steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:27

Afbeelding
ik hoop dat het leesbaar is zo

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 12:54

hoe duidelijk wil je het hebben, goed stuk

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:53

Kinke schreef:

Bijna goed stuk. Wat me niet duidelijk is: is er een alternatief?

Ik snap dat koeien eiwithoudende industriele restprodukten eten en daarvan 15% alsnog in de vorm van eiwitstikstof 'emiteren'.

Vraag die niet beantwoord wordt: is er een alternatief voor die restprodukten en hoeveel emissie van eiwitstikstof levert dat dan alsnog op? Of anders geformuleerd: kan iets de koe verslaan qua eiwitstikstofvernietiging (mooi scrabble woord)?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:46

Ik vind het echt heel erg mooi wat er gemaakt wordt. Toch blijft het gewoon een combinatie van natuurbeheer en hovenierswerk.

https://youtu.be/4JfgFeKCaSQ

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:52

Cowboy55 schreef:
Kinke schreef:

Bijna goed stuk. Wat me niet duidelijk is: is er een alternatief?

Ik snap dat koeien eiwithoudende industriele restprodukten eten en daarvan 15% alsnog in de vorm van eiwitstikstof 'emiteren'.

Vraag die niet beantwoord wordt: is er een alternatief voor die restprodukten en hoeveel emissie van eiwitstikstof levert dat dan alsnog op? Of anders geformuleerd: kan iets de koe verslaan qua eiwitstikstofvernietiging (mooi scrabble woord)?

misschien kunnen die restproducten als alternatief worden ingezet als biomassa... maar hoe het dan zit met de uitstoot zou ik ook niet weten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:04

Loretta schreef:
Ik vind het echt heel erg mooi wat er gemaakt wordt. Toch blijft het gewoon een combinatie van natuurbeheer en hovenierswerk.

mooi hoor.... als je bedrijf niet aan dit gebied grenst dan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:35

juval schreef:
Loretta schreef:

mooi hoor.... als je bedrijf niet aan dit gebied grenst dan.

Voor een veehouder die er nu naast woont is het inderdaad geen goed nieuws. De recreatieondernemer is weer blij. Grote projecten kennen winnaars en verliezers.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 19:29

bigone schreef:
Eigenlijk is het toch apart dat landbouwers zeggen, zonder ons geen eten ( en alle andere zaken die geproduceerd worden zoals bloembollen enz) terwijl 80 % naar het buitenland gaat. En er gigantisch veel vanuit het buitenland hier komt.

Ik weet niet of dat zo apart is. Stel dat alle boeren in ons land die zich in meer of mindere mate ongewenst voelen, ermee stoppen. Waar gaat de akkerbouwer dan mest vandaan halen om zijn gewassen van te laten groeien? Zoveel varkensbedrijven met een mestoverschot zijn er dan namelijk niet meer, meer kunstmest gaan gebruiken wellicht? En waar gaat de consument dan aan zijn/haar lokaal geproduceerd voedsel geraken? Want dat wil ze toch zo graag? Tegelijkertijd zijn streekproducten nog steeds geen booming business, dus blijkt wel weer dat er nog steeds een groot verschil is tussen iets zeggen en iets doen. En waar gaat dan bijvoorbeeld het restproduct van de bierbrouwerijen, bierborstel, naartoe? In de prullenbak, of misschien zelfs wel naar het buitenland, want er zijn niet zoveel melkveehouders meer die het graag willen hebben.

Bovendien heb ik al eerder in een post mij hardop afgevraagd waarom bijvoorbeeld de varkenshouder 'de sjaak' is, terwijl daar wel de mest vandaan komt waarvan onze Hollandsche broccoli's en bloemkolen groeien. Over die teelt wordt niet geklaagd: soms denk ik dat er mensen zijn die ervan overtuigd zijn dat groenten al gaan groeien van de frisse Nederlandse lucht, ofzo :') Om maar te zeggen dat de Nederlandse akkerbouw en veeteelt dermate met elkaar zijn vergroeid, dat je niet het een kunt wegzetten als je reinste milieuvervuiling terwijl je het ander aanprijst als de toekomst waarin we meer plantaardig en minder dierlijk voedsel gaan eten.

