Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je dat Wilders zich schuldig maakt aan racisme?

Ja
247 (42%)
Nee
335 (57%)

Totaal aantal stemmen: 582

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:40

Electra63 schreef:
Nicolletje, doe maar geen moeite, ik snap nog steeds je punt niet en ik ben toch niet blond, sorry.

Nee je hebt gelijk ik kan het niet duidelijker uitleggen dan dat het er staat.
Dat jij het niet begrijpt kan ik niks aan doen.

Krips schreef:
In essentie is de Islam zowel religie als ideologie

In principe is elke godsdienst dan ook een ideologie. Het Christendom haalt zijn normen en waarden net zo goed uit de Bijbel en heeft ook een utopie van hoe de wereld er uit zou moeten zien.

Dat de Islam méér een politieke ideologie is heeft te maken met de ontstaansgeschiedenis van de Islam.

Maar aangezien ik onbegrijpelijk in de ruimte schijn te kletsen ga ik dat ook verder niet uitleggen.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:43

Citaat:
Dat de Islam méér een politieke ideologie is heeft te maken met de ontstaansgeschiedenis van de Islam.

Maar aangezien ik onbegrijpelijk in de ruimte schijn te kletsen ga ik dat ook verder niet uitleggen.

Met die zin zit je idd onbegrijpelijk in de ruimte te kletsen ja

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:45

Welke, de onderste of de bovenste zin?

Ik wil het best uitleggen hoor maar als mensen het niet (willen) snappen dan weet ik het ook niet meer.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 23:16

Naja, laat dan maar hè. Als mensen iets willen weten over de ontstaansgeschiedenis van de Islam kunnen ze dat zelf opzoeken. Of die geschiedenis het tot een politieke ideologie maakt is een hypothese, of mensen dit een aannemelijke hypothese vinden kunnen ze ook zelf wel beslissen. Valt ook niet zoveel aan uit te leggen eigenlijk en scheelt jou een hoop moeite :)
Laatst bijgewerkt door Waves op 19-09-10 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 23:17

Ja da's waar zo kan je het ook bekijken.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 23:23

janesmith schreef:
Krips schreef:

In principe is elke godsdienst dan ook een ideologie. Het Christendom haalt zijn normen en waarden net zo goed uit de Bijbel en heeft ook een utopie van hoe de wereld er uit zou moeten zien.

Nee hoor. In geen enkele andere religie vind je wetten waar de volgers van die religie zich aan moeten houden op straffe van. Dat vind je alleen in de Islam, nergens anders. Die behandelt helemaal waar een gelovige zich aan dient te houden en wat de straf zou moeten zijn als deze gelovige dat niet doet. Tevens behandelt de Islam hoe je niet Moslims moet behandelen. Dat zul je in geen ander heilig schrift vinden.
Normen en waarden zijn geen verplichtingen maar richtlijnen.

Je hebt ook kerkelijk recht :) gebaseerd op de Bijbel.
Zo, weer een wikipagina erbij: http://nl.wikipedia.org/wiki/Canoniek_recht

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 23:26

Weet je, of mensen de islam zien als een (politieke) ideologie of als een godsdienst, dat maakt mij (persoonlijk) niets uit.
Mensen geloven in de Islam en dat vind ik prima.
Ik geloof nergens in.
Maar wat maakt het uit? Ik snap die angst voor de Islam niet.
En hoeveel Islamieten hebben nu daadwerkelijk macht/invloed op de politiek/samenleving in Nederland?
En dan bedoel ik niet die poedersuiker-jochies die mensen beroven etc.
Maar politieke macht, macht in het bedrijfsleven/economie, rechterlijke macht e.d.
En ook niet die (extemistische) Imam in de Moskee, want de dominee of pastoor in de Nederlandse kerk heeft IMO ook geen invloed.
Zij hebben natuurlijk wel invloed op de levenswijze van mensen, maar dat bedoel ik dus niet.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 23:28

Je hebt trouwens je bericht aangepast, ik wil het met alle liefde uitleggen, het is echt niet teveel moeite, maar als ik niet begrepen word of wat dan ook, dan weet ik het ook niet zo goed meer of het wel zin heeft.

