Ik vind het wel belangrijk. Er is naar mijn idee maar één reden waarom Wilders de Islam als politieke ideologie wil zien en dat is omdat het dan niet meer onder de vrijheid van godsdienst valt. En daar heb ik grote moeite mee. Ik quote niet graag. Maar dit komt uit het artikel van Janesmith. En dit is volgens mij de kern.
Citaat:
Er zijn namelijk politici die Islam graag in het hokje “ideologie” zouden willen plaatsen. Zij voelen zich namelijk beperkt in hun doen en laten door het seculiere idee van vrijheid van religie. Volgens dit idee moeten mensen vrij gelaten worden om te geloven in wat zij willen geloven, en moet hen ruimte gelaten worden om hun levens vorm te geven volgens hetgeen zij in geloven. Een consequentie van dit idee is ondermeer dat het een staat in principe niet toegestaan is om mensen wettelijk te verbieden wat hun religie hen geboden heeft, of hen wettelijk te verplichten tot wat hun religie hen verboden heeft. Om zichzelf te kunnen bevrijden van deze “ketenen van de vrijheid van religie” zouden de politici hier onder behandeling Islam graag in het hokje “ideologie” willen plaatsen. Dan, namelijk, zouden ze de ruimte krijgen om de moslims te verbieden wat Islam hen geboden heeft en te verplichten tot wat Islam hen verboden heeft. Bovendien, en dit is vanuit hun perspectief het mooie aan de betiteling “ideologie” voor Islam, kan men dan zeggen dat Islam een bedreiging voor de seculier liberale visie is. En dan kan men actief de geboden en verboden van Islam najagen onder de noemer “bescherming van secularisme en vrijheid”. Met andere woorden, voor deze politici is de betiteling “ideologie” voor Islam reden en rechtvaardiging voor vervolging van Islam en de moslims.