Citaat:
Het is het bekende argument die wij veehouders vaak te horen krijgen, vanuit de politiek en de media. Ik keek even op de website van het CBS en zag hoe de top 5 van de Nederlandse landbouwexport eruit zag in 2018:
- Sierteelt: 9,2 miljard
- Zuivel en eieren: 8,5 miljard
- Vlees: 8,1 miljard
- Groenten: 6,6 miljard
- Fruit van eigen makelij: 1,5 miljard

Conclusie van het verhaal: ruim de helft van de top 5 Nederlandse landbouwexport bestaat uit sierteelt, groenten en fruit. Maar daarover wordt niet geklaagd, want de beste man produceert groenten en staat alleen daarom al met 3-0 voor op de dieronvriendelijke, milieuvervuilende varkenshouder waar hij de mest vandaan haalt om zijn gewassen te laten groeien.

bigone schreef:
We zijn op gebied van landbouw de meest exporterende natie na de USA. Dat kun je een verdienste noemen, echter met toenemend ruimtegebrek is het op deze manier niet vol te houden.

Er is wel meer 'niet vol te houden', namelijk de andere helft van het stikstofprobleem: verkeer, industrie en luchtvaart. Dus wanneer gaan we het hebben over het inkrimpen van het aantal auto's, fabrieken en vliegbewegingen boven ons (zogenaamd) met stikstof vervuilde minilandje? Wanneer gaan we het hebben over het inkrimpen van sectoren die 0,0 mol stikstof opnemen?

bigone schreef:
Laten ze boeren die er geen heil in zien een uitstekende uitkoopregeling geven , neem de bedrijven over incl de schulden( die ze hebben gemaakt door de giga eisen van de zwalkende overheid) en je hebt als overheid plek om te bouwen en nieuwe natuur aan te leggen. En stoppen met vergunningen die landbouwgrond volplempt met zonnepanelen. Zet verder in op circulaire landbouw en niet op nog groter.

Grappig. Jouw oplossing is dus een (deel van een) sector die (graag) stikstof opneemt, inruilen voor woningbouw (die 1: alleen stikstof uitstoot en 2: geen stikstof terug opneemt) en natuur (die wel stikstof opneemt, maar al snel begint te flippen van het kleinste beetje stikstofoverschot).

Hallo circulaire- dan wel kringlooplandbouw, waarover we allemaal heel graag praten maar eigenlijk niet doorhebben dat de landbouw veel meer aan kringloop doet dan wij (willen) weten. Kun je beargumenteren waarom de landbouw niet meer stikstof zou opnemen dan ze uitstoot (zie post op pagina 170)?

En eh, er wordt al heel lang niet meer ingezet op nog groter. De veestapel is de afgelopen 20 jaar gedaald met 6,5%. Het aantal dieren per bedrijf wordt wel steeds groter, maar dat is ook niet zo heel gek als bijna niemand meer boer wil worden :+ Terwijl het aantal auto's en vliegbewegingen gestaag stijgt...

bigone schreef:
Ik vind het inderdaad onzin dat bvb slachtvee naar Italië gaat en als ham weer terug komt. En zo zullen er veel voorbeelden zijn. Natuurlijk zijn en blijven we een handelsland maar ergens vind ik het vreemd dat veel mensen hier met de gevolgen zitten van soms zeer intensieve veeteelt, vooral de varkenshouderij terwijl die vooral voor de buitenlandse markt bezig zijn.
Maar wat minder ex en import is zo slecht niet. Eerlijke prijs betalen voor producten , tussenverkoop en winkels wat minder winstmarge en vrijwillig stoppende landbouwbedrijven ook echt een goede regeling geven. Ze hoeven er niet rijk aan te worden maar moeten zonder schulden verder kunnen en het een flinke poos uit kunnen zingen.

Ik vind het vreemd dat veel mensen hier met de gevolgen zitten van verkeer, industrie en luchtvaart: de andere helft van het 'stikstofprobleem'. Nog vreemder vind ik dat we die helft compleet buiten beschouwing laten in de zoektocht naar een oplossing. Maar het meest vreemd vind ik dat herijking van Natura2000 uit den boze is, terwijl in 44 Natura2000 gebieden de KDW nog niet eens bereikt wordt als Nederland zelf stopt met stikstof uitstoten = geen landbouw, geen industrie, geen verkeer en geen luchtvaart.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 09:45

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:20

_Penotti schreef:
https://www.tubantia.nl/losser/willem-4 ... JZC-bQ6pJg

Ik denk dat dit voor veel boeren de uitkomst is, emigreren.

Het rare, voor het milieu maakt het geen bal uit, alle uitstoot komt toch wel de wereld in. Alleen net even hier niet.

