Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:16

er was toch laatst een artikel over bio boeren (?) die nu in de knel kwamen omdat de gemeente / overheid iets toegezegd hadden wat ze niet helemaal waar konden maken.. Waar was dat ookalweer, Gelderland ofzo?
Dus het klinkt allemaal superhandig en leuk, maar ik denk dat de praktijk voor sommigen best tegenvalt?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:18

Zoiets had ik idd ook gelezen ergens, die had echt alles goed voor elkaar en kreeg door regels alsnog keiharde klappen in zijn bestaan, ik ga eens zoeken waar ik dat las

De boeren zijn in europa nu echt overal bezig lijkt wel

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:35

irmaz schreef:
En voor gezonde planten heb je gezonde grond nodig...

Klopt, maar ook de weersomstandigheden zijn erg belangrijk voor de juiste ontwikkeling van planten. Bij telen op kleigrond is teveel water vaak funest terwijl je op zandgrond sneller problemen ondervindt bij droogte of juist door uitspoelen van voeding. En dan zijn planten ook sneller vatbaar voor ziekten en plagen. Helaas lijken de weersomstandigheden ook steeds vaker extremen te vertonen en dat is niet even op te lossen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:45

maar hoe krijg je dat dan allemaal voor elkaar, verbouwen zonder bestrijdingsmiddelen? Waar beginnen, wie betaalt en er zal waarschijnlijk meer mankracht voor nodig zijn? Iedereen roept, maar er wordt geen begin gemaakt of een plan van aanpak. En inderdaad....een hittegolf, wateroverlast en weg is de oogst. Hoe gaan we iedereen dan van voedsel voorzien?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:11

Kinke schreef:
maar hoe krijg je dat dan allemaal voor elkaar, verbouwen zonder bestrijdingsmiddelen? Waar beginnen, wie betaalt en er zal waarschijnlijk meer mankracht voor nodig zijn? Iedereen roept, maar er wordt geen begin gemaakt of een plan van aanpak. En inderdaad....een hittegolf, wateroverlast en weg is de oogst. Hoe gaan we iedereen dan van voedsel voorzien?

Een goede bodem heeft veel minder last van hittegolven en wateroverlast, een goed bodemleven is een natuurlijke vijand voor veel plagen en de juiste teeltwisselingen zorgen voor diversiteit. En je kunt een goede samenwerking krijgen tussen gewassen die we nu als onkruid benoemen (en wegspuiten) en het teelgewas. Lang niet al het "onkruid" is een concurrent.

En we kunnen iedereen van voedsel voorzien door niet alles aan het vlees te voeren.

Wellicht kun je hier wat info halen:
https://www.bionederland.nl/nieuws/omsc ... boeren-309
Er zijn subsidies van de overheid om cursussen te doen, of een bedrijfsplan op te stellen:
https://www.rvo.nl/onderwerpen/glb-kennisvouchers
Wat info op de overheidssite:
Wellicht kun je hier wat info halen:
https://www.bionederland.nl/nieuws/omsc ... boeren-309
Er zijn subsidies van de overheid om cursussen te doen, of een bedrijfsplan op te stellen:
https://www.rvo.nl/onderwerpen/akkerbou ... tbestendig

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:21

prachtig, iedereen weet dat je niet kunt leven van subsidies.
Als alles anders moet, dan moet er een plan van aanpak gemaakt worden, helemaal vanaf het begin. Dus...wie gaat die 'gezonde' planten kweken? (en hoe, voorwaarden/mogelijkheden etc.etc.) En dan moeten de regels voor bemesten etc. ook al veranderd worden. Gewoon lekker ouderwets mest uitrijden mag niet, injecteren is ruk voor het bodemleven maar we mogen niet anders. Integendeel, we worden nu bijna gedwongen om kunstmest te gebruiken. En terwijl die transitie (die zal vast een aantal jaren duren) voortduurt moeten degenen die geacht worden dit uit te voeren ook nog brood op de plank hebben. Dus...het hele gebeuren moet op poten gezet worden. Laat men daar maar eens een plan voor maken en beginnen met uitvoeren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:31

pien_2010 schreef:
Kinke schreef:
Pien, hoe gaan we plagen bestrijden op ons voedsel?

