Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 12:51

Oh ja, dat is ook zo natuurlijk. Maar dan nog: ik denk dat er haast wel veel extra geld naartoe moet, gezien de vergrijzing en gezien de nood in veel verpleeghuizen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 12:53

Maar als er meer geld nodig is wat er niet naar toe gaat, dan is dat per saldo toch ook bezuinigen? Het wordt alleen anders genoemd..

Dus versimpeld: zoals het nu gaat kan het niet blijven gaan, want er is meer nodig om het zo te houden en dat geld is er niet, dus dan wordt het soberder.
Het blijft ook niet zoals het nu is, volgens mij?

Edit: ja wat mysa zegt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 12:56

mysa schreef:
Oh ja, dat is ook zo natuurlijk. Maar dan nog: ik denk dat er haast wel veel extra geld naartoe moet, gezien de vergrijzing en gezien de nood in veel verpleeghuizen.

Maar moet dat echt, of is de zorg een logge, onnodig geldverslindende machine?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 13:01

Nou als ze kunnen besparen zodat er daadwerkelijk zorg geleverd kan worden dan is dat alleen maar goed natuurlijk..
ben benieuwd hoe ze dat gaan doen

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 13:12

Volgens mij klagen heel veel mensen in de zorg ook over de tijd en dus geld die ze moeten steken in administratie etc. Als ze daarin kunnen gaan schrappen zal het dus veel geld opleveren en wordt de zorg er zeker niet slechter van. Denk eerder beter want dan kunnen ze hun tijd aan de patiënt besteden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 13:14

Nou ja, er zijn misschien wel manieren maar daarom zei ik ook dat ik er graag eerst meer over wil horen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 13:40

Gnome schreef:
Volgens mij klagen heel veel mensen in de zorg ook over de tijd en dus geld die ze moeten steken in administratie etc. Als ze daarin kunnen gaan schrappen zal het dus veel geld opleveren en wordt de zorg er zeker niet slechter van. Denk eerder beter want dan kunnen ze hun tijd aan de patiënt besteden.

Daar wordt al veel in geïnvesteerd, met hulp van robotisering en AI.
Maar vooral controle op uitgaven en registratie van behandelingen kosten veel administratie.

We worden ouder, dat kost gewoon veel geld.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 14:00

Electra63 schreef:
Gnome schreef:

Daar wordt al veel in geïnvesteerd, met hulp van robotisering en AI.
Maar vooral controle op uitgaven en registratie van behandelingen kosten veel administratie.

We worden ouder, dat kost gewoon veel geld.

Controle op uitgaven =zorgverzekeraars
en reken maar dat die vaak zeer moeilijk doen, soms terecht maar veel vaker echt dom en kortzichtig. Mensen wordt terminale thuiszorg geweigerd want zogenaamd te duur en geen zekerheid dat ze snel de pijp uitgaan. Terwijl terminale thuiszorg een ziekenhuisbed vrijspeelt. Ze traineren en zeggen vaak , ga maar naar hospice. Ik vind het onmenselijk dat terminaal zieken, ondanks de grote wens thuis te sterven, soms naar een hospice worden gestuurd kilometers verderop, als er al plek is want anders blijven ze in het ziekenhuis.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 14:19

Niet alleen zorgverzekeraars.
Maar er is ook sprake van overheids subsidies en daar zijn accountantscontroles op en voor iedere uitgave van subsidiegeld willen ze een bewijsstuk zien.
Het gaat tenslotte om heel veel geld.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 14:52

_San87_ schreef:
mysa schreef:

Maar moet dat echt, of is de zorg een logge, onnodig geldverslindende machine?

Dat 2e sowieso, maar dat zit m.i. niet in de zorg zelf, wel in het gedoe eromheen.

Maar feit is dat de zorg duurder wordt, door oa vergrijzing maar ook door meer mogelijke behandelingen.
De verwachting is dat als we zo doorgaan er over een paar jaar 1 op de 4 mensen in de zorg zouden moeten gaan werken om de zorg op de manier zoals we die nu geven kunnen blijven geven.
Dus er moet veel veranderen, anders wordt t m niet.

En de betaalbaarheid van de zorg is ook niet meer te doen in de toekomst, dus ook daar moet verandering in komen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 15:18

OleJon schreef:
Elisa2 schreef:
Nou ik hoop dat mensen er trots op zijn, ik zie alleen maar negatieve dingen voor alle zwakkeren in Nederland. Dat ze er trots op mogen zijn om chronisch zieken, ouderen en de minima in de ellende te storten. Weinig sociaals aan. :r

Dit dus, je wordt gestraft als je oud of ziek bent

Ik begrijp heel goed waar de emotie vandaan komt, maar het beeld dat dit kabinet “zwakkeren in de ellende stort” is te zwart‑wit. De werkelijkheid is dat het beleid juist bestaat uit een mix van bezuinigingen én beschermingsmaatregelen, en dat de meeste regelingen voor chronisch zieken, ouderen en minima overeind blijven of zelfs worden uitgebreid. Het is dus niet zo dat je gestraft wordt omdat je oud of ziek bent; het is eerder dat het stelsel onder enorme druk staat en dat er keuzes worden gemaakt om het betaalbaar te houden.