Dat denk ik eerlijk gezegd ook wel. Boeren die de mogelijkheden hebben om te emigreren kunnen het beste hun knopen tellen en naar het buitenland vertrekken. Hoe je het ook went of keert. Nederland is een klein land met een enorm tekort aan woningen. Daarnaast is er een toenemende behoefte aan meer natuur. Gezien de beperkte grond die er in Nederland aanwezig is zal dat linksom of rechtsom toch bij de boeren vandaan moeten komen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:22

Ja teveel mensen hier, en daarom moeten de boeren weg.
Ik zou zeggen doe al die mensen maar weg,maar helaas.
Mijn broer is een jaar of 10 geleden ook vertrokken, moeilijk met opgroeiende kinderen. Maar er was geen toekomst meer voor hem hier. En ik geef hem groot gelijk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:26

ik zou wel willen, mijn man niet. Bovendien zijn wij al 'oud'

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:29

Mijn broer is net zo oud, maar heeft het daarom ook al eerder gedaan.
Zijn vrouwe vond het juist enorm moeilijk, is erg hecht met de familie.
Maar 1 van de kinderen leek, gelukkig nu nog steeds, wel interesse te hebben om later door te zetten, dat is hier bijna niet meer te doen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:33

_Penotti schreef:

dat is natuurlijk totaal niet realistisch. Nederland is geen Canada en zal dat ook nooit worden. Nederland heeft veel weg van een stadsstaat. Dat moeten zowel boeren als natuurorganisaties gaan beseffen. In Canada is het mogelijk om en natuur en boeren en mensen te huisvesten zonder dat het elkaar in de weg zit. Dat gaat in Nederland gewoon nooit lukken. er zijn 17 miljoen mensen, daarvan kun je nooit verwachten dat ze hun leven gaan inrichten met het oog op de boeren.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:35

Ik zeg ook niet dat het realistisch is, maar dat is wel het probleem.
En dat probleem word nu alleen maar bij de boeren in de schoenen geschoven

Toevallig schreef ik gelijktijdig dit in een ander topic
Citaat:
Ja zo'n 10 miljoen mensen lozen, daar zit het grootste probleem. Daar zou de verandering moeten komen.
Ik begrijp natuurlijk dat dat niet kan.
Maar het is steeds toegestaan geweest meer mensen hier heen te halen, hier geboren te laten worden, met extra huizen nodig, extra wegen, extra parkeerplaatsen, extra industrie, extra vliegtuigen.
En niets hoeft te wijken alleen de boeren.
En dat kan er bij mijn gedachte plaatje toch niet in.
Maar ja het is wel makkelijk een minderheid aan te pakken. De kosten daar ook nog eens neer te leggen.
Ik begrijp dus heel goed dat ze demonstreren, het is zo ongelooflijk oneerlijk.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:40

_Penotti schreef:
Ik zeg ook niet dat het realistisch is, maar dat is wel het probleem.
En dat probleem word nu alleen maar bij de boeren in de schoenen geschoven

Toevallig schreef ik gelijktijdig dit in een ander topic
Citaat:
Ja zo'n 10 miljoen mensen lozen, daar zit het grootste probleem. Daar zou de verandering moeten komen.
Ik begrijp natuurlijk dat dat niet kan.
Maar het is steeds toegestaan geweest meer mensen hier heen te halen, hier geboren te laten worden, met extra huizen nodig, extra wegen, extra parkeerplaatsen, extra industrie, extra vliegtuigen.
En niets hoeft te wijken alleen de boeren.
En dat kan er bij mijn gedachte plaatje toch niet in.
Maar ja het is wel makkelijk een minderheid aan te pakken. De kosten daar ook nog eens neer te leggen.
Ik begrijp dus heel goed dat ze demonstreren, het is zo ongelooflijk oneerlijk.

Als je Nederland heel goed bekijkt en dan met name de randstad. Dan heeft Nederland toch meer weg van een uitgestrekte wereldstad dan van een land met de provincies als buitenwijken. Dat zal gewoon nooit veranderen. natura 2000 gebieden zullen altijd een stikstofprobleem blijven houden en boeren zullen altijd hectares blijven inkrimpen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 10:42

Ben ik met je eens.
En dat is waarom ik er hier ook al lang geen bal meer aan vind.
Vol gepropt landje. Wat steeds voller en voller word met beton.
Ik zou ook maar wat graag vertrekken naar minder druk bevolkt, maar mijn vriend wil niet :)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:31

Kinke schreef:
ik zou wel willen, mijn man niet. Bovendien zijn wij al 'oud'

Dat laatste herken ik al ben ik geen boer. Maar het zal ook niet zo zijn dat LETTERLIJK alle boeren weg moeten. Maar als de voedselvoorziening toch al van export in elkaar hangt ga dan produceren op een plek waar ze nog op je zitten te wachten als boer. Oom van mijn vriendin zat al sinds de jaren 50 in de regio Limoges. Nu runt zoonlief de boel. Zit in de middle of nowhere zijn ding te doen zonder dat iemand hem lastig valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:12

Als wij de boerderij niet zouden overnemen, dan waren wij ook weggegaan uit Nederland.

