Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 23:16

Electra63 schreef:
Ik begrijp sowieso de volwassenen niet die een probleem maken van wat aanpassingen van Piet.

Nou, dit :') die discussie nu weer opbrengen heeft ook weinig zin, daar wordt al jaren lang tot in den treuren over gediscussieerd. Ik denk wel dat zwarte piet toch wel "ten dode" is opgeschreven; meer en meer mensen gaan inzien dat het niet juist is of maakt het allemaal niet meer uit. En de volgende generatie zal het toch allemaal kennen als roetveeg/regenboogpiet. Eind goed al goed.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 23:19

Het zijn ook niet de kids
die er problemen mee hebben maar volwassenen, net als met vuurwerk: Ze pakken onze traditie af :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 23:35

BigOne schreef:
Het zijn ook niet de kids
die er problemen mee hebben maar volwassenen, net als met vuurwerk: Ze pakken onze traditie af :+

Ik vind het zielepieten ;)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 08:00

Voor de mensen die zeggen: ach, roodharigen worden ook wel gepest: lees alsjeblieft eens iets over de geschiedenis van de zwarte bevolking. Die zijn niet alleen gepest maar tot slaaf gemaakt maar ook daarna als uitschot behandeld.

Eigenlijk net als de joden als een 'minderwaardig' ras beschouwd.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 09:57

mysa schreef:
Voor de mensen die zeggen: ach, roodharigen worden ook wel gepest: lees alsjeblieft eens iets over de geschiedenis van de zwarte bevolking. Die zijn niet alleen gepest maar tot slaaf gemaakt maar ook daarna als uitschot behandeld.

Eigenlijk net als de joden als een 'minderwaardig' ras beschouwd.

Onder de Romeinen was slavernij heel normaal, gemiddeld was 20% van de inwoners tot slaaf gemaakt, in Italië was zelfs 1 op de 3 mensen slaafgemaakt:

https://www.worldhistory.org/trans/nl/2-629/slavernij-in-de-romeinse-wereld/

Roodharige slaven waren ook heel populair. In theatervoorstellingen werden acteurs vaak rode pruiken opgezet om slaven uit te beelden:

https://www.themythsandhistoryofredhair ... world.html

Het romeinse rijk was enorm. Op zijn hoogtepunt was zo'n 20% van de toenmalige wereldbevolking veroverd (50 tot 90 miljoen mensen):

https://historianet.nl/beschavingen/romeinse-rijk/hoe-groot-was-rome

Misschien loont het dus om je inderdaad te verdiepen in de geschiedenis, ook die van jezelf.
Hoewel veel mensen zich er duidelijk niet van bewust zijn, stammen heel veel mensen (ook in Europa) af van tot slaaf gemaakten. De kans dat jij zelf afstamt is dus ook best groot. Toch denk ik dat wat in het verleden is gebeurd, niets veranderd aan wie iemand vandaag de dag is. Misschien wordt het tijd dat mensen niet meer in een apart groepje worden geplaatst en iedereen als gelijkwaardig wordt beschouwd?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 10:45

Werden ze destijds ook gelyncht? Mochten ze na vrij gemaakt te zijn ook niet in het zwembad, moesten ze op aparte wc's, kregen ze minder dan het minimumloon, mochten ze niet bij blanken in de bus zitten of naar dezelfde supermarkten? Mochten ze zich slechts op vastgestelde tijdstippen in de stad begeven?

Dit alles en meer speelde zo'n 60 jaar geleden nog in grote delen van de Verenigde Staten.

Dan is het toch begrijpelijk dat het stigma veel hardnekkiger is?

Zoals je zelf zegt: we hebben geen idee of onze voorouders van 2000 jaar geleden slaaf of eigenaar waren.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 11:03

Journee....brengt ons weer terug bij af: als mensen er aanstoot aan nemen, wie ben JIJ dan om te zeggen dat dat niet zo is? Waarom blijf je hardnekkig vasthouden aan ZP terwijl dit voor geen enkel kind een issue is? Hou op met traditie, dat woord kan ik niet meer horen. Traditie alleen als het uitkomt. Het was ook traditie om de was op de hand te doen, de afwas ook en om maar 1 x per week met zn allen in het zelfde bad te gaan.

