Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 11:16

pien_2010 schreef:
Klopt Winged, waarop Poetin weer zegt, en de mensen met voorliefde de partijen die spreekbuis zijn in Europa van Ruslands propaganda retoriek......."kijk die Navo eens opschalen ".
Terwijl voor die inval in Zweden en Finland de minderheid animo had om zich aan te sluiten bij de NAVO.
Dus ken goed de geschiedenis van dat gebied, alvorens over te gaan tot emoties dat Rusland terecht bezig is.

Gelukkig heb ik in Finland gewoond ( :D ).

Geschiedenis in deze hele kwestie een goede om te kennen. Plus de politieke verhoudingen én geschiedenis van het ontstaan van o.a. de NAVO. Maar ook in het ontstaan van de Europese Unie. Dus de EGKS (1952) bijvoorbeeld.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 11:33

enzino schreef:
pien_2010 schreef:
Eens. Oekraïne vecht ook voor ons, en ook dus voor de democratie in andere landen. Als je dat niet ziet ben je naïef.

Oekraine vecht letterlijk voor ons. Een oorlog uitgelokt door het westen en nu is het doel het zo lang mogelijk door te laten gaan. Tot de laatste Oekraiener. Dat is een groot offer, maar we zijn bereid ze dat te laten maken.

Uitgelokt door het westen? En Rusland had daar zeker totaal geen aandeel in en ze verdedigen alleen hun eigen land? Want de annexatie van oa de Krim en de Donbas regio was allemaal de schuld van het westen en arme Rusland verdedigt zich alleen maar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 11:54

Dus het westen had helemaal geen handje in Oekraine in 2014? Al die politici waren daar toevallig op vakantie en werden voor de foto's gestrikt. En Oekraine was helemaal niet bezig de Donbas met artillerie te bestoken zeker? Wat jammer toch dat Oekraine nu oorlog heeft en dat terwijl wij zo ons best hebben gedaan dat te voorkomen door oprecht met Rusland te onderhandelen en altijd aan te sturen op diplomatie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 12:37

enzino schreef:
Dus het westen had helemaal geen handje in Oekraine in 2014? Al die politici waren daar toevallig op vakantie en werden voor de foto's gestrikt. En Oekraine was helemaal niet bezig de Donbas met artillerie te bestoken zeker? Wat jammer toch dat Oekraine nu oorlog heeft en dat terwijl wij zo ons best hebben gedaan dat te voorkomen door oprecht met Rusland te onderhandelen en altijd aan te sturen op diplomatie.

Als Rusland al sinds voor WOII de gewoonte heeft om enclaves russen te importeren naar alle landen waar het wat te zeggen heeft/had ivm toekomstige excuses, dan mag je eerder spreken van een heel lange termijn visie a la China en daar valt ook niet bepaald mee te onderhandelen op dit soort onderwerpen.
Als Rusland geen conflict had gewild, dan hadden ze hun russische staatsburgers buiten de internationaal erkende grenzen (internationaalrecht wat zo belangrijk was zolang het nuttig was!) naar Rusland terug gehaald. Maar het is een excuus truus om een land binnen te vallen en de mensen daar onder russisch bestuur te plaatsen (vooral als ze bovenop nuttige grondstoffen wonen).
Kijkende naar de geschiedenis gaan oorlogen in de basis altijd over grondstoffen : grond (lebensraum), grondstoffen, vruchtbare landbouw gronden, enz. Religie, etnischiteit, etc. is niet meer dan een excuus truus voor : "wij willen X, Y, Z van A, maar A wil niet verkopen/weggeven, vraagt meer dan wij willen/kunnen betalen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 13:05

Excuus truus, die ga ik onthouden :))

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 13:18

enzino schreef:

De Donbas IS Oekraine. Dus dit was vooral een binnenlands probleem. En niet de zaak van Rusland.
Op de Krim zijn mensen blij dat Oekraine nu in actie komt. Na de annexatie van De Krim was het voor het Westen echt wel duidelijk dat deze oorlog er een keer aan zou komen. Waarom denk je dat militairen in Oekraine getraind werden na 2014?. Gezien de historie heel logisch dat Oekraine aansluiting bij het Westen zoekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 13:22

Babootje schreef:
Waarom denk je dat militairen in Oekraine getraind werden na 2014?.

Omdat ze (NATO) weten wat ze doen en wat daar de resultaten van zullen zijn.

Babootje

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 13:25

We hebben al een Oekraine topic. Dit topic is vooral bedoeld om de gevolgen voor Nederlanders te bespreken. Ik was ook even in de war.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:01

Babootje schreef:
We hebben al een Oekraine topic. Dit topic is vooral bedoeld om de gevolgen voor Nederlanders te bespreken. Ik was ook even in de war.

