gemaakt, maar vergeet niet dat ze dit niet zelf bedacht hebben, dit kwam gewoon bij de landbouw lobby vandaan. Die hebben veertig jaar of langer lopen vertellen dat er niks aan de hand was, want ze gingen de problemen wel met moderne technieken oplossen. En elke keer als de techniek niet werkte, kregen we te horen: "Oeps foutje, maar maak je geen zorgen we bedenken wel een nieuwe technologie die het op gaat lossen." Dan kan je nu, nu de wal het schip keert niet wegkomen met de politiek de schuld te geven. Nee, het is niet de schuld van een individuele boer, maar het waren wel de lobbyisten die hun vertegenwoordigden en die beleid erdoor drukten waar de boeren al die decennia voordeel van hebben gehad en waarbij ze nu vooral naar anderen wijzen om de problemen op te lossen.

Benzz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 22:10

Plus de agressieve manier waarop de boeren reageerden en reageren helpt ook geen zoden aan de dijk. Nu ook weer de dreigementen dat stront voor gemeentehuizen enz.

En zo gaat het iedere keer als de politiek iets voorstelt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 22:29

Tiepfoudt schreef:
pien_2010 schreef:
We praten over vier jaar geleden, waarin te lezen valt dat 73% van de jonge boeren ontkent dat er een stikstof probleem is en pleiten voor harde acties.

https://www.trouw.nl/binnenland/vooral- ... ~bd7bb83d/

Zie link die meer uitleg geeft

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/b ... fproblemen
Sorry maar dan zijn jullie voor mij ongeloof waardig. We zijn inmiddels al vier jaar verder.

En Tiepfoudt ik heb ook veel bij de overheid neergelegd. Maar ook bij de boeren gaat iets mis en dat benoem ik, ook al worden jullie elke keer erg boos en grof en haken af.

Met de bronnen die jouw werkelijkbeid blijkbaar vormen snap ik het eenzijdige heeld dat je van 'de jonge agrarier' hebt. Toch vind ik het treurig dat jij het blijkbaar gerechtvaardigd om hen allemaal over één kam te scheren en ze allemaal weg te zetten als ongeloofwaardig.

Als je zo omgaat met iemand van kleur, is de wereld te klein en terecht. Waarom vind je het oké om wel zo met boeren om te gaan? Wellicht omdat je zelf ook gewoon boos bent?

1.
De bron is o.a Trouw een van de meest neutrale betrouwbare gedegen krant uit Nederland . Joop grijpt 100% terug op onderzoek van Trouw.

2. Ik praat over 73 % van de jonge boeren. Is geteld en bewezen in 2019 als het gaat om stikstof ontkennen. Dus 1 op de 4 ontkent niet! Dat is heel weinig.

3. Ik ben totaal niet boos. Mijn vrienden in Frankrijk zijn boeren. Dat neemt niet weg na alle kritiek op : a. De overheid, b. De EU, 3 De consument 4. De Agro industrie met haar belangen, 5. De financierders lees banken met hun belangen ook wel eens naar de Boeren gekeken mag worden.
Pas sinds ik daar iets over zeg zitten boeren hier op Bokt in
a. de ontkenning als het om bepaalde pecticiden gaat die terecht verboden zijn, dan valt er niet meer te boeren (Juval e.a)
b. boosheid jegens mijn persoon en allerlei verwijten en sneren terwijl ik notabene de acties ook nog begrijp ( ook uitgesproken). Maar die nuance heb jij in elk geval niet meegekregen daar ik ook kritiek heb durven leveren.

Tja.....wie is er nu onredelijk

Enfin,het kost veel bedrijven klauwen met geld en helaas Sinterklaas als je als vrachtwagen chauffeur in de blokkade staat.

En een leuk artikel van "de boerderij.nl" over een biologisch melk bedrijf dat duurzame systemen ontwikkelt

https://www.boerderij.nl/biologisch-mel ... e-systemen

En artikel uit het AD (ook aardig neutrale krant)over hoe slecht het met de natuur gaat waardoor soepeler stikstof beleid echt niet kan, vlgs artikel

https://www.ad.nl/klimaat/soepeler-stik ... ~a47a4d86/

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 23:50

Oke, jullie je zin. Wij zijn gewoon hele vervelende mensen waar niet mee te praten valt.

