Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 12:01

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2754757 ... rgiftiging
Kadyrov liet lijfarts levend begraven na verdenking van vergiftiging
De Tsjetsjeense leider Ramzan Kadyrov (46) zou de vice-premier van zijn land hebben omgebracht door hem levend te laten begraven. Dit meldt het doorgaans goed ingelichte Russische Telegram-kanaal ’VChK-OGPU’, verwijzend naar bronnen die bekend zouden zijn met de zaak.
De vermoedelijk omgekomen Elkhan Suleimanov was volgens de Duitse krant Bild de persoonlijke arts van Kadyrov, die ook wel de bloedhond van Poetin wordt genoemd. Kadyrov zou Suleimanov de schuld hebben gegeven van de ernstige verslechtering van zijn gezondheid in 2022. De Tsjetsjeense heerser zou denken dat Suleimanov hem vergiftigde met foute injecties

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 12:23

Babootje schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2754757 ... rgiftiging
Kadyrov liet lijfarts levend begraven na verdenking van vergiftiging
De Tsjetsjeense leider Ramzan Kadyrov (46) zou de vice-premier van zijn land hebben omgebracht door hem levend te laten begraven. Dit meldt het doorgaans goed ingelichte Russische Telegram-kanaal ’VChK-OGPU’, verwijzend naar bronnen die bekend zouden zijn met de zaak.
De vermoedelijk omgekomen Elkhan Suleimanov was volgens de Duitse krant Bild de persoonlijke arts van Kadyrov, die ook wel de bloedhond van Poetin wordt genoemd. Kadyrov zou Suleimanov de schuld hebben gegeven van de ernstige verslechtering van zijn gezondheid in 2022. De Tsjetsjeense heerser zou denken dat Suleimanov hem vergiftigde met foute injecties

En zo heeft het bekende spreekwoord een nieuwe variant: Don't stick your needle in crazy.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 12:30

Babootje schreef:
SkyNews meldt:

Oekraïne herovert offshore boorplatforms nabij de Krim, zegt de militaire inlichtingendienst
(Het bericht moet nog worden geverifieerd)

De militaire inlichtingendienst van Oekraïne zegt dat het een aantal offshore boorplatforms in de buurt van de Krim heeft heroverd.
De platforms zijn sinds 2015 bezet en hebben sindsdien een aantal militaire doeleinden gediend, zoals landingsplaatsen voor helikopters.
De platforms, door de militaire inlichtingendienst "Petro Godovalets", "Ukraina", "Tavrida" en "Syvash" genoemd, werden teruggestuurd naar Oekraïne na wat zij omschreef als een "unieke [militaire] operatie".

Speciale troepen die de operatie uitvoerden, hebben "een voorraad helikoptermunitie van het type NAR (ongeleide luchtraketten) geborgen, evenals de Neva-radar, die de bewegingen van schepen in de Zwarte Zee kan volgen", aldus de DIU. Telegram.

"Tijdens een fase van deze operatie vond er een gevecht plaats tussen Oekraïense speciale troepen op boten en een Russische Su-30 straaljager. Als gevolg van de strijd raakte het Russische vliegtuig beschadigd en werd gedwongen zich terug te trekken."
Er was geen bevestiging van eventuele slachtoffers, en er is geen verificatie geweest dat de platforms inderdaad weer in Oekraïense handen zijn.

Ah, nu snap ik ook de meldingen van de laatste paar dagen over onschadelijk gemaakte Ukraïnse bootjes vanuit Russische bronnen. Ik ben best benieuwd hoe listig Ukraïne de verrovering van de boorplatforms heeft aangepakt :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 13:33

irmaz schreef:
Ah, nu snap ik ook de meldingen van de laatste paar dagen over onschadelijk gemaakte Ukraïnse bootjes vanuit Russische bronnen. Ik ben best benieuwd hoe listig Ukraïne de verrovering van de boorplatforms heeft aangepakt :j

Klopt, daar dacht ik ook gelijk aan.
Maar als dit dus klopt, dan wordt het voor Rusland een stuk moeilijker gemaakt om vanaf de zwarte zee Oekraine te bestoken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 14:19

Dat denk ik dus ook.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:31

Babootje schreef:
irmaz schreef:

Maar als dit dus klopt, dan wordt het voor Rusland een stuk moeilijker gemaakt om vanaf de zwarte zee Oekraine te bestoken.

