Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 22:04

nps schreef:
Karl66 schreef:
Maar dyscalculie en economische kennis hebben toch helemaal niks met elkaar te maken? Het ene gaat over een rekensom correct kunnen zien, het andere over inzicht in wat voor invloed financiële keuzes hebben. De bewering dat ze geen economisch inzicht heeft door dyscalculie heeft is net zulke grote onzin als beweren dat je niet kan fietsen omdat je dyslexie hebt. Er is gewoon geen oorzakelijk verband.

Onder economische kennis hebben valt toch wel een klein beetje het kunnen maken van een sluitende begroting. En daarvoor moet je wel een klein beetje wiskundig inzicht hebben. Maar je hebt gelijk, economische kennis en dyscalculie staat los van elkaar. Voor formeren echte moet je toch ook wel een beetje kunnen begroten en willen verantwoorden waar geld vandaan komt. En daar ging het om.

Daarom mogen ze toch ook adviseurs meenemen naar de onderhandelingstafel? Caroline zit daar niet alleen toch? En wanneer je dan niemand meeneemt die kennis van zaken heeft, dan heeft dat al helemaal niks met discalculie te maken :roll:

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 22:09

Sommige politici doen me een beetje denken aan mijn dochter toen ze een jaar of zes was. Ik vertelde haar dat we niet zoveel centjes hadden op dat moment waarop haar antwoord was; dan ga je toch even naar die muur, komen altijd centjes uit.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 22:29

Citaat:
Iedereen kan inderdaad alles roepen, maar als kabinet maak je afspraken en daar moeten de partijen zich in principe aan houden; met een meerderheid in de Tweede Kamer is dat geen probleem.
Je moet echter wel je coalitiepartijen overtuigen

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... eerakkoord

Ik ben een groot voorstander van het zogeheten dualisme.
And please mind: het is de Tweede Kamer die de baas is in dit land - en niemand anders.
Niet de regering.

Partijen spreken iets af vanuit de Tweede Kamer (informatie /formatie),
er wordt een regering gevormd,
de regering staat buiten de Tweede Kamer,
'regeringsfracties' zijn zo vrij als een vogel in de lucht om het regeerakkoord naast zich neer te leggen.
Sterker nog, dat kan precies hun plicht zijn.

(Al kan 'je plicht doen als volksvertegenwoordiger' slecht zijn voor je carrière in een partij.
Ooit hoorde ik het "schone" verhaal van een gesprek cda met een senator van de sp.
De cda-ster zei tegen de sp-ster dat ze het altijd zo eens was, met haar. En dat ze zulke rake dingen zei.
Waarop de sp-ster opmerkte, dat zij zelden hetzelfde stemden.
Tja, ach, de cda-ster sliep er niet altijd goed van, maar wat het zwaarste woog was dat ze senator wilde blijven, dus moest ze (contre coeur, "het arme mens") wel volgens de cda-partijlijn stemmen.
(Hannie van Leeuwen en Anja Meulenbelt.))

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 22:46

irmaz schreef:
nps schreef:

Onder economische kennis hebben valt toch wel een klein beetje het kunnen maken van een sluitende begroting. En daarvoor moet je wel een klein beetje wiskundig inzicht hebben. Maar je hebt gelijk, economische kennis en dyscalculie staat los van elkaar. Voor formeren echte moet je toch ook wel een beetje kunnen begroten en willen verantwoorden waar geld vandaan komt. En daar ging het om.

Daarom mogen ze toch ook adviseurs meenemen naar de onderhandelingstafel? Caroline zit daar niet alleen toch? En wanneer je dan niemand meeneemt die kennis van zaken heeft, dan heeft dat al helemaal niks met discalculie te maken :roll:

Ik heb niks over dyscalculie gezegd? Dat word er nou ineeens ingeslingerd… Laat ik het anders verwoorden - ik vind het fijn als er kundige mensen aan de formatietafel zitten met een beetje economische basiskennis. Wat journee zegt. Los van dyscalculie.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 23:40

nps schreef:
irmaz schreef:

Ik heb niks over dyscalculie gezegd? Dat word er nou ineeens ingeslingerd… Laat ik het anders verwoorden - ik vind het fijn als er kundige mensen aan de formatietafel zitten met een beetje economische basiskennis. Wat journee zegt. Los van dyscalculie.

