Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 15:27

Ik zou illegale diefstal en slacht ook niet uitsluiten.
Mogelijk wel te bewijzen aan de hand van de verwondingen; rafelige ruk/trek-wonden vergeleken met mooie scherpe snijwonden.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 15:30

Skessa_ schreef:
https://www.bndestem.nl/woensdrecht/sch ... ~a40d762c/

Schapen resten gevonden, maar vermoedelijk geen wolf.
Hier in de buurt, wel een raar verhaal.

Qua localatie is wolf niet onmogelijk.

Redelijk dicht bij oa Wernhout en Braschaat
En daar is volgens mij een solo teef al een poos actief.

Meer informatie over omstandigheden waarin die schapen gevonden zijn en type verwondingen enzo geeft meer houvast over al dan niet wolf

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 15:33

SusanH schreef:
[ Video ]

Ik heb het fragment 2x volledig bekeken en zie / hoor niets over wolf en das?

@susan,

Weet je zeker dat het voorbij kwam in dit interview?

Op welk tijdstip in dit fragment moet ik kijken?[/quote]

Ik denk dat je het hele programma even terug moet kijken. Menno interviewt haar idd bij de auto en dan pakt ze haar laptop en laat filmpjes van de wildcamera zien.[/quote]
Ik was benieuwd.
Heb het vanmiddag terug gekeken en gevonden.
https://youtu.be/v0aL0N21Nuc?si=0d9jIZslhqjIwNfi

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 16:40

DuoPenotti schreef:
Ik wilde niet reageren maat laat me niet als deurmat gebruiken!

jij zegt: Ik snap niet zo goed waarom er niet gezegd mag worden, dat er gewoon dierhouders zijn die erg nonchalant met de zaken omgaan. Want dat gebeurd gewoon, waarom moet elke dierhouder de hand boven het hoofd gehouden worden

En ik zeg: En ja dan zijn er ook nog mensen die een pony niet meer dan een grasmaaier vinden....Vind ik ook wat van, maar zal altijd zo blijven.

Onderstreep het zelfs voor je en is het nog niet goed...

ga fietsen op het plat dak meid...

Geen idee waarom jij zo'n kort lontje hebt, maar reageer da fijn bij jezelf thuis af
Want ja daar komt inderdaad wat van -:(-

:evaw:

Ik gebruik jou helemaal niet als deurmat? Snap ook niet hoe je daar bij komt.

Verder begrijp ik de strekking van de grasmaaier pony niet helemaal?

Ik blijf gewoon beleefd, hoe heb ik een kort lontje?

Het is gewoon een gegeven, als iemand een kritische noot bij dierhouders zet, dan ga jij er standaard met een gestrekt been in. Daarom reageerde ik in eerste instantie niet op je eerste post, maar je gaat dan naar een tweede post, dan reageer ik uiteindelijk. Maar dit hele gehakketak wist ik dat dat zou komen en dat is jammer, want kritische noten moeten gemaakt kunnen worden.
Verder zou het fijn zijn als je de persoonlijke aanvallen verder achterwege laat, nergens voor nodig.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 16:44

DubbelFun schreef:
Ik zou illegale diefstal en slacht ook niet uitsluiten.
Mogelijk wel te bewijzen aan de hand van de verwondingen; rafelige ruk/trek-wonden vergeleken met mooie scherpe snijwonden.

Ik weet dat bij ons idd wel eens de schapen van een dijk werden gejat en geslacht. Ik weet echter niet of dat altijd wel gepaard gaat met scherp gereedschap, botte messen kunnen ook aardig rafelige wonden laten zien.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 17:56

Martina67 schreef:
Bloodymary schreef:
Nou dat vind ik dus ook. Mensen zeggen zo vaak het vee moet 's nachts maar naar binnen. Terwijl we jaren bezig zijn geweest om ze zoveel mogelijk buiten te krijgen voor de kwaliteit. Mijn paard staat nu heerlijk dag en nacht buiten in een kudde. Die wordt echt niet vrolijk van 'snachts binnen staan in een stalletje wat ook nog slecht is voor de fysieke gesteldheid.