Chronisch zieken houden bijvoorbeeld toegang tot vrijwel alle zorg die ze nu ook krijgen. Het eigen risico blijft bestaan, maar de meeste zware zorg valt daar niet eens onder. Ouderen behouden AOW, toeslagen, zorgtoeslag en Wlz‑zorg. Minima blijven beschermd via huurtoeslag, zorgtoeslag, bijzondere bijstand en gemeentelijke regelingen. Dat zijn geen symbolische maatregelen; dat zijn miljarden aan sociale bescherming die gewoon blijven bestaan. Als het kabinet werkelijk zou willen “straffen”, zouden juist die regelingen verdwijnen — en dat gebeurt niet.

Daarnaast is het belangrijk om te zien dat veel maatregelen niet bedoeld zijn om mensen te raken, maar om het systeem overeind te houden. De zorgkosten stijgen sneller dan de economie. De vergrijzing neemt toe. De arbeidsmarkt is krap. Als je niets doet, komt juist de zorg voor ouderen en chronisch zieken in gevaar. Dat is de paradox: maatregelen die nu streng lijken, zijn vaak bedoeld om te voorkomen dat het stelsel over tien jaar instort. Dat voelt niet sociaal, maar het is wel gericht op houdbaarheid.

En dan nog iets: er zijn ook maatregelen die juist wél sociaal zijn, maar die verdwijnen in de ruis. Investeringen in wijkverpleging, preventie, jeugdzorg, schuldhulpverlening, onderwijs en kansengelijkheid. Dat zijn allemaal onderdelen die direct of indirect kwetsbare groepen helpen. Het is dus niet eerlijk om alleen de pijnpunten te zien en de beschermende maatregelen te negeren.

Dat betekent niet dat alles perfect is of dat iedereen tevreden moet zijn. Maar het frame “je wordt gestraft als je oud of ziek bent” klopt simpelweg niet met de feiten.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 15:23

Elisa2 schreef:
Nou ik hoop dat mensen er trots op zijn, ik zie alleen maar negatieve dingen voor alle zwakkeren in Nederland. Dat ze er trots op mogen zijn om chronisch zieken, ouderen en de minima in de ellende te storten. Weinig sociaals aan. :r

Benzz schreef:
OleJon schreef:

Ik begrijp heel goed waar de emotie vandaan komt, maar het beeld dat dit kabinet “zwakkeren in de ellende stort” is te zwart‑wit. De werkelijkheid is dat het beleid juist bestaat uit een mix van bezuinigingen én beschermingsmaatregelen, en dat de meeste regelingen voor chronisch zieken, ouderen en minima overeind blijven of zelfs worden uitgebreid. Het is dus niet zo dat je gestraft wordt omdat je oud of ziek bent; het is eerder dat het stelsel onder enorme druk staat en dat er keuzes worden gemaakt om het betaalbaar te houden.

Chronisch zieken houden bijvoorbeeld toegang tot vrijwel alle zorg die ze nu ook krijgen. Het eigen risico blijft bestaan, maar de meeste zware zorg valt daar niet eens onder. Ouderen behouden AOW, toeslagen, zorgtoeslag en Wlz‑zorg. Minima blijven beschermd via huurtoeslag, zorgtoeslag, bijzondere bijstand en gemeentelijke regelingen. Dat zijn geen symbolische maatregelen; dat zijn miljarden aan sociale bescherming die gewoon blijven bestaan. Als het kabinet werkelijk zou willen “straffen”, zouden juist die regelingen verdwijnen — en dat gebeurt niet.

Daarnaast is het belangrijk om te zien dat veel maatregelen niet bedoeld zijn om mensen te raken, maar om het systeem overeind te houden. De zorgkosten stijgen sneller dan de economie. De vergrijzing neemt toe. De arbeidsmarkt is krap. Als je niets doet, komt juist de zorg voor ouderen en chronisch zieken in gevaar. Dat is de paradox: maatregelen die nu streng lijken, zijn vaak bedoeld om te voorkomen dat het stelsel over tien jaar instort. Dat voelt niet sociaal, maar het is wel gericht op houdbaarheid.

En dan nog iets: er zijn ook maatregelen die juist wél sociaal zijn, maar die verdwijnen in de ruis. Investeringen in wijkverpleging, preventie, jeugdzorg, schuldhulpverlening, onderwijs en kansengelijkheid. Dat zijn allemaal onderdelen die direct of indirect kwetsbare groepen helpen. Het is dus niet eerlijk om alleen de pijnpunten te zien en de beschermende maatregelen te negeren.