Die discussie ga ik niet herhalen. Agree to disagree. Uitgebreid is dit besproken eerder in dit topic.
Je vraag is simpel en snel gesteld maar niet zo snel simpel beantwoord.

En die vraag hoort eigenlijk ook niet thuis in dit topic.

De vraag is belangrijk, maar hoort thuis in Wageningen.
(Ooit leerde je daar doorgekweekte planten telen die het alleen konden op kunstmest en met insecticide - maar die tijd is voorbij.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:34

Cer schreef:
er was toch laatst een artikel over bio boeren (?) die nu in de knel kwamen omdat de gemeente / overheid iets toegezegd hadden wat ze niet helemaal waar konden maken.. Waar was dat ookalweer, Gelderland ofzo?
Dus het klinkt allemaal superhandig en leuk, maar ik denk dat de praktijk voor sommigen best tegenvalt?

Jijzelf een week geleden, een foutje in Arnhem.

Dat ging niet over bioboerderijen, maar over subsidie om 'richting bio' te gaan.

Het foutje op het provinciehuis hield in dat 'potje 1' het langjarige plan niet mocht subsidieëren - en men is inmiddels op zoek naar 'potje 2' dat dit wel kan.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:42

Kinke schreef:
prachtig, iedereen weet dat je niet kunt leven van subsidies.
Als alles anders moet, dan moet er een plan van aanpak gemaakt worden, helemaal vanaf het begin. Dus...wie gaat die 'gezonde' planten kweken? (en hoe, voorwaarden/mogelijkheden etc.etc.) En dan moeten de regels voor bemesten etc. ook al veranderd worden. Gewoon lekker ouderwets mest uitrijden mag niet, injecteren is ruk voor het bodemleven maar we mogen niet anders. Integendeel, we worden nu bijna gedwongen om kunstmest te gebruiken. En terwijl die transitie (die zal vast een aantal jaren duren) voortduurt moeten degenen die geacht worden dit uit te voeren ook nog brood op de plank hebben. Dus...het hele gebeuren moet op poten gezet worden. Laat men daar maar eens een plan voor maken en beginnen met uitvoeren.

Deze subsidie is om een cursus te gaan doen zodat je zelf leert hoe je je eigen geld zonder subsidies kunt verdienen :)*

Stalmest mag je gewoon uitrijden, drijfmest inderdaad niet. Koeien op gehakseld stro en 1 of 2x per jaar uitrijden met een mestverspreider. Betere mest kun je niet hebben, het stro zorgt meteen voor een betere bodemstruktuur die het water vast kan houden voor droge periodes.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:49

... in een gezonde economie zijn subsidies niet nodig,
maar :o de agrarische sector is al jarenlang geen 'gezonde economie' meer (ik heb de boterberg nog meegemaakt) - zo idioot hebben we met ons allen, want Nederland is een democratie, de sector laten ontsporen.

Dus beloningen voor die boeren die op eigen kracht 'op groen zijn gegaan'
en economische hulp voor degenen die dit niet op eigen kracht kunnen vind ik volstrekt terecht.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:57

Irmaz? heel fijn dat je ons even komt vertellen hoe we het verkeerd doen en wat we beter moeten doen.
Leuk om subsidie (=belastinggeld) krijgen om te leren hoe we ons geld moeten verdienen.

Een potstal klinkt heel mooi, maar het risico op hoog celgetal, uiergezondheid neemt wel toe. Het is heel bewerkelijk en duur. Stallen moeten aangepast worden, andere vloer erin etc. Het is vreselijk smerig, heb je wel eens een potstal met meer dan 100 melkkoeien gezien?
1 of 2 keer per jaar uitrijden??? daar groeit het gras niet van? wat moeten we de koeien voeren in de winter?

je bericht leidt tot meer vragen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:15

juval schreef:
Irmaz? heel fijn dat je ons even komt vertellen hoe we het verkeerd doen en wat we beter moeten doen.
Leuk om subsidie (=belastinggeld) krijgen om te leren hoe we ons geld moeten verdienen.

