Obesitas en bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Re: Obesitas en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:49

respect gaat toch om het karakter van iemand niet om hoe die er uit ziet?

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:49

Citaat:
superwoman

Graag respect hebben voor alle mensen = een leuk streven. Echter onmogelijk.
Respect hebben voor iemand komt voor uit iemand z'n daden.
Respect hebben voor mensen die dieren mishandelen, kinderverkrachters etc etc en voor mij zijn ook mildere daden een reden om geen of minder respect voor iemand te hebben.
(nogmaals gaat het niet om respect tonen!)

Dat jij er anders over denk prima

Daar ga je weer, weer een oordeel:
Hoe weet jij of dat onmogelijk is?? Jijvind dat schijnbaar onmogelijk. Daarnaast kun je natuurlijk altijd ergens naar streven.

Bovendien betekent respect hebben voor iemand ook niet dat je deze persoon aardig vind of alles wat hij/zij doet goedkeurt.

Hd jij het nou net over alles van de negatieve kant bekijken? Ik vind deze laatste post van jou anders ook zeer negatief...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 13:51

Maar zelfs als die persoon een pak frieten per dag eet, en daarboven nog een pak mars

Verdient die persoon toch ook respect. En als die persoon een wsl heeft gedaan en maatje 38 is verdiend hij dan wel respect want hij eet zichzelf niet meer dood

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:53

katiavl schreef:
Maar zelfs als die persoon een pak frieten per dag eet, en daarboven nog een pak mars

Verdient die persoon toch ook respect.

Wel als het een leuk persoon is en diegene niet zielig gaat zitten doen tegenover anderen over dat 'ie er niks aan kan doen dat 'ie zo dik is Knipoog

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:55

Ik hou niet perse mijn mond alswel dat ik er eigenlijk altijd vanuit ga dat men zichzelf al wel genoeg bewust is van zijn of haar uitdagingen in het leven.

Ik vind het voorbeeld van de zwanger en rokende zus en enigzins andere voorbeelden dan de oorspronkelijke situatie waarover we het hier hadden. Dikke mensen zijn zich heus wel bewust van hun overgewicht. Er gaat vaak heel wat schuil achter het masker dat ze vaak dragen. In zulke situaties vind ik het nodig om iemand er nog eens op te wijzen dat hij/zij te dik is. Dat weet diegene vaak zelf maar al te goed.
Laatst bijgewerkt door Mpepers op 02-06-08 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:55

Ik heb respect voor iedereen, mits zij ook respectvol omgaan met anderen. Een rokende zwangere, ouders die hun slechte voedingsgewoonte overdragen aan de kids, ouders die roken waar kids bij zijn, hebben te weinig respect voor de gezondheid van hun kids. Dus dan kost het mij heel veel moeite om wel respectvol te blijven naar hun toe.
(ik ben braaf opgevoed en zal mijn mond netjes houden en vriendelijk gesprekken aangaan... maar ondertussen zal ik wel denken van: mens, denk eens wat jouw acties voor gevolgen hebben voor je kind)

Maar goed, zijn er geen kids in het spel dan gaat iedereen maar lekker zijn of haar gang! I don't care Lachen het is hun goed recht en daar zal ik ook zeker respect voor hebben.

Ik heb het meeste respect voor eerlijke mensen!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 13:58

Kinderen is inderdaad moeilijk dat snap ik ook, dan zijn de gevolgen ook niet meer alleen voor jezelf

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:05

Ik heb overigens nog nooit bewust iemand beledigt of afgewezen vanwege het uiterlijk. Al is het bij bepaalde banen natuurlijk niet handig om teveel overgewicht te hebben.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:08

en wat is dan teveel overgewicht op zo'n moment?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:10

Dat het in de weg zit voor het werk. Bv in de zorg is het zo vreselijk onhandig als je echt veel te zwaar bent. Dan heb je vaak extra hulp nodig (ik zie het op mijn werk gebeuren).
Dus als je gewicht je erg tegenwerkt om je werk goed te kunnen uitvoeren.

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:13

Er schiet mij ineens een misschien wel toepasselijk vergelijk binnen dat mijn standpunt misschien verduidelijkt:

Als iemand bijvoorbeeld ernstige acne in het gezicht heeft. Kun je je dan voorstellen dat iemand dit tegen hem zegt? Of beter nog: probeer je eens in die persoon met acne te verplaatsen en voel eens hoe dat zou voelen!