Ik wens jullie nog een fijne discussie :)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 23:54

Tiepfoudt schreef:
Oke, jullie je zin. Wij zijn gewoon hele vervelende mensen waar niet mee te praten valt.

Dreigen om voor gemeentehuizen alles vol stront te gooien als niet alles terug gedraaid wordt zoals de boeren willen is vanuit de kant van de boeren toch ook niet heel aardig?

Je geeft precies aan waar het probleem ligt. Your way or no way.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 00:05

Benzz schreef:
Dreigen om voor gemeentehuizen alles vol stront te gooien als niet alles terug gedraaid wordt zoals de boeren willen is vanuit de kant van de boeren toch ook niet heel aardig?

Je kunt stoken wat je wilt Benzz, ik doe er niet aan mee als je het niet erg vindt. Wederom, veel plezier met de discussie :)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 00:07

Tiepfoudt schreef:
Benzz schreef:

Je kunt stoken wat je wilt Benzz, ik doe er niet aan mee als je het niet erg vindt. Wederom, veel plezier met de discussie :)

Stoken? Is al meerdere keren gebeurd. Je zit in een groep die zeer agressief is. Wees er trots op!

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 00:11

Benzz schreef:
Stoken? Is al meerdere keren gebeurd. Je zit in een groep die zeer agressief is. Wees er trots op!

Verder alles OK? :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 00:15

Tiepfoudt schreef:
Benzz schreef:

Verder alles OK? :D

Je ging er toch niet meer op in?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 01:00

Tiepfoudt schreef:

Zo jammer dat je Pien haar reactie zo plat slaat. Vind hem toch aardig genuanceerd. Zit je zo hoog in je frustratie dat je dat niet meer wil of kan zien? Als iedereen zo tegen elkaar doet, ook op politiek niveau, gaan we er toch nooit uitkomen? En dat verandering nodig is staat buiten kijf. Wie die verandering moet gaan aandrijven en financieren, daar kan uiteraard discussie op gevoerd worden.

Erkennen dat de boeren (lobby) in zijn algemeen óók een aandeel in heeft gehad is het minste wat je kan doen. Náást het aandeel van de overheid en andere partijen. En nee, niet alle boeren. Maar dat zegt ook niemand.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 06:38

Ik snap het wel, als je als bedrijfstak jaren bezig bent met innoveren en je bedrijf aanpassen aan alle, ook nog eens steeds veranderende, regels dan ben je klaar met mensen die zeggen dat je niet wil veranderen...

Tiepfoudt, Juval en Kinke weten hoeveel ze de afgelopen jaren veranderd hebben en wat er allemaal gedaan is. Vanuit de praktijk, niet vanaf papier.

Daar valt niks tegenin te brengen, dat is zoals het is.

Dat sommige veranderingen niet gebracht hebben wat beoogd was, dat is een ander verhaal.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 08:19

Tiepfoudt schreef:

Dit is zoooooo vreselijk slap en flauw. Je krijgt een beleefde onderbouwde beargumenteerde post met een mening die je niet zint en je komt terug met deze onzin.

Ik vind de boeren geen vervelende mensen. Wel vind ik 73% jonge boeren die niet geloven in de stikstof crisis schrikbarend hoog.

Je onttrekt je met dit soort onware en onwaardige reacties aan de essentie van de discussie.

Precies Kamsel en dat dit kwaad bloed zet is normaal en de overheid met al zIjn regels mag zich dit echt aanntrekken want is ook nog eens een enorm kapitaal verlies. Afschuwelijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 08:57

Bewust pak ik even een nieuwe post

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/162501 ... n-gekregen

Daarin valt te lezen

Citaat:
Voorman Mark van den Oever van Farmers Defence Force zegt dat regiobestuurders van de actiegroep dinsdag bijeenkomen om een grote landelijke actie voor te bereiden. Hij zegt zich daarbij te willen richten op demissionair landbouwminister Piet Adema en Tweede Kamerlid Harm Holman (NSC) uit Roden.
"Daar heb ik zo'n spuughekel aan gekregen", zegt Van den Oever over beide politici in een video. "Ze zullen in het centrum van de belangstelling komen te staan."
Kleinere veestapel
Holman is de landbouwwoordvoerder van NSC, de partij van Pieter Omtzigt. De Drent toonde zich deze week in de Tweede Kamer een voorstander van een kleinere veestapel. En dat schoot in het verkeerde keelgat van FDF.

