Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird
Babootje schreef:https://www.telegraaf.nl/nieuws/2754757 ... rgiftiging
Kadyrov liet lijfarts levend begraven na verdenking van vergiftiging
De Tsjetsjeense leider Ramzan Kadyrov (46) zou de vice-premier van zijn land hebben omgebracht door hem levend te laten begraven. Dit meldt het doorgaans goed ingelichte Russische Telegram-kanaal ’VChK-OGPU’, verwijzend naar bronnen die bekend zouden zijn met de zaak.
De vermoedelijk omgekomen Elkhan Suleimanov was volgens de Duitse krant Bild de persoonlijke arts van Kadyrov, die ook wel de bloedhond van Poetin wordt genoemd. Kadyrov zou Suleimanov de schuld hebben gegeven van de ernstige verslechtering van zijn gezondheid in 2022. De Tsjetsjeense heerser zou denken dat Suleimanov hem vergiftigde met foute injecties
Babootje schreef:SkyNews meldt:
Oekraïne herovert offshore boorplatforms nabij de Krim, zegt de militaire inlichtingendienst
(Het bericht moet nog worden geverifieerd)
De militaire inlichtingendienst van Oekraïne zegt dat het een aantal offshore boorplatforms in de buurt van de Krim heeft heroverd.
De platforms zijn sinds 2015 bezet en hebben sindsdien een aantal militaire doeleinden gediend, zoals landingsplaatsen voor helikopters.
De platforms, door de militaire inlichtingendienst "Petro Godovalets", "Ukraina", "Tavrida" en "Syvash" genoemd, werden teruggestuurd naar Oekraïne na wat zij omschreef als een "unieke [militaire] operatie".
Speciale troepen die de operatie uitvoerden, hebben "een voorraad helikoptermunitie van het type NAR (ongeleide luchtraketten) geborgen, evenals de Neva-radar, die de bewegingen van schepen in de Zwarte Zee kan volgen", aldus de DIU. Telegram.
"Tijdens een fase van deze operatie vond er een gevecht plaats tussen Oekraïense speciale troepen op boten en een Russische Su-30 straaljager. Als gevolg van de strijd raakte het Russische vliegtuig beschadigd en werd gedwongen zich terug te trekken."
Er was geen bevestiging van eventuele slachtoffers, en er is geen verificatie geweest dat de platforms inderdaad weer in Oekraïense handen zijn.
irmaz schreef:Ah, nu snap ik ook de meldingen van de laatste paar dagen over onschadelijk gemaakte Ukraïnse bootjes vanuit Russische bronnen. Ik ben best benieuwd hoe listig Ukraïne de verrovering van de boorplatforms heeft aangepakt
Babootje schreef:irmaz schreef:Ah, nu snap ik ook de meldingen van de laatste paar dagen over onschadelijk gemaakte Ukraïnse bootjes vanuit Russische bronnen. Ik ben best benieuwd hoe listig Ukraïne de verrovering van de boorplatforms heeft aangepakt
Klopt, daar dacht ik ook gelijk aan.
Maar als dit dus klopt, dan wordt het voor Rusland een stuk moeilijker gemaakt om vanaf de zwarte zee Oekraine te bestoken.
irmaz schreef:Babootje schreef:
Klopt, daar dacht ik ook gelijk aan.
Maar als dit dus klopt, dan wordt het voor Rusland een stuk moeilijker gemaakt om vanaf de zwarte zee Oekraine te bestoken.
Ja, denk ik ook. En ook de graandeal wordt waarschijnlijk minder problematisch omdat Russische schepen niet meer dicht genoeg bij de doorvaarroute kunnen komen.
pien_2010 schreef:Dat vind ik ook Zorgelijk. Het moet gewoon zsm klaar zijn en die Russen weer terug naar eigen land.
Cowboy55 schreef:Dat is even de vraag: als ik als Rusland langszij kan komen bij een graanschip om het te controleren dan doe ik dat.
Als ik niet meer langszij kan komen, wat doe ik dan? Maar (dreigen met) preventief met raketten schieten op alles wat langs komt?
Babootje schreef:https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 0845068403
VK zegt dat Rusland een civiel vrachtschip in de Zwarte Zee heeft aangevallen.
Het Russische leger richtte zich op 24 augustus op een civiel vrachtschip in de Oekraïense havenstad Odesa aan de Zwarte Zee, aldus het Britse ministerie van Buitenlandse Zaken, daarbij verwijzend naar nieuw verkregen inlichtingen.
Volgens het rapport heeft de luchtverdediging van Oekraïne alle Russische raketten neergeschoten die op weg waren naar de haven, waaronder twee Kalibr-raketten die werden gelanceerd vanaf een vliegdekschip van de Zwarte Zeevloot.
Uit de inlichtingen blijkt dat het beoogde doelwit van Rusland een schip onder Liberiaanse vlag was dat in de haven was aangemeerd.