Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:31

Als er geen dierziektes zijn Lachen
Hier in de buurt zit een kippenbedrijf waar ze buiten kunnen...alleen zie ik dat in het echt erg weinig Lachen

Ik weet dat het vaak allemaal mooi genoemd wordt, zoals bijv scharrelkip.
Dan denken mensen die komen buiten.
Nou nee dus, die zitten gewoon met z'n alle in een grote schuur Lachen

Dus hoe het labeltje heet bij bijv een varken is die echt buiten mag weet ik dus ook niet.
Maar ik woon hier op het platteland en zie nooit ergens een varken buiten Lachen
En toch wordt er steeds meer biologisch vlees gegeten...dan moeten die toch ergens lopen denk ik dan? Lachen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:31

benangelique schreef:
als ik heel erg eerlijk ben hou ik me niet zo bezig met het welzijn van de dieren die voor consumptie gehouden/gefokt worden.
tuurlijk, als ik van die nare beelden zie draait mijn maag om, maar ik eet er geen karbonaatje of frikandelletje minder om.

Daarom zal deze wereld ook niet veranderen.... Moet je helemaal zelf weten joh, heb je mij niet mee, alleen de dieren die jij geen goed leven gunt....

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:34

Ik denk runnigkawa, dat het inderdaad weinig te zien is omdat het nog maar weinig wordt gedaan en dan meestal ook nog eens zover mogelijk van de bewoonde wereld ivm overlast. Er si hier in de buurt wel zo'n boer en die heeft ook weleens open dagen. Ik zal het eens in de gaten houden en dan eens een keertje gaan kijken. Dat de dieren binnenstaan met ziektes heeft niets met de boeren te maken, dit wordt opgelegd door de regering en is soms/meestal ook wel nodig. Het afmaken dan, is weer een ander verhaal....

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:45

zammie, geen ruzie maken!
vergeet niet dat het iets heel natuurlijks is voor de mens om vlees te eten. je hebt het nodig!
over de manier waarop dieren gehouden worden is heel veel te zeggen en ik ben het met heel veel niet eens. Maar als ik zo stellig zou zijn, mag ik nu ook niet op mijn leren bankstel zitten, met mijn (ongetwijfeld op dieren geteste) haarverf die aan het intrekken is, kijkend naar mijn leren schoenen.
als je er voor gaat, moet je het volgens mij goed doen en niet hypocriet voor de helft. Dus geen vlees, maar wel make-up en leren schoenen of bankstel.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:55

Ik maak helemaal geen ruzie. Als je het helemaal goed wilt doen, dan zul je inderdaad heel veel dingen moeten laten en nog wel meer als dat je denkt.... Ik kan het niet helemaal goed doen. Ik probeer nu voor mezelf een manier te vinden waarbij ik het gevoel heb dat ik het dan in ieder geval een beetje beter doe. Voor de duidelijkheid. Ik eet hooguit 1 a 2 keer per week vlees en dan is het nog bijzaak. Ik ben nu eenmaal geen vleeseter, maar manlief wil wel graag een karbootje op z'n bord. Heb ik geen probleem mee en na aanleiding van dit topic ben ik toch gaan nadenken en heb het thuis overlegd en ook mijn man wil wel minderen en dan "beter verantwoord" vlees eten... Ik denk dat dat toch al een mooi begin is. ik ben geen vegetariër en zelfs dat vind ik hypocriet, geen vlees eten, maar wel leren schoenen dragen...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:57

dan zijn we het toch voor een groot deel met elkaar eens?

ik ben momenteel wel heel bewust bezig met het eten van vis. welke vissen wel? welke vissen niet? de zee wordt zo langzamerhand leeggevist met alle gevolgen van dien.
op die manier probeer ik mijn steentje bij te dragen en gelukkig doet iedereen op zijn of haar manier wat aan de problemen rondom dieren(leed).

had mijn eerste post in dit topic misschien ook wat genuanceerder moeten plaatsen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:03

ik denk dat er wel meer mensen anders, of in ieder geval erover gaan nadenken na aanleiding van dit topic. Vind het goed van je dat je in ieder geval al met de vissoorten bezig bent. Eet weleens een visje, maar is dan door ons zelf gevangen. (Forel)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 23:00

benangelique schreef:
als je er voor gaat, moet je het volgens mij goed doen en niet hypocriet voor de helft. Dus geen vlees, maar wel make-up en leren schoenen of bankstel.

Maar waarom niet? Is half goed niet altijd nog een stuk beter dan helemaal fout? Is het niet zo dat alle beetjes helpen? Als iedereen vanaf nu met de helft zou gaan minderen op het gebied van produten waar dierenleed achter zit, zou dat toch prachtig zijn?