Dan ben je (van den Oever) echt wel krapuul dit is gewoon een verkapte bedreiging aan politici die hun werk doen. Dit op de persoon spelen vind ik zo naar en daarmee worden de boeren ook niet geholpen. Moeten we zo niet willen

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 09:39

IMANDRA schreef:
Zo jammer dat je Pien haar reactie zo plat slaat. Vind hem toch aardig genuanceerd. Zit je zo hoog in je frustratie dat je dat niet meer wil of kan zien? Als iedereen zo tegen elkaar doet, ook op politiek niveau, gaan we er toch nooit uitkomen? En dat verandering nodig is staat buiten kijf. Wie die verandering moet gaan aandrijven en financieren, daar kan uiteraard discussie op gevoerd worden.

Erkennen dat de boeren (lobby) in zijn algemeen óók een aandeel in heeft gehad is het minste wat je kan doen. Náást het aandeel van de overheid en andere partijen. En nee, niet alle boeren. Maar dat zegt ook niemand.

Heel jammer inderdaad, maar er werd hier voor de zoveelste keer klinkklare onzin verkondigd en ja, dan zakt mijn moed weer in de schoenen:

pien_2010 schreef:
Maar ook de boeren (organisaties) zelf die al 40 jaar lang nee zeggen en niet willen ontwikkelen.

pien_2010 schreef:
Dit is zoooooo vreselijk slap en flauw. Je krijgt een beleefde onderbouwde beargumenteerde post met een mening die je niet zint en je komt terug met deze onzin.

Ik vind de boeren geen vervelende mensen. Wel vind ik 73% jonge boeren die niet geloven in de stikstof crisis schrikbarend hoog.

Je onttrekt je met dit soort onware en onwaardige reacties aan de essentie van de discussie.

Inmiddels ben ik voor de zoveelste keer opnieuw begonnen met hierop (vetgedrukt) te reageren en telkens delete ik het weer. Dit is geen beleefde en onderbouwde mening, dit is een dikke middelvinger naar ons familiebedrijf. Waarin de afgelopen 40 jaar heel veel is veranderd en gelukkig maar. De koeien hebben meer ruimte en zijn veel gezonder dan in de jaren 80, we zijn extensiever geworden, we gebruiken nog maar een fractie van de gewasbeschermingsmiddelen, etc. En momenteel is onze sector in rep en roer omdat de derogatie er af gaat (lees: kringlooplandbouw verder weg dan ooit). Hoezo, wij zeggen al 40 jaar nee? Hoe komen we inderdaad ooit tot de essentie van de discussie, als men hier blijft strooien met lekker bekkende oneliners die kant noch wal raken?

Maar blijkbaar is het hier algemeen geaccepteerd om tegen boeren die niet in een specifiek plaatje passen te zeggen: Je doet al 40 jaar geen f*ck (en daarom gaat onze planeet eraan). En kom nu niet aan met, 'dat is niet wat ik zeg', want het is wel degelijk de boodschap die je heel duidelijk overbrengt. In inderdaad, je zegt het goed. Zo gaan we er nooit uitkomen. Want ik heb geen zin om voor de zoveelste keer verantwoording af te leggen aan mensen voor wie ik het toch nooit goed doe. Tenzij ik mijn koeien morgen nog op een potstal gooi, dan horen we er vast weer helemaal bij :)

En dat is de reden waarom ik mij terugtrek uit deze discussie. Daarbij zou ik het volgende willen meegeven. Als jullie blijkbaar een patroon zien van boeren die niet met jullie in discussie willen, ligt dan altijd de schuld bij de ander? Is dan gewoon altijd de ander een slap en flauw persoon? Of is er ook de mogelijkheid dat je zelf ook een aandeel hebt in het doodslaan van een discussie?

Fijne dag allemaal :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 09:44

kamsel schreef:
Ik snap het wel, als je als bedrijfstak jaren bezig bent met innoveren en je bedrijf aanpassen aan alle, ook nog eens steeds veranderende, regels dan ben je klaar met mensen die zeggen dat je niet wil veranderen...