-Jeetje, dat ziet er echt niet uit, doe je er wel wat aan?
(Nee, diegene loopt vast voor de lol met deze acne rond! Of hij /zij denkt dat het misschien niet opvalt??)
-Je moet eens clearasil gaan gebruiken. Dat heeft mij heel erg geholpen. of: Ik zou maar geen chocolade eten hoor, daar komt het van!
(Maar misschien heeft diegene dat al geprobeerd en heeft het niet geholpen, of in het tweede geval: misschien komt het door iets ander waar deze persoon geen enkele invloed op heeft)
-Schaam je je er niet erg voor?
(Ja, maar mensen als jij die dit nog even lekker openleggen maken het allemaal een stuk makkelijker!)

Sommige mensen maken soortgelijke opmerkingen tegen mensen met overgewicht en vinden het ook nog eens heel normaal. Ik vind het kwetsend en niet respectvol.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:14

Mpepers schreef:
Er schiet mij ineens een misschien wel toepasselijk vergelijk binnen dat mijn standpunt misschien verduidelijkt:

Als iemand bijvoorbeeld ernstige acne in het gezicht heeft. Kun je je dan voorstellen dat iemand dit tegen hem zegt? Of beter nog: probeer je eens in die persoon met acne te verplaatsen en voel eens hoe dat zou voelen!

-Jeetje, dat ziet er echt niet uit, doe je er wel wat aan?
(Nee, diegene loopt vast voor de lol met deze acne rond! Of hij /zij denkt dat het misschien niet opvalt??)
-Je moet eens clearasil gaan gebruiken. Dat heeft mij heel erg geholpen. of: Ik zou maar geen chocolade eten hoor, daar komt het van!
(Maar misschien heeft diegene dat al geprobeerd en heeft het niet geholpen, of in het tweede geval: misschien komt het door iets ander waar deze persoon geen enkele invloed op heeft)
-Schaam je je er niet erg voor?
(Ja, maar mensen als jij die dit nog even lekker openleggen maken het allemaal een stuk makkelijker!)

Sommige mensen maken soortgelijke opmerkingen tegen mensen met overgewicht en vinden het ook nog eens heel normaal. Ik vind het kwetsend en niet respectvol.

Overigens moet je niet de mensen de kost willen geven die hierop ook op een onaardige wijze reageren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:16

Mpepers, ik vind dat je best met iemand mag praten over zijn/haar acne of overgewicht als je merkt dat diegene daar best over wil praten. Acne kan verergeren door sommige voedingsmiddelen, al hoewel het natuurlijk meer met hormonen te maken heeft.
Maar je hoeft niemand met een stoornis/ziekte of wat dan ook zonder respect te behandelen natuurlijk. Ik vind ook niet dat iemand zich er voor hoeft te schamen, dat gaat veel te ver........

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:16

Oh ik heb zat van dat soort opmerkingen gehad!

Toen ik 13 was begon het met "Hebben jullie geen Clearasil thuis?"

Nu krijg ik regelmatig: "Ben je altijd al zo geweest?" (wordt mij serieus gevraagd op een verjaardag)
of "Ben je gewoon dik of is er een medische aanleiding?" Nieuwe collega op mijn werk

etc, etc.

De mooiste was nadat ik een auto-ongeluk had gehad. Ik stapte uit de auto en de man zei "Oh nee ben je zwanger?" ROFL
Maar goed daar kon hij ook niks aan doen natuurlijk

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 14:17

Ik vind het moeilijk om in te schatten wanneer iemand erover wil praten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:20

katiavl schreef:
Ik vind het moeilijk om in te schatten wanneer iemand erover wil praten

Is ook moeilijk, maar mijn persoonlijke ervaring is dat als je iets toch gewoon vraagt op een vriendelijke, geinteresseerde manier, men juist graag praat. Ik ben zelf ook altijd open geweest over mijn eetstoornissen en andere stoornis Knipoog , toen ik eenmaal had bekend dat ik ziek was en geholpen wilde worden. Maar het is een ander verhaal als mensen je beschuldigend benaderen of onrespectvol benaderen. Dan sode je-weet-wellen ze maar op. Clown

