Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 17:08

Provincie Gelderland zet paintballvergunning door.
Citaat:
Gelderland zet paintballvergunning niet-schuwe wolf door
We houden de vergunning in stand om wolven met onnatuurlijk gedrag op de Noord-Veluwe weer schuw te maken met een paintballgeweer. Tegen de vergunning was bezwaar gemaakt bij de Commissie Rechtsbescherming. We onderbouwden de vergunning nader op advies van de Commissie.

Gepubliceerd op: 22-november-2024
Aanvullende onderbouwing

De Commissie adviseert ons de vergunning beter te onderbouwen, of in te trekken. We nemen het advies over en onderbouwden de vergunning nader. De aanvullende onderbouwing van de vergunning bestaat onder andere uit:

een verdere motivatie van onze ingezette preventieve maatregelen
een alternatievenafweging en een verdere duiding van de ingreep op de staat van instandhouding.
ook is een second opinion gevraagd van een andere wolvendeskundige over het afwijkende gedrag van de betreffende wolf(ven). Die bevestigt, net zoals de andere deskundigen, dat er sprake is van afwijkend gedrag. Dat moet zo snel mogelijk worden afgeleerd. De deskundige bevestigt ook dat de inzet van het paintballgeweer daar een geschikt proportioneel middel voor is.
Niet-schuwe wolf Noord-Veluwe

Met name in de omgeving van Ermelo wordt sinds februari dit jaar regelmatig een wolf gezien die niet meer schuw naar mensen en ze actief benadert. De wolf, of wolven uit de roedel die hier leven, zijn gewend geraakt aan mensen en waarschijnlijk gevoerd.

Samen met de gemeente werden verschillende maatregelen genomen om dit te veranderen. Er is onder andere een tijdelijk stopverbod ingesteld op de plek waar de wolf vaak gezien wordt en er is een parkeerplaats afgesloten. Ook is er opgeroepen de wolf niet op te zoeken of te voeren en is er meermaals geprobeerd om de wolf met lawaai en verjagen af te schrikken. Omdat het gedrag van de wolf niet veranderde, besloten we dit voorjaar op advies van wolvendeskundigen een paintballgeweer in te zetten om wolven met dit afwijkende gedrag weer schuw te maken.
Bezwaar

De Faunabescherming maakte bezwaar tegen de vergunning bij de Commissie Rechtsbescherming. En vroeg aan de rechtbank om een voorlopig verbod tot dit behandeld was. De rechtbank schorste daarop de vergunning tot 6 weken na de beslissing op het ingediende bezwaar. Na een inhoudelijke behandeling adviseerde de Commissie voor de Rechtsbescherming de provincie om de vergunning te schorsen of beter te onderbouwen. Gedeputeerde Staten van Gelderland volgden het advies van de Commissie op door de vergunning nader te onderbouwen.

Inzet paintballgeweer blijft noodzakelijk

Er komen altijd nog meldingen van wolven met afwijkend gedrag op de Noord-Veluwe binnen. Ook zijn er in augustus dit jaar 2 aanvallen op honden geweest in Harderwijk en Nunspeet. In één van de gevallen is een wolf kort voor het incident vastgelegd op camerabeeld. Het wolvenmeldpunt bevestigde aan de provincie sterke overeenkomsten te zien met de wolf met afwijkend gedrag uit omgeving Ermelo waarop de paintballvergunning onder meer toeziet.

Bron van Straaten Research
https://www.facebook.com/share/p/158dh5 ... tid=K35XfP

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 17:15

Zichtmelding hondenlosloopgebied Ede
Citaat:
Ede, Gelderland
22-11-2024
Rond 12.30

Waarschuwing wolf

Goedemiddag, er is vandaag een wolf op de heide gezien in het losloopgebied in Ede gelderland. Dit bericht kregen wij door

Net een wandeling gedaan op de hei een echtpaar die voor mij liepen hebben wolf gezien in de losloop gebied. Ze liepen terug en we kwamen tegen elkaar. Goed om te weten voor de mensen die vandaag daar willen lopen.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1AysofNTWM/?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 17:55

Daar kom ik vaak. Liep er gisteren nog met de hond. Ik weet ook niet meer waar ik nog wel heen kan zonder ze tegen te komen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 19:29

