steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 18:37

Loretta schreef:
De hele discussie tussen Johan Vollenbroek en de boeren.

https://youtu.be/3B8fTrlMrLc

interessante en nette discussie wel. Ik begrijp zijn standpunt ook wel, en hij zegt ook zinnige dingen. Maar ze zullen nooit op 1 lijn komen.

verootjoo

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 18:46

Ik vind vier nog wel een normaal gezin. Maar gezinnen van zeven of meer kinderen vind ik echt te gortig in deze tijden van overbevolking.

En over iemand die het over bepalen hoeveel kinderen iemand mag; ik hoef niks te bepalen maar beetje ontmoedigen mag van mij best :) en dat gebeurt ook al want je krijgt vanaf kind 6 geen extra kinderbijslag meer geloof ik.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 19:21

Loretta schreef:
Citaat:
Vollenbroek wijst erop dat MOB niet alleen de landbouw op de korrel heeft, maar ook strijdt tegen de stikstofuitstoot van energiecentrales en de luchtvaart.

Bij Jesse Klaver en Rob Jetten gaat het bijna maar uitsluitend over de boeren. Tja MOB heeft de PAS door de rechter laten toetsen en de overheid kiest er vervolgens voor om de problemen zoveel mogelijk op het bordje van de boeren neer te leggen. De PAS was amper van tafel geveegd en toen begon Tjeerd de Groot gelijk al over de veestapel halveren. Luchtvaart en industrie bleven vrijwel buiten schot.

Iets in mij zegt dat het de overheid totaal niet gelegen is om echt eens iets voor het milieu te doen. Partijen als groen Links en D66 zijn op het gebied van duurzaamheid bij mij behoorlijk door de mand gevallen.

Volgens mij is GL (dus Klaver) DE partij die de luchtvaart en autoverkeer en de bedrijven aan banden wil leggen. Al vanaf het begin van de oprichting/fusie van de partij. Dus met name GL is zeker niet alleen maar tegen de boeren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 20:38

juval schreef:
Loretta schreef:
De hele discussie tussen Johan Vollenbroek en de boeren.

https://youtu.be/3B8fTrlMrLc

interessante en nette discussie wel. Ik begrijp zijn standpunt ook wel, en hij zegt ook zinnige dingen. Maar ze zullen nooit op 1 lijn komen.

Waarom denk je dit...?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 08:45

omdat de belangen te ver uit elkaar liggen.. MOB strijdt voor de natuur. En nieuwe natuur gaat doorgaans ten koste van landbouwgrond.
MOB zegt niet tegen individuele boeren te willen procederen, maar ze dienen wel bezwaar in bij elke NB vergunning die wordt aangevraagd.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 11:09

juval schreef:
omdat de belangen te ver uit elkaar liggen.. MOB strijdt voor de natuur. En nieuwe natuur gaat doorgaans ten koste van landbouwgrond.
MOB zegt niet tegen individuele boeren te willen procederen, maar ze dienen wel bezwaar in bij elke NB vergunning die wordt aangevraagd.

De grond voor natuur moet toch ergens vandaan komen. Het is net als met de bouw van een nieuwe spoorlijn of snelweg dan worden er ook huizen onteigend om plaats te maken voor de snelweg. Nederland is gewoon ontzettend klein. Belangen zullen altijd botsen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 11:19

ja precies, alles is belangrijk, natuur, voedsel, wonen, werken en dan op een heel beperkt oppervlak wat NL is. ... en het is lastig daar een evenwicht in te vinden. je krijgt nooit iedereen op een lijn denk ik.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 17:28

Wat ik heel bijzonder vindt is dat ze nu aan het demonstreren zijn voor een hogere melk prijs.

Als de boeren graag een hogere melkprijs willen dan zouden ze met hun allen 20% minder koeien moeten nemen waardoor er schaarste ontstaat zodat ze vervolgens de prijs kunnen opdrijven. Dit is ook wat de politiek wilt.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 17:32

_Penotti schreef:
En van mij mogen ook alle vakanties huisjes waar nu niet permanent gewoond mag worden dat omgezet worden in permanente bewoning.