Mijn opmerking was eigenlijk niet naar jou maar op het feit dat Caroline blijkbaar niet iemand mee neemt naar de onderhandelingstafel die over voldoende economisch inzicht beschikt. Zij hoeft niet te kunnen rekenen of zelf economisch inzicht te hebben. Ze kan zich dus niet achter dyscalculie verschuilen, er zijn hele andere eigenschappen nodig om de juiste man/vrouw op de juiste plek te zetten en die heeft ze blijkbaar niet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 01:24

Maar volgens mij hoeven ze ook helemaal niet zelf te rekenen, dat doet het CPB wel. Het gaat er volgens mij vooral om dat je moet snappen wat er gebeurt als je aan een knop van de economie draait. Want als je aan één knop draait, dan verandert er vaak veel meer dan alleen dat ene dingetje wat je wilde veranderen. Je kan bijvoorbeeld heel gemakkelijk zeggen, nou als we de immigratie naar nul brengen dan besparen we bijvoorbeeld 30 miljard. En laten we nou net 30 miljard nodig hebben om het eigen risico af te schaffen. Mooi, dat is dan geregeld.

Maar als je geen migranten meer toelaat, dan betalen die ook geen belasting meer in Nederland, ze werken hier niet dus geen loonbelasting, ze kopen hier niks, dus geen btw etc. Maar als er minder arbeidsmigranten en dus minder werknemers zijn, dan gaan bedrijven minder produceren, verdienen minder en betalen dus ook minder belasting. Maar dat betekent ook dat ons BBP gaat krimpen en als dat krimpt dan zijn we als land minder goed in staat om onze schulden te betalen en dus kan de rente op staatsleningen omhoog gaan. En als je economische kennis niet verder gaat dan als ik op A zoveel bespaar, dan kan ik op B zoveel uitgeven, dan heb je dus een probleem. En dat heeft niks met je rekenkunde te maken maar met je inzicht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 09:27

Maar arbeidsmigranten kosten toch geen 30 miljard?

Verder eens hoor met wat je schrijft, het is niet zo simplistisch over het algemeen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 10:42

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 11:37

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 13:11

juval schreef:
pien_2010 schreef:
Nu.nl heeft het boerenprotest in Europa mooi op een rij gezet. Interessant de verschillen tussen de landen.
https://www.nu.nl/buitenland/6299676/bo ... actie.html

ik hoop van harte dat het wat oplevert.

Op de pecticiden na hoop ik het ook Juval. De biodiversiteit vind ik te belangrijk en dat weer terugdraaien is kort termijn denken.

We zijn nu in Spanje en ik merk dat ik moeite heb met het Franse verhaal richting
Spanje ( valse concureentie). Dan denk ik gasten hebben jullie wel door wat voor catasteofe hier speelt met water tekort ( alles is hier liek droog en het regent alsmaar niet. En ook hoe arm Spanje is en dat dit de reden is dat de prijs voor loon zo laag is zoals alles hier vreselijk goedkoop is .

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 13:24

juval schreef:
pien_2010 schreef:
Nu.nl heeft het boerenprotest in Europa mooi op een rij gezet. Interessant de verschillen tussen de landen.
https://www.nu.nl/buitenland/6299676/bo ... actie.html

Ik ben eigenlijk wel benieuwd - waar hoop je op? Wat moeten de protesten opleveren voor de boeren?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 14:55

Ik kwam dit interessante filmpje tegen waarin heel grafisch wordt uitgelegd hoe de relatie tussen economie, wereldorde en oorlogen ligt. Dit wordt vanuit historisch perspectief getoond, beginnend met de Nederlandse wereldmacht rond 1600 en eindigend met de situatie anno nu (helaas Engels, sorry).
https://www.youtube.com/watch?v=xguam0TKMw8

In het filmpje worden 8 indicatoren genoemd waaraan te meten is waar een land zich bevind. Het is leuk om deze indicatoren ook eens los te laten op het Nederland van nu om een idee te krijgen waar we nu staan met ons land.

De indicatoren:
Afbeelding

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 16:54

nps schreef:
juval schreef:

Ik ben eigenlijk wel benieuwd - waar hoop je op? Wat moeten de protesten opleveren voor de boeren?