Ja, denk ik ook. En ook de graandeal wordt waarschijnlijk minder problematisch omdat Russische schepen niet meer dicht genoeg bij de doorvaarroute kunnen komen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:38

irmaz schreef:
Babootje schreef:

Ja, denk ik ook. En ook de graandeal wordt waarschijnlijk minder problematisch omdat Russische schepen niet meer dicht genoeg bij de doorvaarroute kunnen komen.

Dat is even de vraag: als ik als Rusland langszij kan komen bij een graanschip om het te controleren dan doe ik dat.

Als ik niet meer langszij kan komen, wat doe ik dan? Maar (dreigen met) preventief met raketten schieten op alles wat langs komt?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:39

Er zijn beelden.
https://twitter.com/Tendar/status/1701167651488165973

De Oekraïense inlichtingendienst heeft een video vrijgegeven van de bevrijding van de zogenaamde Boyko-gasplatforms in de Zwarte Zee. Tijdens de slag verscheen een Russische Su-30, maar MANPADS beschadigde het vliegtuig en dwong het terug te trekken. Het korte fragment toont het vuurgevecht en eindigt met het vieren van Oekraïense soldaten.

De bevrijding van de platforms markeert een mijlpaal. Voor het eerst sinds het begin van de Russische agressie is een in 2014 in beslag genomen eigendom teruggegeven aan de rechtmatige Oekraïense eigenaar. Bovendien benadrukt het ook hoe kleiner en zwak de Russische Zwarte Zeevloot is geworden.

Het was voor de Oekrainers makkelijker om het gevechtsvliegtuig te raken dan voor het gevechtsvliegtuig de zeer wendbare bootjes te raken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:54

Wouw. Brava Oekraïne. Ik word er blij van!!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 18:45

In het kader vam "Je moet wat"

Het Pentagon bevestigt: Kim Jong Un reist naar Rusland.

“We verwachten een soort ontmoeting (en) op basis van de informatie die ons is verstrekt, reist de KJU naar Rusland”, zei Pentagon-woordvoerder brigadegeneraal Pat Ryder tegen verslaggevers.

Hij weigerde meer details te geven, maar zei dat de Verenigde Staten zich zorgen blijven maken over het feit dat Noord-Korea overweegt materiële steun aan Rusland te verlenen.
Zowel Pyongyang als Moskou hadden eerder een topconferentie tussen Kim en Vladimir Poetin bevestigd, te midden van het toenemende isolement van Rusland over de oorlog in Oekraïne.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 18:55

Dat vind ik ook Zorgelijk. Het moet gewoon zsm klaar zijn en die Russen weer terug naar eigen land.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 19:17

pien_2010 schreef:
Dat vind ik ook Zorgelijk. Het moet gewoon zsm klaar zijn en die Russen weer terug naar eigen land.

Je weet het niet helemaal exact natuurlijk, maar ik denk dat die Kim ook "poppenkast" is voornamelijk. Hij zal alleen maar wapens kunnen leveren. Als ie dat al genereus doet, want hij wil natuurlijk niet alles kwijt.
Qua manschappen hebben die Noord-Koreanen nooit ergens gevochten. Het is imo vooral theater.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 19:23

Ik hoop het Babootje!

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 20:16

Noord Korea heeft vooral brood nodig. Wapens worden dan geruild tegen voedsel.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:15

Cowboy55 schreef:
Dat is even de vraag: als ik als Rusland langszij kan komen bij een graanschip om het te controleren dan doe ik dat.

