Doodstraf; opnieuw invoeren of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Re: Doodstraf; opnieuw invoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 23:30

Misschien is deze al langs geweest? Argumenten voor en tegen de doodstraf.
http://www.amnesty.nl/thema/thema_doodstraf
bekijk het verhaal bijvoorbeeld van Joaquin Jose Martinez
Of Verhalen over de doodstraf, verteld door Colin Firth
Ik ben tegen de doodstraf

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 11:07

Een ander veelgehoord argument is dat de doodstraf de enige manier is om moordenaars en verkrachters definitief onschadelijk te maken. Dit is echter is strijd met een belangrijk rechtsbeginsel: straffen kunnen alleen betrekking hebben op misdrijven die zijn gepleegd, niet op misdrijven die nog gepleegd zouden kunnen worden.

hier ben ik het niet mee eens.
lekker is dat,als de kans groot is dat diegene het weer doet......
mag je diegene daar niet voor behoeden...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 17:28

katiavl schreef:
Himyar schreef:
Uitgebreide materie, lijkt me best zwaar. Bedankt voor de twee linken.
Wat betekent: limited reparenting, want dat wordt daar ook genoemd?

Is een soort her-ouderen, waar de psycholoog haar of zijn houding veranderd afhankelijk van de situatie. Zodat de vroegere omgang (zoals regels) van ouders vergeten word.
Zodat emoties naar buiten kunnen komen en deze een plaatsje kunnen krijgen en verwerkt kunnen worden.

Bv. Als ouderomgang aan de basis ligt van de "criminaliteit"

Hopelijk begrijp je er wat van Clown

Tekst is bijna klaar maar ik draai zware dagen en dan ben ik meestal te moe om in zware engelse boeken te duiken.

Neem de tijd, ik ben al blij dat je de moeite neemt!

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:13

Ik ben ook absoluut tegen de doodsstraf. Ik vind inderdaad levenslang veel erger dan de doodsstraf, omdat je van levenslang doorgaans ook paranoia en schitofreen van word, 2 vreselijke ziektes die je mentaal helemaal wegvreten. De doodsstraf daarintegen is in een minuutje gebeurd.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:15

ja dat is ook weer zo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:15

Eeuwigzonde schreef:
Ik vind inderdaad levenslang veel erger dan de doodsstraf, omdat je van levenslang doorgaans ook paranoia en schitofreen van word, 2 vreselijke ziektes

Hoe kom je aan die info?
En dan nog, spuiten we ze toch plat, merken ze dr nog maar bar weinig van.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:16

Van levenslang paranoia en schizofrenie krijgen, kan je dat onderbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 18:07

Nou we wachten rustig af Katia want daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar Ja

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:18

nou ik kan me er eerlijk gezegd wel iets bij voorstellen(niet dat ik medelijden heb ofzo)

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:25

Tja, moeilijk onderwerp...

Ik zie hier heel vaak "levenslang is erger" voorbij komen (heb wel n aantal pagina's alleen maar vluchtig bekeken). In het ideale geval (al zou dat dan niet nodig zijn, maar goed, jullie snappen het wel Clown ) zou dat zo zijn, maar als je kinderen meermaals hebt verkracht en vermoord, denk je dan dat die tot inkeer komen in hun mini-appartementjes waar ze beter en meer te eten krijgen dan de daklozen buiten op straat, waar ze warm zitten, mogen sporten, mogen werken, met dat geld tv enzo mogen kopen?

Nou, als ik ooit in ernstige financiële problemen kom, en op straat moet gaan leven, dan pleeg ik wel een bankoverval (zonder mensen te doden). Als het lukt, joepie, massa's geld, lukt het niet, ach, dak boven mijn hoofd, eten en ontspanning. Oke, de ongemanierde buur moet je er dan wel bijnemen, maar hé, moeten niet zoveel mensen dat? Schijnheilig Dit is ironisch bedoeld uiteraard, maar toch..

Bij een rechtssysteem dat zo mankt loopt door zijn eigen regels, kàn je de doodstraf niet opnieuw invoeren, want dan gaan er onschuldige doden vallen, tenslotte is iedereen wel in staat een moord te plegen.

Maar seriemoordenaars, kinderverkrachters en -moordenaars, moorden uit koelen bloede... Deze mensen zijn geen aanwinst in de maatschappij, en IK vind het echt niet kunnen dat ik hun dak boven het hoofd, verwarming, eten en tv betaal. Als de doodstraf niet mag worden toegepast, zet ze dan toch op zijn minst op water en brood, met géén comfort, laat ze maar rillen in de winter, laat ze maar weten hoe het is tussen je eigen uitwerpselen te moeten zitten, hebben hun slachtoffers dat ook niet gemoeten?