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 19:35

Wolvencommissie Drenthe organiseert twee bijeenkomsten voor paardenhouders.
Online aanmelden.
Citaat:
Wolvencommissie Drenthe organiseert twee praktijkbijeenkomsten voor paardenhouders

22-11-2024 PROVINCIE DRENTHE SCHRIJFT VANDAAG:

<<Praktijkbijeenkomst “Bescherming van paarden tegen wolven

Ben je paardenhouder en wil je weten hoe je jouw dieren kunt beschermen tegen wolven? De Wolvencommissie Drenthe organiseert twee praktijkbijeenkomsten waarin we ervaringen delen en concrete oplossingen bespreken. De bijeenkomsten zijn speciaal gericht op paardenhouders die meer willen leren over preventieve maatregelen en ondersteuningsmogelijkheden.

Tijdens deze praktijkbijeenkomst krijg je praktische handvatten om wolvenincidenten te voorkomen en ontvang je informatie over beschikbare subsidies.

Data en locatie

Je kunt deelnemen op:

• Woensdag 27 november om 13:30 uur

• Zaterdag 30 november om 10:00 uur

De bijeenkomsten vinden plaats in Zuid-West Drenthe. De exacte locatie en het volledige programma worden voor de bijeenkomst per e-mail naar de deelnemers verzonden.

Programma

Tijdens de bijeenkomst komen de volgende onderwerpen aan bod:

• Kennis en ervaring delen

• Paarden beschermen met kuddebeschermingshonden: een voorbeeld uit de praktijk

• Beschikbare materialen om paarden te beschermen: wat kun je inzetten?

• Subsidiemogelijkheden(verwijst naar een andere website): informatie over financiële ondersteuning voor de aanschaf van wolfwerende rasters.

Aanmelden

Per bijeenkomst is er plek voor maximaal 35 deelnemers. Wacht dus niet te lang en meld je vandaag nog aan! ( <= verwijst naar een andere website)

We hopen je te mogen verwelkomen tijdens een van de bijeenkomsten!.>> Einde bericht

Link naar bericht met link voor aanmelden:

https://www.provincie.drenthe.nl/actuee ... g-paarden/

Bron wolf en paard
https://www.facebook.com/share/p/15rsSP ... tid=WC7FNe

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 20:04

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 20:12

Afbeelding
En prompt verschijnt reclame van wakker dier onder aan de pagina….

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 20:13

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 20:24

Belangrijk om te lezen, concept wolvenplan 2024
Citaat:
CONCEPT WOLVENPLAN 2024

Via de website van de provincie Brabant vonden wij een memo met bijlage. De bijlage blijkt het concept wolvenplan 2024 te zijn dat in de afgelopen maanden is geschreven. Wij hebben dit direct gedownload en opgeslagen, voordat dit verwijderd wordt van de site van de provincie. Wij delen de link hier met jullie, zodat jullie het ook kunnen downloaden en lezen. Via onze website is het document ook te downloaden, voor het geval de link op enig moment niet meer werkt. Kijk dan onder het kopje "Actueel". Wij zijn erg benieuwd naar jullie reactie op de inhoud van het nieuwe Wolvenplan. Welke vragen komen er bij jullie op? En wat vinden jullie goed en minder goed aan dit nieuwe wolvenplan? En wat missen jullie in dit plan? Laat het ons weten, dan kunnen wij dat verwerken in onze gesprekken met de politiek!
Het Schaap heeft inmiddels op hun website een reactie uit de schapensector gepubliceerd. Deze link delen wij ook hieronder.

