Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
irmaz schreef:En voor gezonde planten heb je gezonde grond nodig...
Kinke schreef:maar hoe krijg je dat dan allemaal voor elkaar, verbouwen zonder bestrijdingsmiddelen? Waar beginnen, wie betaalt en er zal waarschijnlijk meer mankracht voor nodig zijn? Iedereen roept, maar er wordt geen begin gemaakt of een plan van aanpak. En inderdaad....een hittegolf, wateroverlast en weg is de oogst. Hoe gaan we iedereen dan van voedsel voorzien?
pien_2010 schreef:Kinke schreef:Pien, hoe gaan we plagen bestrijden op ons voedsel?
Die discussie ga ik niet herhalen. Agree to disagree. Uitgebreid is dit besproken eerder in dit topic.
Je vraag is simpel en snel gesteld maar niet zo snel simpel beantwoord.
Cer schreef:er was toch laatst een artikel over bio boeren (?) die nu in de knel kwamen omdat de gemeente / overheid iets toegezegd hadden wat ze niet helemaal waar konden maken.. Waar was dat ookalweer, Gelderland ofzo?
Dus het klinkt allemaal superhandig en leuk, maar ik denk dat de praktijk voor sommigen best tegenvalt?
Kinke schreef:prachtig, iedereen weet dat je niet kunt leven van subsidies.
Als alles anders moet, dan moet er een plan van aanpak gemaakt worden, helemaal vanaf het begin. Dus...wie gaat die 'gezonde' planten kweken? (en hoe, voorwaarden/mogelijkheden etc.etc.) En dan moeten de regels voor bemesten etc. ook al veranderd worden. Gewoon lekker ouderwets mest uitrijden mag niet, injecteren is ruk voor het bodemleven maar we mogen niet anders. Integendeel, we worden nu bijna gedwongen om kunstmest te gebruiken. En terwijl die transitie (die zal vast een aantal jaren duren) voortduurt moeten degenen die geacht worden dit uit te voeren ook nog brood op de plank hebben. Dus...het hele gebeuren moet op poten gezet worden. Laat men daar maar eens een plan voor maken en beginnen met uitvoeren.
juval schreef:Irmaz? heel fijn dat je ons even komt vertellen hoe we het verkeerd doen en wat we beter moeten doen.
Leuk om subsidie (=belastinggeld) krijgen om te leren hoe we ons geld moeten verdienen.
Een potstal klinkt heel mooi, maar het risico op hoog celgetal, uiergezondheid neemt wel toe. Het is heel bewerkelijk en duur. Stallen moeten aangepast worden, andere vloer erin etc. Het is vreselijk smerig, heb je wel eens een potstal met meer dan 100 melkkoeien gezien?
1 of 2 keer per jaar uitrijden??? daar groeit het gras niet van? wat moeten we de koeien voeren in de winter?
je bericht leidt tot meer vragen.
juval schreef:Irmaz? heel fijn dat je ons even komt vertellen hoe we het verkeerd doen en wat we beter moeten doen.
Leuk om subsidie (=belastinggeld) krijgen om te leren hoe we ons geld moeten verdienen.
Een potstal klinkt heel mooi, maar het risico op hoog celgetal, uiergezondheid neemt wel toe. Het is heel bewerkelijk en duur. Stallen moeten aangepast worden, andere vloer erin etc. Het is vreselijk smerig, heb je wel eens een potstal met meer dan 100 melkkoeien gezien?
1 of 2 keer per jaar uitrijden??? daar groeit het gras niet van? wat moeten we de koeien voeren in de winter?
Kinke schreef:maar hoe krijg je dat dan allemaal voor elkaar, verbouwen zonder bestrijdingsmiddelen? Waar beginnen, wie betaalt en er zal waarschijnlijk meer mankracht voor nodig zijn? Iedereen roept, maar er wordt geen begin gemaakt of een plan van aanpak. En inderdaad....een hittegolf, wateroverlast en weg is de oogst. Hoe gaan we iedereen dan van voedsel voorzien?
Kinke schreef:maar dat roep ik niet. Ik probeer duidelijk te maken dat er zoveel moet veranderen om dit mogelijk te maken. Te beginnen met de politiek.
Je mag helemaal niet zomaar stalmest uitrijden overigens.
pien_2010 schreef:juval schreef:Irmaz? heel fijn dat je ons even komt vertellen hoe we het verkeerd doen en wat we beter moeten doen.
Juval en anderen jullie kunnen blijven roepen " nee nee het kan niet en ons de oplossing laten aandragen" alleen betekent dat in de toekomst de "Agrarische boot" missen. Want die keuze om nee te blijven zetten houdt een keer op en is het nu niet vanwege alle protesten dan is het over een paar jaar.
Die oplossingen liggen in Wageningen en elders in de wereld. Maar bepaalde pecticiden kunnen niet meer. Dus denk pro actief in plaats van hakken in het zand.
En ja ik zie de worsteling en vind het zeer moeilijk voor de boeren.
pien_2010 schreef:Maar ook de boeren (organisaties) zelf die al 40 jaar lang nee zeggen en niet willen ontwikkelen.
Janneke2 schreef:... in een gezonde economie zijn subsidies niet nodig.
pien_2010 schreef:We praten over vier jaar geleden, waarin te lezen valt dat 73% van de jonge boeren ontkent dat er een stikstof probleem is en pleiten voor harde acties.
https://www.trouw.nl/binnenland/vooral- ... ~bd7bb83d/
Zie link die meer uitleg geeft
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/b ... fproblemen
Sorry maar dan zijn jullie voor mij ongeloof waardig. We zijn inmiddels al vier jaar verder.
En Tiepfoudt ik heb ook veel bij de overheid neergelegd. Maar ook bij de boeren gaat iets mis en dat benoem ik, ook al worden jullie elke keer erg boos en grof en haken af.
pien_2010 schreef:We praten over vier jaar geleden, waarin te lezen valt dat 73% van de jonge boeren ontkent dat er een stikstof probleem is en pleiten voor harde acties.
https://www.trouw.nl/binnenland/vooral- ... ~bd7bb83d/
Zie link die meer uitleg geeft
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/b ... fproblemen
Sorry maar dan zijn jullie voor mij ongeloof waardig. We zijn inmiddels al vier jaar verder.
En Tiepfoudt ik heb ook veel bij de overheid neergelegd. Maar ook bij de boeren gaat iets mis en dat benoem ik, ook al worden jullie elke keer erg boos en grof en haken af.