Oog om oog, tand om tand ja, en je kan zeggen, 'je mag je niet verlagen tot hun niveau', tja, nee dat mag je niet, ze mogen blijven leven, maar dan wel zo miserabel dat ze dood wensen te zijn! Dit soort mensen gaan echt niet tot plotse inkeer komen... Die zijn hun mensenrechten kwijt voor mij! Van mij verdienen deze mensen de doodstraf, maar zoals ik al eerder zei, in een verkracht rechtssysteem gaat zoiets niet...

Even ter verduidelijking, dit gaat niet over de man die de minnaar van zijn vrouw doodschiet ofzo, want zoals ik al zei, IEDEREEN is in staat een moord te plegen, ik heb het hier echt over hervallen, in koelen bloede, omdat ze er een kick van krijgen ofzo...

Iemand die belastingen ontduikt, of fraudeert, die mag netjes een aantal jaar in de gevangenis, want hé! Met het geld van vadertje staat gaan lopen! Dat mag je niet hoor! Nee, daar betaalt vadertje staat het dak en eten van de verkrachters en seriemoordenaars mee!! Ga jij er dus maar netjes bij zitten, ook een jaar of 5, minder dan de pedofiele verkrachter uit de straat die al 5 keer hervallen is!

Dit is uiteraard weer ironisch, maar ach, ik kan zo verbitterd zijn over het hele systeem, het hoort gewoon niet dat ze het beter hebben dan onschuldige daklozen buiten... En dan word ik pissig en schrijf ik zulke dingen... Knipoog

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:30

mooi geschreven. Ja zitaswoon

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:42

Heel goed stuk meid.. echt.. petje af hoe je alles verwoord hebt. Ga hierdoor toch mijn mening over de doodstraf wat bijstellen.. Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:46

ik heb altijd gezegd, dat ik ga zitten voor mijn kind.............. ik maak iemand af die mijn kind vermoord.......... ik hoop alleen voor diegene dat justitie hem/haar eerder vind dan ik........

and so be it......... al moet ik op de electrische stoel gaan zitten........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:47

Kiwiko dr zijn dr meer die dat zeggen, en ik geef ze geen ongelijk.
Heb dan wel geen kinderen, maar als iemand mijn dieren wat aandoet
zoek ik ze persoonlijk wel op voor ze warm met hun dikke reet achter een XBOX zitten oid..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:49

Eeuwigzonde schreef:
Ik ben ook absoluut tegen de doodsstraf. Ik vind inderdaad levenslang veel erger dan de doodsstraf, omdat je van levenslang doorgaans ook paranoia en schitofreen van word, 2 vreselijke ziektes die je mentaal helemaal wegvreten. De doodsstraf daarintegen is in een minuutje gebeurd.

Zover ik weet is schizofrenie een probleem waarbij de hersenen deels worden 'weggegeten' en is vooral genetisch bepaald. Of het tot uiting komt hangt wel af van de omstandigheden. Maar je kan nu niet eenmaal spontaan schizofreen worden van levenslang, dan heb je het al en is het nog niet tot uitting gekomen (al is het vaak bij ernstige misdrijven vaak al wel tot uiting gekomen... want door schizofrenie kun je rare dingen doen....).

Zitaswoon: mooi stuk, goed verwoord Lachen

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:52

@ Amazone77 en Jumpfreak en Welshcobfan: Bedankt, leuk dat jullie er een waarheid in zien:)

@ Kiwiko: Dat is nou net wat ik bedoel, IEDEREEN kan een moord plegen, als iemand aan mijn dierbaren komt, sta ik ook niet in voor de gevolgen hoor, en daarvoor moet ik dan gestraft worden, dat is waar, vind ik terrecht, maar dat verdiend geen doodstraf, zelfs geen levenslang.

Net als een man in in woede de minnaar van zijn vrouw vermoord, daar spelen zoveel emoties mee, rationeel gezien zou die zoiets wsl niet doen, maar je denkt dan niet rationeel...