Tiepfoudt, Juval en Kinke weten hoeveel ze de afgelopen jaren veranderd hebben en wat er allemaal gedaan is. Vanuit de praktijk, niet vanaf papier.

Daar valt niks tegenin te brengen, dat is zoals het is.

Dat sommige veranderingen niet gebracht hebben wat beoogd was, dat is een ander verhaal.

Dat dringt niet door in dit topic..

Ik moet trouwens wel gniffelen om die actie van de boeren wbt de stront voor de deur. :=

Zij komen tenminste voor zichzelf op, en dat is belangrijk want zoals het nu gaat qua beleid kan niet. Net zoals in Frankrijk waar het zelfmoord percentage onder boeren zo hoog is..en nog dringt het niet door.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 10:09

Ik kan geen respect of begrip hebben voor de club van Mark van den Oever.
Sowieso vind ik zijn acties en uitspraken ver over de grens gaan voor een belangenorganisatie.

Ik kan daar niet over gniffelen.
Ik zag gisteren beelden van vuur op de snelweg in Nederland, waar waarschijnlijk asbest in zit.
Top voor de mensen die het mogen opruimen of daar in de buurt wonen.

Dit vond ik wel een interessant artikel over de Franse boeren.

https://nos.nl/artikel/2506954-franse-b ... ze-precies

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 10:10

Wat mij wel opvalt dat is dat de boeren de enige groep in de verdrukking is die voor zichzelf opkomen

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 10:29

Loretta schreef:
Wat mij wel opvalt dat is dat de boeren de enige groep in de verdrukking is die voor zichzelf opkomen

Niet waar, dit is de enige groep die breed uitgemeten wordt in de pers.

Overigens komen veel groepen niet voor zichzelf maar juist voor anderen op en daar hebben we blijkbaar veel minder respect voor. Zie b.v. hoe extinction rebellion afgemaakt wordt in de social(media).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 10:31

Loretta schreef:

Misschien omdat het gemakkelijker is met een paar trekkers? Het recht van de sterkste?

Als ik lees hoeveel subsidie naar landbouw gaat en dan het gemiddelde inkomen zie, ga ik er toch anders naar kijken.

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2023/ ... erschillen

Maar het wordt nu weer een boerentopic i.p.v. politiek.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 10:37

ik word echt zo verdrietig van de laatste opmerkingen van o.a. Pien en Benzz in dit topic.
Tiepfoudt, respect dat je nog reageert.
Ik vind het zo verschrikkelijk dat alle boeren maar onder de oproerkraaiers van Mark vd Oever en vergeet vooral die idioot Jan Huzen niet, worden geschaard. Kan er echt boos om worden. Ongelooflijk wat een beledigingen. Agressief, niet innoverend etc.etc.
De groeten hier!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 10:58

Zooooo wat lezen jij/jullie voortdurend slecht!!! Ik schrijf er nota bene bij

Citaat:
Dit op de persoon spelen vind ik zo naar en daarmee worden de boeren ook niet geholpen. Moeten we zo niet willen

Dit soort gasten werken de boeren juist tegen. En die bepalen vooral het beeld. Of je dit nu leuk vindt of niet dat is gewoon een feit! Kom op zeg. Ik weet echt wel dat veel boeren hier uiterst ongelukkig mee zijn. Jullie doen aan cherry picking. Zo.miet juist.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 11:03

lees jij maar beter, ik refereer niet alleen aan jou
en nu ben ik er echt klaar mee

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 11:12

Ik wil toch ook graag even reageren op de 40 jaar niks doen van de boeren. Dit is pertinent niet waar.
Of er de laatste 40 de juiste dingen zijn gedaan daar wil ik wel hele grote vraagtekens bij zetten, maar hier kun je de individuele boer nauwelijks de schuld van geven. Alles is de laatste 40 jaar gedreven door een agrarische lobby die aangevoerd is door de toeleveranciers zoals For Farmers, Bayer en heel belangrijk: de Rabobank. Deze bedrijven hebben ook de grootste hap uit de taart genomen en doen dat nog steeds. Op de Rabobank na, die heeft het zinkende schip verlaten.