Een potstal klinkt heel mooi, maar het risico op hoog celgetal, uiergezondheid neemt wel toe. Het is heel bewerkelijk en duur. Stallen moeten aangepast worden, andere vloer erin etc. Het is vreselijk smerig, heb je wel eens een potstal met meer dan 100 melkkoeien gezien?
1 of 2 keer per jaar uitrijden??? daar groeit het gras niet van? wat moeten we de koeien voeren in de winter?

Vragen zijn altijd goed :j

Ja, een potstal heeft voor- en nadelen.
Je kunt ook kiezen voor een stal iedere dag opstrooien en eens per week leeghalen en op een mesthoop bewaren, zoals ook veel paardenstallen onderhouden worden. Als je smerige potstallen hebt dan heb je niet genoeg stro gebruikt. Koeien op tijd buiten doen helpt ook.

1 of 2x uitrijden van stalmest groeit het gras prima van, het voordeel van stalmest is dat het langer "werkt" en niet uitspoelt. Je grasmat wordt dichter en dus meer gras per oppervlak.

En natuurlijk heb je een andere vloer nodig, zoals er wel meer anders moet als dat je nu gewend bent. Hoe dat kan, werkt en kost kun je waarschijnlijk op die cursussen leren die je met de subsidie kunt volgen.

En duurzamer boeren gaat niet persé minder werk met zich meebrengen. Vandaar ook dat het m.i. absoluut geoorloofd is om meer geld te krijgen voor het product, je hebt ook meer waarde toegevoegd. Maar op termijn zou het ook wel eens minder werk en vooral minder zorgen kunnen geven. Je bedrijf wordt minder gevoelig voor plagen, klimaat en ziektes en aandoeningen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:22

juval schreef:

Juval en anderen jullie kunnen blijven roepen " nee nee het kan niet en ons de oplossing laten aandragen" alleen betekent dat in de toekomst de "Agrarische boot" missen. Want die keuze om nee te blijven zetten houdt een keer op en is het nu niet vanwege alle protesten dan is het over een paar jaar.
Die oplossingen liggen in Wageningen en elders in de wereld. Maar bepaalde pecticiden kunnen niet meer. Dus denk pro actief in plaats van hakken in het zand.

En ja ik zie de worsteling en vind het zeer moeilijk voor de boeren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:26

laat maar weer... ik ga niet meer in discussie.

ontstip maar weer.

:evaw:

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:38

maar dat roep ik niet. Ik probeer duidelijk te maken dat er zoveel moet veranderen om dit mogelijk te maken. Te beginnen met de politiek.
Je mag helemaal niet zomaar stalmest uitrijden overigens.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:44

Kinke schreef:

Een bio-boer zal minder opbrengst van zijn land hebben, maar op dit moment wordt er nog enorm veel voedsel verspild. (in Nederland alleen betreft dit meer dan een miljard kg per jaar) Hier valt dus ook nog heel veel winst te behalen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:53

Zoals ik er tegen aan kijk is dat de politiek heel erg veel te verwijten is en was!
Maar ook de boeren (organisaties) zelf die al 40 jaar lang nee zeggen en niet willen ontwikkelen.
Daar zijn individuele boeren nu de dupe van want steeds meer zullen daardoor van bovenaf zaken worden opgelegd die helemaal niet zo handig zijn en was het beter geweest dat vanuit het werkveld zelf oplossingen waren aangedragen. Waar we nu voor staan met urgentie was al 40 jaar geleden bekend dat het er aan zou komen.
Die behoudenheid van niet veranderen daar kan mijn vriend boeken over schrijven daar hij daar veel te maken mee heeft gehad in zijn werk.
Maar dat mag niet gezegd worden. Dat heeft oa met geld en belangen te maken van de Agro industrie die boeren ook gedwongen hebben tot meer en vaak fouten investeringen. Het is niet alleen de overheid.