Dat betekent niet dat alles perfect is of dat iedereen tevreden moet zijn. Maar het frame “je wordt gestraft als je oud of ziek bent” klopt simpelweg niet met de feiten.

Wat een uiteenzetting! Ik loop best achter met het nieuws rondom nationale politiek maar dit is best een fijne post als vertrekpunt om me weer wat in te lezen.

Wel moet ik zeggen dat het mes een beetje aan twee kanten snijd. Ik vind het enorm goed dat ze de minder populaire zaken durven te doen. Dat toont echt leiderschap! Dat ontbrak nogal de laatste tijd, en feit dat het nu zo'n pijn doet is eerder een symptoom daarvan dan echt de kern van het probleem. Lange termijn visie ontbrak gewoon heel erg en daar hadden meerdere groepen onder te lijden. Hopelijk trekt dit nu wat recht.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 18:04

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 18:17

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 19:49

Loretta schreef:
En aan de andere kant van het spectrum noemt FDF het coalitieakkoord zo zuur als een Citroen.

https://www.youtube.com/watch?v=OpaB8eZMAVw

Is sarcastische van ze hoop ik?
Hun zijn zelf altijd zuur en vooral niet oplossingsgericht.
Het kan niet en we willen niets alleen onze zin.

Ze hebben voor het akkoord veel experts geraadpleegd. Daardoor ga ik er vanuit dat het wel haalbaar is. Hoogstwaarschijnlijk niet voor iedereen het ideale scenario, dat geloof ik meteen.

Maar een duidelijk toekomstgericht beleid is wel waar iedere sector aan toe is.
De afgelopen twee jaar zijn zonde van de tijd geweest.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 19:50

Loretta schreef:
Jesse Klaver is goed op dreef.

https://bsky.app/profile/did:plc:d2abjp ... srqmbf5s23

Als PVDA/GL dit goed aanpakken dan kunnen ze in de toekomst nog wel eens voormalige linkse kiezersgroepen die naar rechts zijn over gelopen terug halen.

Ik hoop het, een vleugje meer links ipv van populisme lijkt mij zeker goed voor Nederland.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 19:51

Ben wel blij dat het kabinet extra geld steekt in de aanpak van femicide!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 19:54

Ik zette ze alleen maar tegenover elkaar ter vergelijking. MOB en FDF. Beide aan de totaal andere kant.

Bij MOB hoop ik dat ze ongelijk hebben en dat de plannen deze keer wel haalbaar zijn. Want Nederland heeft al te lang stil gestaan. En FDF, tja die zijn allergisch voor elke verandering hoe klein ook. En zo als het nu gaat kan het ook niet door zijn. Er moet gewoon wat veranderen in de agrarische sector.

Een tussenweg die juridisch haalbaar is zal heel mooi zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 20:00

In vrijwel de gehele paragraaf Veilig zijn in een sterke rechtsstaat van het akkoord kan ik mij vinden.

Dat gaat ook over kwetsbare mensen en is zeker sociaal en rechtvaardig.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 08:39

Ik ben het lang niet helemaal eens met het akkoord wat er nu ligt maar merk aan mezelf (en daar schrok ik van) dat ik het vooral een opluchting vind dat er een soort van normaal met en over elkaar gesproken wordt binnen de coalitie. Bizar hoe snel het normaal geworden is dat moddergooien en lelijk doen over en naar elkaar ''het nieuwe normaal'' werd...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 09:50

Ik denk dat niemand in Nederland het er volledig mee eens is?
Dat hoeft en kan ook niet. De situatie van iedereen is anders.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 09:52

Je kunt het nooit iedereen naar de zin maken, nu niet en 40 jr geleden ook niet . Maar het zou wel beter kunnen, bvb de hypotheekrente aftrek kan prima in een bepaalde periode afgeschaft worden. 50 % van de aftrek gaat naar de 20 % meest verdienende.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 10:03

BigOne schreef:
Je kunt het nooit iedereen naar de zin maken, nu niet en 40 jr geleden ook niet . Maar het zou wel beter kunnen, bvb de hypotheekrente aftrek kan prima in een bepaalde periode afgeschaft worden. 50 % van de aftrek gaat naar de 20 % meest verdienende.

Alles kan maar ik zit er niet op te wachten dus ik vind dit weer heel prima.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 10:09

Ik hoop dat bij het efficiënter (qua geldbesteding en personele inzet) inrichten van de zorg wordt vermeden dat het gaat afhangen van Amerikaanse of Chinese technologie. Maar ik vrees ervoor dat het ‘niet zonder kan’ en men die gok toch neemt.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 11:30

OleJon schreef:
Elisa2 schreef:

Moet je maar links stemmen. Nederlands wil toch zo graag een rechts kabinet? Met CDA, D66 en VVD is dit gewoon een centrumrechts kabinet. Je krijgt waar je voor stemt.