Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Kaja schreef:MairiMacBran schreef:Het is inderdaad makkelijk roepen dat je je dieren ‘s nachts veilig op stal moet zetten. Die discussie is ook al eindeloos gevoerd. De mogelijkheid is er simpelweg niet altijd. Omdat het niet mág, omdat je je dier(en) niet in eigen beheer hebt en geen invloed hebt op de afrastering of huisvesting en ga nog maar even door.
Onze opa staat in een rusthuis. Hartstikke mooi plekje in een fijne kudde. Inloopstal, hij kan zelf bepalen of hij buiten of binnen staat. Ideaal voor een astmatisch pony’tje met artrose. Maar geen wolfwerende omheining, waarvan iedereen inmiddels weet dat ze niet werken behalve onze experts, en wij hebben ook geen invloed daarop. Het is daar overigens ook helemaal niet te doen, zoveel omheinen. In Soest kan het wel, maar dat is ook niet vergelijkbaar.
Nee, dat is je kop in het zand steken. Het is al een poosje vijf voor twaalf en je dieren onbeschermd laten staan omdat jij vindt dat je dieren zo graag buiten staan of het aanpassen van je omheining toch geen zoden aan de dijk zet, is je verstoppen voor de werkelijkheid. Het is je plicht er alles aan te doen om ervoor te zorgen dat je dieren zo veilig mogelijk staan. Invloed heb je altijd, je kunt een astmatisch artrose pony’tje ook laten hemelen in plaats van levend te laten verscheuren door een wolf. Hoe hard het ook klinkt, het is tijd!
Sanet schreef:En wat nou als je 23 ukkies hebt? Ook maar proppen in het fietsenhok? En wat als je 5 ukkies hebt, maar tegen de 80 en niet in staat bent om elke dag het fietsenhok schoon te maken? Maar wel nog graag naar je pony’s kijkt.
Ginam schreef:Het is altijd makkelijk als je zelf niet in die situatie zit. Hier zie ik ook nog veel pony’s en schapen buiten staan op weilanden die niet bij bebouwing in de buurt zijn.
Bloodymary schreef:Nou dat vind ik dus ook. Mensen zeggen zo vaak het vee moet 's nachts maar naar binnen. Terwijl we jaren bezig zijn geweest om ze zoveel mogelijk buiten te krijgen voor de kwaliteit. Mijn paard staat nu heerlijk dag en nacht buiten in een kudde. Die wordt echt niet vrolijk van 'snachts binnen staan in een stalletje wat ook nog slecht is voor de fysieke gesteldheid.
Kinke schreef:ik kan echt zo boos worden over de opmerkingen hier dat de veehouder z'n dieren maar moet beschermen, anders eigen schuld. Ben er inmiddels achter dat de kosten voor onze 10 hectare op zo'n 100.000 euro ligt, minus in het meest positieve geval 50% subsidie. Dan hebben we het over een gaas omheining.
Dan hebben we het verder niet over hoe 10 hectare omheind eruit ziet (of het mag weet ik ook niet) maar dan nog verder voor onze situatie het praktische deel. Dan moeten we de koeien 's nachts op stal doen, want iedereen weet dat die wolven een wolfwerende omheining niet wolfwerend vinden. Dat betekent dan voor we beide naar ons werk vertrekken de koeien naar buiten doen, het zijn geen melkkoeien dus dat gaat in een soort galopperende kudde. Dat wordt denk ik dan uiterlijk 5 uur 's ochtends opstaan en dat buitenzetten moet ook nog in verschillende groepen (jongvee, volwassen koeien met stier en een groep die niet bij de stier mogen). Iedere avond weer binnenhalen voor het donker is, dus eventuele privé uitjes kunnen in het weekend na het buiten laten en voor het binnen zetten. 's avonds binnenhalen lukt sowieso niet als ze in weides staan waar genoeg gras staat, dan krijg je ze niet mee (ze zijn niet aan een halster of hoorns te leiden). Dan komt nog het volgende probleem, we hebben niet genoeg voer voorraad om ze 365 dagen per jaar op stal te voeren. Onze stal is ook niet ingericht op grote kalveren, ze drinken ook nog bij hun moeders dus dan moeten we de hele meute maar los door elkaar laten lopen?
Maar goed, als onze dieren gepakt worden, dan ligt het aan ons, want wij willen niet anders
Word er gewoon moedeloos van
Citaat:6 oktober 2025/Griekenland
"Omdat hybridisatie wijdverbreid is, heeft het impact omdat het duizenden jaren van evolutie en aanpassing van de soort ongedaan maakt. Het vormt een zeer ernstige bedreiging, omdat het in grote aantallen voorkomt.
---
De eerste wolf-hondhybride in Griekenland is bevestigd.