Vaak (zeg niet dat het bij jou zo is hoor, maar vaak) zijn het dan ook nog mensen die zelf helemáál niet nadenken waar ze mee bezig zijn, dát vind ik pas raar. Een ander hypocriet noemen, terwijl je zelf ondertussen lekker doorgaat met alles gebruiken waar je zin in hebt, daar kan ik pas echt niet bij. Zelf nergens over nadenken, maar wel een ander die in elk geval nog zijn best doet veroordelen omdat die het niet perfect kan. Over hypocriet gesproken. Sigaar

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 23:38

Ik eet geen vlees, draag wel leren schoenen, eet kaas en eet pudding etc waar melk inzit.
Ik vind dat je ergens voor jezelf ook een grens moet trekken,
ik vind dat als je dat allemaal gaat laten je geen leven meer overhoud en ik vind dat ook meer tegen het veganisme aanhangen dan het vegetarisme Lachen

Dit is MIJN mening hierover he ..

En dan vind ik het al prima dat mensen al een klein begin hebben door het vis eten aan te passen, respect hoor!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 08:37

Kawa, een scharrelvarken heet gewoon een biologisch varken Lachen

In Elsendorp zit er een, tussen elsendorp en zeeland aan de middenpeelweg.
Een hele grote.
De zeugen lopen er allemaal buiten.
Die zeugen waren in het begin ook enorm groot, ze kwamen namelijk ook bij ons op de slachterij.
Ze waren gemiddeld groter, breder en bruiner (van de zon *LOL* ) dan de andere zeugen.

De biggen zijn zogenaamd biologische biggen,tot het spenen zitten ze buiten in de iglo's
Daarna worden ze gewoon in de meststal in hokjes gedaan.
Zo biologisch is een biologisch varken dus Clown

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:09

Dus ze worden na een poosje wel in hokken geplaatst crossmonster? Jij hebt een poos deze dieren toch vervoerd (als ik het me goed herinner).. En dat wordt dan verkocht als biologisch? En dit is toegestaan? Ik weet dat ik veel vragen stel, maar wil me er goed in verdiepen...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:16

Ik heb jaren varkens gereden ja.
Benelux.
Maar wij hadden niet veel biologische boeren, ik ken er 2, en bij beide liepen een aantal varkens buiten, maar grootste deel toch echt binnen.
In duitsland zie je wel in de binnenlanden erg veel weien met daarin varkens, lekker poeltje erbij . Super om te zien.
Maar daar is er gewoon meer plek voor. Varkens maken het hele weiland aan gort namelijk.
En in dld zijn de varkens nog wat duurder dan hier.

Wetgeving mbt biologisch etc zijn gewoon erg krom.
Als je zeker wilt weten dat je biologisch vlees koopt, moet je dit rechtstreeks van betreffende boer kopen.
Er zijn er niet veel maar een paar bioboeren die hebben aan huis een winkeltje .

Ik heb ook op slachterij gezeten, en veel slachterijen van binnen gezien.
Evenzo ook veel boerenbedrijven gezien van binnen.

Dus ik mag wel zeggen dat ik een goed onderbouwt oordeel mag hebben over het wel of niet zielig zijn van bioindustrie.
Mensen in dit topic roepen vanalles, en hun ervaringen zijn gebaseerd op wat er in de media is gekomen en wellicht een enkele boer die ze gezien hebben.
Ik denk dat mijn ervaring wel wat meer representatief is, maar goed ik heb geen zin meer om dit te blijven verdedigen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 10:10

Crossmonster, ik denk dat het toch ook een persoonlijk iets is.

Ik heb heel veel maneges van binnen gezien, en vind de paarden daar meestal zielig. Er zijn ook zat mensen die heel veel maneges van binnen hebben gezien en de paarden daar helemaal niet zielig vinden (want ze krijgen toch gewoon te eten, hebben lekker een eigen stal en die is best ruim, hoeven maar drie uur per dag te lopen, enz.).

Dat jij het niet zielig vindt nadat je daar zo vaak binnen bent geweest, wil niet zeggen dat andere mensen het ook niet zielig zouden vinden. Kortom, het hoeft niet zo te zijn dat mensen het zielig vinden omdat ze er te weinig van weten. Misschien weten ze er wel genoeg van, maar vinden ze gewoon andere dingen zielig dan jij?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 10:26

@crossmonster. Ik val je niet aan hoor! Ik vind het juist goed dat je jouw kant van het verhaal laat horen. Dat iedereen een andere mening heeft, blijf je toch houden... Ik heb zelf wel ervaringen door op boerderijen te zijn geweest/te komen maar natuurlijk niet zoveel als jij... En iedereen heeft een ander standpunt bij wat hij wel of niet acceptabel vind... ik vind het gewoon heel jammer dat de koeien steeds minder buiten komen. Ik zou maar wat graag willen dat varkens in een lekkere modderpoel kunnen wroeten, maar dat is iets wat ik graag zou willen... Iemand anders vind het misschien al voldoende als zo'n dier niet meer in een hokje zit waar het amper z'n kont kan draaien... Dus blijf maar lekker meebokken, jouw mening is meer als welkom hier!!