Zeer goed verwoord

Niemand zegt dat het moet.
Maar men weet ondertussen wel wat de gevolgen kunnen zijn.
Her blijft eigen keuze maar ik kies dan toch liever voor even wat ongemak die paar nachtelijke uren dan een lange nacht met opengereten darmen in de wei liggen lijden.

esje01

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 18:24

Zelfs al proberen we om de wolf te weren in Nederland een zwervende wolf valt niet meer te voorkomen, kijkend naar de populaties die er bij de buurlanden zijn.
En ja als eigenaar moet je voor je dieren zorgen en beschermen.
Is daar een simpele oplossing voor....nee Maar niks doen is ook geen optie.
Wij hadden een wei op de Strabrechtse hei.
Daar loopt geen vee meer.
Gebruiken we alleen nog maar voor hooi.
Sommigen verklaren me voor gek.
Er zit nu geen wolf.
Maar ja die zwervende wolf kan er zo maar staan.
Ik denk dat je keuzes moet maken die bij jou en jouw situatie past.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 18:31

Opnieuw aanval door KBH’s in Frankrijk
Citaat:
4 oktober 2025/Tête de la Combaz/Frankrijk
2de aanval van KBHs
“Ik dacht dat het nooit zou ophouden”: het huiveringwekkende verhaal van trailrunner Baptiste Ellmenreich die werd aangevallen door patous
Trailrunner Baptiste Ellmenreich uit Chamonix werd onder de Tête de la Combaz gewelddadig aangevallen door twee patous.
Hij liep meerdere bijtwonden op en moest zijn lange tocht in het ziekenhuis beëindigen. Dit ongeluk blaast de discussie over het moeilijke samenleven tussen veehouders, beschermingshonden en bergbeklimmers nieuw leven in.
Het had een lange tocht moeten worden zoals zoveel andere, in de regen en de mist. Maar voor de trailrunner Baptiste Ellmenreich uit Chamonix veranderde de training van zondag 28 september in een ware nachtmerrie, toen hij in aanraking kwam met twee patous die een kudde hoedden onder de Tête de la Combaz.

https://www.ledauphine.com/faits-divers ... urce=nonli

Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/19vnEB ... tid=wwXIfr

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 18:35

Zie je het voor je in nederland, bij elke hobbyhouder met 5000m2 zo'n hond?
Bij elke schapenherder waar het zo druk is door wolvenspotters.
En dan nu al tetteren over de vele honden beten _O-

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 18:55

Bij de andere aanval door KBH’s in dezelfde streek in Frankrijk is dus iemand zeer zwaar gewond geraakt.
Bericht heb ik vandaag geplaatst.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 18:56

Citaat:
6 oktober 2024/Belang van Belang van Limburg
Welpen lopen gevaar”: Welkom Wolf dreigt met rechtszaak en dwangsommen tegen Vlaamse overheid
Beringen/Heusden-ZolderDe wolven in Limburg zijn opnieuw actief in hun territorium nu de welpen groter worden. Hun aanwezigheid brengt risico’s met zich mee, vooral op drukke verkeersassen. Jan Loos van Welkom Wolf dringt aan op ingrijpen en dreigt met juridische stappen tegen de Vlaamse overheid.

“Ik zou er niet aan twijfelen dat dit twee keer het werk van Noëlla en/of Maurice is. Maar zeker weet je het pas na de DNA-analyse”, zegt Jan Loos van Welkom Wolf nadat er opnieuw twee pony’s zijn doodgebeten in Limburg. “De wolven zijn hun territorium opnieuw aan het opeisen nu de welpen groter zijn. Het is gebruikelijk dat ze in het voorjaar terugplooien op een kleiner deel van het territorium - met de nestsite in het centrum, maar dat ze in de winter tot in de verste uithoeken gaan. We zijn heel benieuwd wat dat gaat geven bij contact met de Boslandwolf.”

De grootste zorg voor Loos en co is de dag dat de eerste welp wordt doodgereden. “Jagen doen die welpen nog niet. Ook al zijn ze bijna zo groot als hun ouders, krijgen ze met moeite een muis gepakt. Veel hulp hadden de ouders daar niet aan. Daar moet een winter overheen. Maar ze gaan wel mee het territorium verkennen. En dan zullen er worden doodgereden.”

