Homosexuele dominee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Homosexuele dominee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 22:15

Annouska vroeg je ook wat voor vragen je dan zou stellen, maar daar reageer je niet op. Blijkbaar wil jij alleen lezen waar je je tegen af kan zetten omdat je eigenlijk geen antwoord wil geven?

Ik bedoel: Wat vraag je dan? Als je wil weten hoe iemand met zijn relatie omgaat, persoonlijk vind ik dat onfatsoenlijke vragen. Zeker als je dergelijke vragen niet aan een getrouwde dominee wil stellen. Dus: wat voor vragen zou je dan stellen, die je niet aan een gtrouwde dominee zou stellen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 23:02

Ik kan niet altijd op iedereen reageren, ik probeer zoveel mogelijk in een reactie alles samen te vatten, dat ik niet letterlijk alles van iedereen aanhaal kun je me niet kwalijk nemen.

Zoals ik al zei; Als een dominee getrouwd is met een vrouw kun je verwachten dat hij geen homo is, daarom zou ik het dan niet vragen.

Als ik een dominee heb die homo is en een relatie heeft met een man en bv met hem samenwoont dan zou ik hem letterlijk vragen hoe hij dat in overeenstemming kan brengen met zijn geloof en domineeschap.
Waarom hij een homoseksuele relatie heeft terwijl God zegt dat dat niet de bedoeling is.

Wat hij tussen de lakens doet heeft daar niets mee te maken en dat kun jij ook snappen. Ik wil hier best over discussieren maar ik verwacht van jou/jullie ook enig respect voor mijn standpunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 23:13

Maar vind je dan niet dat dat zijn privé is? Ik zou het niet in mijn hoofd halen om een dergelijke (toch veroordelende) vraag te stellen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 23:21

Als je dominee bent lever je toch een deel van je prive in, dat is nu eenmaal zo. Iedereen bekijkt je, houd je in de gaten en heeft bepaalde verwachtingen. Persoonlijk vind ik het dan een stuk netter om je vragen/twijfels gewoon uit te spreken ipv er achter iemand's rug om over te kletsen.

Ik zou dat niet direkt veroordelend bedoelen, als hij een goede uitleg heeft zou ik het prima vinden, ik wil dat alleen wel graag weten ipv dat ik twijfels heb bij degene die mij iets zou moeten leren.

Trek het eens door naar je paardrijden, stel jij rijd op M niveau en je krijgt les van Z ruiter waarvan jij denkt dat hij/zij kennis van zaken heeft. Tot jij er toevallig achter komt dat diegene al 2 maanden achtereen alleen verliespunten rijd op concours en inmiddels zelfs terug moet naar het M, dan ga je je toch ook afvragen of hij/zij wel echt kennis heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 07:19

Ik vind dat iets heel anders. Hoe iemand in een relatie staat is nogal privé. En persoonlijk vind ik het onfatsoenlijk om daar naar te vreagen omdat ik eigenlijk vind dat een dergelijke relatie niet kan. Dus of je wilt of niet, je bent al veroordelend. Achter iemands rug om kletsen staat daar los van, dat doe je sowieso niet!

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:52

anneliesdj schreef:
Aangesteld als dominee? Vertrouwen in de leiding?

Je kunt wel dominee zijn maar dat betekend niet dat je heilig bent.

Er is geen mens zonder fouten dus ook een dominee maakt fouten.
Maakt niet uit wat voor relatie die man heeft.
Zo ook in het dagelijkse leven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:54

anneliesdj schreef:
Van mij mag een dominee best homo zijn maar vanuit de bijbel wordt een homoseksuele relatie afgekeurd.

Echt waar?

1 Samuël 18
1 Het geschiedde nu, als hij geeindigd had tot Saul te spreken, dat de ziel van Jonathan verbonden werd aan de ziel van David; en Jonathan beminde hem als zijn ziel.
2 En Saul nam hem te dien dage, en liet hem niet werderkeren tot zijns vaders huis.
3 Jonathan nu en David maakten een verbond, dewijl hij hem liefhad als zijn ziel.
2 Samuël 1
26 Ik ben benauwd om uwentwil, mijn broeder Jonathan! Gij waart mij zeer liefelijk; uw liefde was mij wonderlijker dan liefde der vrouwen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:59

Wonderlijker dan liefde der vrouwen. Dus niet hetzelfde. In het geval van David en Jonathan gaat het over een zo diepe zielsverwantschap dat er geen speld tussen te krijgen is.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:02

Dat is natuurlijk maar net hoe je het WIL lezen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:08

Dat is met alles...
De dominee die wij hebben heeft het ooit eens uitgelegd, hoe dat precies zat. Die heeft er toch 6 jaar voor gestudeerd, om dat soort dingen te weten. Hoe het precies zat, heb ik niet onthouden, maar dit was de conclusie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:34

Blue_Eyes schreef:
Wonderlijker dan liefde der vrouwen. Dus niet hetzelfde. In het geval van David en Jonathan gaat het over een zo diepe zielsverwantschap dat er geen speld tussen te krijgen is.