Het klopt wat hier boven wordt gezegd dat er 40 jaar lang allerlei heil is gezocht in techniek. Om deze investeringen te bekostigen is schaalvergroting noodzakelijk. Met schaalvergroting kan de voerleverancier weer meer verkopen en moet het land intensiever gebruikt worden om zelf voer te produceren, de "gewasbeschermers"leverancier is hier weer spekkoper.
Rondom de boeren is een enorm net van allerlei "adviseurs" ontstaan die weer goed garen spinnen bij het constant veranderende speelveld van overheidsregels en "nieuwe" manieren van produceren.

De Rabobank heeft hier heel bewust op gestuurd: Een boer kreeg alleen een lening voor het vervangen van zijn oude stal als hij 25 tot 50% meer vee ging houden. Ook al kon hij bedrijfsmatig aantonen dat deze lening geen enkel risico liep met het huidige bedrijfsplan. De boer kon dus kiezen uit aanmodderen met verouderde stallen (zolang de regels dat toestaan), stoppen met het houden van koeien, of groeien.

Veel koeienboeren zijn in de problemen gekomen na het loslaten van het melkquotum. Zij hebben nieuwe stallen gebouwd onder de voorwaarde van de Rabobank dat er flink gegroeid moet worden en hebben (tenminste in de buurt waar ik woon) tevens hun bedrijfswoningen tot villa omgebouwd. Niet persé een slechte investering, want als er ooit uitgekocht moet worden telt ook die waarde. Tenminste dat is de redenatie van de bank.
Een korte tijd later wordt de uitbreiding van het aantal koeien door nieuwe regels van de regering teruggedraaid, de stallen moeten teruggebracht worden naar de grootte van een aantal jaar daarvoor. De gedane investeringen hebben geen dekking meer maar de Rabobank wil natuurlijk wel de afbetaling van de leningen.
Ik snap heel goed dat de rek er uit is bij veel boeren, 40 jaar lang hebben ze precies gedaan wat alle adviseurs hun hebben aangeraden en nu het kaartenhuis in stort zijn zij degenen die met de gebakken peren blijven zitten en nog als schuldige aangewezen worden ook.

Maar helemaal slachtoffer vind ik ze toch niet. Als je geld leent van een ander word je afhankelijk van die ander en dan zou je moeten weten je dat je een risico loopt je onderpand kwijt te raken. Dat is geen probleem wanneer je de consequenties wil aanvaarden. Zijn er zaken die je zo belangrijk vindt dat je ze niet wil verliezen dan moet je zorgen dat je voor die zaken zo min mogelijk afhankelijk bent van anderen. De boer in mijn voorbeeld die wilde lenen om zijn stal te vervangen is gestopt met melkvee, hij heeft zijn 100 stuks verkocht en alleen een paar hobby-koeien gehouden. Zijn bedrijf heeft hij omgevormd tot een paardenrusthuis. Doet hij dat met dezelfde passie als zijn melkveehouderij? Nee, zeker niet. Hij gaat 2 dagen in de week op een andere boerderij melken. Maar zijn boerderij is veilig en blijft zijn thuis.

Het is trouwens niet waar dat doordat de derogatie er af gaat de kringlooplandbouw verder weg is. Dat is alleen als je doormodderd op de ingeslagen weg.

Mocht ik er totaal naast zitten dan hoor ik dat graag ;)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 11:16

Zomaar een bericht van een boerin op Facebook. Hierin staat duidelijk wat speelt, waarom de boeren in 'opstand' moeten komen.

Citaat:
Oproep aan bestuur van de provincie Noord-Brabant (en haar waterschappen )