Het slavernij verleden wordt gebagatelliseerd zo...
Je kunt wel zeggen dat het in de Romeinse tijd heel normaal was....dat maakt het nog niet juist.

Zo lust ik er nog wel een paar....

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 11:17

In de ijzeren wasbak in de keuken voor de kachel, ik heb het nog meegemaakt. Toen moesten m’n ouders helaas verhuizen, we kwamen in de nieuwbouw terecht , verschrikkelijk maar wel een bidet !

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 11:29

ik ben wel benieuwd, en ik vraag het heel neutraal.
Wij wonen niet in de VS (gelukkig) en ja er was een slavernij verleden, maar wat was meeromvattend (een beetje wat Journee schrijft)

hoe lang blijven mensen aanstoot nemen, of zich gekwetst voelen over bepaalde zaken? Ik vraag me dat serieus af. Is dat dan iets wat automatisch van generatie naar generatie gaat?

Misschien klinkt het wat raar maar zo bedoel ik het niet, maar wat doen we dan met heksenjacht, die dames werden ook gelynched, vrouwenrechten zijn ook nog maar kort een ding. Is een jurk, hoofdbedekking, thee zetten etc dan een herinnering aan die tijd?
Ik vind dat je het verleden niet mag vergeten, maar ik vind soms ook dat mensen verder moeten.
We mogen wel lachen om HolleBolleGijs, maar niet om Canibale (omdat veel gekleurde mensen zich daarmee identificeren?)

Ik heb dit gesprek ook met mijn Surinaamse collega en Antilliaanse collega's gehad, en die hadden er verder niks mee, dus die konden daar niet echt antwoord op geven. (ja die vonden er wel wat van, maar dat helpt deze discussie verder niet). De dame die ieder jaar teruggaat naar StMaarten zei luidlachend "wij vieren het daar ook!" Ik heb op werk niemand die de kant van de slaverij onderdrukking kon toelichten.

Aan de andere kant, we moeten dit hele gesprek niet voor de miljoenmiljardstekeer voeren, want we gaan er toch niet uitkomen. Bijna overal is nu roetveegpiet, dacht ik

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 11:39

alles is op tv nu inderdaad roetveeg, en dat is goed.

Mijn kinderen zijn de sinterklaasleeftijd inmiddels wel ontgroeid, maar ik kan me wel een situatie herinneren waarbij ik als moeder wel door de grond kon gaan door schaamte. In onze omgeving (dorps) komen we niet veel in aanraking met gekleurde medemensen, en toen we een keer een heel donkergekleurde man in de stad zagen riepen ze dus wel: 'kijk, zwarte piet!' ... ik weet niet of die man het hoorde, maar mijn kinderen snapten niet helemaal dat ik ze daarin corrigeerde.. Dat was wat ze herkenden van de zwarte piet van tv en de intochten. Ik vind het dus wel een goed plan om de hele zwarte schmink wat lichter te maken. Vroeger vond ik het ook best heel indrukwekkend en was er best een beetje bang voor. Nu zijn de pieten veel leuker.

Het moet een leuk kinderfeest blijven, zonder alle politiek en gedoe eromheen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 11:41

Maar waarom schaamde je je daarvoor?
Je kinderen bedoelden er toch niks mee verder?