Als het ene wel objectief is (hoe de Islam is ontstaan in deze vorm bijvoorbeeld) en het andere (Christendom als politieke ideologie bijvoorbeeld) niet, omdat men op Bokt dat zo vindt, dan vind ik dat ook prima.

Electra63 schreef:
Weet je, of mensen de islam zien als een (politieke) ideologie of als een godsdienst, dat maakt mij (persoonlijk) niets uit.

Mij maakt het persoonlijk ook niets uit, maar als je je erin verdiept, dan heb je kans dat je iets meer begrijpt waarom de dingen zo zijn zoals ze (nu) zijn.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 23:29

Ik vind het wel belangrijk. Er is naar mijn idee maar één reden waarom Wilders de Islam als politieke ideologie wil zien en dat is omdat het dan niet meer onder de vrijheid van godsdienst valt. En daar heb ik grote moeite mee. Ik quote niet graag. Maar dit komt uit het artikel van Janesmith. En dit is volgens mij de kern.

Citaat:
Er zijn namelijk politici die Islam graag in het hokje “ideologie” zouden willen plaatsen. Zij voelen zich namelijk beperkt in hun doen en laten door het seculiere idee van vrijheid van religie. Volgens dit idee moeten mensen vrij gelaten worden om te geloven in wat zij willen geloven, en moet hen ruimte gelaten worden om hun levens vorm te geven volgens hetgeen zij in geloven. Een consequentie van dit idee is ondermeer dat het een staat in principe niet toegestaan is om mensen wettelijk te verbieden wat hun religie hen geboden heeft, of hen wettelijk te verplichten tot wat hun religie hen verboden heeft. Om zichzelf te kunnen bevrijden van deze “ketenen van de vrijheid van religie” zouden de politici hier onder behandeling Islam graag in het hokje “ideologie” willen plaatsen. Dan, namelijk, zouden ze de ruimte krijgen om de moslims te verbieden wat Islam hen geboden heeft en te verplichten tot wat Islam hen verboden heeft. Bovendien, en dit is vanuit hun perspectief het mooie aan de betiteling “ideologie” voor Islam, kan men dan zeggen dat Islam een bedreiging voor de seculier liberale visie is. En dan kan men actief de geboden en verboden van Islam najagen onder de noemer “bescherming van secularisme en vrijheid”. Met andere woorden, voor deze politici is de betiteling “ideologie” voor Islam reden en rechtvaardiging voor vervolging van Islam en de moslims.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 23:33

Nicolletje schreef:
Je hebt trouwens je bericht aangepast, ik wil het met alle liefde uitleggen, het is echt niet teveel moeite, maar als ik niet begrepen word of wat dan ook, dan weet ik het ook niet zo goed meer of het wel zin heeft.

Als het ene wel objectief is (hoe de Islam is ontstaan in deze vorm bijvoorbeeld) en het andere (Christendom als politieke ideologie bijvoorbeeld) niet, omdat men op Bokt dat zo vindt, dan vind ik dat ook prima.

Electra63 schreef:

Mij maakt het persoonlijk ook niets uit, maar als je je erin verdiept, dan heb je kans dat je iets meer begrijpt waarom de dingen zo zijn zoals ze (nu) zijn.

Suggereer je hiermee dat degene die het niet met je eens zijn, of je argumentatie niet begrijpen een gebrek aan kennis hebben? Ik denk dat mensen die je nu niet begrijpen juist geinteresseerd zijn in je mening. Dus je hoeft niet aanvallend te worden. Ik begrijp ook niet zo goed wat je bedoelt te zeggen. Het is niet altijd makkelijk om elkaar te begrijpen in een paar zinnen over internet.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 23:36

Nicolletje schreef:
en blijkbaar zeggen een paar hoge Amerikaanse piefen dat nu ook.

