Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 20:06

Het zou mij trouwens niet verbazen als Eric vd Burg terugkomt als Minister op Asiel en Migratie. Wat ik overigens een slimme zet zou vinden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 20:06

@Benzz: Dank voor je antwoord, maar mijn vraag is: Waarom moeten wij als burger zijnde dan 3,14 miljard euro ophoesten voor een zogenoemd veiligheidsfonds en het bedrijfsleven komt er van af met 1,7 miljard?

En dan nog even over de AOW leeftijd. Ik hoop dat de zware beroepen zoals de zorg er eerder mee kan stoppen, je kan toch niet verwachten dat iemand op zijn 70e nog iemand uit bed kan tillen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 20:12

Maar die witte 55 plusser die 140 K verdient krijgt in de ww zeer waarschijnlijk meer dan in een nieuwe baan. Pas wanneer het richting bijstand gaat willen sommigen wel graag beneden hun “ salaris “ werken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 20:12

purny schreef:
@Benzz: Dank voor je antwoord, maar mijn vraag is: Waarom moeten wij als burger zijnde dan 3,14 miljard euro ophoesten voor een zogenoemd veiligheidsfonds en het bedrijfsleven komt er van af met 1,7 miljard?

Ik snap je punt, maar het beeld dat burgers ‘3,14 miljard ophoesten’ terwijl bedrijven er makkelijk vanaf komen, is te simpel. Dat veiligheidsfonds wordt namelijk gevuld vanuit algemene middelen, en bedrijven dragen daar óók aan bij via winstbelasting, loonheffingen en sectorale heffingen. Bovendien betalen grote bedrijven al extra via CO₂‑heffingen en klimaatverplichtingen. Het is dus niet zo dat burgers alles betalen en bedrijven niets, het geld komt uit dezelfde economie waar bedrijven én werknemers samen onderdeel van zijn.”

Daarnaast is het veiligheidsfonds bedoeld om structurele risico’s op te vangen die de hele samenleving raken: cyberveiligheid, infrastructuur, defensie, vitale sectoren. Dat zijn geen kosten die je alleen bij bedrijven kunt neerleggen, omdat de gevolgen van een aanval of storing iedereen raken. Je kunt dus discussiëren over de verdeling, maar het is niet zo zwart‑wit als ‘burgers betalen, bedrijven niet’

purny schreef:
En dan nog even over de AOW leeftijd. Ik hoop dat de zware beroepen zoals de zorg er eerder mee kan stoppen, je kan toch niet verwachten dat iemand op zijn 70e nog iemand uit bed kan tillen?

En wat betreft de AOW‑leeftijd: daar ben ik het met je eens dat je niet kunt verwachten dat iemand in de zorg op z’n 70e nog zware fysieke handelingen doet. Daarom bestaan er al regelingen voor zware beroepen, zoals eerder uittreden via RVU‑afspraken en sectorale regelingen. Het probleem is niet dat er niets is, maar dat het nog niet overal goed werkt. Dat is precies waar de discussie nu over gaat: hoe zorg je dat mensen in zware beroepen écht eerder kunnen stoppen zonder in armoede te vallen.

Ook is het zo dat de AOW gaat stijgen met de levensverwachting van de mens. Als je een beetje rekent zou dat betekenen dat er in 2060 tot 70 jaar en 9 maanden moet gewerkt worden. Je ziet ook dat mensen steeds vitaler worden. Vroeger was je met 60 oud en uitgeblust, nu zie ik 80 jarigen die nog zo actief en fit zijn. Daardoor moet de AOW leeftijd omhoog, het is niet meer te betalen en de vergrijzing loopt maar op.

Ik snap echt dat veel mensen zorgen hebben, maar je moet het totaal plaatje bekijken. En meenemen dat wij in Nederland het zo vreselijk goed hebben, dat we ook verwachten dat de Overheid deze hoge standaarden blijft hanteren ondanks dat het niet meer te betalen is. Want meer belasting betalen willen we ook niet. En het moet ergens vandaan komen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 20:15

BigOne schreef:
Maar die witte 55 plusser die 140 K verdient krijgt in de ww zeer waarschijnlijk meer dan in een nieuwe baan. Pas wanneer het richting bijstand gaat willen sommigen wel graag beneden hun “ salaris “ werken.

