Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 23:11

Ondertussen vernielen Joodse setlers een christelijke, een van de oudste , kerk en gemeenschap !!

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 23:55

BigOne schreef:
Ondertussen vernielen Joodse setlers een christelijke, een van de oudste , kerk en gemeenschap !!

Heb je hier ook linkje of achtergrond informatie bij?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 08:36

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 09:44

En het Israëlische rapport over systematisch verkrachten door Hamas op 7 okt blijkt ook niet terecht ;
https://x.com/zei_squirrel/status/19427 ... EopP3zUX6Q

Ondertussen worden verkrachtingen door het IDF van Palestijnen in gevangenschap, met bezemstelen tot de dood er soms op volgt gewoon genegeerd of aanklachten geseponeerd, ondanks bewijs op film.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 10:06

"Blijkt ook niet terecht" is wat kort door de de bocht. Deze rapporteur zegt dat commissie (mensenrechten?) niet heeft vastgesteld dat er systematisch geweld tegen vrouwen en meisjes is gebruikt. Er is nog geen officiële rapportage vanuit de VN? Wat ik dan ook gek zou vinden: Israël heeft de filmpjes die op die dag gemaakt zijn met een flink aantal buitenlandse bestuurders en journalisten gedeeld. Ik heb destijds alleen geschokte reacties gehoord, kwam niemand tegen die zei: filmpjes gezien, zijn fake.

Degene die dit postte op X is ook wel een beetje erg uitgesproken pro Hamas: Hamas heeft 7 oktober keurig netjes uitgevoerd, terwijl Israëliërs beesten zijn die iedereen verkrachten en vermoorden. (Die lui van die walgelijke verkrachting in de gevangenis zijn trouwens gearresteerd en veroordeeld voor zover ik me kan herinneren).

Komt op mij niet betrouwbaar over.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 10:13

BigOne schreef:
En het Israëlische rapport over systematisch verkrachten door Hamas op 7 okt blijkt ook niet terecht ;

Ondertussen worden verkrachtingen door het IDF van Palestijnen in gevangenschap, met bezemstelen tot de dood er soms op volgt gewoon genegeerd of aanklachten geseponeerd, ondanks bewijs op film.

Niet alleen dat, het wordt openlijk verdedigd zelfs door sommigen:

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 10:18

Er zijn altijd 'sommigen'. Aan beide kanten. En die krijgen aandacht. En daarom is het zo vreselijk moeilijk om als gewone burger je mening te vormen.
Maar zoals ik zei, ze zijn wel opgepakt. Niet naar de zin van de rechtsextremisten daar.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/253098 ... e-soldaten

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 10:25

mysa schreef:
"Blijkt ook niet terecht" is wat kort door de de bocht. Deze rapporteur zegt dat commissie (mensenrechten?) niet heeft vastgesteld dat er systematisch geweld tegen vrouwen en meisjes is gebruikt. Er is nog geen officiële rapportage vanuit de VN? Wat ik dan ook gek zou vinden: Israël heeft de filmpjes die op die dag gemaakt zijn met een flink aantal buitenlandse bestuurders en journalisten gedeeld. Ik heb destijds alleen geschokte reacties gehoord, kwam niemand tegen die zei: filmpjes gezien, zijn fake.

Degene die dit postte op X is ook wel een beetje erg uitgesproken pro Hamas: Hamas heeft 7 oktober keurig netjes uitgevoerd, terwijl Israëliërs beesten zijn die iedereen verkrachten en vermoorden. (Die lui van die walgelijke verkrachting in de gevangenis zijn trouwens gearresteerd en veroordeeld voor zover ik me kan herinneren).

Komt op mij niet betrouwbaar over.

Ik heb ook geschokte reacties gezien over baby's die in ovens zouden zijn gestopt, zwangere vrouwen die vermoord werden en de foetus eruit gesneden zou zijn en wel meer. Hoeveel daarvan zijn bewezen leugens geweest?

Ik snap dat je iemand die pro Hamas is niet direct als objectief kan zien, zeker niet.
Maar hoe zie jij dat de andere kant op? Hoeveel duidelijke leugens zijn er al verspreid vanuit Israëlische media, politici, influencers etc. etc.

Misschien doe jij het niet persoonlijk, maar ik zie dat er wel echt heel erg met twee maten wordt gemeten als het gaat om "objectief" kijken naar een nieuws artikel of een bewering.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 10:28

Ik volg niet-objectieve figuren en instanties van beide kanten. En ik geloof ze - meestal - geen van beiden.