Wat die hoge pief zegt snap ik eerlijk gezegd ook niet. :o?

Maar die hoge pief van jou Frank Gaffney heeft wel veel gevoel voor humor. zo kan hij aan dit nieuwe logo
Afbeelding

zien dat Obama onderwerping aan de Sharia wil.

Dat hij dat soort complotten door heeft is zo ontzettend knap van hem, vind je niet? Daarom noemen ze hem een "right-wing intellectual" in Amerika. Voor iedereen die niet zo intellectueel is en niet meteen door heeft dat de Amerkaanse president een "crypto-muslim" is legt hoge pief Frank Gaffney het hier nog even uit in "plain English".

http://biggovernment.com/fgaffney/2010/ ... -crescent/

Met deze man kun je wel een leuke Tea Party houden denk ik.
;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 23:47

Nicolletje schreef:

Electra63 schreef:

Ik weet niet wat of wanneer ik in welk bericht iets heb aangepast?
Misschien kan of wil je dit even aangeven?

En ik hoeft niets te begrijpen, want ik heb geen last van moslims of Islam. In ieder geval niet meer of minder dan van sommige andere mensen. Ik kom dagelijks in aanraking met verschillende moslims (op mijn werk, op straat, in winkels etc) en daar baseer ik mijn mening op, niet op allerlei negatieve verhalen.

Edit, nu heb ik mijn bericht wel aangepast.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 23:51

@Sarabande

Over Wijffels gesproken. Wist jij dat hij uit Turkeye komt?
Afbeelding

Ik ga even kijken wat hij te melden had. Maar ik denk dat ze hem ook een mastodont vinden, denk je niet?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 23:54

Dat is toch een beetje merkwaardig dat je alleen kan mee discussiëren als je voor of tegen de Islam bent.
Ik ben neutraal, evenals tegenover ieder ander geloof.
Ik heb niets met geloven, wil graag substantieel en tastbaar kunnen ervaren wat er is.
Maar geloof, het woord spreekt voor zich men gelooft ergens in en eigenlijk heeft het weinig zin daar een reële discussie over te voeren met mensen die niet geloven en dus ook niet kiezen tussen voor hen ongrijpbare zaken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 23:56

Hermelientje schreef:
@Sarabande

Over Wijffels gesproken. Wist jij dat hij uit Turkeye komt?
Afbeelding

Ik ga even kijken wat hij te melden had. Maar ik denk dat ze hem ook een mastodont vinden, denk je niet?

Ha ha
Maar ik denk dat Maxime hem niet eventjes als mastodont terzijde kan schuiven, hij had nogal kritiek op Maxime en kondigde aan dat het laatste woord nog niet gevallen was over de kwestie Klink, het was een hele verademing een CDAer klare taal te horen spreken, en niet zo maar een CDAer uit het verleden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 23:58

sarabande schreef:
Dat is toch een beetje merkwaardig dat je alleen kan mee discussiëren als je voor of tegen de Islam bent.
Ik ben neutraal, evenals tegenover ieder ander geloof.
Ik heb niets met geloven, wil graag substantieel en tastbaar kunnen ervaren wat er is.
Maar geloof, het woord spreekt voor zich men gelooft ergens in en eigenlijk heeft het weinig zin daar een reële discussie over te voeren met mensen die niet geloven en dus ook niet kiezen tussen voor hen ongrijpbare zaken.

Daar ben ik het met je eens.
Ik vind dat iedereen vrij moet zijn te geloven in iets/iemand.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 23:58

Ik bedoelde trouwens in mijn vorige bericht subjectief, niet objectief.
Die laatste zin was toegevoegd Electra.