Daarmee draai je wel meteen de hele toeristische sector zijn nek om. En krijg je juist veel werkloosheid in de branches die afhankelijk zijn van de toeristen.

Geen goed idee :(

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 17:42

Blussem schreef:
_Penotti schreef:
En van mij mogen ook alle vakanties huisjes waar nu niet permanent gewoond mag worden dat omgezet worden in permanente bewoning.

Daarmee draai je wel meteen de hele toeristische sector zijn nek om. En krijg je juist veel werkloosheid in de branches die afhankelijk zijn van de toeristen.

Geen goed idee :(

Nee joh, daar zitten helemaal geen toeristen in.
Tenminste hier op die plaatsen niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 19:11

juval schreef:

Uiteraard is er een belangenconflict, maar ik vraag mij regelmatig af waar dat nu precies uit bestaat.

Dat MOB uit zou zijn op landbouwgrond geloof ik niet.
(Please correct me if i am wrong.)
Uiteraard kunnen stikstof maatregelen leiden tot uitkoop - maar het hoeft niet.
Accoord: ik weet best hoe ingewikkeld de landbouw sector in elkaar zit. Boeren zijn individuele ondernemers die geen vuist kunnen maken tov hun afnemers
(idioot)
zitten over hun oren in de hypotheek schuld, niet zelden bij een commerciële bank (inclusief de rabo, de boerenleenbank is afgeschaft) die eisen stelt aan de bedrijfsvoering (= schaalvergroting zonder op bijvoorbeeld bodemkwaliteit te letten) (Grrrr....!!!)
zigzag beleid van de overheid (krijs)
en dan zijn er nog de Europese subsidies (die doorgaans maken dat iemand net het bedrijf winstgevend kan houden, maar ik vind dat dat geld beter besteed kan worden, aan bedrijven die wel in bodemkwaliteit etc investeren, etc.).

Twee jaar geleden meldde de sector in een enquête dat zo'n 70% zich niet vertegenwoordigd voelde door clubs als LTO.
(Dat we nu een serie nieuwe clubs hebben is prima!)

Dus een club als MOB zich niet richt op individuele boeren
(het opvragen van de gegevens bij de overheid is NIET dat iemand het stiekem toch op individuen gemunt heeft)
maar de overheid om de oren slaat 'dat dit zo niet kan' -
volgens mij vinden boeren dat het zo ook niet kan.
(De redenen kunnen wat verschillen, maar zo ver liggen ze niet uit elkaar.)

De aanname dat de verschillen onoverbrugbaar zouden zijn klinkt mij vreemd in de oren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 20:45

op dit moment is het hier een herrie van toeterende tractoren... er is een actie aan de gang bij het distributiecentrum van de Aldi hier bij ons achter. Gaaaaf om te zien en horen!!! helaas kan ik er ivm de kinders niet naar toe. balen hoor.

mooie actie, jammer dat het nodig is.

ik kwam net deze tegen:

https://www.dvhn.nl/groningen/Waarom-de ... ook.com%2F

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:01

Blussem schreef:
Wat ik heel bijzonder vindt is dat ze nu aan het demonstreren zijn voor een hogere melk prijs.

Als de boeren graag een hogere melkprijs willen dan zouden ze met hun allen 20% minder koeien moeten nemen waardoor er schaarste ontstaat zodat ze vervolgens de prijs kunnen opdrijven. Dit is ook wat de politiek wilt.

Waarschijnlijk wordt het dan gewoon geimporteerd en blijft de boer met zijn melk zitten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:23

Uit het nieuwsblad van het Noorden "(...) dat de supermarkten niet de oorzaak zijn van de ellende. De oorzaak zit in Den Haag, bij een starre en stuurse landbouwminister Schouten. Natuurlijk, ze heeft de stikstofuitspraak van de RvS op haar bordje gekregen, maar de vraag is hoe los je dat op? Ik vind haar teveel top-down, te weinig verbindend ook. Ze weet de boeren niet vóór zich te winnen, terwijl de sleutel van de oplossing toch echt bij de boeren zelf ligt."