Als ik niet meer langszij kan komen, wat doe ik dan? Maar (dreigen met) preventief met raketten schieten op alles wat langs komt?

Ik denk niet dat je, zelfs als Rusland, zomaar raketten op buitenlandse schepen kunt gaan afschieten. Erdogan heeft al beloofd dan terug te zullen schieten. Eigenlijk denk ik dat die graandeal alleen maar voor de verzekering is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:21

Rusland bereidt weer iets voor zo te lezen
-----
Oekraïne lanceerde een drone-aanval nabij een kerncentrale, beweert Rusland

Buiten het bezoek van Kim Jong-un heeft een Russische functionaris Oekraïne beschuldigd van het uitvoeren van een drone-aanval nabij de bezette kerncentrale van Zaporizja in het zuiden van Oekraïne.

Alexei Likhachev, hoofd van het Russische staatsnucleaire bedrijf Rosatom, zei dat zes drones zijn gelanceerd in de stad Enerhodar, die iets meer dan vier kilometer verwijderd is van de centrale.

Ze zijn allemaal vernietigd, zei Lichatsjov in een commentaar aangehaald door het Russische persbureau RIA.

Sky News kan de claim niet onafhankelijk verifiëren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:29

Kim Jong Un per trein onderweg naar Vladivostok
https://twitter.com/Tendar/status/1701481652029985275
De aankomst van Kim Yong Un in Vladivostok is een logische ontwikkeling van de transformatie van Rusland naar een Noord-Koreaanse of Iran-achtige staat. De theatrale aspecten van de bijeenkomst zijn verwaarloosbaar. Alles is al geregeld. Rusland heeft munitie nodig en de slavenstaat van Kim heeft er nog wat over, vooral voor de Russische T-55 in Oekraïne, die zelfs de grootouders van die Russische soldaten tegenwoordig als verouderd beschouwden.

Er zal zeker ook enige concessie aan Noord-Korea mogelijk zijn met betrekking tot zijn raket- en nucleaire programma. Pariah blijven bij elkaar in hun gouden paleizen.

Al met al niet de slechtste dag voor Pyongyang, maar wel een duidelijke downgrade voor Rusland, dat steeds meer een derderangs schurkenland wordt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:33

Binnenkort kunnen alle Russen alleen. nog maar per trein of tegen hoog risico op uit de lucht vallen

https://twitter.com/Tendar/status/1701484754095263776
De sancties tegen Rusland eisen hun tol. Een Russische Airbus A-320 die van Sochi naar Omsk vloog, moest een noodlanding maken in de regio Novosibirsk.

Alle westerse lucht- en ruimtevaartbedrijven, zoals Airbus, leveren geen reserveonderdelen en hebben vanwege deze omstandigheid elke garantie over de veiligheid van hun geproduceerde vliegtuigen ingetrokken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:39

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:43

Russische mill blogger WarGonzo vanmorgen

“In de richting van Zaporizja bereikten de Oekraïense strijdkrachten, met steun van artillerie, Novoprokopivka en vielen aan in een bosplantage anderhalve kilometer ten noorden van het dorp.”
https://twitter.com/NOELreports/status/ ... 6926779406

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 09:57

https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 0845068403
VK zegt dat Rusland een civiel vrachtschip in de Zwarte Zee heeft aangevallen.

