Cowboy55 schreef:Babootje schreef:https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 0845068403
VK zegt dat Rusland een civiel vrachtschip in de Zwarte Zee heeft aangevallen.
Het Russische leger richtte zich op 24 augustus op een civiel vrachtschip in de Oekraïense havenstad Odesa aan de Zwarte Zee, aldus het Britse ministerie van Buitenlandse Zaken, daarbij verwijzend naar nieuw verkregen inlichtingen.
Volgens het rapport heeft de luchtverdediging van Oekraïne alle Russische raketten neergeschoten die op weg waren naar de haven, waaronder twee Kalibr-raketten die werden gelanceerd vanaf een vliegdekschip van de Zwarte Zeevloot.
Uit de inlichtingen blijkt dat het beoogde doelwit van Rusland een schip onder Liberiaanse vlag was dat in de haven was aangemeerd.
Detail zonder iets af te willen doen aan de essentie van het bericht: het kan geen Russisch vliegdekschip geweest zijn.
Rusland heeft nog maar 1 vliegdekschip, die Admiraal Kuznetsov en dat schip ligt sinds ca 2017 in een dok in Murmansk, nadat het:
1. door motoproblemen nauwelijks meer op eigen kracht vooruit kwam,
2. er een straaljager op crashte,
3. er brand uitbrak en
4. de romp van het in 1985 gebouwde schip bij inspectie behoorlijk rot/lek bleek te zijn.
Het schip had in 2022 (ja, na bijna 5 jaar sleutelen) weer operationeel moeten zijn, maar nu wordt heel voorzichtig begin 2024 als tijdstip genoemd.
Sowieso is het een vreemd bericht. Ik heb al een tijdje wat bedenkingen bij de berichten van het Britse ministerie van Buitenlandse zaken. Veel berichten lijken op een soort propaganda of fishing-campagne.
Vandaag kwam ik ook een bericht tegen waar dezelfde bedenkingen mbt de Kyiv Independent gemaakt werden.
De haven van Odesa wordt vrijwel dagelijks bestookt door Russische raketten en drones, waarbij de nauwkeurigheid meestal geen item is. Dat dat Liberiaanse schip het doel was lijkt mij vrij onwaarschijnlijk. Het bericht lijkt me meer bedoeld om Liberia op te zetten tegen Rusland.