Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tiepfoudt schreef:pien_2010 schreef:We praten over vier jaar geleden, waarin te lezen valt dat 73% van de jonge boeren ontkent dat er een stikstof probleem is en pleiten voor harde acties.
https://www.trouw.nl/binnenland/vooral- ... ~bd7bb83d/
Zie link die meer uitleg geeft
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/b ... fproblemen
Sorry maar dan zijn jullie voor mij ongeloof waardig. We zijn inmiddels al vier jaar verder.
En Tiepfoudt ik heb ook veel bij de overheid neergelegd. Maar ook bij de boeren gaat iets mis en dat benoem ik, ook al worden jullie elke keer erg boos en grof en haken af.
Met de bronnen die jouw werkelijkbeid blijkbaar vormen snap ik het eenzijdige heeld dat je van 'de jonge agrarier' hebt. Toch vind ik het treurig dat jij het blijkbaar gerechtvaardigd om hen allemaal over één kam te scheren en ze allemaal weg te zetten als ongeloofwaardig.
Als je zo omgaat met iemand van kleur, is de wereld te klein en terecht. Waarom vind je het oké om wel zo met boeren om te gaan? Wellicht omdat je zelf ook gewoon boos bent?
Tiepfoudt schreef:Oke, jullie je zin. Wij zijn gewoon hele vervelende mensen waar niet mee te praten valt.
Ik wens jullie nog een fijne discussie
Benzz schreef:Dreigen om voor gemeentehuizen alles vol stront te gooien als niet alles terug gedraaid wordt zoals de boeren willen is vanuit de kant van de boeren toch ook niet heel aardig?
Je geeft precies aan waar het probleem ligt. Your way or no way.
Tiepfoudt schreef:Benzz schreef:Dreigen om voor gemeentehuizen alles vol stront te gooien als niet alles terug gedraaid wordt zoals de boeren willen is vanuit de kant van de boeren toch ook niet heel aardig?
Je geeft precies aan waar het probleem ligt. Your way or no way.
Je kunt stoken wat je wilt Benzz, ik doe er niet aan mee als je het niet erg vindt. Wederom, veel plezier met de discussie
Tiepfoudt schreef:Oke, jullie je zin. Wij zijn gewoon hele vervelende mensen waar niet mee te praten valt.
Citaat:Voorman Mark van den Oever van Farmers Defence Force zegt dat regiobestuurders van de actiegroep dinsdag bijeenkomen om een grote landelijke actie voor te bereiden. Hij zegt zich daarbij te willen richten op demissionair landbouwminister Piet Adema en Tweede Kamerlid Harm Holman (NSC) uit Roden.
"Daar heb ik zo'n spuughekel aan gekregen", zegt Van den Oever over beide politici in een video. "Ze zullen in het centrum van de belangstelling komen te staan."
Kleinere veestapel
Holman is de landbouwwoordvoerder van NSC, de partij van Pieter Omtzigt. De Drent toonde zich deze week in de Tweede Kamer een voorstander van een kleinere veestapel. En dat schoot in het verkeerde keelgat van FDF.
IMANDRA schreef:Zo jammer dat je Pien haar reactie zo plat slaat. Vind hem toch aardig genuanceerd. Zit je zo hoog in je frustratie dat je dat niet meer wil of kan zien? Als iedereen zo tegen elkaar doet, ook op politiek niveau, gaan we er toch nooit uitkomen? En dat verandering nodig is staat buiten kijf. Wie die verandering moet gaan aandrijven en financieren, daar kan uiteraard discussie op gevoerd worden.
Erkennen dat de boeren (lobby) in zijn algemeen óók een aandeel in heeft gehad is het minste wat je kan doen. Náást het aandeel van de overheid en andere partijen. En nee, niet alle boeren. Maar dat zegt ook niemand.
pien_2010 schreef:Maar ook de boeren (organisaties) zelf die al 40 jaar lang nee zeggen en niet willen ontwikkelen.
pien_2010 schreef:Dit is zoooooo vreselijk slap en flauw. Je krijgt een beleefde onderbouwde beargumenteerde post met een mening die je niet zint en je komt terug met deze onzin.
Ik vind de boeren geen vervelende mensen. Wel vind ik 73% jonge boeren die niet geloven in de stikstof crisis schrikbarend hoog.
Je onttrekt je met dit soort onware en onwaardige reacties aan de essentie van de discussie.
kamsel schreef:Ik snap het wel, als je als bedrijfstak jaren bezig bent met innoveren en je bedrijf aanpassen aan alle, ook nog eens steeds veranderende, regels dan ben je klaar met mensen die zeggen dat je niet wil veranderen...