Schoonouders hebben gelukkig geen last van de eiwitmaatregel, omdat hun koeien(mrij) al minder eiwitten krijgen en juist meer hooi.

Hoe en wat weet ik ook niet precies. Aangezien ik net kom kijken in het wereldje.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 15:53

_Penotti schreef:
Je mag het dom en kortzichtig vinden, ik vind het dom en kortzichtig om in een overvolle wereld kinderen te zetten. (en tegelijkertijd het hoogste woord hebben over milieu)
Het is niet dat we een uitstervend ras zijn en daarom maar door moeten gaan met mensen erbij fokken.
Ja fokken want zoveel is het wel.

En voor werk, daar zijn genoeg mensen te vinden die je kunt laten werken met een werkvergunning, zoals in veel landen ook gebeurd, hoeft ook niet meteen een Nederlands paspoort aan vast te zitten.
En vergrijzing moet je wel in prespectief zien
https://www.gelderlander.nl/nijmegen/ve ... a3ea2104f/
Daarnaast word er steeds meer gautomatiseerd.

Uiteindelijk moet de hele wereld eten, maar word daar voor gezorgd door boeren moeten ze in Nederland wel weer het veld ruimen.
Zeg je iets van die hoeveelheid mensen ben je dom en kortzichtig. Iets klopt hier niet.

https://www.trouw.nl/wetenschap/de-were ... ~b309ce4e/
Ik moest hem toch nog nog even delen. ;)
Is overigens al veel langer bekend en ook compleet logisch als je een beetje thuis in de materie bent.
Maar helaas roepen de meeste mensen liever de populaire oneliners na.

Let wel; china gaat van 967 naar onder de 400 en italie van 60 naar 28 miljoen.

Ook zal dit in de toekomst hopelijk weer ruimte bieden aan boeren.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 15:57

Ja jij roept dus nu de oneliners na, want mijn link lees je duidelijk niet.
Vergrijzing vergrijzing, dat is juist roepen zonder inhoud.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 16:08

Loretta schreef:
_Penotti schreef:

dat is natuurlijk totaal niet realistisch. Nederland is geen Canada en zal dat ook nooit worden. Nederland heeft veel weg van een stadsstaat. Dat moeten zowel boeren als natuurorganisaties gaan beseffen. In Canada is het mogelijk om en natuur en boeren en mensen te huisvesten zonder dat het elkaar in de weg zit. Dat gaat in Nederland gewoon nooit lukken. er zijn 17 miljoen mensen, daarvan kun je nooit verwachten dat ze hun leven gaan inrichten met het oog op de boeren.

Wel als mensen eens zouden beseffen hoe ongelovelijk bizar goed ze het hebben en dat je niet van al het moois kan genieten zonder eten en drinken. Nederlanders snappen de waarde van voedsel niet.

Ik heb jaren in het buitenland doorgebracht en gezien wat de andere kant van de natuur is, verwoesting, of juist droogte en vooral lege schappen en geen geld voor eten..
En gezien de huidige ontwikkelingen ziet het ernaar uit dat voedsel verbouwen nieuwe uitdagingen zal gaan krijgen gezien het vaker en oonvoorspelbaarder slecht weer of juiste grote droogte.
Voordat ik naar het buitenland ging kon ik mij er geen voorstelling bij maken dat er ergens simpelweg geen eten te verkrijgen was (ook al zie je op tv niet anders), ik wist niet dat de natuur naast je vriend ook zo'n enorme vijand kan zijn en ik denk dat juist dat stadsidee van Nederland maakt dat heel veel inwoners 0.0 besef hebben dat op het moment dat voedsel schaars wordt ook het gezellige dorp nederland er binnen 3 dagen volledig anders uitziet.

Wat Nederland kent is onvoorstelbaar en ik denk dat een hoop mensen zich eens wat vaker moeten realiseren voordat je dingen wenst die misschien over 50 jaar wel realiteit zijn maar dan compleet ongewenst.
De natuur wint altijd en momenteel staan we er al helemaal niet zo goed voor.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 16:45

Sunnda schreef:
Wel als mensen eens zouden beseffen hoe ongelovelijk bizar goed ze het hebben en dat je niet van al het moois kan genieten zonder eten en drinken. Nederlanders snappen de waarde van voedsel niet.