Dwangsommen

De kritieke plekken, de Noord-Zuidverbinding en de baan tussen Zwartberg in Meeuwen, zijn bekend. Vooral daar wordt het oppassen geblazen. “En aangezien Annick De Ridder het vertikt om maatregelen te nemen, zullen wij ze dwingen voor de rechtbank. Als ze niet bijdraait, wil ik nagaan wat we kunnen doen om werven van Wegen & Verkeer te laten stilleggen. Als zij zich niet aan de wetgeving wil houden, dan zullen wij diezelfde wetgeving gebruiken om haar te laten voelen wat het belang van wetgeving is.”

Loos dreigt met hoge dwangsommen. “Anders zal ze ook een vonnis naast zich neerleggen. Als het moet, gaat de deurwaarder de inboedel van haar kabinet maar opladen. Er is genoeg Europese rechtspraak die duidelijk maakt dat de Vlaamse overheid op alle vlakken in gebreke blijft. Wij gaan hier tot op het bot.”

https://www.hbvl.be/natuur-en-wetenscha ... yiTYTZanbA

Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/19WNaN ... tid=wwXIfr

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 18:57

Kinke schreef:
ik kan echt zo boos worden over de opmerkingen hier dat de veehouder z'n dieren maar moet beschermen, anders eigen schuld. Ben er inmiddels achter dat de kosten voor onze 10 hectare op zo'n 100.000 euro ligt, minus in het meest positieve geval 50% subsidie. Dan hebben we het over een gaas omheining.
Dan hebben we het verder niet over hoe 10 hectare omheind eruit ziet (of het mag weet ik ook niet) maar dan nog verder voor onze situatie het praktische deel. Dan moeten we de koeien 's nachts op stal doen, want iedereen weet dat die wolven een wolfwerende omheining niet wolfwerend vinden. Dat betekent dan voor we beide naar ons werk vertrekken de koeien naar buiten doen, het zijn geen melkkoeien dus dat gaat in een soort galopperende kudde. Dat wordt denk ik dan uiterlijk 5 uur 's ochtends opstaan en dat buitenzetten moet ook nog in verschillende groepen (jongvee, volwassen koeien met stier en een groep die niet bij de stier mogen). Iedere avond weer binnenhalen voor het donker is, dus eventuele privé uitjes kunnen in het weekend na het buiten laten en voor het binnen zetten. 's avonds binnenhalen lukt sowieso niet als ze in weides staan waar genoeg gras staat, dan krijg je ze niet mee (ze zijn niet aan een halster of hoorns te leiden). Dan komt nog het volgende probleem, we hebben niet genoeg voer voorraad om ze 365 dagen per jaar op stal te voeren. Onze stal is ook niet ingericht op grote kalveren, ze drinken ook nog bij hun moeders dus dan moeten we de hele meute maar los door elkaar laten lopen?
Maar goed, als onze dieren gepakt worden, dan ligt het aan ons, want wij willen niet anders
Word er gewoon moedeloos van

Hier ook zo, jongvee. Zo dom als wat en even naar een andere wei is al ellende, laat staan 'even' naar binnen en naar buiten :+
Vergeet al de regelgeving ook niet. Volle mestputten die niet uitgereden mogen worden. Extra kuil, hoe kom je er aan en waar laat je het? Koeien die het X aantal uur buiten niet meer halen. Stal bij bouwen? Reken maar op 5 jaar.

En eerlijk, een boer met wie wij werken bijvoorbeeld. Die gaat (heel hard, i know) zeggen liever misschien eens een keer een koe dood dan 15hectare en een ton aan kosten verder. Dat gaat bedrijfstechnisch niet.
Dan kan hij z'n bedrijf opdoeken (of sla ik nu de spijker op de kop.. := )

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 19:09

Tja, hier 1 vervelende wolf die wel zo schuw is dat ie overdag nauwelijks gezien wordt. Maar al wel minstens 75 schapen en een pink gepakt. Maar als je de raven ziet weet je dat ie in de buurt zit....