Ik vind vooral de oneerlijke concurrentie een probleem. We importeren en consumeren goedkoop voedsel uit andere werelddelen die we hier niet mogen produceren.
De lage prijzen die we voor onze producten krijgen, zodat we bijna geen inkomen hebben, kosten stijgen wel namelijk.
De steeds veranderende regelgeving en strengere eisen wat ons werk bijna onmogelijk maakt. Stikstofeisen, kalenderlandbouw, emissierechten, etc etc.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 18:18

En dan nog te zwijgen over de pesticiden die buiten de EU wel gebruikt mogen worden en die dus rijkelijk in / op het geïmporteerde voedsel aanwezig zijn. :x

De boeren hier moeten gewoon een eerlijke prijs krijgen voor hun geproduceerde voedsel zodat ze én een goed loon voor het harde werk overhouden én minder vee moeten houden.
En de stikstofnormen moeten voor de landbouw niet 40 keer strenger zijn dan voor de industrie. Dit gaat echt nergens over.
In Wallonië bestaat trouwens geen stikstofdecreet :=

Ze hebben gisteren toch al een habbekrats bereikt. De 4% regel braakliggend terrein is met een jaar uitgesteld. :+
Nu de rest nog. Ik hoop dat ze de poot stijf kunnen houden tot er wat beweegt vanuit de ivoren torens in Brussel.
Het getoeter is af en toe tot bij mij thuis te horen }>

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 22:35

Pien, hoe gaan we plagen bestrijden op ons voedsel?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 22:49

Kinke schreef:
Pien, hoe gaan we plagen bestrijden op ons voedsel?

Die discussie ga ik niet herhalen. Agree to disagree. Uitgebreid is dit besproken eerder in dit topic.
Je vraag is simpel en snel gesteld maar niet zo snel simpel beantwoord.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 22:51

Nou bijvoorbeeld :

Of heel kort gezegd : als de planten gezond zijn (te meten via brix aka de suikerhuishouding) zullen ze niet aantrekkelijk of zelfs eetbaar zijn voor plagen en insecten (opruimers van de natuur). Je hebt dan wel te maken met opeters als konijn, muis en ree, want gezond voedsel. Daarnaast zal het verschillende rijen gewassen naast elkaar telen ook helpen om bv insekten in de war te brengen, maar dan zijn er andere machines nodig en die moeten waarschijnlijk eerst nog uitgevonden worden. Echter gezonde planten is een goed startpunt, want goede voeding en stuk goedkoper dan duur gif moeten kopen om gewas overeind te houden en te kunnen oogsten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 22:57

Precies Tamary, er moet anders gedacht worden, omdenken noemen we dat. Die pecticiden dat is een doodlopende weg.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 23:02

En voor gezonde planten heb je gezonde grond nodig...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 09:10

ik denk niet dat heel Europa nu op zijn kop staat om alleen de gewasbeschermingsmiddelen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 09:24

juval schreef:
ik denk niet dat heel Europa nu op zijn kop staat om alleen de gewasbeschermingsmiddelen.

Klopt zie link Nu.nl met geplaatste artikel over de boeren demonstraties in Europa. Daar staat het mooi uitgelegd voor ieder land.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 10:01

Hier zijn enkele boeren die moeten stoppen met bio omdat ze anders geen vergunning meer krijgen.
Tot zover dus de bekommernis om gezondheid en milieu :+

En de prijs voor meest absurde regeltje tot nu toe gaat naar het noteren wanneer de muizenvallen gecontroleerd werden :))

Wel zo leuk is dit filmpje. Agenten deelden melocakes uit aan de boeren in Brussel +:)+
https://www.hln.be/binnenland/kijk-in-d ... ~ad66857a/

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 10:08

leuk filmpje!

Ik denk dat er ook heel veel biologische boeren zijn waar het water aan de lippen staat hoor... dus heel leuk, dat 'omdenken' maar dat brengt geen brood op de plank.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 10:20

Bio boeren die veel korte keten kunnen verkopen, zullen wel voortploeteren denk ik. Maar als die korte keten ontbreekt, is het gewoon niet houdbaar.
En als je dan ook geen vergunning meer krijgt voor bio, houdt het helemaal op natuurlijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 10:55

juval schreef:
leuk filmpje!

Ik denk dat er ook heel veel biologische boeren zijn waar het water aan de lippen staat hoor... dus heel leuk, dat 'omdenken' maar dat brengt geen brood op de plank.

Kijk jij wel eens naar binnenste buiten?
Daar hoor je nl het omgekeerde. Regulieren boeren die de overstap gemaakt hebben naar ander boeren en spijt hebben dat ze dit niet eerder hebben gedaan. Nl meer plezier en voldoening voor meer geld.

En natuurlijk zullen er ook biologische boeren zijn die het zwaar hebben.