Hierbij de link (mocht deze niet meer werken, laat het ons weten, dan vervangen we het met de link naar onze website):

https://noordbrabant.bestuurlijkeinform ... wewza1_HIQ

Link naar de reactie van de schapensector op het nieuwe Wolvenplan: Een gezamenlijke reactie van de schapensector vind je op onze website:

https://www.hetschaap.nl/schapensector- ... plan-2024/

Bron stichting wijs met wolven
https://www.facebook.com/share/p/12JAvJLLviz/?

petra31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 20:24

Hallo,

Even een vraagje: ik wil eigenlijk over 2 weken een midweek met de hond naar Drenthe.
Is dat nog verantwoord of loop je grote kans een wolf tegen te komen?
Ik wil de hond wel gewoon los kunnen laten lopen. Hij gaat niet ver weg, meestal zo'n meter of 5 max, maar hij is al ouder en dus niet al te snel meer als er iets gebeurd.
Qua gebied zat ik te denken aan Land van Bartje (Ees) of Ruinen.
Hopelijk kunnen jullie mij advies geven.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 20:26

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 20:29

Momenteel is het rustig qua meldingen in omgeving Ruinen.
Er zijn vanwege de KBH’s bij de schaapskudde daar volgens mij wel gebieden afgesloten voor honden of je hond moet daar strikt aangelijnd zijn.

Als je de zoekfunctie gebruik, vind je daar wel iets meer over in dit lopende topic.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 20:39

Biebz schreef:
https://112ede.nl/wolf-doodgereden-op-provinciale-we
Vanavond een wolf aangereden bij de provinciale weg bij Bennekom.

Durf het eigenlijk niet te zeggen maar vind het stiekem toch wel fijn. Geen fijn einde, maar voor de dieren in het Binnenveld en de Kraats heel goed.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 21:12

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 21:29

tienus63 schreef:
Momenteel is het rustig qua meldingen in omgeving Ruinen.
Er zijn vanwege de KBH’s bij de schaapskudde daar volgens mij wel gebieden afgesloten voor honden of je hond moet daar strikt aangelijnd zijn.

Als je de zoekfunctie gebruik, vind je daar wel iets meer over in dit lopende topic.

13-11 nog twee schapen gegrepen in ruinen en fluitenberg is ook in de buurt waar die rund is verwond :o

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 22:31

SusanH schreef:
Biebz schreef:

Durf het eigenlijk niet te zeggen maar vind het stiekem toch wel fijn. Geen fijn einde, maar voor de dieren in het Binnenveld en de Kraats heel goed.

Zo dubbel dit he..als dierenliefhebber wil je dit ook helemaal niet. Die wolf die overreden wordt niet, maar opgevreten dieren ook niet..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 22:46

Klopt helemaal. Het is dubbel. Maar voor mijn dieren vind ik het wel een fijn idee.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 00:22

Arm dier :( zo triest.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-24 01:58

Triest maar hopelijk wel een hele korte lijdensweg voor de wolf geweest, in tegenstelling tot de meeste van zijn slachtoffers.
Ik vind het oprecht sneu dat een wolf in Nederland zo aan zijn eind moet komen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 08:14

Ik ook. Ik voel daarbij ook geen opluchting of blijdschap, ik vind het alleen maar triest.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 08:53

Jessix schreef:
Ik ook. Ik voel daarbij ook geen opluchting of blijdschap, ik vind het alleen maar triest.

Ik woon niet in die regio, maar kan me toch voorstellen dat het als een kleine opluchting voelt. Aan de andere kant, als er dan 20km verderop nog steeds 10 lopen, dan schiet dat nog niet op…

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 08:58

Biebz schreef:

Sneu.

Daarom snap ik ook de tegenstand op wat actiever beheer niet. Zodra het teveel worden gaan ze al moordend rondzwerven en lopen ze uiteindelijk toch onder een auto. Waarom dan niet de zwervers optijd beheren?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 09:06

Elk aangereden dier vind ik sneu. Ook een wolf.
Ja hij heeft geen uren hoeven lijden zoals zijn slachtoffers wel. Dat is zijn geluk.
Maar blijf het naar vinden om te zien.

Blij dat er 1 minder is wel.
Dit is nu de enige vijand van de wolf. (Trein) Verkeer.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 09:27

Dat zijn er al best veel dit jaar alleen al.
En de oudere welpen vliegen nu uit dus komende winter stijgt het aantal aanrijdingen ook.

Triest dat het zo moet gaan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-24 10:23

Zichtmelding Appelscha Kale Duinen. Gisteravond 20.00 uur.

Citaat:
Vanavond 5a 6 wolven staken over weg Canada/Kale Duinen 20 uur.

Afbeelding
Bron app meldingen wolven in Westerveld