Wetenschappers wijzen erop dat hybridisatie de natuurlijke wolvenpopulatie kan beïnvloeden, terwijl onderzoek naar de omvang van het fenomeen in Griekenland nog steeds gaande is.
De natuurbeschermingsorganisatie KALLISTO maakte vrijdag bekend dat ze het eerste geval van een wolf-hondhybride in Griekenland heeft bevestigd. De hybride werd gevonden in de buurt van Noord-Griekenland, met name in Thessaloniki, aldus de organisatie.
"Dit is het eerste genetisch bevestigde geval in Griekenland", zei CALLISTO-bioloog Emilia Ioakeimidou tijdens een conferentie in Athene. DNA-tests tonen aan dat het dier voor 45 procent uit een wolf en voor 55 procent uit een hond bestaat, zei ze. De wolf-hondhybride werd ontdekt tijdens tests op 50 wolvenmonsters uit het vasteland van Griekenland, voegde Ioakeimidou eraan toe.
George Iliopoulos, bioloog met een doctoraat in wolvenecologie en lid van de natuurbeschermingsorganisatie KALLISTO, bevestigde tegenover NEA het nieuws over het bestaan van een wolf-hondhybride in Noord-Griekenland: "Het is mogelijk dat er in Griekenland opnieuw een wolf-hondhybride is opgedoken; dit is zojuist bevestigd door de uitgevoerde analyses. Er zijn verschillende fenotypische, dat wil zeggen morfologische, aanwijzingen, aangezien sommige dieren niet de typische kleur van wolven hebben, maar bevestiging van hybridisatie kan alleen met genetische methoden worden gedaan. Nu hebben we de bevestiging van het bestaan van een dier in de omgeving van Thessaloniki."
Over het fenomeen hybridisatie in Europa stelde de heer Iliopoulos: "Hybridisatie is wijdverbreid. In Europa is dit niets nieuws. Het probleem van hybridisatie tussen wolf en hond bestaat in alle landen. Het is al 10 tot 20 jaar bekend en onderzocht. Nu kunnen we vaststellen of een dergelijk probleem ook bestaat bij Griekse wolvenpopulaties in Griekenland", voegde hij eraan toe: "We werken samen met het Wolfness-programma. Het is een Europees programma; Biodiversa is een internationaal programma waaraan donoren van monsters deelnemen."
We hebben een aantal monsters naar de Schönberg Universiteit in Duitsland gestuurd, waar ze ook op hybridisatie zullen worden geanalyseerd. Sommige monsters werden aanvankelijk geanalyseerd in het genetisch laboratorium van de heer Triantafyllidis en mevrouw Karaiskou aan de Aristoteles Universiteit van Thessaloniki, afdeling Biologie. Deze analyse werd uitgevoerd door mevrouw Ioakeimidou als onderdeel van haar proefschrift en zij presenteerde de resultaten van deze eerste analyse op de conferentie.
Op de vraag of deze hybriden een impact kunnen hebben op de natuurlijke wolvenpopulatie, antwoordde de heer Iliopoulos: "Omdat hybridisatie wijdverbreid is, heeft het impact omdat het duizenden jaren van evolutie en aanpassing van de soort ongedaan maakt. Het vormt een zeer ernstige bedreiging, omdat het in grote aantallen voorkomt. Dit probleem is nu onderwerp van onderzoek binnen het Biodiversa-programma om de mate waarin het in Griekenland voorkomt te bepalen."
Ik moet ook vermelden dat we worden ondersteund door het Alliance for Wildlife-programma, dat wordt gecoördineerd en gefinancierd door WWF Griekenland. Binnen dit programma worden de monsters verzameld; dat wil zeggen, we hebben een aantal DNA-monsters niet-invasief verzameld, van uitwerpselen uit heel Griekenland."
https://www-tanea-gr.translate.goog/202 ... DmRyT6NP8Q
Knuffeldier schreef:Ik vind ook dat je niet zomdaar dierenhouders kunt aanspreken op 'gebrekkige zorg'. Aantal redenen:
- wolf rukt sneller op dan we aan kunnen passen.
- informatieverstrekking is niet goed genoeg - niet alle dierhouders weten dat wolven huishouden en welke schade ze kunnen doen.
- inzichten over WWR veranderen continue en zullen blijven veranderen schat ik in gezien de aanvallen die achter de huidige rasters zijn (kijk alleen maar wat er hier in dit topic is gemeld laatste dagen). Moeten we nu blauwe lintjes erbij? Hoe hoog? Hoeveel stroom?
- subsidie is ook niet duidelijk/genoeg/snel genoeg. Volgens mij las ik dat voor paarden WWR niet verplicht is volgens Bij12 (al kan ik me vergissen).
- er wordt te makkelijk gezegd dat WWR afdoende is, en makkelijk (genoeg) te realiseren. Zoals alleen al hier gemeld wordt is dat niet overal haalbaar, praktisch en/of financieel.