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:21

Nadya; Ben ik helemaal met je eens! Als diegene dat zelf aangeeft dan is dat natuurlijk juist goed. Maar ik doel idd meer op de mensen die er ongevraagd wat van zeggen. Zoals Nuage vertelt.
By the way: ik kan er soms ook wel weer om lachen hoor! Maar vaker doe ik alsof ik het niet erg vind, maar krimpt mijn hart ondertussen ineen...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:22

Ach, ligt aan de situatie...
Tegen een wildvreemde is het niet handig nee Haha! maar tegen een goede vriendin of collega die weet dat je er alleen maar goede bedoelingen mee hebt... en je zegt het als advies ipv 'bah', zie ik echt geen bezwaar. Dat is lief, medelevend en respectvol.
Dat iemand heel zorgzaam vroeg of ik thuis mishandeld werd vanwege mijn blauwe plekken, vond ik wel wat raar maar achteraf echt lief. Net zoals mijn klasgenoten die echt heel serieus aan mij vroegen of ik een eetstoornis had omdat ik zo dun was. Was geen grap of gemeenheid, maar echte bezorgdheid van hun kant. Ik vond het knap dat ze het durfde te vragen en mij wouden helpen.
Ik had geen eetstoornis hoor, daar niet van Haha! maar lief dat ze zo om mij dachten.

Je kan ook problemen bespreekbaar maken op een respectvolle manier en dat je tips geeft is toch prima? Zolang je het zelf met de beste bedoelingen doet en dat je gesprekspartner dat ook goed doorheeft (je kan bv vragen: mag ik je misschien iets vragen over je acne oid? Als ze er echt geen zin in hebben zeggen ze wel: nee) zie ik geen bezwaar tegen een advies of tip.

Ik vond het ook geen probleem als mensen vroegen naar mijn gewichtstoestand, mits ze het serieus, eerlijk en oprecht bedoelden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:24

Mpepers schreef:
Nadya; Ben ik helemaal met je eens! Als diegene dat zelf aangeeft dan is dat natuurlijk juist goed. Maar ik doel idd meer op de mensen die er ongevraagd wat van zeggen. Zoals Nuage vertelt.
By the way: ik kan er soms ook wel weer om lachen hoor! Maar vaker doe ik alsof ik het niet erg vind, maar krimpt mijn hart ondertussen ineen...

Jaaa, ik snap wat je bedoelt, hoor. Knipoog
Het is jammer dat mensen zo kunnen kwetsen, he. Als het nou nog onwetendheid is, maar soms is het echt bewuste gemeenheid en dat vind ik ook verschrikkelijk. Ik zou dat niet kunnen.......

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:26

Ach, ongevraagde opmerkingen en advies zul je altijd blijven houden. Het doet echt helemaal niets met mij, maar ja ik zit lekker in mijn vel. Je bent nooit perfect: te klein,te dik, te lang, te klein etc.
Ik houd wel van spontane mensen als ze het goed bedoelen (dus dan heb ik het niet over het gros botte volk die mensen met liefde willen kwetsen omdat ze zelf geen greintje zelfvertrouwen hebben). ik heb liever dat ze hun mond open doen, dan je stilzwijgend aangapen Lachen

Leeftijd van degene die trouwens een botte opmerking plaatst speelt voor mij wel mee:
Het puberende pukkeltje die stoer wil zijn voor zijn vrienden maakt minder indruk dan die volwassen man in zijn nette pak.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:32

hmm ik heb een huidziekte, en dan kan je ook welleens zien. Laatst werd er nog letterlijk in mijn gezicht IEWL! gezegt. "laat je handen nog eens zien, die zien er zo grappig uit" Of de leukste: is het besmettelijk? dan zeg ik vaak "ja, nu heb jij het ook, eng he?" Mjah, zoiets is toch niet leuk om te horen, maar mensen blijven dat doen.. dus je moet vanuit jezelf gewoon maar denken " die mensen weten niet beter"

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:33

Welshcobfan schreef:
Ach, ongevraagde opmerkingen en advies zul je altijd blijven houden. Het doet echt helemaal niets met mij, maar ja ik zit lekker in mijn vel. Je bent nooit perfect: te klein,te dik, te lang, te klein etc.
Ik houd wel van spontane mensen als ze het goed bedoelen (dus dan heb ik het niet over het gros botte volk die mensen met liefde willen kwetsen omdat ze zelf geen greintje zelfvertrouwen hebben). ik heb liever dat ze hun mond open doen, dan je stilzwijgend aangapen Lachen

Leeftijd van degene die trouwens een botte opmerking plaatst speelt voor mij wel mee:
Het puberende pukkeltje die stoer wil zijn voor zijn vrienden maakt minder indruk dan die volwassen man in zijn nette pak.