Krips schreef:
Suggereer je hiermee dat degene die het niet met je eens zijn, of je argumentatie niet begrijpen een gebrek aan kennis hebben? Ik denk dat mensen die je nu niet begrijpen juist geinteresseerd zijn in je mening. Dus je hoeft niet aanvallend te worden. Ik begrijp ook niet zo goed wat je bedoelt te zeggen. Het is niet altijd makkelijk om elkaar te begrijpen in een paar zinnen over internet.

Nee dat suggereer ik niet -denk ik- maar als het wel zo is dan probeer ik het nu zo goed als ik kan uit te leggen volgens mijn eigen visie.

Men zegt vaak dat de Islam zo'n paar honderd jaar achterloopt op het Christendom omdat... zij een paar 100 jaar later ontstaan is.
Hierover heb ik een keer een goeie uitleg gelezen maar ik weet niet of ik dat zo snel weer kan vinden.
Dus probeer ik het in mijn eigen woorden.

De Islam/ volgelingen van de profeet in de tijd van de profeet, leefden samen met o.a. de Joden. De joden waren het niet eens met de veroveringen die de moslims maakten en hier zijn gevechten om geweest, en om bijvoorbeeld onderscheid te maken tussen moslims, christenen en joden, besloten de moslims om hun heilige dag niet op zaterdag, niet op zondag, maar op vrijdag te laten zijn.

Zo zijn er een heleboel kleine en grote dingen waarin de Islam zich onderscheidt en zichzelf boven het jodendom en christendom stelt (want wij kwamen als laatste, dus onze waarheid is de enige)
en waar later (waarschijnlijk) de Sharia ook van afgeleid is, omdat in de Koran de Sharia niet staat beschreven, deze staat in de overleveringen (hadith) en deze zijn in de loop der tijd bestudeerd door geleerden en aangepast of zo goed mogelijk geïnterpreteerd, enzovoorts.

Ik denk dat hierin de reden schuilt waarom voor moslims dit 'gevecht' voor erkenning boven het chistendom en de jodendom zo belangrijk is. Omdat voor hun, het gevecht of de strijd nog niet over is, terwijl voor ons christendom (en jodendom) allang een aanvaardbare plaats heeft gekregen in onze samenleving.

Dit is mijn visie erop.

Ik persoonlijk zit niet te wachten erop dat deze strijd wordt uitgevochten in 'mijn' land en daarom ben ik vóór het VVD standpunt over vrijheid betekent ook vrijheid om geloof te kiezen ja of nee en hierover te mogen debatteren http://www.vvd.nl/actueel/294/vrijheid- ... ingsuiting
Ik vind het héél ernstig dat de tekenaar van die cartoons 5 jaar na dato nog steeds zwaar beveiligd door het leven moet bijvoorbeeld.

Ik ben niet persé pro- of anti Wilders (hoewel ik zijn standpunten goed begrijp, maar ik ben méér van de Ayaan-visie) maar ik heb er vertrouwen in dat Rutte het goed kan leiden en als hij dat niet kan, dan merken we dat vanzelf wel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 00:04

Sorry, Nicolletje, dat ik je weer niet begrijp.
Jij zegt tegen mij: Je hebt je bericht aangepast, maar IK heb niets aangepast?????????????????

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 00:09

Nicolletje schreef:
Men zegt vaak dat de Islam zo'n paar honderd jaar achterloopt op het Christendom omdat... zij een paar 100 jaar later ontstaan is.
Hierover heb ik een keer een goeie uitleg gelezen maar ik weet niet of ik dat zo snel weer kan vinden.