Klopt dus laten we daar weer naar terug gaan. Alleen , zo zit ik in elkaar, als er historisch verkeerde zaken in mijn ogen worden opgeschreven. Dat een steen in de rivier gooi effect kan krijgen. Dan maakt het me niet uit in welk topic dit geschreven wordt, maar dan reageer ik en gelukkig anderen ook. Er wordt al genoeg Russische propaganda te pas en te onpas verkondigd.

Terug naar de gevolgen voor ons Nederlanders.

Ook al woon ik in Frankrijk, ik ben wel een Nederlander en hier begint het ook aardig te piepen en te kraken hoor zoals overal in Europa. Ik merk dat ik erg opgelucht ben, dat vanochtend de gas container gevuld is en van de week de voorraad houtkorrels voor de pelletkachel weer up to dat is. In Frankrijk zijn nl de korrels zo goed als niet meer te krijgen en ik ben nog net op tijd geweest (paar maanden geleden) met mijn bestelling → daar ik dacht dit gaat helemaal fout als ik NU niet bestel. Een dag later was het onmogelijk nog om te bestellen |( . Helaas voor heel veel mensen zijn de voorraden dus behoorlijk op aan het raken. |(

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:04

Babootje schreef:

Ik wilde het net aanhalen :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:10

Pien, hoelang kunnen jullie met het gas en de pellets doen? Genoeg voor de winter?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:12

pien_2010 schreef:
Klopt dus laten we daar weer naar terug gaan. Alleen , zo zit ik in elkaar, als er historisch verkeerde zaken in mijn ogen worden opgeschreven. Dat een steen in de rivier gooi effect kan krijgen. Dan maakt het me niet uit in welk topic dit geschreven wordt, maar dan reageer ik en gelukkig anderen ook. Er wordt al genoeg Russische propaganda te pas en te onpas verkondigd.

Terug naar de gevolgen voor ons Nederlanders.

Ook al woon ik in Frankrijk, ik ben wel een Nederlander en hier begint het ook aardig te piepen en te kraken hoor zoals overal in Europa. Ik merk dat ik erg opgelucht ben, dat vanochtend de gas container gevuld is en van de week de voorraad houtkorrels voor de pelletkachel weer up to dat is. In Frankrijk zijn nl de korrels zo goed als niet meer te krijgen en ik ben nog net op tijd geweest (paar maanden geleden) met mijn bestelling → daar ik dacht dit gaat helemaal fout als ik NU niet bestel. Een dag later was het onmogelijk nog om te bestellen |( . Helaas voor heel veel mensen zijn de voorraden dus behoorlijk op aan het raken. |(

Dat.

En hoe vaker propaganda / misinformatie herhaald wordt, hoe betrouwbaarder het overkomt (continued-influence effect).

Bovendien is een ander psychologische principe dat je beter onthoudt wát er gezegd is (de "feiten") maar niet waar het vandaan komt (de bron). Dus (mis)informatie blijft hangen, ongeacht dat het op moment van uitspreken van een onbetrouwbare bron komt of niet.

Dus dat blijven ontkrachten en een weerwoord bieden -ook als het enigszins offtopic is-, blijft in mijn ogen belangrijk.

Wat betreft het topic: ik ben héél blij dat we twee jaar terug geïnvesteerd hebben in een nul-op-de-meter nieuwbouwwoning. Toen was het super spannend of we het allemaal rond konden krijgen, maar op dit moment verdienen we die investering dubbel en dwars terug met de hogere energieprijzen. Maar ik realiseer me ook heel goed dat we dit alleen konden doen omdat we tweeverdieners zijn, boven modaal. Ik hoop dat de overheid mensen kan gaan steunen om ditzelfde te doen (verhuizen ofwel verbouwen qua verduurzaamheid) zodat iedereen de voordelen ervan kan ervaren.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 08-09-22 14:14, in het totaal 2 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:13

Oh die vind ik wel boeiend dat het echt bewezen is dat je wel onthoudt wat er gezegd wordt, maar niet door wie of waar. Dat merk je zelf natuurlijk al, maar wist niet dat het echt zo was en niet gewoon mijn gebrekkige geheugen haha

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:19

MyWishMax schreef:
Pien, hoelang kunnen jullie met het gas en de pellets doen? Genoeg voor de winter?

Ja dat verwacht ik wel. De korrels (in het frans granulés en ik ken de Nl naam niet) zijn voor tot en met mei eventueel juni. Zeker omdat we al een heel goed geïsoleerd huis hebben en manlief met piepschuim het gaat naar de 1ste verdieping gaat dichten. Dat gaat heel veel schelen.

Als het niet te koud wordt, dan hebben we de CV gewoon totaal niet nodig, want gas is zo vreselijk duur geworden en dat kost me zeker 2000 euro per jaar, vandaar de gekochte pelletkachel.
Dus nu gaat het warm water en het koken alleen nog op de combi ketel. Als we de CV nooit nodig hebben, dan kunnen we zeker zo denk ik 1,5 jaar ermee doen. Vorig jaar hebben we hem 2x 1 uur nodig gehad en toen zag je de gasvoorraad al dalen. Schokkend.