Maar ik vind dat er wel een wezenlijk verschil is tussen ongevraagde opmerkingen en adviezen en echt kwetsende opmerkingen, hoor. . Knipoog Al hoewel dat misschien voor iedereen verschillend kan zijn, ja, dat kan best liggen aan hoe jij in je vel zit op dat moment.
Pubers die vaak nog lekker heel erg zwart/wit denken doen mij ook niet zoveel. Haha!

Waar ik ook gek van werd was toen ik 3 jaar terug zo'n 47 kg woog na de geboorte van mijn dochter, iedereen stiekem aan mijn vriend ging vragen of ik ''het'' weer had (eetstoornis). Terwijl ik gewoon zo giga druk met mijn onrustige baby was en borstvoeding gaf, wat me zoveel energie en kilo's heeft gekost. Toen ik dat doorhad van de mensen om me heen, had ik wel zoiets van 'jongens, als er wat is, vraag het me dan gewoon even zelf alsjeblieft'. Clown

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:36

Dat bedoel ik dus ook nadya Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:51

Mpepers schreef:
Daar ga je weer, weer een oordeel:
Hoe weet jij of dat onmogelijk is?? Jijvind dat schijnbaar onmogelijk. Daarnaast kun je natuurlijk altijd ergens naar streven.

Bovendien betekent respect hebben voor iemand ook niet dat je deze persoon aardig vind of alles wat hij/zij doet goedkeurt.

Hd jij het nou net over alles van de negatieve kant bekijken? Ik vind deze laatste post van jou anders ook zeer negatief...

ik vind respect hebben voor iedereen idd onmogelijk. Als iemand je familie vermoord, dan kan je toch geen respect hebben voor zo'n persoon?Ik zou dat behoorlijk gek vinden Ja Een kinderverkrachter kan ik ook geeen respect voor hebben. Nogmaals gaat het niet om respect tonen. Denken en reageren zijn verschillende dingen.
Als jij dat een oordeel vind prima,echter zie ik het anders Haha! Ik ga me daar echt niet druk over maken. Als jij dat zo wil zien, dan vind ik dat wel best Sigaar Oordelen is ook erg menselijk Clown

Dat jij mijn vorige post negatief vind, dat vind ik jouw probleem, want voor mij is die niet negatief en ook niet zo bedoelt. Rolleyes

Wat breitling al zei = pecies wat ik bedoel.
respect gaat over het karakter van iemand , niet z'n uiterlijk.
Het gaat om hoe je reageerd op het leven, op andere mensen en dingen in je omgeving waar je respect voor kunt krijgen.

respect tonen is weer anders en ik denk dat iedereen dat ook anders ziet. Wat voor de 1 respectvol reageren is, zou voor de ander juist onrespectvol kunnen zijn. (bijv door cultuurverschillen)

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:08

Superwoman: Jij hebt het over een ander soort respect dan ik geloof ik..
Ik bedoel met respect: elkaar in zijn/haar waarde laten.
Respecteren dat iemand grenzen en gevoelens heeft en deze niet opzoeken als dat niet gevraagd wordt of niet nodig is.
Niet in de zin van: iemand bewonderen of respect hebben voor hem of haar vanwege prestaties oid.

Je post klinkt een beetje in de trant van: het kan mij niet schelen wat jij vind!Je klinkt een beetje ongenaakbaar als ik het zo mag zeggen. Dat is weer zo'n voorbeeld van (geen) respect voor iemand hebben. Onverschillig doen vanwege een verschillende mening.

Ik bedoelde respect hebben voor mensen met obesitas door niet ongevraag en al helemaal niet ongezouten je mening geven over zijn/haar overgweicht. Ik hoop hiermee weer terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp van dit topic. Want daar wilde ik oorspronkelijk op reageren!