Kinderen schijnen (ik heb ze niet) juist zo charmant te zijn omdat ze zo onbevangen zijn

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 11:43

helemaal eens Juval :). Ik heb heel veel begrip gekregen voor het slavernijverleden door de podcast "De plantage van onze voorouders", daarvoor dacht ik ook al snel "dat is toch al lang geleden", maar in die serie werd mooi uit de doeken gedaan waarom het mensen tegenwoordig nog zo bezig houdt als hun voorouders hier slachtoffer van waren. Dat ze niet eens uit kunnen zoeken uit welk land hun voorouders kwamen voordat ze tot slaaf werden gemaakt, omdat ze hun eigen namen niet mochten houden maar gewoon de naam van de plantage of diens bedrijfsleider kregen. Dat is mijn voorouders niet overkomen, als ik mijn geschiedenis uit wil pluizen kan ik eindeloos in archieven speuren, maar als je "verkoopwaar" was hield je geschiedenis gewoon op.
Dit natuurlijk nog afgezien van alle fysieke leed dat die mensen destijds is aangedaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 11:54

wel, als ik mijn geschiedenis wil uitzoeken, is er helemaal niks, ik heb het al een paar keer geprobeerd, maar er is niks
Als mijn moeder straks overlijd, is er niemand meer...
Niet dat wij ooit slaven geweest zijn, althans, dat weet ik niet, want ik kan dat niet uitzoeken, maar ik vermoed van niet.

Oh, mijn ene surinaamse collega wist te vertellen dat haar familie aan 1 kant, zelf slavenhouder was, dat was een heel grappig gesprek wel, heel interessant ook :j Zij kon dat wel uitzoeken, van beide kanten trouwens, was een heel interressant verhaal, vooral ook omdat ik dat dus niet kan/heb :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 11:58

Wanneer je een aantal namen van vader, moeder, opa’s en oma’s hebt kom je heel ver hoor.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 11:58

@Cer: Er zou toch iets moeten zijn? Je moeder weer wie haar ouders waren?

Over het stigma: ik weet niet hoeveel generaties er overheen moeten gaan. Maar zolang nikker (en smous of k.jood) nog scheldwoorden zijn, zeker niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 12:03

Oh ja dat klopt, opa en oma weet ik nog, maar als ik opa opzoek, is er niks, de namen van die overgrootouders zijn niet echt meer bekend. En, een tip, als iemand dat wil doen, doe dat dan als je ouders nog helder zijn om het zich te herinneren :j
Maar het simpelweg invullen op een website, of bij het archief, dat is mij niet gelukt (maar misschien ben ik er ook niet goed in)

Vroeger vond ik dat trouwens heel vervelend, omdat ik mn eigen identiteit eraan ophing. Nu ik dat niet meer doe, heb ik er geen moeite mee. De rest van mijn familie heeft weinig met mij te maken (als dat wel zo was geweest, had ik het nl wel geweten), ik ben wat dat betreft een individu.
Ik ben wel gefascineerd door familiebanden van andere families, mijn partners familie komt uit Indonesie (autocorrect), die kunnen heel ver terug, enorm interessant :j

Moeten we dan niet wat doen tegen scheldwoorden? Of hangt dat allemaal aan elkaar? Schelden is denk wel lastig om uit te roeien..
Laatst bijgewerkt door Cer op 10-04-25 12:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 12:04

juval schreef:
Mijn kinderen zijn de sinterklaasleeftijd inmiddels wel ontgroeid, maar ik kan me wel een situatie herinneren waarbij ik als moeder wel door de grond kon gaan door schaamte. In onze omgeving (dorps) komen we niet veel in aanraking met gekleurde medemensen, en toen we een keer een heel donkergekleurde man in de stad zagen riepen ze dus wel: 'kijk, zwarte piet!' ... ik weet niet of die man het hoorde, maar mijn kinderen snapten niet helemaal dat ik ze daarin corrigeerde.. Dat was wat ze herkenden van de zwarte piet van tv en de intochten. Ik vind het dus wel een goed plan om de hele zwarte schmink wat lichter te maken. Vroeger vond ik het ook best heel indrukwekkend en was er best een beetje bang voor. Nu zijn de pieten veel leuker.

Het moet een leuk kinderfeest blijven, zonder alle politiek en gedoe eromheen.

Herkenbaar, ik denk dat heel veel kinderen dat wel een keer doen als ze in hun directe omgeving weinig donkere mensen tegen komen. In die gevallen is ZP het bekende referentiepunt en dat is niet eens zo onlogisch. Het is goed te gebruiken als opvoedmoment om aan te geven hoe het zit en leer ze respect te hebben voor elke medemens.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 12:40

Cer schreef:
Maar waarom schaamde je je daarvoor?
Je kinderen bedoelden er toch niks mee verder?