Deze week zijn boeren in Europa op veel plaatsen in opstand gekomen. In opstand tegen het Europese boeren afbraakbeleid. In opstand tegen de Green Deal. In feite in opstand tegen de compleet doorgeslagen politieke bemoeizucht.
Het lijkt erop dat overheden beter denken te weten hoe boeren en tuinders hun bedrijf moeten inrichten, hoe zij hun gewassen moeten telen, hoe zij hun dieren moeten houden, hoe zij hun land moeten bemesten, hoe zij moeten leven.
In Nederland werd het nog gekker de afgelopen periode. De overheid hier maakte in 2023 achter het bureau met de kalender in de hand een compleet zaai en oogstschema. Kalenderlandbouw met nog minder tijd om je land te bemesten. Niet wetende dat je buiten bezig bent en dat de natuur altijd de baas is. Dat deze kalenderlandbouw idioot is maakt het natte seizoen 2023 snel duidelijk. Totaal onwerkbaar. Nog gekker; we krijgen er ook meteen een verplicht vruchtwisselingsschema bij en niet te vergeten de akkerranden die niet meer beteeld mogen worden. Pure diefstal.
Alsof dat nog niet genoeg is wordt er nu geschermd met afroming van fosfaat en dierrechten, Nog lagere bemestingsnormen en verlies van derogatie. Volgens ons betekend dit het einde van veel bedrijven en een kaalslag in de melkveehouderij.
Kan het nog gekker vraag je je dan af…? Ja dat kan…..Als je boer in Brabant bent.. Dan heb je met zoveel regels te maken, dat kan een normaal mens zich niet voorstellen. Boeren in Brabant zijn kunstenaars.
Hier heb je te maken met een Brabantse stallendeadline. Je moet je stal aanpassen van je overheid maar dezelfde overheid heeft het zo voor elkaar dat dat onmogelijk is geworden. De zekerheid rondom stalsystemen is totaal weg. Dit is echt een onmogelijke opgave. De provincie weet dat maar al te goed. Het zou de provincie sieren om hier menselijk mee om te gaan en deze deadline in te trekken.
Hier in Brabant heb je als boer ook te maken met een doorgeslagen Natuur en stikstofbeleid. Omdat we hier in Brabant ons het allerstrakste pak hebben aangemeten, kunnen we niet meer bewegen. Het brabantse college heeft daarmee niet alleen de boeren compleet klem gezet maar onze hele Brabantse samenleving zit klem en op slot. Bouw en infrawerken hebben ontzettend veel last van de afgekondigde maatregel. Het Brabantse bestuur zou hier de zwartgal NDA theorie los moeten laten en haar oor te luisteren moeten leggen bij de nuchtere Brabander.
Dan zijn er bij onze leden grote zorgen over de beekdalen. Wij begrijpen maar al te goed dat schoon water belangrijk is voor iedereen. Maar dat A watergangen tot beekdalen worden gebombardeerd heeft niets te maken met doelstellingen. Het is toch ontoelaatbaar dat de brabantse waterschappen de ruimtelijke invulling in Brabant gaan bepalen. De waterschappen hebben echt een andere kernopdracht. Schoenmaker blijf bij je leest. Het lijkt erop dat waterschappen samen met de provincie broeden op plannen om de beste gronden, de beekdalen, uit te sluiten van normaal agrarisch gebruik. Laat boeren en tuinders in de beekdalen alsjeblieft met rust. Blijf af van deze eigendommen en schrap alle bufferstroken.
Een andere kwestie gaat over gemeenschapsgeld, belastinggeld bijeengebracht door inwoners. Belastinggeld wat het laatste jaar massaal ingezet wordt door de provincie om gronden aan te kopen in de hele provincie. Niet voor natuuraankopen, maar voor aankopen overal in primair agrarische gebieden tegen gigantische overbiedprijzen. Gangbare landbouwstructuur wordt daarmee kapot gekocht. En er is een serieus prijsopdrijvend effect. Indien kwartaalcijfers opgevraagd worden bij het Kadaster zal dit duidelijk worden. Boeren worden zo intensiever i.p.v. extensiever. Wij doen een oproep aan U om uw grondtroepen naar huis te halen en deze grondaanval te staken.
Het Brabants college had ook onlangs nog bedacht om normaal regulier gebruik van een groot deel van haar pachtgronden totaal in te perken door organische mest en middelengebruik te verbieden. Hiermee neemt de plaatsingsruimte af en degradeert de waarde van deze gronden gigantisch. Trek deze eisen a.u.b. z.s.m. in.
Zet de GGA,s en BPLG in de ijskast. De manier waarop op dit moment gebiedsprocessen worden ingericht is onevenwichtig. De land en tuinbouw is zwaar ondervertegenwoordigd in deze trajecten. Democratische legitimiteit is er niet. Hiermee ervaren wij het als een proces waar we bij zitten en proberen verlies nog enigszins te beperken in plaats van dat we met elkaar een stip op de horizon zetten.
Er is bovendien een nieuwe werkelijkheid in 2023 ontstaan. Inwoners van Brabant maar ook van Nederland hebben bij de verkiezingen in maart 2023, en in november 2023 duidelijk aangegeven dat er een andere wind moet gaan waaien. Het fundament voor de GGA’s en BPLG is in de samenleving duidelijk aan het afbrokkelen. Het lijkt ook steeds duidelijker te worden dat de financiële middelen die hierbij eerder bedacht waren er niet meer komen. Brabant lijkt aan de oude ambitie vast te houden terwijl steeds duidelijker wordt dat de middelen er niet zijn. Laten we eerst zuinig zijn op de bestaande natuur en deze proberen te onderhouden.
Opmerkelijk is ook de gedachte van de provincie om te denken dat zij de weg uit moeten stippelen voor onze boeren en tuinders. Opmerkelijk omdat de Brabantse boeren en tuinders van vandaag een maximale hoeveelheid kennis, doorzettingsvermogen, creativiteit en flexibiliteit hebben. Het is een kunst om je in Brabant staande te houden als agrarisch ondernemer. Wat wij nodig hebben is wat meer ruimte, bewegingsruimte. En waar we wat minder van willen is de alsmaar toenemende Brabantse overheidsbemoeienis en stapeling van regulering.
Boeren en tuinders in Brabant produceren wat de consument, wat de markt vraagt. Slechts een klein deel van de consumenten is bereid om extra geld aan biologisch producten te besteden. Indien biologische productie gedwongen groter wordt dan zal het verdienmodel voor allen wegvallen. Dat zou wel heel erg zijn. Laat hier de markt z’n werk doen zodat onze biologische boeren en tuinders van vandaag hun boterham behouden.
Geacht college, geacht provinciebestuur. Veel boeren staken hun bedrijf omdat opvolging ontbreekt of men gewoon geen uitweg ziet uit deze hele regel brei. Laten we proberen voor de volgende generatie, voor de jonge boeren voldoende perspectief te behouden. Leden zijn bereid om mee te denken en mee te werken in de verduurzamingsopgave. Daar zijn we al mee bezig, dat doen we nu al. Onze opdracht is om elke dag gezond vers voedsel te produceren. Dat mag nooit in gevaar komen. Wat wij nodig hebben is een Brabantse overheid die hierin mee wil denken.