Daarom zei ik: het is bijna ondoenlijk met de moderne informatiestromen om tot een weloverwogen oordeel te komen. Ik heb er bijna een dagtaak aan. (Tussen het werk door, want ik zit toch al achter die laptop). Soms ben ik te snel en moet mijn oordeel weer bijstellen.
Laatst bijgewerkt door mysa op 09-07-25 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 10:28

mysa schreef:
Er zijn altijd 'sommigen'. Aan beide kanten. En die krijgen aandacht. En daarom is het zo vreselijk moeilijk om als gewone burger je mening te vormen.
Maar zoals ik zei, ze zijn wel opgepakt. Niet naar de zin van de rechtsextremisten daar.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/253098 ... e-soldaten

Er zit voor mij wel verschil tussen een individu of een significante groep mensen. Vind "altijd sommigen aan beide kanten" een beetje klinken alsof het in evenwicht is of gelijk is aan elkaar.
Aan de ene kant heb je een partij die genocide pleegt, waarbij mensen(ook politici) het vermoorden van kinderen expliciet en openlijk goedkeuren, etc. etc.
Aan de andere kant heb ik dat niet gezien, jij wel?

Twee kwaden zijn voor mij niet per definitie even slecht en in dit geval vind ik ze echt heel zwaar uit balans. Kijk bijvoorbeeld eens naar de video's van de gijzelaars die vrijgelaten zijn vanuit Palestina, vs de gijzelaars die vrij gelaten zijn vanuit Israël.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 10:30

Er zijn er uiteindelijk vijf gearresteerd, echter is nergens iets te vinden over veroordeling. Terwijl ze in februari al opgepakt werden . Die worden niet gestraft , er is tot nu toe maar 1 soldaat tot 7 maanden straf veroordeeld voor een andere misdaad. Daar konden ze niet onderuit blijkbaar.
En de beschuldigingen omvatten geen sodomie .
Hamas mag dan beesten zijn gezien de beelden van 7 okt , in Israëlische gevangenissen is het niet veel beter. Alleen al de oproep van de regering dat alles geoorloofd is en ze juist de maker van de video willen veroordelen zegt genoeg. IDF is ook een beest.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 09-07-25 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 10:32

Dat zou kunnen, verder niet bijgelezen. Maar is dus de conclusie: Israëliërs zijn monsters en Hamas is de correctheid zelve?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 10:35

mysa schreef:
Dat zou kunnen, verder niet bijgelezen. Maar is dus de conclusie: Israëliërs zijn monsters en Hamas is de correctheid zelve?

Mijn god wat een onzin ! Dit is dus precies wat er nu overal gebeurt, zeg iets negatiefs over Israëli’s en je bent antisemiet! Jij zegt het ook maar in andere woorden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 10:38

Nee dat zeg ik helemaal niet. Het woord antisemitisme heb ik voor zover ik me kan herinneren nooit gebruikt, noch bedoeld. Dat speelt in dit conflict ook geen rol, althans hooguit bij westerlingen. De hele Arabische wereld is immers semiet?

Maar het is wel zo dat ik even even pas op de plaats moet maken. Teveel aan m'n hoofd en dan erger ik me even erg aan het goedpraten van de partij die je sympathie heeft als aan het zwartmaken van de andere partij. En dat geldt dus beslist niet alleen jullie maar evenzeer de Israël-goedpraters.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 11:12

BigOne schreef:
journee schreef:

Heb je hier ook linkje of achtergrond informatie bij?

https://x.com/ihabhassane/status/194266 ... EopP3zUX6Q

Uit het stukje haal ik dat het vuur dichtbij de kerk op de westelijke Jordaanoever was en dat de kerk door snel optreden gespaard is gebleven. De Christelijke gemeenschap vraagt hulp aan internationale instanties om de huidige provocaties door de Israëlische setlers een halt toe te roepen.

Ik hoop voor deze mensen dat hun hulpvraag gehoord wordt. Want de huidige situatie is zeker niet acceptabel.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 11:17

mysa schreef:

Je plaatst een vraag, mijn antwoord: waar baseer je die vraag op? Ik zie niks wat je vraag rechtvaardigt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 11:19

Veel succes daarmee. Gaat het toch niet doen stoppen. Ze leggen mij trouwens te veel het accent op holy dit en Jesus dat. Het gaat toch vooral om de bevolking, zou ik denken. Maar dat zal tactiek zijn want zo staat de christelijke wereld al snel op zijn achterste benen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 11:19

BigOne schreef:

In het stukje lees ik dat er (nog) geen bewijs was van systematisch sexueel geweld door Hamas met het doel genocide op de Joden te plegen.

Dat betekent dus niet dat er geen sexueel geweld was. Maar dit stukje is zo summier dat je er eigenlijk geen duidelijke conclusie uit kunt trekken.

Naar mijn idee komt sexueel geweld gewoon voor, aan beide zijden van het conflict en dit is nooit goed te praten.