En de boer die is de dupe van al dat gedoe al 40 jaar lang. Maar daar mogen we het alsmaar niet overhebben. Want boos wijzen naar de overheid is altijd het eenvoudigste.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:57

Kinke schreef:
maar dat roep ik niet. Ik probeer duidelijk te maken dat er zoveel moet veranderen om dit mogelijk te maken. Te beginnen met de politiek.
Je mag helemaal niet zomaar stalmest uitrijden overigens.

Wel zomaar maar niet altijd (en uiteraard hoeveelheid stikstof afhankelijk hoe vaak)
https://www.rvo.nl/onderwerpen/mest/geb ... lijke-mest
Maar vaste, strorijke mest mag bij grasland op zandgrond tussen 1 januari en 15 september en op kleigrond van 1 december tot 15 september.

Bij akkerbouwland op klei en veengrond zelfs het hele jaar.

Persoonlijk heb ik een probleem met die 15 september aangezien het hier dan vaak veel te droog en warm is en ons groeiseizoen tegenwoordig tot bijna 15 november duurt >;)
Ben bang dat dit de grote boerenlobby is die dat heeft bedisseld, vorige jaren was het tot 1 okober en zelfs tot 1 november.

Wachten op de politiek lijkt mij een risicovolle aanpak.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 15:59

pien_2010 schreef:
juval schreef:

Juval en anderen jullie kunnen blijven roepen " nee nee het kan niet en ons de oplossing laten aandragen" alleen betekent dat in de toekomst de "Agrarische boot" missen. Want die keuze om nee te blijven zetten houdt een keer op en is het nu niet vanwege alle protesten dan is het over een paar jaar.
Die oplossingen liggen in Wageningen en elders in de wereld. Maar bepaalde pecticiden kunnen niet meer. Dus denk pro actief in plaats van hakken in het zand.

En ja ik zie de worsteling en vind het zeer moeilijk voor de boeren.

Wageningen is al succesvolle pilots gestart op een aantal locaties. Die pilot locaties worden nu gebruikt om boeren deze nieuwe manier van regeneratieve landbouw te leren. Niet alle boeren zitten zo in de weerstand, zijn er ook veel die er voor open staan. En terecht! Het zijn tenslotte ook gewoon ondernemers.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 16:31

Goed zo! En ook maar gelukkig

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 21:00

Moedeloos word ik van bovenstaande discussie. De politiek wordt verweten dat die niets doet aan het vernietigen van 'de natuur' en 'het klimaat' door de gangbare boer, die daar maar met z'n eigenwijze, conservatieve hakken in het zand van zijn vreselijk ongezonde grond zit, al dan niet met in zijn linkerhand een grote hark om al die torenhoge subsidies uit Brussel naar binnen te harken.

Maar hey, zet je koeien gewoon in een pot (lees: stront)stal en je bent weer het mannetje. Nee is goed hoor, wij gaan morgen direct met de sloopkogel door onze gloednieuwe melkveestal van van 2019 (waar momenteel 'gewoon' een goede boterham mee verdiend kan worden), we brengen de hele inrichting naar de oud ijzerboer, laten een kapitaal aan stro aanrukken van God weet waar vandaan, dat gooien we erin, we gaan iedere dag lekker stro strooien, uierontstekingen behandelen, en na een week halen we 'm gewoon weer leeg en beginnen we weer van voor af aan. Zo simpel is dat, als je je brood er niet mee hoeft te verdienen :D

Waarom ik mijn melkkoeien niet in een potstal/op stro ga houden:
- Om de koeien schoon genoeg te houden, zouden we ontzettend veel stro moeten aankopen en aan laten voeren. Dit kost ons veel geld en het past niet in het kringloopplaatje waar we naartoe schijnen te moeten.
- Infectiedruk gaat hoe dan ook omhoog en dat gaat ten koste van de gezondheid van onze dieren. Wij zijn trots op het gemiddelde lage celgetal van onze koeien en daarmee gepaard gaande lage antibioticagebruik. Aantal koeien halveren is onmogelijk ivm investeringen, hypotheek, etc.
- We hebben in 2019 een nieuwe melkveestal gebouwd, met de ambitie om de komende decennia zoveel mogelijk richting biologisch te bewegen, op voorwaarde dat de opbrengsten van onze landbouwgrond voldoende op peil blijft. Omdat wij ervan overtuigd zijn, om duizend-en-een redenen die ik al eerder uit de doeken heb gedaan, dat de huidige biologische voedselproductie de wereld niet gaat redden.

pien_2010 schreef:
Maar ook de boeren (organisaties) zelf die al 40 jaar lang nee zeggen en niet willen ontwikkelen.