Ongeacht wat je hebt verdient is er een maximaal bedrag wat je aan ww krijgt. Ook al heb je 140k per jaar verdient, dan krijg je rond de 3900 bruto per maand de eerste 2 maanden, daarna ga je naar 3700 per maand.

Dus die vlieger gaat niet op! Wist ik overigens ook niet, tot zoń witte 55 plusser met dat salaris 2 jaar geleden 2 maanden werkeloos was en we het zijn gaan berekenen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 20:27

Maximale loon in de WW IS 6617 euro. Nog steeds fors minder dan 140k maar beduidend meer dan 3900.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 20:29

Dus bedrijven betalen heffingen maar krijgen dan ook weer subsidie? Die dan wel of geen zin heeft (tata steel). Ik snap wel dat sommige mensen daar dan vraagtekens bij hebben..

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 20:32

Babsiej schreef:
Maximale loon in de WW IS 6617 euro. Nog steeds fors minder dan 140k maar beduidend meer dan 3900.

Echter krijg je daar de eerste 2 maanden 75% van en daarna 70%. Het klopt dat ik een fout in de berekening heb gemaakt. Het moet zijn rond de 4900 en na 2 maanden rond de 4600. Maar dat is wel de max die je krijgt in de ww.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 20:34

Cer schreef:
Dus bedrijven betalen heffingen maar krijgen dan ook weer subsidie? Die dan wel of geen zin heeft (tata steel). Ik snap wel dat sommige mensen daar dan vraagtekens bij hebben..

Heffingen zijn bedoeld om vervuiling duurder te maken. Dat is de stok: wie uitstoot, betaalt. Dat geldt voor Tata Steel, maar ook voor chemiebedrijven, energieproducenten en de industrie in het algemeen. Die heffingen lopen de komende jaren alleen maar verder op, waardoor het financieel steeds onaantrekkelijker wordt om op de oude manier door te gaan.

Subsidies hebben een andere rol: ze zijn de wortel. Ze zijn bedoeld om bedrijven te helpen de overstap te maken naar schonere technologieën die nu nog duurder zijn dan de vervuilende alternatieven. Zonder die steun zouden veel bedrijven simpelweg niet kunnen investeren in verduurzaming, omdat de technologie nog niet rendabel is of omdat de kosten in één keer te hoog zijn. En als bedrijven niet verduurzamen, blijven de heffingen stijgen en blijft de uitstoot bestaan. Dan schiet niemand er iets mee op.

purny

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 20:36

Compliment dat je het zo goed uitlegt Benzz

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 20:49

Scheelt toch behoorlijk. Voor mij althans :+ :D

De plannen zijn dan wel geloof ik dat je de eerste 2 maanden 80% gaat krijgen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 20:53

Babsiej schreef:
Scheelt toch behoorlijk. Voor mij althans :+ :D

De plannen zijn dan wel geloof ik dat je de eerste 2 maanden 80% gaat krijgen.

Netto is het alleen wel dramatisch. Waarbij je gemiddeld met een inkomen van 140K per jaar zo rond de 6500 netto uitkomt, ga je met het dagloon van de ww zo tussen de 3000 tot 3250 uitkomen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 21:04

Met een inkomen van 140k kun je makkelijk geld opzijzetten, mits je niet steeds bent gevallen voor leefstijlinflatie.

Mag ik zeggen dat ik het persoonlijk niet slim zou vinden als je met zo’n salaris alles ook netto op maakt elke maand? Ik zou in elk geval verwachten dat je met minder geld netto per maand uit kan omdat je zo slim bent geweest om een goed spaarpercentage aan te houden en dat je die al gewend bent om niet van 6500 per maand te leven.