Sexueel geweld door Israëlische kant:
https://www.nu.nl/midden-oostenconflict/6349008/israel-gebruikt-volgens-vn-steeds-vaker-seksueel-geweld-tegen-vrouwen-in-gaza.html

Sexueel geweld door Palestijnse kant:
https://tpo.nl/2025/07/08/rapport-hamas-gebruikte-seksueel-geweld-op-7-oktober-als-tactisch-oorlogswapen/

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 11:21

CharleyT schreef:
mysa schreef:

Je plaatst een vraag, mijn antwoord: waar baseer je die vraag op? Ik zie niks wat je vraag rechtvaardigt.

Dat lees ik uit de bijdragen, die naar mijn nederige mening niet neutraal zijn. Ik zoek neutraliteit eigenlijk in dit debat (niet alleen hier in dit topic) maar ik vind het bijna nergens.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 11:22

journee schreef:
In het stukje lees ik dat er (nog) geen bewijs was van systematisch sexueel geweld door Hamas met het doel genocide op de Joden te plegen.

Dat betekent dus niet dat er geen sexueel geweld was. Maar dit stukje is zo summier dat je er eigenlijk geen duidelijke conclusie uit kunt trekken.

Naar mijn idee komt sexueel geweld gewoon voor, aan beide zijden van het conflict en dit is nooit goed te praten.

Sexueel geweld door Israëlische kant:
https://www.nu.nl/midden-oostenconflict/6349008/israel-gebruikt-volgens-vn-steeds-vaker-seksueel-geweld-tegen-vrouwen-in-gaza.html

Sexueel geweld door Palestijnse kant:
https://tpo.nl/2025/07/08/rapport-hamas-gebruikte-seksueel-geweld-op-7-oktober-als-tactisch-oorlogswapen/

Kijk, dit bedoel ik @Charley - dit vind ik wel een neutrale bijdrage.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 11:28

@mysa: Ik vraag me serieus af of een mens werkelijk neutraal kan zijn. Bewuste voorkeuren kun je misschien onder controle houden maar onbewust lukt dat niet(omdat je er niet van bewust bent.) En zeker met de huidige toestand rond Israel/Hamas/Gaza hebben wel allemaal een mening.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 12:21

mysa schreef:
Veel succes daarmee. Gaat het toch niet doen stoppen. Ze leggen mij trouwens te veel het accent op holy dit en Jesus dat. Het gaat toch vooral om de bevolking, zou ik denken. Maar dat zal tactiek zijn want zo staat de christelijke wereld al snel op zijn achterste benen.

Er zijn ook Christenen die aan de Palestijnse kant staan. Logisch als je in Palestijns gebied woont en eufemistisch gezegd "last" ervaart van de Joden. Maar ook hier in het betrekkelijk veilige Nederland- zelfs een heel goede R.K. vriend van mij die zich na 7 oktober direkt volledig aan de Palestijnse kant schaarde- dat is nu een ex-vriend waar ik voortdurend door gepest word. Wel een paar eveneens R.K. pro-Joodse nieuwe vriendschappen bijgekregen. Het splijt de Christelijke gemeenschap ook.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 12:31

CharleyT schreef:
@mysa: Ik vraag me serieus af of een mens werkelijk neutraal kan zijn. Bewuste voorkeuren kun je misschien onder controle houden maar onbewust lukt dat niet(omdat je er niet van bewust bent.) En zeker met de huidige toestand rond Israel/Hamas/Gaza hebben wel allemaal een mening.

Mee eens Charley, maar je kunt wel proberen elk bericht objectief te bekijken. Wat wordt er nu daadwerkelijk gezegt? En in hoeverre is iets te verifiëren? Meestal zit in elk verhaal ergens een kern van waarheid, maar die moet je soms zelf zoeken. De vraag is vooral of iemand de moeite wil nemen om zelf onderzoek te doen naar achtergronden of dat elk bericht (hoe suggestief ook) direct als volledige waarheid wordt opgepakt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 12:52

En dan het bericht vandaag over de door een moskee in Alkmaar geschorste Imam die met een Europese delegatie de Israelische president Herzog bezocht.
Youssef Msibih, imam van de Marokkaanse Bilal Moskee in Alkmaar, was een van vijftien predikers die naar Jeruzalem reisde om Herzog maandag te ontmoeten. Onderdeel van de bijeenkomst was het zingen van een Arabische versie van het Israëlische volkslied. De Bilal Moskee heeft dinsdagochtend bekendgemaakt dat de imam ’met onmiddellijke ingang’ is geschorst. „Op dit moment heeft de instelling geen enkele relatie met hem”, aldus de moskee in een verklaring op Instagram.
Ergens moet het zoeken naar verbinding toch beginnen, maar die is ook in Nederland nog ver weg.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 13:00

Waarom zouden we verbinding moeten zoeken met een regering / overheid die letterlijk genocide pleegt?