Ik vind het victim-blaming en dat er veel te veel moet wijken voor de wolf. Al jaren wordt er over dierenwelzijn gepraat. Ook door PvdD, die dagelijkse weidegang voor paarden wil (https://www.partijvoordedieren.nl/onze- ... denbesluit). Dieren in veehouderij moeten "vrij naar buiten kunnen" (https://www.partijvoordedieren.nl/onze- ... aan-dieren).
Hoe gaat dat samen?
Eenzelfde discussie kunnen we hebben over biodiversiteit. De wolf zou fantastisch bijdragen aan biodiversiteit, maar ik moet echt maar zien dat of dat zo is. Onderzoek op vele plekken laat juist het tegenovergestelde zien. Door decimeren van wilde grazers groeit bos totaal dicht, zullen heide, open landschappen, graslanden etc verdwijnen. Juist plekken die enorm bijdragen aan de biodiversiteit in NL.
Er moet nu, m.i., veel te veel wijken voor een wolf. Zowel agrarisch als natuurlijk. De politiek is traag, ondertussen vermeerdert en verspreidt de wolf zich razendsnel....
Knuffeldier schreef:Ik vind het ook nogal wat om van veehouders te eisen dat ze enorm investeren in WWR (zowel qua geld, onderhoud, manuren) terwijl we in tip topic alleen al regelmatig meldingen krijgen dat achter WWR wordt aangevallen. Wolven leren snel, dat wordt echt niet minder.
Blauwe lintjes... wij deden ook lintjes als veulens moesten leren draad te zien. Was na een paar minuten al niet eng meer. Dat zijn vluchtdieren. Wolven zijn predatoren. Als die honger hebben en niet al te schuw (meer) zijn, dan kan ik me niet voorstellen dat lintjes langer dan een dag of wat gaan helpen.
Mijn gedachte is dat hongerige predatoren ALTIJD een weg gaan vinden om bij eten te komen.
En denk ook aan deze dingen:
- we weten helemaal niet of NL genoeg wilde prooidieren heeft om al die wolven te voeden
- met de 50 roedels waar we misschien naartoe gaan: wat moeten al die wolven eten? Wat als wel alle vee achter WWR staat en ze kunnen er niet bij, en alle wilde prooidieren op zijn. Wat eten ze dan? Ik denk dat alle kippen, konijnen, honden, katten en kinderen (en volwassenen) niet meer veilig zullen zijn.
Citaat:6 oktober 2025/Haute Alpes/Frankrijk
"Een 20-jarige man werd aangevallen door vier herdershonden, waaronder Anatolische herders, tijdens een wandeling op een pad – niet in het park van de kudde – vlakbij het kleine meer, dat aan het luspad naar de Morgon-piek ligt, ongeveer 400 meter van de schaapskooi.
De honden waren blijkbaar uit de omheining ontsnapt. Toen de reddingswerkers arriveerden, waren ze er nog steeds, "agressief. De wandelaar had geen bereik, dus hij moest proberen te bewegen om 112 te bellen", vertelde de reddingswerker aan de Dauphiné Libéré. "De honden vielen hem een uur lang aan. In het begin was het ingewikkeld; de honden reageerden vijandig op de komst van de helikopter."
De reddingswerker moest extreem snel ingrijpen om de jonge wandelaar te redden. Het slachtoffer, dat meerdere verwondingen opliep, werd naar het ziekenhuis van Escartons gebracht. Zondagavond lag hij nog steeds in de operatiekamer. "Hij was over zijn hele lichaam gebeten, behoorlijk ernstig", beschreef de reddingswerker van PGHM.
We reageren regelmatig op aanvallen van herdershonden.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=15 ... 3268622739
Knuffeldier schreef:Ik vind het ook nogal wat om van veehouders te eisen dat ze enorm investeren in WWR (zowel qua geld, onderhoud, manuren) terwijl we in tip topic alleen al regelmatig meldingen krijgen dat achter WWR wordt aangevallen. Wolven leren snel, dat wordt echt niet minder.
Blauwe lintjes... wij deden ook lintjes als veulens moesten leren draad te zien. Was na een paar minuten al niet eng meer. Dat zijn vluchtdieren. Wolven zijn predatoren. Als die honger hebben en niet al te schuw (meer) zijn, dan kan ik me niet voorstellen dat lintjes langer dan een dag of wat gaan helpen.
Mijn gedachte is dat hongerige predatoren ALTIJD een weg gaan vinden om bij eten te komen.
En denk ook aan deze dingen:
- we weten helemaal niet of NL genoeg wilde prooidieren heeft om al die wolven te voeden
- met de 50 roedels waar we misschien naartoe gaan: wat moeten al die wolven eten? Wat als wel alle vee achter WWR staat en ze kunnen er niet bij, en alle wilde prooidieren op zijn. Wat eten ze dan? Ik denk dat alle kippen, konijnen, honden, katten en kinderen (en volwassenen) niet meer veilig zullen zijn.