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 10:47

fijn dat je tegenwoordig stoer bent als je gevoelloos bent. Helaas zie je dat wel bij meer dingen tegenwoordig, en niet alleen bij omgang met dieren. Het is stoer te zeggend at je te paard een kroket hebt gegeten, waarom? Nou omdat je daarmee duidelijk maakt dat je geen medeleven toont, en zelfs nog een stapje verder gaat. Je probeert jezelf op die manier boven de rest te verheffen. Fijn hoor, doe en zeg maar wat je wilt, ik ben blij dat ik niet zo ben.
Ik rijd op mijn paard en heb plezier, ik hoef niet zo nodig op zijn rug een stukje paardenvlees te gaan eten.
Zoals ik in mijn vorige post hie al zei, ik ben blij dat ik mens ben, ik zie het verschil tussen een huisdier en een ander dier. Een beest ziet dat niet, en handeld daar dus ook niet naar.
Nee laat mij maar mens zijn, ik ben blij dat ik het verschil wel zie.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 10:58

Ik snap de andere kant van het verhaal ook absoluut wel hoor.

Maar ik word boos als mensen dingen erbij halen die achterhaald zijn of gebaseerd zijn op een enkele ervaring en berichten uit de media

Tuurlijk zou ik ook liever varkens leker buiten zien.
Maar dat is hier in nederland niet haalbaar. Daar is te weinig plek voor. En ook gevaarlijk ivm ziektes etc.

Paardenvlees vind ik niet zo lekker, maar ik zou het moreel gezien liever eten, gezien paarden vaak een beter leven hebben gehad, tenminste dat denken wij.

Mijn paarden hebben het IMO erg goed, ze genieten van 24/7 weidegang met lekkere ruime schuilstallen, elke dag 2x brok en hooi.
Veel bosritten, ook veel knuffel en borsteltime.

Ik weet van mezelf dat ik een goede ruiter ben, paard niet overvraag en niet in de mond en rug zit te vervelen.

Sommige mensen daarentegen Lips are sealed elke dag weer in die rug butsen en in die mond raggen.. Dan denk ik dat een gemiddeld varken het beter heeft, maar goed.

Op de KI waar ik werk hebben de beren het helemaal super, lekker in een bedje van stro, zeer ruime stallen en elke dag mensen in de stal.
Zo gaat het overigens bij de boer waar ik werk ook, elke dag komen er mensen in alle afdelingen.
Er zijn ook boeren die weinig controleren, dat zie je terug in de varkens, die zijn vaak wat bangig.
Bij de boer waar ik werk beginnen de varkens meteen aan je overall te knabbelen zodra je het hok in gaat. Ze zijn absoluut niet bang voor mensen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 11:01

Nimue schreef:
benangelique schreef:

Maar waarom niet? Is half goed niet altijd nog een stuk beter dan helemaal fout? Is het niet zo dat alle beetjes helpen? Als iedereen vanaf nu met de helft zou gaan minderen op het gebied van produten waar dierenleed achter zit, zou dat toch prachtig zijn?

Vaak (zeg niet dat het bij jou zo is hoor, maar vaak) zijn het dan ook nog mensen die zelf helemáál niet nadenken waar ze mee bezig zijn, dát vind ik pas raar. Een ander hypocriet noemen, terwijl je zelf ondertussen lekker doorgaat met alles gebruiken waar je zin in hebt, daar kan ik pas echt niet bij. Zelf nergens over nadenken, maar wel een ander die in elk geval nog zijn best doet veroordelen omdat die het niet perfect kan. Over hypocriet gesproken. Sigaar

daar heb je helemaal gelijk in. een beetje is beter dan helemaal niets.
maar het gaat mij om de mensen die roepen dat het allemaal walgelijk is en verboden moet worden, terwijl ze wel alle andere dierenproducten gebruiken.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 23:06

Gemiddeld paard heeft een stuk leuker en langer leven dan een gemiddeld varken.
Ik eet liever paard dan varken...

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 00:48

ik eet liever geen huisdier....

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 01:11

Mijn paard woont gelukkig niet in m'n huis

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 01:13

sherwood schreef:
ik eet liever geen huisdier....