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 19:21

tienus63 schreef:
Citaat:
6 oktober 2024/Belang van Belang van Limburg
Welpen lopen gevaar”: Welkom Wolf dreigt met rechtszaak en dwangsommen tegen Vlaamse overheid
Beringen/Heusden-ZolderDe wolven in Limburg zijn opnieuw actief in hun territorium nu de welpen groter worden. Hun aanwezigheid brengt risico’s met zich mee, vooral op drukke verkeersassen. Jan Loos van Welkom Wolf dringt aan op ingrijpen en dreigt met juridische stappen tegen de Vlaamse overheid.

“Ik zou er niet aan twijfelen dat dit twee keer het werk van Noëlla en/of Maurice is. Maar zeker weet je het pas na de DNA-analyse”, zegt Jan Loos van Welkom Wolf nadat er opnieuw twee pony’s zijn doodgebeten in Limburg. “De wolven zijn hun territorium opnieuw aan het opeisen nu de welpen groter zijn. Het is gebruikelijk dat ze in het voorjaar terugplooien op een kleiner deel van het territorium - met de nestsite in het centrum, maar dat ze in de winter tot in de verste uithoeken gaan. We zijn heel benieuwd wat dat gaat geven bij contact met de Boslandwolf.”

De grootste zorg voor Loos en co is de dag dat de eerste welp wordt doodgereden. “Jagen doen die welpen nog niet. Ook al zijn ze bijna zo groot als hun ouders, krijgen ze met moeite een muis gepakt. Veel hulp hadden de ouders daar niet aan. Daar moet een winter overheen. Maar ze gaan wel mee het territorium verkennen. En dan zullen er worden doodgereden.”

Dwangsommen

De kritieke plekken, de Noord-Zuidverbinding en de baan tussen Zwartberg in Meeuwen, zijn bekend. Vooral daar wordt het oppassen geblazen. “En aangezien Annick De Ridder het vertikt om maatregelen te nemen, zullen wij ze dwingen voor de rechtbank. Als ze niet bijdraait, wil ik nagaan wat we kunnen doen om werven van Wegen & Verkeer te laten stilleggen. Als zij zich niet aan de wetgeving wil houden, dan zullen wij diezelfde wetgeving gebruiken om haar te laten voelen wat het belang van wetgeving is.”

Loos dreigt met hoge dwangsommen. “Anders zal ze ook een vonnis naast zich neerleggen. Als het moet, gaat de deurwaarder de inboedel van haar kabinet maar opladen. Er is genoeg Europese rechtspraak die duidelijk maakt dat de Vlaamse overheid op alle vlakken in gebreke blijft. Wij gaan hier tot op het bot.”

https://www.hbvl.be/natuur-en-wetenscha ... yiTYTZanbA

[ Afbeelding ]
https://www.facebook.com/share/p/19WNaN ... tid=wwXIfr

Met die Loos is ook heel veel loos.

Ja er moet idd ingegrepen worden :j

Om bijvoorbeeld automobilisten te beschermen en niet uitwijken naar tegen een boom aan als er ineens 1 uit de berm opduikt.

Mag hij dan aansprakelijk gesteld worden?

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 19:24

Vanmorgen van een klant een filmpje gezien van een wolf aan de Bremerweg in Zevenhuizen Gr.
Hier worden dus helaas geen meldingen meer van gemaakt want word vaker gezien vertelde hij.

Voor degenen die hier in de buurt wonen wellicht goed om te weten.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 20:09

Ik las net een mooie reactie op facebook, het gaat over de fotografen die de wolven en welpen staan te fotograferen

Citaat:
Wat een treffende uitspraak; “mensen denken dat het hier een dierentuin is”………veel Nederlanders verwarren ook de “cultuurnatuur” van nederland met “wildernis”, het gedrag van een wolf met de knuffelbaarheid van een hond en een weiland waarin je pas in de verte een huis ziet een bewijs dat er ruimte genoeg is.
Tel daar bij op dat velen in steden wonen waar de wolf en zijn spoor van dood en verderf niet anders gezien en gevoeld worden dan van een plaatje.
Laten we het maar “wereldvreemd” noemen of een “gebrek aan realiteits-zin”.
Dan ineens snap je waarom het wolvenprobleem in Nederland niet wordt aangepakt en dus nu al boven ons hoofd is gegroeid!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 20:15

Liever eens een koe dood…. Ik vind het al schandalig dat je het denkt, laat staan dat het je werkelijkheid is… echter ga ik ervan uit dat dat een zakelijke insteek is. Een insteek die ik niet begrijp.