DuoPenotti schreef:Wintu
omdat topics verder lopen en het niet alleen over jou bericht gaat.
Omdat dat ook is wat je verder lees op internet
die boer geeft daar nik om daarom omheind hij niet is wel de meest gehoorde.
Die krijgt toch zijn geld wel of het nu is over een poosje slacht en al die domme uitspraken meer.
Ja joh 20.000 euro verder en nog geen nut..
Dan staat er een omheining en is het volgens die zelfde lui te laag.... joh echt dat zeggen wij al 5 jaar.
Maar toch is dat nog steeds de aanbevolen hoogte volgens experts.
En hoger mag vaak niet eens met vergunningen.
Telkens schuiven ze het opnieuw op het bordje van de dierenhouder in hun opmerkingen.
Terwijl de dierenhouder misschien wel een goede reden heeft het zo te doen
DuoPenotti schreef:Maar de experts beweren toch dat de ponys er van leren en dat ze daarna veilig staan.
Je weet niet waarom de mensen het zo doen wintu...dus er voor de zoveelster keer op bokt over beginnen veranderd niet.![]()
Dan moet je elke dag met bewijzen dat het anders is bij die mensen langs.
Misschien dat dat helpt?
En ja dan zijn er ook nog mensen die een pony niet meer dan een grasmaaier vinden....Vind ik ook wat van, maar zal altijd zo blijven
Kinke schreef:Wintu schreef:Dat zegt toch ook helemaal niemand? Mijn post ging vooral over kleine ponies? Maar iedereen leest vrij selectief helaas.
ehmmm ik heb het niet specifiek over jou?
Wintu schreef:DuoPenotti schreef:Maar de experts beweren toch dat de ponys er van leren en dat ze daarna veilig staan.
Je weet niet waarom de mensen het zo doen wintu...dus er voor de zoveelster keer op bokt over beginnen veranderd niet.![]()
Dan moet je elke dag met bewijzen dat het anders is bij die mensen langs.
Misschien dat dat helpt?
En ja dan zijn er ook nog mensen die een pony niet meer dan een grasmaaier vinden....Vind ik ook wat van, maar zal altijd zo blijven
Nee, dat beweren de experts dan weer niet. Misschien dat ze dat van een kudde zeggen, maar niet van enkele shetjes.
Ik snap niet zo goed waarom er niet gezegd mag worden, dat er gewoon dierhouders zijn die erg nonchalant met de zaken omgaan. Want dat gebeurd gewoon, waarom moet elke dierhouder de hand boven het hoofd gehouden worden. Als je de mogelijkheid niet kunt realiseren, prima, maar is de mogelijkheid aanwezig en je neemt het niet, dan mag je er best iets van vinden.
DuoPenotti schreef:spreek ik daar spaans?
maar ik blijf erbij, het is makkelijker roepen aan de zijlijn, mensen aanspreken zit er zelden bij en vragen waarom.
En ja dan kom je ook bij mensen in wat ik onderstreep, maar ook bij mensen die echt denken dat hun diertje niet ten prooi gaat vallen door weet ik wat voor reden die ze echt zo denken. Hoe dom ook misschien.
En betreft dit laat ik het weer want elke paar weken gooi jij hem op, met telkens dezelfde antwoorden
Wintu schreef:DuoPenotti schreef:spreek ik daar spaans?
maar ik blijf erbij, het is makkelijker roepen aan de zijlijn, mensen aanspreken zit er zelden bij en vragen waarom.
En ja dan kom je ook bij mensen in wat ik onderstreep, maar ook bij mensen die echt denken dat hun diertje niet ten prooi gaat vallen door weet ik wat voor reden die ze echt zo denken. Hoe dom ook misschien.
En betreft dit laat ik het weer want elke paar weken gooi jij hem op, met telkens dezelfde antwoorden
Gelukkig is dit niet jouw topic en mag een ander ook prima een mening hebben, zonder daar bij gelijk door jou op de vingers getikt te worden.
Vanaf de zijlijn roepen, tja, dat doen we hier bijna allemaal toch, zekers ook degenen die niet in wolvengebied wonen, maar ook prima een mening hebben, mag allemaal en hoeft niets van gezegd. Dus als je mijn bijdragen vervelend vind, dan lees ze gewoon niet en antwoorden hoeft al helemaal niet, ik had niet voor niets al niet op je eerste reactie gereageerd, want ik weet wat er komt.
Femke_Tweety schreef:tienus63 schreef:
Ik heb het fragment 2x volledig bekeken en zie / hoor niets over wolf en das?
@susan,
Weet je zeker dat het voorbij kwam in dit interview?
Op welk tijdstip in dit fragment moet ik kijken?