????

Mijn bloenkool is onverpakt, dus daar is weinig aan gesneden en bewerkt, en hier haak ik af.

De huidige minister is de eerste in lange tijd die de problemen aanpakt ipv wegkijkt (zoals Bleker met de PAS)
maar is toch de oorzaak.

En de boeren mogen het weer oplossen, terwijl de man niets zegt over de idiote positie van de boeren tov de supermarkten....

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 12:00

Afbeelding

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 13:36

Het is ook wel interessant om naar allerlei landbouwconcepten te kijken en naar boeren die experimiteren met boeren op een alternatieve manier.

https://www.youtube.com/watch?v=GUOymD3QIe0

natuurlijk krijg je dan het argument dat de consument ook bereid moet zijn om meer te betalen voor het stukje vlees. en daar wil ik aan toevoegen dat de consument het ook maar net moet kunnen betalen. Al met al zullen veel boeren hier niets in zien. Maar als consument kijk ik ook naar mijn eigen behoefte. Iedere dag vlees lijkt mij persoonlijk iet gezond en daarom eet ik al lang niet alle dagen vlees.

Dan heb je nog experimenten met een nieuwe methode van pixellandbouw waarbij gebruik gemaakt wordt van een hele nieuwe technologie. door gewassen op kleine stukjes grond van anderhalve meter bij anderhalve meter te planten is er meer bio diversiteit dan mwt de huidige monocultuur. Interessante technologie die helaas mog niet af is maar waar ik wel vertrouwen in heb dat het zeker in de toekomst wel een grote rol kan gaan spelen in de verduurzaming van de landbouw.

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... gaan-nemen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 13:58

Eigenlijk is het toch apart dat landbouwers zeggen, zonder ons geen eten ( en alle andere zaken die geproduceerd worden zoals bloembollen enz) terwijl 80 % naar het buitenland gaat. En er gigantisch veel vanuit het buitenland hier komt. We zijn op gebied van landbouw de meest exporterende natie na de USA. Dat kun je een verdienste noemen, echter met toenemend ruimtegebrek is het op deze manier niet vol te houden. Laten ze boeren die er geen heil in zien een uitstekende uitkoopregeling geven , neem de bedrijven over incl de schulden( die ze hebben gemaakt door de giga eisen van de zwalkende overheid) en je hebt als overheid plek om te bouwen en nieuwe natuur aan te leggen. En stoppen met vergunningen die landbouwgrond volplempt met zonnepanelen. Zet verder in op circulaire landbouw en niet op nog groter.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:29

maar dan lees ik in jouw verhaal niet dat we dan gaan stoppen met exporteren?
Ik snap dat nooit, men vindt het geweldig dat andere sectoren exporteren, Nederland is tenslotte een echt handelsland, maar landbouw en veehouderij mogen dit niet?
Of gaan we ook stoppen met importeren?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:21

Ik vind het inderdaad onzin dat bvb slachtvee naar Italië gaat en als ham weer terug komt. En zo zullen er veel voorbeelden zijn. Natuurlijk zijn en blijven we een handelsland maar ergens vind ik het vreemd dat veel mensen hier met de gevolgen zitten van soms zeer intensieve veeteelt, vooral de varkenshouderij terwijl die vooral voor de buitenlandse markt bezig zijn.
Maar wat minder ex en import is zo slecht niet. Eerlijke prijs betalen voor producten , tussenverkoop en winkels wat minder winstmarge en vrijwillig stoppende landbouwbedrijven ook echt een goede regeling geven. Ze hoeven er niet rijk aan te worden maar moeten zonder schulden verder kunnen en het een flinke poos uit kunnen zingen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:23

maar dat is het probleem, dat gaat gewoon niet gebeuren. Die import blijft, de inkooporganisaties verdienen goud geld en winkels gaan ook echt geen winstmarge weggeven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:26

Kinke schreef:
maar dat is het probleem, dat gaat gewoon niet gebeuren. Die import blijft, de inkooporganisaties verdienen goud geld en winkels gaan ook echt geen winstmarge weggeven.