Maar zelfs die uitspraak is niet de werkelijkheid.
Eén koe dood. Nee het zijn vijf dode koeien, een x aantal (dodelijk) verwond en een aantal op de loop en dus vermist.

Een koe dood en opgevreten zegt men, dat gaat nog. Dat is natuur. Maar ik vind er niks geen natuur aan. Zolang we dieren binnen een omheining zetten, heeft het dier geen schijn van kans. Tel daar de angst en pijn bij op, terwijl het dier levend wordt opgevreten.

Het klinkt misschien hard, als ik zeg dat je verplicht bent om je dieren zo goed mogelijk te beschermen tegen de wolf, maar het is realiteit. De uitkomst van jouw overwegingen om binnen jouw kunnen je dier zo goed mogelijk te beschermen zijn wellicht niet wat je voor ogen hebt, maar niets doen is geen optie.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 20:23

Kaja, maar wel de realiteit voor veel boeren ben ik bang. Geld speelt voor veel mensen nu eenmaal een rol. En dan kun je wel zeggen "alles voor je dieren" maar geld dat er niet is, is er niet.
Of je zet 4 hectare af wat kwa kosten wel te doen is. Dan kun je je koeien ook net zo goed binnen houden (met alle bijkomende problemen door alle op-kantoor-verzonnen regeltjes waar een boer zich aan moet houden).

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 20:31

Zichtmelding Epe Gld
Citaat:
Epe Gelderland
06-10-2025
19.00 uur

zichtmelding

Wolf gezien op de Chris Lanooyweg.
Mijn 14 jarige dochter zag in de verte een wolf lopen, die in haar richting liep maar stopte toen hij haar zag. Zij liep verder, maar toen ze achterom keek, stond hij vlak achter haar. Ze is toen snel verder gelopen van de wolf weg. Ze is enorm geschrokken.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/1BPqZ4SP ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 20:33

Aanval Wouwse Plantage NB, totaal 2 schapen dood
Citaat:
Wouwse-Plantage
Noord-Brabant
06-10-2025

Aanval op schapen.

1 schaap dood en 1 schaap zwaar gewond en geëuthanaseerd.

Sterkte voor de eigenaar.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/16KoFj ... tid=wwXIfr

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 20:35

Weggegooid geld ook nog eens.
Want het werkt niet.

Zou het bewezen werken gaan mensen nog wel naar de bank.

Maar de vraag een burger een ton (of meer) geld te lenen voor iets aan hun (huur) huis wat nergens een doel voor heeft.
Kijken hoeveel er zeggen dat is goed. Doe ik wel.
En ja elke week moet je een dag spenderen om naast je baan met de bosmaaier rondom te gaan. Ipv lekker wat anders doen.
Voor dat niet werkende ding.
Omdat andere vinden dat jij dat moet kopen :j

Nyaleti schreef:
Kaja, maar wel de realiteit voor veel boeren ben ik bang. Geld speelt voor veel mensen nu eenmaal een rol. En dan kun je wel zeggen "alles voor je dieren" maar geld dat er niet is, is er niet.
Of je zet 4 hectare af wat kwa kosten wel te doen is. Dan kun je je koeien ook net zo goed binnen houden (met alle bijkomende problemen door alle op-kantoor-verzonnen regeltjes waar een boer zich aan moet houden).

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 20:38

Over de aangereden wolvin gisteren bij Ermelo
Citaat:
6 oktober 2025/Nederland
Wolvin aangereden op de N302/5 oktober 2025
ERMELO/HARDERWIJK - Zondagmorgen 5 oktober werd er op de Flevoweg/N302 in Ermelo een wolf doodgereden.
De aanrijding vond plaats nabij de afslag Jhr. Dr. C.J. Sandbergweg, officieel op het grondgebied van Harderwijk.

De aangereden wolf betrof een wolvin van ongeveer 7-8 maanden oud. Bij aankomst van de hulpverleners bleek er geen voertuig (meer) aanwezig, wel lagen er onderdelen. Aan de brokstukken van de bumper te zien was er zeker schade aan het betrokken voertuig, aldus een woordvoerder van de gemeente Ermelo.
De wolvin is door het Valwildteam naar de koeling gebracht en vandaar uit zal de wordt worden opgehaald voor onderzoek naar het Dutch Wildlife Health Centre (DWHC) in Utrecht.
Omdat de N302 een provinciale weg is, gaat de provincie over wat er verder met de wolf gaat gebeuren.