Maar in koelen bloede kinderen en vrouwen verkrachten en vermoorden, of gewoon mensen afmaken voor de lol, jezus, zoiets verdient levenslang in China ofzo, daar is het hel, maar niet hier...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 06:38

ik vind in koelen bloede een man vermoorden net zo erg als een vrouw vermoorden hoor.......

verder vind ik jouw stuk hierboven goed geschreven zitaswoon.
ik sta ook niet voor mezelf in als iemand mijn familie/dieren iets aandoet.

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 08:47

Een rechtssysteem dat mank loopt op zijn eigen regels??/ Een verkracht rechtssyteem?
Zitaswoon, bedoel je dan het systeem in België of in Nederland?

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 08:53

Moesji schreef:
Een rechtssysteem dat mank loopt op zijn eigen regels??/ Een verkracht rechtssyteem?
Zitaswoon, bedoel je dan het systeem in België of in Nederland?

Dat is het overal wel een beetje (veel) vrees ik...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:36

Ik denk dat nergens het rechtsysteem echt goed is, dat hele jurygeneuzel in amerika lijkt mij helemaal niets!
Daar heb je veel te veel last van vooroordelen, maar ja... hier in nl zijn de straffen snel te soft.

En ik denk ook dat in iedereen een moordenaar schuilt, wij hebben allemaal dezelfde oerdriften. Alleen komt het bij de ene wat sneller tot uiting dan bij de ander...

Al vind ik het idee van de ouders van jonge criminelen aanpakken erg goed! misschien kun je op die manier voorkomen dat die jonge criminelen later volwassen criminelen worden.

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:56

Overal niet echt goed? No Cheer Waar wordt dat op gebaseerd? Tuurlijk worden er wel eens fouten gemaakt, maar waar er gewerkt wordt door mensen is dat onvermijdelijk. En ik ben toch van mening dat ons strafrecht voldoende maatregelen bevat om een hoog niveau van rechtsbescherming te garanderen.
Ik lees hier veel kritiek maar weinig zinvols om op verder te bouwen. Er wordt gesproken over mensenrechten en vervolgens dat veroordeelden op water en brood moeten in een smerige cel. Het gehele idee van mensenrechten is dat dit rechten zijn die iedereen overal heeft. Clown

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:18

Hier hebben we ook jury hoor, die steken laten vallen. Alles heeft zijn voor en nadeel in de verschillende recht systemen. Ik ga voor de gouden middenweg die er nergens is.

Verder ben ik het niet mee eens dat iedereen een moordenaar kan zijn. We hebben allemaal wel eens gezegd "ooh die kan ik echt wel van de trap duwen" maar die grens is heel groot tussen denken en handelen.
Maar dat is ook weer zo een ingewikkelde uitleg, en zoals veel voor eigen mening vatbaar.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 24-09-08 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:24

Ik denk ook dat ieder mens in staat is om te doden.
Daarom ben ik blij dat we- niet zoals in Amerika- wapens kunnen kopen in de supermarkt naast de boontjes..
Vind "Bowling for Columbine"dan ook een sterke film; volgens mij staan mensen niet stil bij hoeveel agressie of emoties het vanuit zijn onderbweuste naar boven kan halen...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:22

Moesji schreef:
Overal niet echt goed? No Cheer Waar wordt dat op gebaseerd? Tuurlijk worden er wel eens fouten gemaakt, maar waar er gewerkt wordt door mensen is dat onvermijdelijk. En ik ben toch van mening dat ons strafrecht voldoende maatregelen bevat om een hoog niveau van rechtsbescherming te garanderen.
Ik lees hier veel kritiek maar weinig zinvols om op verder te bouwen. Er wordt gesproken over mensenrechten en vervolgens dat veroordeelden op water en brood moeten in een smerige cel. Het gehele idee van mensenrechten is dat dit rechten zijn die iedereen overal heeft. Clown

Doet me beetje denken aan adam g die niet naar de poolse gevangenis wil. En liever in België uitzit, zal ook wel een reden hebben Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:38

Moesji schreef:
En ik ben toch van mening dat ons strafrecht voldoende maatregelen bevat om een hoog niveau van rechtsbescherming te garanderen.

Pfff....op 'hoog niveau' laat me niet lachen, ex gedetineerden vervallen nog steeds massaal
terug in hun oude gewoontes, goh wat een indruk heeft ons rechtsysteem toch nagelaten.

katiavl schreef:
Doet me beetje denken aan adam g die niet naar de poolse gevangenis wil. En liever in België uitzit, zal ook wel een reden hebben
Clown

Geweldig toch, de slinkse slangen die de mazen van de wet kennen om zo hun luxe te kunnen permiteren.