Exitium schreef:[Zo is IJsland al sinds 2009 kandidaat-lid, maar hebben ze in 2013 het traject stopgezet en zich in 2015 als kandidaat teruggetrokken.
Verstandig besluit lijkt me.
Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
elnienjo schreef:Exitium schreef:[Zo is IJsland al sinds 2009 kandidaat-lid, maar hebben ze in 2013 het traject stopgezet en zich in 2015 als kandidaat teruggetrokken.
Verstandig besluit lijkt me.
pien_2010 schreef:Leuk Exitium en Kuggur over Ijsland. Weer geleerd. Volgens mij is Ijsland enorm afhankelijk van vis dus logisch hun besluit (als dit niet klopt dan hoor ik het graag).
Daks bedankt. Wat wordt bedoeld met 1ste zinnetje "verblijfplaats Zelensky?".
Je bedoelt denk ik niet EU irt sancties..
Daks schreef:pien_2010 schreef:Leuk Exitium en Kuggur over Ijsland. Weer geleerd. Volgens mij is Ijsland enorm afhankelijk van vis dus logisch hun besluit (als dit niet klopt dan hoor ik het graag).
Daks bedankt. Wat wordt bedoeld met 1ste zinnetje "verblijfplaats Zelensky?".
Je bedoelt denk ik niet EU irt sancties..
Het houd in dat het bericht afkomstig is vanuit zelensky of de mensen rond hem. Dus officiële kanalen.
Exitium schreef:Het is ook niet 100% zeker dat Oekraïne bij de EU komt. Het enige wat kan is dat ze nu officieel kandidaat-lid zijn (hoewel ik daar nog nergens wat over gelezen heb), maar dat wil niet zeggen dat je ook daadwerkelijk het toelatingsproces door komt. Dat kan van beide kanten stopgezet worden.
Zo is IJsland al sinds 2009 kandidaat-lid, maar hebben ze in 2013 het traject stopgezet en zich in 2015 als kandidaat teruggetrokken.
Turkije is een voorbeeld van de andere kant. Dat land is al decennia lang kandidaat-lid en er is in 2005 al begonnen met onderhandelingen over een volwaardig lidmaatschap, maar de onderhandelingen liggen vanuit de EU inmiddels al jaren stil vanwege zaken als mensenrechtenschendingen, gebrek aan persvrijheid, etc. Ze zijn officieel nog niet afgeserveerd als kandidaat-lid, maar de kans dat Turkije op korte tot middellange termijn volwaardig lid wordt is nihil.
Kuggur schreef:Waren er hier niet mensen die het een goed idee vonden Israël te laten bemiddelen? Ik had ze duidelijk beter ingeschat, hier is het briljante advies van Israël, niet verbazingwekkend imo:
https://m.jpost.com/israel-news/article-701041
Kuggur schreef:Waren er hier niet mensen die het een goed idee vonden Israël te laten bemiddelen? Ik had ze duidelijk beter ingeschat, hier is het briljante advies van Israël, niet verbazingwekkend imo:
Citaat:Volgens het rapport waren de Oekraïense president en zijn mensen niet blij met het advies.
"Bennett vertelde ons om ons over te geven," zei de ambtenaar. "We zijn niet van plan dat te doen. We weten dat het aanbod van Poetin slechts het begin is."
Citaat:Hij zei dat Bennett niet zozeer bemiddelt als wel als brievenbus fungeert en alleen berichten tussen de twee partijen doorgeeft. Volgens hem moet een bemiddelaar proberen een compromis tussen de twee partijen tot stand te brengen en zelf een aanbod doen.
Citaat:We hebben geen mailbox nodig," zei de ambtenaar. "Daarvan hebben we er genoeg. Als Bennett neutraal wil zijn en wil bemiddelen, zouden we verwachten dat hij iemand aanwijst die er dag en nacht aan werkt en probeert een compromis te bereiken."
Citaat:Oekraïense functionarissen geloven dat Bennett's betrokkenheid bij diplomatieke inspanningen voortkomt uit het feit dat hij geen duidelijk standpunt wil innemen over de Russische invasie uit angst dat dit de banden van Israël met Rusland zal schaden.
Jeetje, wan onprofessioneel van Benett.Citaat:Zaterdag zei de Oekraïense onderhandelaar in de besprekingen met Rusland dat Bennett beweringen van de hand wees dat Israël Oekraïne tijdens de besprekingen probeerde te overreden om toe te geven aan Russische eisen.
Kuggur schreef:De reden dat Ijsland niet in de EU zit is met één woord te omschrijven; vis.
IJsland heeft een 200 mijl zone van de Atlantische oceaan als "van mij" gedefinieerd. Dáár drijft de hele economie op en dat willen ze niet delen met de EU.
Citaat:Rusland waarschuwt Westen opnieuw voor wapenleveringen aan Oekraïne
De Russische onderminister van Buitenlandse Zaken, Sergej Rjabkov, heeft het Westen opnieuw gewaarschuwd voor wapenleveringen aan Oekraïne. Tijdens een toespraak op de Russische staatstelevisie zei hij ook dat een konvooi met wapenleveringen een doelwit zou kunnen zijn van Russische aanvallen.
Gisteren maakte de voorzitter Michel van de Europese Raad na overleg met regeringsleiders bekend dat de Europese Unie nog eens 500 miljoen euro beschikbaar stelt voor de levering van wapens en uitrusting aan het Oekraïense leger. Rjabkov noemde dit een "gevaarlijke zet".
pien_2010 schreef:Dat denk ik ook Ann.
Ik maak me op dit moment meer zorgen over die beschuldiging van dat laboratorium dat te maken zou hebben met biologische wapens. Overal lees je dat dit niet het geval is en Russische propaganda en dat dit waarschijnlijk betekent (zoals Zelensky al duidde) dat Poetin overweegt om biologische wapens te gaan gebruiken. Hij draait voortdurend alles om.
In ons dorp zijn gisteren twee Oekraïnse families gearriveerd voor wie een appartement door de gemeente is vrijgemaakt. Officieel zijn ze via de app voorgesteld door de burgemeester aan de bewoners van onze gemeente. Vanochtend kwamen de eerste bloemen al voor hen binnen. Ik hou wel van dit kleine persoonlijke gedoe.