Overigens meldt BIJ12 dat er op 18 september ook een (mannelijke) wolf is dood gevonden in de gemeente Ermelo die vermoedelijk op natuurlijke wijze is overleden. Op 18 december is er voor het eerste een wolf in de gemeente Ermelo (N302) doodgereden. Op 24 augustus 2024 is een wolf doodgereden op de A28 bij Putten.

BIJ12
In Nederland leven er zo’n 13 tot 14 wolvenroedels, op de Veluwe leven er zo’n 7 tot 8 roedels, met ruim honderd wolven. Deze aantallen werden vanaf het voorjaar door faunabeheereenheid Gelderland geteld. Hiermee heeft de Veluwe overigens de grootste wolvendichtheid van de wereld. BIJ12, de uitvoeringsorganisatie die de 12 Nederlandse provincies ondersteunt bij het uitvoeren van wettelijke taken op het gebied van natuur, landschap, milieu en landelijk gebied, geeft op haar wegsite een actueel overzicht van de verspreiding van wolven in Nederland. De verspreidingskaarten worden gemaakt op basis van de bij BIJ12 bekende (overige) wolvenwaarnemingen en (bevestigde) wolvenschade in Nederland. Samen vormen zij het beeld van de geverifieerde wolvenwaarnemingen in Nederland. Van alle data wordt periodiek verslag gedaan in een voortgangsrapportage. Op basis van deze rapportages worden de verspreidingskaarten bijgewerkt.

https://ermelovannu.nl/actueel/13414-wo ... 43a-Xo20yg

https://www.facebook.com/share/p/1D6imJ ... tid=wwXIfr
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 06-10-25 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 20:40

Citaat:
6 oktober 2025/Duitsland
80 procent van de burgers eist: eindelijk wolven opnemen in de jachtwetgeving!

Het debat over de wolf is urgenter geworden: een recente online enquête, uitgevoerd door de Duitse Schapenboerenbond (FDS) onder 2000 deelnemers (2-3 september 2025), laat een duidelijk beeld zien.
Volgens de enquête eist meer dan 80% dat wolven, net als andere wilde dieren, regelmatig worden bejaagd. Ongeveer 90% van de respondenten uit plattelandsgebieden ziet wolven als een ernstige bedreiging voor grazende dieren; meer dan 70% meldt dat ze regelmatig in hun omgeving worden gezien.
Wendelin Schmücker, voorzitter van de FDS: "Meer dan 80% steunt de wolvenjacht – dat is een mandaat voor politici. Mensen willen geen symbolische politiek; ze willen veiligheid. We moeten de wolf opnemen in de jachtwetgeving en de populatie ordelijk beheren, in plaats van de realiteit op boerderijen te negeren."

De FDS wijst erop dat het aantal wolven in Duitsland al jaren stijgt. In het monitoringjaar 2023/24 werden landelijk 209 roedels, 46 paren en 19 sedentaire exemplaren vastgesteld; in totaal werden 1601 exemplaren geregistreerd in bevestigde gebieden (minimum aantal).

Tegelijkertijd benadrukt de vereniging het Europese wettelijke kader: op 12 juni 2025 heeft het HvJ-EU verduidelijkt (zaak C-629/23) dat beheer- en vangstmaatregelen toegestaan ​​zijn mits ze verenigbaar zijn met een gunstige staat van instandhouding en wetenschappelijk gerechtvaardigd zijn; economische, sociale en culturele overwegingen moeten op passende wijze in aanmerking worden genomen. EUR-Lex+1
Eisen van de FDS

Erkenning van een gunstige staat van instandhouding in het rapport over habitats en natuurlijke hulpbronnen 2025, waar technisch noodzakelijk.
Opname in de jachtwetgeving met duidelijke quota en regionale controle.
Nationale uniforme regels voor de vangst in geval van aanvallen/bedreigde situaties.
Snelle compensatie en effectieve bescherming van de kudde voor getroffen veehouders.
Duidelijke communicatie in plaats van tegenstrijdige signalen.