Ik heb jaren in het buitenland doorgebracht en gezien wat de andere kant van de natuur is, verwoesting, of juist droogte en vooral lege schappen en geen geld voor eten..
En gezien de huidige ontwikkelingen ziet het ernaar uit dat voedsel verbouwen nieuwe uitdagingen zal gaan krijgen gezien het vaker en oonvoorspelbaarder slecht weer of juiste grote droogte.
Voordat ik naar het buitenland ging kon ik mij er geen voorstelling bij maken dat er ergens simpelweg geen eten te verkrijgen was

Over welk land gaat dit als ik vragen mag?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 21:35

De overheid probeert met creatief rekenwerk te sjoemelen zodat er wel stikstofruimte is voor verbreding van wegen.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/ver ... c-kabinet/

Wel duidelijk dat de overheid niets om natuurherstel geeft. Op deze manier zijn natura 2000 gebieden nog slechter af in plaats van beter.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 18:03

Tiepfoudt schreef:
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/ ... ofuitstoot

Het Korenburgerveen, omringd en (deels) beheerd door (varkens)boeren, waar het aantal agrarische bedrijven is afgenomen maar het aantal dieren is toegenomen én het Natura2000 gebied met de grootste overschrijding stikstofdepositie (50-75%) in Nederland. En 1 van de vele Natura2000 gebieden waar men nooit onder de KDW kan geraken, al zouden alle boeren in de omgeving verdwijnen.

Een kwadrant (3x3m) in de bufferzone van het gebied en dus nog dichter bij de agrarische bedrijven laat ruim 50 verschillende planten en mossen zien = 3% van de 1500 wilde plantensoorten die Nederland rijk (of arm, wat je wil) is. Er groeit o.a. wilde gagel en kleine zonnedauw, soorten die stikstof liever kwijt dan rijk zijn. Over biodiversiteit gesproken.

Volgens ecoloog Wieger Wameling (WUR) gaat het goed met het gebied. Hij beaamt zelfs de bewering van de boeren dat het gebied floreert. Uiteraard plaatst hij daar een kanttekening bij, dat de vooruitgang vooral te danken is aan het beheer. Prima, helemaal akkoord, er is veel goed werk verricht door zowel boeren als Natuurmonumenten.

Maar, hoor ik dat nu goed? Een stuk hoogveen dat volgens de cijfers wordt ondergedompeld in stikstof (uiteraard voornamelijk afkomstig van de boeren en geen woord over de dieseltrein die 4 keer per uur door het gebied dendert en de stikstof afkomstig van onze oosterburen, maar dat terzijde), en daar gaat het góed mee? Werkelijk? Ik was bijna (!) gaan geloven dat hoogveen (bij wijze van spreken) ontploft bij de minste of geringste overdaad aan stikstof. Dat de wilde gagel per direct zijn kopje laat hangen om vervolgens nooit meer terug te keren en dat biodiversiteit en agrarisch gebied elkaars aardvijanden zijn. Maar niets blijkt minder waar. Er groeien planten die absoluut niet tegen een overdaad stikstof zouden kunnen, ingesloten in een agrarisch gebied waar alleen maar méér dieren worden gehouden ipv minder.

Goed nieuws voor velen van ons, en wat mij betreft nog veel belangrijker, wereldnieuws. Ik vind het jammer (maar helaas allang niet meer verrassend) dat het niet op de voorpagina's van de kranten heeft gestaan.

Citeer je nog maar eens opnieuw:
We komen net uit dit gebied, zitten er regelmatig vlakbij en heb nooit geweten hoe mooi het hier is kwa diversiteit aan planten en boomsoorten.
Staan ook prachtige stokoude bomen en veel variatie aan gras soorten.
Wat me opviel : zeer weinig brandnetel, veel varens en laag struikgewas.
Binnen gebied weet ik niets van, daar mag je niet komen zonder gids.
We gaan deze week er zeker weer heen om andere zijde te verkennen.

Een uniek stuk veen gebied met inderdaad volop actieve boeren bedrijven rondom die hier in het verleden beheer hebben opgebouwd.
Vermoed met deels commercieel belang , maar dat heeft voor behoud van dit gebied goed uitgepakt.
Actueel proberen ze dmv houten wallen de waterstand te verhogen.