Het Russische leger richtte zich op 24 augustus op een civiel vrachtschip in de Oekraïense havenstad Odesa aan de Zwarte Zee, aldus het Britse ministerie van Buitenlandse Zaken, daarbij verwijzend naar nieuw verkregen inlichtingen.
Volgens het rapport heeft de luchtverdediging van Oekraïne alle Russische raketten neergeschoten die op weg waren naar de haven, waaronder twee Kalibr-raketten die werden gelanceerd vanaf een vliegdekschip van de Zwarte Zeevloot.
Uit de inlichtingen blijkt dat het beoogde doelwit van Rusland een schip onder Liberiaanse vlag was dat in de haven was aangemeerd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 10:10

Onderstaand fimpje laat zien hoe Oekraine een doorbraak bereikt bij Opytne / Adhiivka, waar door een ongeorganiseerd terugtrekking van Russische troepen (dwz. "ren voor je leven") er 61 per ongeluk door eigen vuur zijn gedood, omdat werd gedacht dat het Oekrainers waren.
Het filmpje laat ook zien hoe Zelensky regelmatig aan het front zichzelf op de hoogte stelt hoe het aan het front verloopt. Heel wat anders dan de Russische legerleiding die zich door hun commandanten laten informeren (en die de situatie nogal eens wat rooskleuriger voorstellen dan het is).

https://www.youtube.com/watch?v=c_Bqcg52pr0

En de rest van de vorderingen aan het front t/m gisteren, inclusief de verovering van de platforms en nieuws over een nieuwe Russische mobilisatie. En waarom dit geen oplossing gaat zijn. Rusland zal deze mensen niet kunnen bewapenen en bevoorraden.

https://www.youtube.com/watch?v=8ukE86l4K24

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 11:07

Er gebeurt veel. Bedankt Babootje.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 12:08

Babootje schreef:
https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 0845068403
VK zegt dat Rusland een civiel vrachtschip in de Zwarte Zee heeft aangevallen.

Het Russische leger richtte zich op 24 augustus op een civiel vrachtschip in de Oekraïense havenstad Odesa aan de Zwarte Zee, aldus het Britse ministerie van Buitenlandse Zaken, daarbij verwijzend naar nieuw verkregen inlichtingen.
Volgens het rapport heeft de luchtverdediging van Oekraïne alle Russische raketten neergeschoten die op weg waren naar de haven, waaronder twee Kalibr-raketten die werden gelanceerd vanaf een vliegdekschip van de Zwarte Zeevloot.
Uit de inlichtingen blijkt dat het beoogde doelwit van Rusland een schip onder Liberiaanse vlag was dat in de haven was aangemeerd.

Detail zonder iets af te willen doen aan de essentie van het bericht: het kan geen Russisch vliegdekschip geweest zijn.

Rusland heeft nog maar 1 vliegdekschip, die Admiraal Kuznetsov en dat schip ligt sinds ca 2017 in een dok in Murmansk, nadat het:
1. door motoproblemen nauwelijks meer op eigen kracht vooruit kwam,
2. er een straaljager op crashte,
3. er brand uitbrak en
4. de romp van het in 1985 gebouwde schip bij inspectie behoorlijk rot/lek bleek te zijn.

Het schip had in 2022 (ja, na bijna 5 jaar sleutelen) weer operationeel moeten zijn, maar nu wordt heel voorzichtig begin 2024 als tijdstip genoemd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 12:35

De voortgang van de oorlog volgens Poetin Bron SkyNews

Oekraïne lijdt 'zware verliezen' bij tegenoffensief - Poetin

De Russische president is nu overgegaan tot praten over de situatie ter plaatse tijdens zijn invasie in Oekraïne.
Vladimir Poetin, die momenteel vragen beantwoordt op een economisch forum, zei dat het voortdurende tegenoffensief van Kiev “geen resultaat” heeft gehad.

Hij beweerde ook dat het Oekraïense leger "zware verliezen" had geleden.
Poetin zei dat hij gelooft dat als Kiev bijna geen middelen meer heeft, het land wellicht “vredesbesprekingen wil beginnen”.
Oekraïne zou een wet moeten intrekken die dergelijke gesprekken verbiedt, zei hij.

Terwijl hij de levering van F-16 straaljagers van westerse partners aan Kiev besprak om het tegenoffensief te versterken, zei Poetin dat deze stap “niets zal veranderen” en in plaats daarvan de oorlog zal “uitrekken”.