Schmücker: "Het wolvenbeleid van de afgelopen jaren heeft het vertrouwen geschaad. Wie onze veehouderij wil behouden, moet nu handelen – niet praten."

Achtergrond van het onderzoek
Duur: 2-3 september 2025 (online)
2000 deelnemers uit heel Duitsland
Doel: Enquête over de jacht en regulering van de wolvenpopulatie
(Opmerking: Online onderzoeken weerspiegelen het sentiment; er werd geen representativiteit in statistische zin geclaimd.)

Feiten
Duitsland 2023/24: 209 roedels, 46 paren, 19 sedentaire individuen; 1601 individuen in bevestigde territoria (minimum aantal). Bron: BfN/DBBW. Bundesamt für Naturschutz+1
EU-recht (HvJ C-629/23, 12 juni 2025): Beheer/vangst is mogelijk indien wetenschappelijk verantwoord en een gunstige staat van instandhouding wordt gehandhaafd; er moet rekening worden gehouden met sociaaleconomische aspecten. EUR-Lex+1
EU-beleid 2025: Discussie/stappen richting verlaging van de beschermingsstatus en meer flexibiliteit in het wolvenbeheer (besluiten van de Raad/het Europees Parlement, lopende implementatie). The Guardian+3Raad van de Europese Unie+3Le Monde.fr+3

Over de Duitse Schapenhouderijvereniging (FDS)
De FDS zet zich landelijk in voor het versterken van de weidegrondveehouderij, het beschermen van de traditionele schapenhouderij en het bevorderen van een rationeel wolvenbeleid. De vereniging, opgericht in 2010, zet zich in voor kustbescherming (dijkonderhoud) en het openhouden van waardevolle natuurgebieden in Duitsland.
Meer informatie: wir-lieben-schafe.com.

https://moderner-landwirt.de/80-prozent ... V9aX4U9t-Q

https://www.facebook.com/share/p/17FU6R ... tid=wwXIfr

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 20:42

DuoPenotti schreef:
Weggegooid geld ook nog eens.
Want het werkt niet.

Zou het bewezen werken gaan mensen nog wel naar de bank.

Maar de vraag een burger een ton (of meer) geld te lenen voor iets aan hun (huur) huis wat nergens een doel voor heeft.
Kijken hoeveel er zeggen dat is goed. Doe ik wel.
En ja elke week moet je een dag spenderen om naast je baan met de bosmaaier rondom te gaan. Ipv lekker wat anders doen.
Voor dat niet werkende ding.
Omdat andere vinden dat jij dat moet kopen :j

Nyaleti schreef:

Vetgedrukte: neen! Omdat jij dat voor je dier over hebt om die zo goed mogelijk veilig te kunnen houden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 20:53

Ik heb vandaag gesproken met iemand van de pagina en app https://www.Viervoet.nl

Deze pagina en app houden zichtmeldingen op een interactieve kaart bij.
De app en pagina zijn gericht op hondeneigenaren die graag in de natuur lopen met hun dier.
Maar ook andere recreanten kunnen natuurlijk gebruik maken van de app en pagina.

Sommigen hebben het misschien al gezien dat ik de zichtmeldingen en aanvallen die ik hier deel, ook in die app deel.

Ze zijn blij met iedere echte melding, het liefst met foto’s.

Op dit moment zijn gebieden volgens de app wolfvrij, terwijl bekend is dat er wel wolven leven.
Dus meld als je wat gezien hebt en niet denken dat is toch bekend dat er een roedel of een wolf zit.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat iedereen dezelfde waarneming op zelfde tijdstip en locatie doet.
Dus heb je een melding gedaan en je ziet dat er omstreeks die tijd een melding gedaan is en die geverifieerd is, dan kun je je melding verwijderen.
Maar is de eerste melding van 10.38 uur en jij ziet op ongeveer dezelfde locatie ook een wolf lopen rond 17 uur, dan zijn dat twee onafhankelijke zichtmeldingen.

Als je een account aanmaakt, kun je een alert instellen als er binnen 10 km van je locatie een wolf is gesignaleerd.

Afbeelding

Afbeelding