Tiepfoudt, Juval en Kinke weten hoeveel ze de afgelopen jaren veranderd hebben en wat er allemaal gedaan is. Vanuit de praktijk, niet vanaf papier.
Daar valt niks tegenin te brengen, dat is zoals het is.
Dat sommige veranderingen niet gebracht hebben wat beoogd was, dat is een ander verhaal.
Loretta schreef:Wat mij wel opvalt dat is dat de boeren de enige groep in de verdrukking is die voor zichzelf opkomen
Loretta schreef:Wat mij wel opvalt dat is dat de boeren de enige groep in de verdrukking is die voor zichzelf opkomen
Citaat:Dit op de persoon spelen vind ik zo naar en daarmee worden de boeren ook niet geholpen. Moeten we zo niet willen
Citaat:Oproep aan bestuur van de provincie Noord-Brabant (en haar waterschappen )
Deze week zijn boeren in Europa op veel plaatsen in opstand gekomen. In opstand tegen het Europese boeren afbraakbeleid. In opstand tegen de Green Deal. In feite in opstand tegen de compleet doorgeslagen politieke bemoeizucht.
Het lijkt erop dat overheden beter denken te weten hoe boeren en tuinders hun bedrijf moeten inrichten, hoe zij hun gewassen moeten telen, hoe zij hun dieren moeten houden, hoe zij hun land moeten bemesten, hoe zij moeten leven.
In Nederland werd het nog gekker de afgelopen periode. De overheid hier maakte in 2023 achter het bureau met de kalender in de hand een compleet zaai en oogstschema. Kalenderlandbouw met nog minder tijd om je land te bemesten. Niet wetende dat je buiten bezig bent en dat de natuur altijd de baas is. Dat deze kalenderlandbouw idioot is maakt het natte seizoen 2023 snel duidelijk. Totaal onwerkbaar. Nog gekker; we krijgen er ook meteen een verplicht vruchtwisselingsschema bij en niet te vergeten de akkerranden die niet meer beteeld mogen worden. Pure diefstal.
Alsof dat nog niet genoeg is wordt er nu geschermd met afroming van fosfaat en dierrechten, Nog lagere bemestingsnormen en verlies van derogatie. Volgens ons betekend dit het einde van veel bedrijven en een kaalslag in de melkveehouderij.
Kan het nog gekker vraag je je dan af…? Ja dat kan…..Als je boer in Brabant bent.. Dan heb je met zoveel regels te maken, dat kan een normaal mens zich niet voorstellen. Boeren in Brabant zijn kunstenaars.
Hier heb je te maken met een Brabantse stallendeadline. Je moet je stal aanpassen van je overheid maar dezelfde overheid heeft het zo voor elkaar dat dat onmogelijk is geworden. De zekerheid rondom stalsystemen is totaal weg. Dit is echt een onmogelijke opgave. De provincie weet dat maar al te goed. Het zou de provincie sieren om hier menselijk mee om te gaan en deze deadline in te trekken.
Hier in Brabant heb je als boer ook te maken met een doorgeslagen Natuur en stikstofbeleid. Omdat we hier in Brabant ons het allerstrakste pak hebben aangemeten, kunnen we niet meer bewegen. Het brabantse college heeft daarmee niet alleen de boeren compleet klem gezet maar onze hele Brabantse samenleving zit klem en op slot. Bouw en infrawerken hebben ontzettend veel last van de afgekondigde maatregel. Het Brabantse bestuur zou hier de zwartgal NDA theorie los moeten laten en haar oor te luisteren moeten leggen bij de nuchtere Brabander.
Dan zijn er bij onze leden grote zorgen over de beekdalen. Wij begrijpen maar al te goed dat schoon water belangrijk is voor iedereen. Maar dat A watergangen tot beekdalen worden gebombardeerd heeft niets te maken met doelstellingen. Het is toch ontoelaatbaar dat de brabantse waterschappen de ruimtelijke invulling in Brabant gaan bepalen. De waterschappen hebben echt een andere kernopdracht. Schoenmaker blijf bij je leest. Het lijkt erop dat waterschappen samen met de provincie broeden op plannen om de beste gronden, de beekdalen, uit te sluiten van normaal agrarisch gebruik. Laat boeren en tuinders in de beekdalen alsjeblieft met rust. Blijf af van deze eigendommen en schrap alle bufferstroken.