Met vriendelijke groet,
Leden van ZLTO Hart van Brabant,

Wij worden NIET vertegenwoordigd door FDF.
De meeste boeren houden zich nog rustig en wachten de formatie af.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 11:34

Tiepfoudt schreef:
Heel jammer inderdaad, maar er werd hier voor de zoveelste keer klinkklare onzin verkondigd en ja, dan zakt mijn moed weer in de schoenen:

pien_2010 schreef:
Maar ook de boeren (organisaties) zelf die al 40 jaar lang nee zeggen en niet willen ontwikkelen.

Jammer dat je zo’n zin uit het verband moet trekken. De volledige quote is namelijk:

pien_2010 schreef:
Zoals ik er tegen aan kijk is dat de politiek heel erg veel te verwijten is en was!
Daar zijn individuele boeren nu de dupe van want steeds meer zullen daardoor van bovenaf zaken worden opgelegd die helemaal niet zo handig zijn en was het beter geweest dat vanuit het werkveld zelf oplossingen waren aangedragen. Waar we nu voor staan met urgentie was al 40 jaar geleden bekend dat het er aan zou komen.

Het lijkt er voor mij toch echt op dat ze niet alle boeren bedoelt en eigenlijk een beetje hetzelfde zegt als irmaz?

Pien zegt dus niet dat alle/veel individuele boeren zoals jij 40 jaar nee hebben gezegd, maar toch lijk je dat te lezen.

@juval: ik snap dat de situatie lastig is maar ik vind dit bericht dan weer wel overkomen alsof ze niks wil veranderen. Zeker als ze het heeft over diefstal, roof etc als het idee is dat er iets moet gebeuren met de randen van haar grond. Maar misschien heb ik het verkeerd begrepen. Ja er speelt veel, maar er moet toch echt iets (gezamenlijk!) veranderen, dus protesteren zodat je niks meer hoeft te doen lijkt me niet de goede route.