Precies, zij hielden van elkaar alsof ze broers waren.

@ Tamary; kijk maar eens een paar pagina's terug, daar worden verschillende teksten aangehaald waaruit God duidelijk maakt dat hij relatie's tussen mensen van hetzelfde geslacht afkeurd.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:34

Anoeska schreef:
Dat is natuurlijk maar net hoe je het WIL lezen.

volgens mij is de bijbel ook zo geschreven dat je bijna alles op 2 verscchillende manieren kan opvatten.. linksom of rechtsom..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:39

Net als zoveel andere levensbeschouwelijke boeken, kun je ook de bijbel op verschillende manieren opvatten. Waarom denk je dat er zoveel verschillende stromingen zijn?

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:44

Blue_Eyes schreef:
Net als zoveel andere levensbeschouwelijke boeken, kun je ook de bijbel op verschillende manieren opvatten. Waarom denk je dat er zoveel verschillende stromingen zijn?

maar waarom stromen ze dan niet allemaal 1 kant op vraag ik me af?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:46

Omdat je de Bijbel op zoveel manieren kunt opvatten dus. De een zegt: 'in de Bijbel staat die kant op' en de ander zegt 'nee, in de Bijbel staat die kant op'.
En omdat het iets erg wezenlijks is, doen mensen dan niet veel water bij de wijn.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:50

maar is het dan niet veel logischer om met z'n allen 1 kant op te gaan?
omdat er nmlk maar 1 god schijnt te zijn.. en die zal niet verschillende verhalen hebben over 1 onderwerp toch?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:55

Tja, ik zou het ook wel willen, maar helaas, met 2 miljard mensen die allemaal een andere kijk op de zaken hebben, zal dat niet mee gaan vallen.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:57

LimaMambo schreef:
maar is het dan niet veel logischer om met z'n allen 1 kant op te gaan?
omdat er nmlk maar 1 god schijnt te zijn.. en die zal niet verschillende verhalen hebben over 1 onderwerp toch?

Laten we maar blij zijn dat dat niet zo is.

Als iedereen hetzelfde moet geloven en denken krijg je zoiets als Europa in de Middeleeuwen of Iran nu. Hoe meer meningen, hoe meer respect voor al die meningen en hoe meer vrijheid je hebt om je eigen weg te kiezen.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:58

maar doordat er zoveel verschillende opvattingen zijn trekt dat het bestaan van God bij mij nog meer in twijfel..

het is zoiets als 1 + 1 = 2

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 17:01

Dat is wel een hele mooie simplificatie van het leven Haha!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 17:02

Ook over het niet bestaan van God zijn 2 miljard verschillende opvattingen... 2+1=3? Clown

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 17:06

Blue_Eyes schreef:
Ook over het niet bestaan van God zijn 2 miljard verschillende opvattingen... 2+1=3? Clown

wat ik bedoel met 1+1=2 is dat het antwoord altijd 2 is en nooit 3 kan zijn..

en zo zie ik het geloof ook een beetje.. doordat er zoveel verschillende opvattingen zijn.. ik kan niet begrijpen dat God verschillende opvattingen heeft.. zoals de ene opvat dat homo's oke zijn.. en de ander vat het op dat homo's niet oke zijn..

als er echt een god zou zijn.. zou die toch wel duidelijk verteld hebben hoe of wat?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 17:08

Nee, niet dus. Dat wil zeggen - het staat wel allemaal hartstikke duidelijk in de bijbel. Maar omdat we die allemaal vanuit ons eigen gezichtspunt en achtergrond lezen, vatten we die allemaal anders op.
Ik kan me dan ook voorstellen dat straks als we in de hemel komen, God tegen ons zegt: 'Ik weet dat je je best gedaan hebt, maar hoe kan het in vredesnaam dat je dat niet snapte?!'

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 17:10

Als God echt zo tegen homo's was en wilde dat ze allemaal gestenigd/uit de kerk gestoten/inde psychiatrie gestopt zouden worden, dan had dat wel héél duidelijk in de bijbel gestaan.

Het feit dat het er niet met zoveel woorden instaat, plus het principe 'oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld zult worden' betekent in mijn ogen dat al die strenge kerkleiders ver van de weg aan het afdwalen zijn.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 17:13

Nou ja, het staat er wel heel duidelijk, in het Oude Testament. Kijk maar in de openingspost van dit topic! Zomaar een losse tekst.
Maar inderdaad - oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt, het Nieuwe Testament. Ook dat is een kwestie van opvatting natuurlijk. Wanneer oordeel je? Of probeer je alleen iemand de kant in te sturen waarvan jij denkt dat God die bedoeld heeft, uit liefde voor je naaste, omdat je denkt dat dat het beste voor die persoon is? Het eerste gebod is immers: heb God lief boven alles en je naaste als jezelf.
Ook daar gaat dan weer op: ieder zijn interpretatie.

Edit: en nu ga ik eten koken!