Die stelling lijkt mij moeilijk hard te maken. Feminisme kwam nog weer honderen jaren later. Loopt feminisme dan ook achter?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 00:13

Even over het artikel dat Nicolletje als link plaatst. Ik ben het eens met het feit dat er altijd een open discussie moet zijn over alles. Vrijheid van meningsuiting is echter geen vrijbrief om te discrimineren en te generaliseren. En dat is waar het volgens mij fout gaat. De discussie over de Islam is er wel eentje die vaak gevoerd wordt op basis van emoties. En daar gaat het verkeerd. Ik ben zelf ook neutraal als het gaat om de Islam. Ik ben niet voor of tegen. En ik vind het interessant om discussies te voeren over de rol van geloof in een samenleving etc. Het moedwillig zwart maken van een bevolkingsgroep keur ik echter ten alle tijden af. Ik denk dat niemand vind dat de mond gesnoerd moet worden over dit onderwerp. Maar het is hypocriet om te zeggen dat de Islam haar denkbeelden oplegd en er geen discussie gevoerd kan worden daarmee, als de Islam-tegenstanders wel constant de Islam voor een gewelddadige godsdienst mogen uitmaken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 00:18

Eerlijk gezegd Krips, lees ik vaak al die links niet.
Ik snap niet waar sommigen hier de tijd vandaan halen om op het internet allerlei artikelen te gaan zoeken.

Wat ik dan wel weer grappig vind is, als ik dan vraag waar de negatieve verhalen over mijn wijk/straat blijven, want eerder was gezegd dat het daar zo gevaarlijk is, deze links dan weer niet komen. En als die berichten er dan niet zijn, dan komt het omdat mensen geen aangifte doen.
Ik ben wel zo eerlijk om te zeggen, dat in mijn wijk ook van alles gebeurt (waar niet?), maar ik vind dat er soms meningen zijn, alleen gebaseerd op de media, en niet uit eigen ervaring.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 00:31

Electra63 schreef:
Sorry, Nicolletje, dat ik je weer niet begrijp.
Jij zegt tegen mij: Je hebt je bericht aangepast, maar IK heb niets aangepast?????????????????

Oh sorry het was Waves, excuses.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 00:32

Electra63 schreef:
Eerlijk gezegd Krips, lees ik vaak al die links niet.
Ik snap niet waar sommigen hier de tijd vandaan halen om op het internet allerlei artikelen te gaan zoeken.

Sommige mensen hoeven die ook niet te zoeken. Daar heb je websites voor daar kun je zo je eigen propaganda vanaf plukken.
Maar ik ben blij dat jij gewoon vanuit je eigen ervaringen schrijft, dat is voor mij veel waardevoller dan allerlei citaten.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 00:32

Krips schreef:
Even over het artikel dat Nicolletje als link plaatst. Ik ben het eens met het feit dat er altijd een open discussie moet zijn over alles. Vrijheid van meningsuiting is echter geen vrijbrief om te discrimineren en te generaliseren. En dat is waar het volgens mij fout gaat. De discussie over de Islam is er wel eentje die vaak gevoerd wordt op basis van emoties. En daar gaat het verkeerd. Ik ben zelf ook neutraal als het gaat om de Islam. Ik ben niet voor of tegen. En ik vind het interessant om discussies te voeren over de rol van geloof in een samenleving etc. Het moedwillig zwart maken van een bevolkingsgroep keur ik echter ten alle tijden af. Ik denk dat niemand vind dat de mond gesnoerd moet worden over dit onderwerp. Maar het is hypocriet om te zeggen dat de Islam haar denkbeelden oplegd en er geen discussie gevoerd kan worden daarmee, als de Islam-tegenstanders wel constant de Islam voor een gewelddadige godsdienst mogen uitmaken.

Volgens mij legt de Islam niemand denkbeelden op, maar er zijn altijd mensen die fanatieker zijn dan de ander. Als ik nu zie wat er in het Katholieke geloof gebeurd.....daar veroordelen we toch ook niet alle Katholieke leiders om?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 00:33

Hermelientje schreef:
Loopt feminisme dan ook achter?

Ja toch, we zijn volgens mij nog lang niet waar we zijn moeten.
Misschien volgens jou wel en volgens mij niet.