Kinderen schijnen (ik heb ze niet) juist zo charmant te zijn omdat ze zo onbevangen zijn

nou, ik kan me echt heel goed voorstellen dat je daar als donkergekleurd persoon niet blij van wordt om als zwarte piet te worden aangesproken. ook al is het door een kleuter.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 12:40

Maar nogmaals...wie zijn wij om te vinden hoe lang iemand ergens aanstoot aan kan nemen. Als het mensen kwetst....waarom zou je het dan überhaupt willen? Waarom is die vraag zo belangrijk. Ook al vinden anderen het niet erg, dan NOG.....wat is nou precies het probleem aan roetveeg pieten dan?
Ik begrijp daar helemaal niets van. Inmiddels is alles roetveeg en dat is fijn. Voor de kinderen maakt het niets uit. Overal komen nieuwe inzichten over. GELUKKIG maar.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 12:42

dems75 schreef:
Maar nogmaals...wie zijn wij om te vinden hoe lang iemand ergens aanstoot aan kan nemen. Als het mensen kwetst....waarom zou je het dan überhaupt willen? Waarom is die vraag zo belangrijk. Ook al vinden anderen het niet erg, dan NOG.....wat is nou precies het probleem aan roetveeg pieten dan?
Ik begrijp daar helemaal niets van. Inmiddels is alles roetveeg en dat is fijn. Voor de kinderen maakt het niets uit. Overal komen nieuwe inzichten over. GELUKKIG maar.

Inderdaad. Wie ben ik om te bepalen of een ander ergens te lang in blijft hangen? Als het kwetsend is voor die persoon, dan respecteer ik dat. En als dat met een minimale aanpassing weg genomen kan worden, dan is dat een prima oplossing.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 12:50

wie heeft er nu problemen met roetveegpieten dan? want ik neem aan dat het geen reactie is op wat ik schrijf, omdat ik het daar helemaal niet over heb, althans, niet op die manier. Ik geef aan wat anderen mij verteld hebben, niet om iets onderuit te halen, maar omdat dat ook een kant van het verhaal is.

Want uiteindelijk, als je daarop doorboorduurd, moet alles (en wat is dat dan) waar iemand aanstoot aan neemt, weg? Dat lijkt mij niet. Of kan daar op een andere manier mee omgegaan worden? (Maar dit is niet wat ik in eerste instantie schreef) Maar wat is dan de grondslag van wanneer wel en wanneer niet. Dat vind ik dan weer een interessant onderwerp.

Juval: als iemand dat ook heeft van een kind, dan zegt dat wel wat over die persoon vind ik. Vooral in deze context. Maar relativeren is ook een kunst denk..

Enfin, deze discussie is verder al gevoerd op 'ja het kan toch gewoon ook minder'. Dus dan is de kous af :j

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 12:54

de mensen die last hebben van de roetveegpiet zijn waarschijnlijk dezelfde die vinden dat álle tradities worden afgepakt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 12:55

Ik ken in het echte leven gelukkig geen mensen tegen die problemen hebben met roetveegpieten, kom ze alleen op internet tegen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 12:57

dems75 schreef:
wat is nou precies het probleem aan roetveeg pieten dan?

Ik heb geen idee, ik doe sowieso niks met Sinterklaas, en ik ken niemand die het een probleem vind
dus het zal meevallen :j

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 13:00

Nou Cer, je vraagt je hierboven hardop af hoelang mensen zich gekwetst voelen en of dat van generatie op generatie gaat.
Ik vind dat je daarmee afbreuk doet aan wat er allemaal meespeelt. Je doet net alsof discriminatie nu niet meer speelt (want blijkbaar gaat het alleen om slavernij) en dat klopt niet. Discriminatie speelt nu meer dan ooit en daarom is het ook belangrijk om dit soort zaken aan te pakken en afscheid te nemen van oude en kwetsende stigma's.