Een andere kwestie gaat over gemeenschapsgeld, belastinggeld bijeengebracht door inwoners. Belastinggeld wat het laatste jaar massaal ingezet wordt door de provincie om gronden aan te kopen in de hele provincie. Niet voor natuuraankopen, maar voor aankopen overal in primair agrarische gebieden tegen gigantische overbiedprijzen. Gangbare landbouwstructuur wordt daarmee kapot gekocht. En er is een serieus prijsopdrijvend effect. Indien kwartaalcijfers opgevraagd worden bij het Kadaster zal dit duidelijk worden. Boeren worden zo intensiever i.p.v. extensiever. Wij doen een oproep aan U om uw grondtroepen naar huis te halen en deze grondaanval te staken.
Het Brabants college had ook onlangs nog bedacht om normaal regulier gebruik van een groot deel van haar pachtgronden totaal in te perken door organische mest en middelengebruik te verbieden. Hiermee neemt de plaatsingsruimte af en degradeert de waarde van deze gronden gigantisch. Trek deze eisen a.u.b. z.s.m. in.
Zet de GGA,s en BPLG in de ijskast. De manier waarop op dit moment gebiedsprocessen worden ingericht is onevenwichtig. De land en tuinbouw is zwaar ondervertegenwoordigd in deze trajecten. Democratische legitimiteit is er niet. Hiermee ervaren wij het als een proces waar we bij zitten en proberen verlies nog enigszins te beperken in plaats van dat we met elkaar een stip op de horizon zetten.
Er is bovendien een nieuwe werkelijkheid in 2023 ontstaan. Inwoners van Brabant maar ook van Nederland hebben bij de verkiezingen in maart 2023, en in november 2023 duidelijk aangegeven dat er een andere wind moet gaan waaien. Het fundament voor de GGA’s en BPLG is in de samenleving duidelijk aan het afbrokkelen. Het lijkt ook steeds duidelijker te worden dat de financiële middelen die hierbij eerder bedacht waren er niet meer komen. Brabant lijkt aan de oude ambitie vast te houden terwijl steeds duidelijker wordt dat de middelen er niet zijn. Laten we eerst zuinig zijn op de bestaande natuur en deze proberen te onderhouden.
Opmerkelijk is ook de gedachte van de provincie om te denken dat zij de weg uit moeten stippelen voor onze boeren en tuinders. Opmerkelijk omdat de Brabantse boeren en tuinders van vandaag een maximale hoeveelheid kennis, doorzettingsvermogen, creativiteit en flexibiliteit hebben. Het is een kunst om je in Brabant staande te houden als agrarisch ondernemer. Wat wij nodig hebben is wat meer ruimte, bewegingsruimte. En waar we wat minder van willen is de alsmaar toenemende Brabantse overheidsbemoeienis en stapeling van regulering.
Boeren en tuinders in Brabant produceren wat de consument, wat de markt vraagt. Slechts een klein deel van de consumenten is bereid om extra geld aan biologisch producten te besteden. Indien biologische productie gedwongen groter wordt dan zal het verdienmodel voor allen wegvallen. Dat zou wel heel erg zijn. Laat hier de markt z’n werk doen zodat onze biologische boeren en tuinders van vandaag hun boterham behouden.
Geacht college, geacht provinciebestuur. Veel boeren staken hun bedrijf omdat opvolging ontbreekt of men gewoon geen uitweg ziet uit deze hele regel brei. Laten we proberen voor de volgende generatie, voor de jonge boeren voldoende perspectief te behouden. Leden zijn bereid om mee te denken en mee te werken in de verduurzamingsopgave. Daar zijn we al mee bezig, dat doen we nu al. Onze opdracht is om elke dag gezond vers voedsel te produceren. Dat mag nooit in gevaar komen. Wat wij nodig hebben is een Brabantse overheid die hierin mee wil denken.
Met vriendelijke groet,
Leden van ZLTO Hart van Brabant,
Tiepfoudt schreef:Heel jammer inderdaad, maar er werd hier voor de zoveelste keer klinkklare onzin verkondigd en ja, dan zakt mijn moed weer in de schoenen:pien_2010 schreef:Maar ook de boeren (organisaties) zelf die al 40 jaar lang nee zeggen en niet willen ontwikkelen.
pien_2010 schreef:Zoals ik er tegen aan kijk is dat de politiek heel erg veel te verwijten is en was!
Maar ook de boeren (organisaties) zelf die al 40 jaar lang nee zeggen en niet willen ontwikkelen.
Daar zijn individuele boeren nu de dupe van want steeds meer zullen daardoor van bovenaf zaken worden opgelegd die helemaal niet zo handig zijn en was het beter geweest dat vanuit het werkveld zelf oplossingen waren aangedragen. Waar we nu voor staan met urgentie was al 40 jaar geleden bekend dat het er aan zou komen.