Alleen vorig jaar kostte de granulés 560 euro inclusief vervoer (132 zakken à 15 kg), nu→ houd je vast € 810,-- inclusief vervoer (132 zakken à 15 kg). Dat is de helft duurder! Maar dan nog is het aanmerkelijk goed koper dan alleen op gas te stoken.

Wat Imandra zegt dat klopt. Dat weten die partijen dat het zo werkt dus te pas en te onpas wordt de Russische propaganda retoriek, in de ether gegooid want dan veroorzaak je de steen in de vijver. Ik ben daar heel erg alert op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:21

DuoPenotti schreef:
Babootje schreef:

Ik wilde het net aanhalen :j

Klopt, het hoorde hier inderdaad niet thuis. Maar soms moet de Oekraiense propaganda even recht worden gezet om het witwassen tegen te gaan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:22

Ik weet wel wat je bedoeld met die pellets :j

Maar met die tank kan je dus ook echt zonder gas komen te zitten? Ja, je moet op tijd bestellen, maar dan weer helemaal vullen voor weet ik het hoeveel.
Alle prijzen stijgen voor dingen waarmee je kan verwarmen, niet normaal... Hopelijk redden jullie het zonder cv!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:29

Pellets en brandhout zijn in nl ook achterlijk duur geworden. Ik hoop dat we binnenkort zelf een pelletpers aan kunnen schaffen (houtverwerkend bedrijf) Die investering hebben we er best snel uit. Alleen al door zelf te gaan verwarmen met pelletkachel. En dan wat over is verkopen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:32

Wij stoken al jaren houtkachel, maar omdat meer mensen nu dat idee krijgen is hout goud momenteel.
Met waarschijnlijk erg veel overlast voor buren want het meeste hout is nog vers, maar gaan mensen dat toch stoken. Dus nat en veel rook.
En dan zal daar volgend jaar ook wel een verbod voor komen.
Mede ook omdat de staat daar niets aan verdient...dat mag niet natuurlijk...onder het mom van slechte lucht...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:34

Ik denk dat dat laatste niet van toepassing is hoor. Simpel genoeg om een rookkanaalbelasting te heffen. Gaat om de uitstoot. Slecht voor het milieu en je longen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:35

Hout wat nog te nat is mag je naar mijn weten nu ook al niet stoken, daar zijn nu al regels voor? Inderdaad vanwege de overlast en troep/viezigheid in de lucht.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:40

Je mag het wel stoken, maar is gewoon stom om te doen. Regels zijn daar zover ik niet weet voor,
Slecht voor je rookkannaal en uiteraard slecht voor de lucht.
Maar met zoveel vraag naar hout nu weet je echt wel dat het niet allemaal droog gaat zijn.

Rookkanaal belasting, precies...want ze zullen wat mis gaan lopen...
En dat zal er nu wel snel gaan komen omdat ineens mensen die nooit geen hout gestookt hebben nu wel aan de gang gaan en de hele straat in de walm zetten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:43

Dat is het grootste gevaar, stoken met vochtig hout, reken maar dat de woningbranden flink toe gaan nemen. Wij stoken al 40 jaar alleen super droog eikenhout, goede kachel met prima verbranding, vegen twee keer per jaar de pijp. Wat er uit de pijp komt kun je in één hand houden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:48

E.a. over regels houtstook: https://iplo.nl/thema/lucht/regels-hout ... verbranden.

Het is dus ook een gemeentelijk beleid. Het kan dus zijn dat Klaas in Oost-Groningen andere zaken kan en mag dan Jan in Amsterdam.

Als het aan mijn longen ligt dan is t snel klaar met het gestook, maargoed. Snap dat het voor de kosten van een ander heel veel kan schelen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:03

MyWishMax schreef:
Ik weet wel wat je bedoeld met die pellets :j

Maar met die tank kan je dus ook echt zonder gas komen te zitten? Ja, je moet op tijd bestellen, maar dan weer helemaal vullen voor weet ik het hoeveel.
Alle prijzen stijgen voor dingen waarmee je kan verwarmen, niet normaal... Hopelijk redden jullie het zonder cv!

Klopt als je hem niet op tijd laat vullen, dan houdt het een keer op, want vrachtwagens rijden rond om te leveren. Dus ik ben er altijd zeer op tijd bij. Vanochtend is er 298 l propane gas geleverd en morgen weet ik de totaal prijs via mail en sms. Vooraf was hij 55% gevuld en achteraf 95%. Dus ik was ruimschoots op tijd. Maar als ik voor 1 September bestel wordt er voor de oudere prijs geleverd. Na 1 Sept geldt de verhoging. En gezien de verhoging en schaarste leek me dit het beste en slimste.
We gaan er wel zeer zuinig mee om. Dat is zeker!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:06