Dat snap ik maar wie weet. De boeren hebben deze week laten zien dat ze binnen een dag Nederland compleet plat kunnen leggen. Schouten is zelf een boerendochter maar regeert van boven naar beneden ipv andersom . Ze moet niet teveel bokken schieten zoals deze week .

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:28

Kinke schreef:

Dat is ook het meest kromme aan de hele situatie. De grote bedrijven blijven mooi buiten schot. Het gaat continu over de boeren waarvan een groot deel uit familiebedrijven bestaat. De grote winkelketens en Unilever hoor je niets over. Ik snap best dat de boeren daar tegen in het verweer komen. Zouden wel meer groepen in de samenleving moeten doen.

Zoalng je de grote bedrijven niet aanpakt blijft het verbeteren van het milieu wat schuiven op de marge en komen we weinig verder.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:23

juval schreef:
[ [url=m/803LjD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Reken er maar op dat links of rechtsom het onderste wat je hier laat zien gaat gebeuren, alles wat vliegt is heilig verklaard.

Nog even en dan kunnen de boeren wel gaan afvinken wat ze aan duizenden liters protest diesel vervuiling erdoor heen hebben gejaagd t.o.v. het vliegverkeer....
Krijg langzaam wel steeds minder begrip voor hun huidige manier van aktie voeren.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 17:01

Janneke2 schreef:
Het cda?

:')

Je blijft naar mij toe steeds hameren op de fouten die het CDA mbt landbouwbeleid heeft gemaakt én nog steeds maakt. Prima, deels mee eens en nogmaals, voor ons is het kiezen uit vele kwaden. Ik kan niet wachten tot een partij met meer verstand zich aandient. Tegelijkertijd presenteer je partijen als GL en D66 alsof ze onze beste vriend zijn. Nogmaals, kijk voor de 'lol' naar de tweets van Klaver, Bromet, Jetten ea. Dan kun je niet anders dan concluderen dat zij kampioen in het polariseren en allesbehalve de beste vriend van de boer zijn.

Wranglerbutt schreef:
Ik zie met belangstelling hun verkiezingsprogramma tegemoet :j
In het geval dat ze alleen het thema "portemonnee van de boeren" op het programma hebben, richt ik een partij op voor het nationaliseren van alle NL'se landbouwgronden op :+

Oh sorry, het leek me wel leuk als er voor de verandering meer ipv minder toekomstperspectief voor potentiële bedrijfsopvolgers zou komen. Boeren die alleen maar heel veel geld willen verdienen zijn zeldzaam, de grote meerderheid zijn boeren die brood op de plank willen en 'gewoon' willen doen waar ze goed in zijn.

Janneke2 schreef:
De huidige minister is de eerste in lange tijd die de problemen aanpakt ipv wegkijkt (zoals Bleker met de PAS) maar is toch de oorzaak.

Problemen aanpakken? Wat is het probleem precies? Het probleem is dat 'we' koste wat kost onrealistische doelen aan het nastreven zijn. Het zou Schouten sieren als ze eens ging staan voor een herijking van Natura2000, want even serieus: wat zijn we in vredesnaam aan het doen als in 44 Natura2000 gebieden de KDW niet eens gehaald wordt als Nederland zelf geen stikstof meer uitstoot. Geen verkeer, geen landbouw, geen industrie en geen luchtvaart.

Peetstap schreef:
Nog even en dan kunnen de boeren wel gaan afvinken wat ze aan duizenden liters protest diesel vervuiling erdoor heen hebben gejaagd t.o.v. het vliegverkeer....
Krijg langzaam wel steeds minder begrip voor hun huidige manier van aktie voeren.

Tja, ik heb ook 0 begrip voor de manier waarop de overheid met boeren omgaat en hoe veel onwetende burgers over ons praten. Ik dacht altijd dat zoiets van 2 kanten zou moeten komen :Y)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 08:17