Maar goed, die basis zou dan weer in de financiële lessen geleerd moeten worden, waarvan ik vind dat ze wel in het onderwijs passen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 10:16

Elisa2 schreef:
Nou ik hoop dat mensen er trots op zijn, ik zie alleen maar negatieve dingen voor alle zwakkeren in Nederland. Dat ze er trots op mogen zijn om chronisch zieken, ouderen en de minima in de ellende te storten. Weinig sociaals aan. :r

Dit dus, je wordt gestraft als je oud of ziek bent

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 10:19

Aan de slag om het sociale stelsel naar de knoppen te helpen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 10:26

Tja, we hadden een keus, dit is wat stemmen op rechtse partijen oplevert .
Dilan heeft het “goed” gedaan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 10:36

purny schreef:
Compliment dat je het zo goed uitlegt Benzz

mee eens _/-\o_

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 11:21

Wat je ook van dit akkoord vindt, het is een feit dat er grote problemen zijn en deze opgelost moeten worden, zeker na de puinhoop van de afgelopen 2 jaar.
O.a. de defensie-uitgaven zullen ergens door betaald moeten worden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 11:40

BigOne schreef:
Tja, we hadden een keus, dit is wat stemmen op rechtse partijen oplevert .
Dilan heeft het “goed” gedaan.

Hmm... is dit alleen maar de schuld van rechts? We weten toch best een tijd dat dit eraan zat te komen?

Denk wel dat de vvd als lang dominante partij eerder had moeten ingrijpen voor de toekomst dus dat verwijt ik ze. Maar de trend an sich (meer ouderen, dus meer kosten) neem ik geen enkele partij echt kwalijk.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 11:47

Ik denk dat de stemmers op deze partijen ook heel tevreden zijn of zitten hier stemmers die dit helemaal niks vinden? Vind de reacties hier wel erg zuur en negatief al zo voordat er nog maar iets door de kamer is goedgekeurd.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 11:50

ik heb niet op een van deze partijen gestemd, maar denk dat het op zich wel zou kunnen werken als er medewerking komt vanuit de kamer.

De negativiteit staat me (ook van mijn eigen partij) nogal tegen inderdaad. Laat ze eerst meer uitvoeren wat ze van plan zijn. Het komt mij redelijk wel doordacht over in iedergeval.
Er zijn uiteraard altijd partijen die sowieso álles zullen afschieten, maakt niet uit wat. Sommigen zijn negatief geboren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 11:53

Ik vind het niet zo’n slecht akkoord hoor.

Ja, ER gaat omhoog, máár er komt ook een max van 150€ per behandeling, dus je bent niet gelijk het hele bedrag kwijt.

Fijn dat er eindelijk partijen verantwoordelijkheid durven nemen.
De zorgtoeslag wordt ook gecompenseerd dus dat het hoger wordt voor lagere inkomens maakt dan niet zoveel verschil.

Er wordt níet bezuinigd op de zorg zoals Geert en co graag roepen. Er gaan jaarlijks al miljarden extra naar de zorg en dát is onhoudbaar. Wat logisch is, dus er moet iets gebeuren anders hebben we over een paar jaar een veel groter probleem.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 12:26

Precies.. en mensen worden ouder en ouder. Er is steeds meer mogelijk tegen een hoog prijskaartje. Tja dat moet ergens vandaan komen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 12:39

Gnome schreef:
Ik denk dat de stemmers op deze partijen ook heel tevreden zijn of zitten hier stemmers die dit helemaal niks vinden? Vind de reacties hier wel erg zuur en negatief al zo voordat er nog maar iets door de kamer is goedgekeurd.

Ik heb D66 gestemd, zoals zo vaak. Maar wel met de hoop dat ze over links een coalitie zouden vormen. Helaas niet gelukt.

Vooral de bezuinigingen op de zorg zitten me dwars. Maar om dat goed in te kunnen schatten, zou ik eerst willen weten hoe dat inhoudelijk uitpakt. Dus: hóé precies gaan ze dat aanpakken? Is daar al iets over bekend?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 12:48

mysa schreef:
Gnome schreef:

Ik heb D66 gestemd, zoals zo vaak. Maar wel met de hoop dat ze over links een coalitie zouden vormen. Helaas niet gelukt.

Vooral de bezuinigingen op de zorg zitten me dwars. Maar om dat goed in te kunnen schatten, zou ik eerst willen weten hoe dat inhoudelijk uitpakt. Dus: hóé precies gaan ze dat aanpakken? Is daar al iets over bekend?

Er wordt niet bezuinigd op de zorg, toch? De groei op de hoeveelheid geld dat ernaartoe gaat wordt geremd.