Pien, deze uitspraak kunnen we natuurlijk linea recta naar het land der fabelen verwijzen en ik hoop dat ik niet hoef uit te leggen waarom. Want echt waar, als dit het niveau van de discussie is, dan haak ik bij deze ook (wederom) af. Wellicht is het een keer een idee om even in de spiegel te kijken en te zien wie de hakken nu eigenlijk het diepst in het zand zet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 21:24

We praten over vier jaar geleden, waarin te lezen valt dat 73% van de jonge boeren ontkent dat er een stikstof probleem is en pleiten voor harde acties.

https://www.trouw.nl/binnenland/vooral- ... ~bd7bb83d/

Zie link die meer uitleg geeft

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/b ... fproblemen
Sorry maar dan zijn jullie voor mij ongeloof waardig. We zijn inmiddels al vier jaar verder.

En Tiepfoudt ik heb ook veel bij de overheid neergelegd. Maar ook bij de boeren gaat iets mis en dat benoem ik, ook al worden jullie elke keer erg boos en grof en haken af.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 02-02-24 21:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 21:29

Janneke2 schreef:
... in een gezonde economie zijn subsidies niet nodig.

Daar ben ik het trouwens niet zomaar mee eens. 'De economie' is als systeem heel gevoelig voor storingen en komt dan vaak in cirkels terecht die zichzelf versterken. Via subsidies bouw je een tegenwicht in, en die zijn belangrijk om een deel van die cirkels te doorbreken. Die zijn en blijven volgens mij nodig, juist als onderdeel van een gezonde maatschappij en economie.

Hoe de subsidies daadwerkelijk uit hebben gepakt binnen de landbouw, en hoe ze gezien worden als verworven recht ongeacht de gevolgen, dat is niet gezond.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 21:49

pien_2010 schreef:
We praten over vier jaar geleden, waarin te lezen valt dat 73% van de jonge boeren ontkent dat er een stikstof probleem is en pleiten voor harde acties.

Sorry maar dan zijn jullie voor mij ongeloof waardig. We zijn inmiddels al vier jaar verder.

En Tiepfoudt ik heb ook veel bij de overheid neergelegd. Maar ook bij de boeren gaat iets mis en dat benoem ik, ook al worden jullie elke keer erg boos en grof en haken af.

Als je als (boeren)ondernemer veranderende context gaat ontkennen sla je gewoon überhaupt de plank mis. Uitgaande van onze economische systeem is het ook logisch dat die bedrijven zullen gaan vallen.
Gulden middenweg hier lijkt me prettig. Er is een andere belofte gedaan door de overheid met alle subsidies/stimulansen dus snap de onvrede. Moet een menselijke oplossing voor worden bedacht, zonder afbreuk te doen aan potentiële verbetering of dat het het behalen van doelstelling in de weg komt te zitten. Maar, er zijn ook gewoon boeren die wel de signalen hebben opgevangen en al eerder eieren voor hun geld kozen. Want nogmaals: het zijn bedrijven/ondernemers.

Bij de V&D waren we ook niet verbaasd, ze gingen gewoon niet mee met de behoefte.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 21:55

pien_2010 schreef:

Met de bronnen die jouw werkelijkbeid blijkbaar vormen snap ik het eenzijdige heeld dat je van 'de jonge agrarier' hebt. Toch vind ik het treurig dat jij het blijkbaar gerechtvaardigd om hen allemaal over één kam te scheren en ze allemaal weg te zetten als ongeloofwaardig.

Als je zo omgaat met iemand van kleur, is de wereld te klein en terecht. Waarom vind je het oké om wel zo met boeren om te gaan? Wellicht omdat je zelf ook gewoon boos bent?