Waarom niet? Ik eet liever geen dieren die een rotleven hebben gehad, of dat nou de zg. huisdieren zijn, of niet. En welbeschouwd heeft een huisdier vaak een beter leven dan een industriedier.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 09:16

ik ben het eens met Patty. Puur paardenvlees (paardenbiefstuk bijvoorbeeld) eet ik niet omdat ik het niet lekker vind, niet uit principe.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 10:08

Ik zal dan mijn eigen stukje van pagina 11 nog maar even quoten....

sherwood schreef:
.............

Ik ga niet zeggen dat iemand die paard eet een beul is, nee dat niet. Ik zeg wel dat ik ze hypocriet vind. Waarom? Omdat ze aan de ene kant een paard staan dood te knuffelen, en aan de andere kant ze met net zo veel liefde naar binnen werken. DAT vind ik hypocriet. Echter dit is de eerste keer dat ik dit zeg op bokt, en dat in tegenstelling tot de meeste mensen die hier hard brullen dat het tegenovergestelde dus hypocriet is.
Ik vind het gevoelloos. Dat mag dan ook wel eens gezegd worden, als al dat andere ook zomaar gezegd mag worden.
Ik eet persoonlijk mijn vrienden niet op, jullie wel.

Ik kan onderscheid maken tussen het ene en het andere dier, dat maakt mij mens. Ik kan er over nadenken wat een dier voor mij betekend en welk dier ik wel en niet op wil eten. Dat maakt mij mens. Een dier maakt dat onderscheid niet, die ziet het verschil niet tussen het ene en het andere dier. Niet tussen een wild dier en jou huisdier. Een slang pakt een hond net zo hard als een haas. Maar doet hij dat, dan moet zijn kop er af volgens de meeste mensen. Dat is een dier die kent het verschil niet.

Ik ben een mens en zie het verschil wel.....

Oftewel, tegenwoordig is het stoer, of is het alleen de juiste weg als je net zo weinig nadenkt als een dier. Je mag iets niet zielig vinden, het is de natuur, je mag geen vlees weigeren wat je tegen staat om emotionele redenen, want dat is hypokriet.
Sorry, maar dan ben ik liever een sentimentele muts die het verschil tussen een huisdier en een ander dier WEL kent, dan een A-sentimenteel iemand die vreet wat er voor z'n neus staat.

Al dat gedoe over een goed leven hebben gehad bla bla bla dat doet mij echt helemaal niks. Is en blijft een huisdier in mijn ogen, en huisdieren zijn er niet om op te eten, maar om je vriend te zijn in goede en slechte tijden. Om je bij te staan als je het moeilijk hebt en om lol mee te maken als je vrolijk bent. Om hele verhalen tegen op te hangen of om gewoon uren mee te knuffelen.
DAT is een huisdier. Die hebben een ander doel dan een dier wat geen huisdier is.
Maar zoals ik al zei tegenwoordig ben je stoer als je kunt zeggen, ik heb een kroketje op mijn paard gegeten, en ben je een zielige muts of hypokriet als je gaat nadenken over de dingen, en dan tot de conclusie komt dat het eigenlijk helemaal niet kan.

Nee dan ben ik liever dus de sentimentele muts, ik ben blij met al die emoties en al dat gevoel wat er in mijn lijf zit.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 10:42

Ik vraag me af wat de mensen die hierboven de 'sentimentele' reacties zetten gaan doen met hun paard als hij een been breekt of 'op' is oid....

Mijn paarden zijn mijn allerbeste vrienden, ik sta al te janken toen mijn paard een paar weken goed kreupel was...omdat zíj pijn had...
Mijn eigen paarden breng ik niet naar de slacht ter consumptie, die wil ik niet eten, omdat dat míjn vriendjes zijn.

Maar verder maakt het mij echt niet uit of ik nou paard eet of een koe.... ik vind een koe net zo schattig en lief met een mega knuffelgehalte als een paard, dus dat maakt voor mij geen verschil. Een hond of kat zou ik ook eten als het te verkrijgen zou zijn en ik zou het lekker vinden...

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 11:54

wat ik doe in zo'n geval is inslapen. Helaas is er in mijn ogen nog geen betere manier dan dat. Pas geleden heb ik het helaasnog mee moeten maken. Ze hebben hier nu wel nieuw spul, en ik heb nog niet eerder op zo'n vredige manier het paard heen zien gaan. De spuit was nog niet leeg gedrukt of hij viel al dood neer. Gewoon lekker in zijn eigen weiland. Zonder stress of wat dan ook, met zijn hoofd in een bak met brokken.

Maar wat ik al zei, ik zou dus ook geen hond of kat eten. Dat zijn huisdieren. Een koe is voor mij geen huisdier. Had ik zelf een koe gehad of een varken, en was daar gek mee geweest, dan had ik die ook niet gegeten.
Nee dat is niet hypocriet, dat heet nadenken over je gevoel toz de dieren. Hypocriet is heel wat anders.