God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moniek

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:10

suze_ schreef:
Denk dat dat iets is waar geen voor bewijs is en waar je dus weer in moet 'geloven'.
(betreft dat teksten door God doorgegeven aan de mensen)

vergeet niet dat er perkamenten zjn die ook uit die tijd.
en ja de rest moet jer geloven het is een heel complex verhaal.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:11

fojoe schreef:
Moniek schreef:
klopt maar vergeven is een daad niet zomaar een woord je word vergeven waardoor je verandert.

ja, je zonden worden vergeven en dan kan je weer opnieuw beginnen ... met zondigen Tong uitsteken

dat ligt eraan hoe jij verder leeft.
verander je niet word je alsong afgerkend op die bewuste zonde.

fojoe

het grootste probleem vind ik dat religies dogmatisch zijn, er wordt niets in vraag gesteld.
zo is het en dit moet je geloven.

de wetenschap stelt zichzelf constant in vraag.
met elk antwoord dat gevonden wordt, komen er weer een hele hoop nieuwe vragen bij.

Anoniem

Ja maar dat er perkamenten zijn van lang geleden, wil niet zeggen dat iets bewezen of waar is Lachen

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:13

suze_ schreef:
Ja maar dat er perkamenten zijn van lang geleden, wil niet zeggen dat iets bewezen of waar is Lachen

klopt er zijn alleen bewijzen van gevallen waar de kerk liever niet over praat.
verder is het geloven en daardoor zien

fojoe

suze_ schreef:

idd, en wie heeft die geschreven?
juist, mensen!

spettic

Moniek schreef:
Gods mooiste Engel” was niet tevreden met zijn onsterflijke positie dicht bij God. Hij heeft dit niet zien aankomen omdat de lichtdrager(lucifer heel veraadelijk te werk ging)Hij kan de hele wereld manipuleren en deed dit ook
Ik ben er niet zo in thuis in deze geschiedenis hoor maar ik weet zeker dat God het wel heeft zien aankomen want God is alwetend.
Hij heeft Lucifer zijn gang laten gaan.
God is immers almachtig, dus machtiger dan Lucifer.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:14

goed, dan heeft god de duivel dus toch geschapen!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:15

Nou, dat vind ik dus ook het enge aan het geloof, sommige mensen lijken wel gehersenspoeld. Er wordt niet meer zelf nagedacht. Els je ze uitnodigd tot zelfstandig nadenken dan krabbelen ze terug. (de duivel die ze van hun geloof af probeert te halen...) zo is er voor ieder argument wel iets bedacht om achter te verschuilen.... eng vind ik dat.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:15

Moniek schreef:
fojoe schreef:
ja, je zonden worden vergeven en dan kan je weer opnieuw beginnen ... met zondigen Tong uitsteken

nee, niet op die zonde want die is je vergeven.
je kan wel afgerekend worden op nieuwe zonden.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:16

Esperanza schreef:
Nou, dat vind ik dus ook het enge aan het geloof, sommige mensen lijken wel gehersenspoeld. Er wordt niet meer zelf nagedacht. Els je ze uitnodigd tot zelfstandig nadenken dan krabbelen ze terug. (de duivel die ze van hun geloof af probeert te halen...) zo is er voor ieder argument wel iets bedacht om achter te verschuilen.... eng vind ik dat.

yep, een schrijnend gebrek aan kritisch denken...

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:19

Fojoe...Je zonden kunnen alleen vergeven worden doordat Jezus is gestorven voor de zonden van alle mensen.
Dat is toch juist heel fijn? Dan hoef je de straf niet zelf te dragen, dat heeft Jezus al voor je gedaan.
Als je dat echt geloofd met je verstand en met je hart worden je zonden vergeven.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:21

Sim0ne schreef:
Hoe weet je dan dat die allemaal door God ingegeven zijn?

Dat geloof ik...

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:23

spettic schreef:

Fojoe...Je zonden kunnen alleen vergeven worden doordat Jezus is gestorven voor de zonden van alle mensen.
Dat is toch juist heel fijn? Dan hoef je de straf niet zelf te dragen, dat heeft Jezus al voor je gedaan.
Als je dat echt geloofd met je verstand en met je hart worden je zonden vergeven.

geloven is the key tot alles

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:24

Sim0ne schreef:
Citaat:
Leugenaars lijden in de hel

306. Iemand die de waarheid ontkent en iemand die iets gedaan heeft en zegt: "Dat heb ik niet gedaan", gaan naar de hel (niraya). Na de dood vergaat het beide typen personen, die deze slechte daden verrichten, hetzelfde.

abhutavadi nirayam upeti yo vapi katva na karom iti ca'ha ubho'pi te pecca sama bhavanti nihinakamma manuja parattha

Iemand die leugens vertelt over anderen gaat naar de hel (niraya); iemand die kwaad begaan heeft en zegt: "Dat heb ik niet gedaan", gaat ook naar de hel. Kwaaddoeners zoals zij, lijden op dezelfde manier in hun volgende bestaansvorm (de hel).

(gequote uit bovenstaande link van moniek)

Dan gaat dus elk kind naar de hel. Elk kind heeft wel eens iets stouts gedaan om het vervolgens te ontkennen (uit angst voor straf)

Je word niet gestrafd voor dingen die je niet hebt gedaan natuurlijk.
Ook voor kinderen geld hetzelfde: als ze in God geloven gaan ze wanneer ze sterven naar de hemel.

Geloven= een zeker weten dat al je zonden door het bloed van Jezus vergeven zijn.
Daar draait het om

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:25

Moniek schreef:
fojoe schreef:

je kan wel afgerekend worden op nieuwe zonden.[/quote]

nee dat klopt niet helemaal.
er zijn meer regels dan alleen dat.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:28

dit zijn de 10 geboden overtreed deze dan bega je een zonde.
misschien word het dan wat makkelijker.
de meeste kennen denk ik niet de 10 geboden
Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.
Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is.
Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen, want Ik, de Here, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die mij haten, en die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die mij liefhebben en mijn geboden onderhouden.
Gij zult de naam van de here, uw god, niet ijdel gebruiken, want de here zal niet onschuldig houden wie Zijn naam ijdel gebruikt.
Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt, zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; maar de zevende dag is de sabbat van de here, uw god; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont.
Want in zes dagen heeft de here de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de here de sabbatdag en heiligde die.
Eer uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land dat de Here, uw God, u geven zal.
Gij zult niet doodslaan.
Gij zult niet echtbreken.
Gij zult niet stelen.
Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn rund, noch zijn ezel, noch iets dat van uw naaste is.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:29

ik verwacht op het laatste veel reacties Haha!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:33

spettic schreef:

Omdat God de zonde haat, is de prijs voor vergeving hoog. De Schrift stelt de volgende voorwaarden tot vergeving:

Een offer. Hebr. 9:22 zegt: "zonder bloedstorting is er geen vergeving." In het Oude Testament was een offerdier nodig zonder enig gebrek, een lam om Gods toorn af te wenden. Jezus, de zondeloze Zoon van God, stief op het kruis en werd het vlekkeloze lam voor onze zonden. Jezus kocht onze vergeving toen Hij aan het kruis stierf.

"Want ook Christus is eenmaal om de zonden gestorven als rechtvaardige voor onrechtvaardigen, opdat Hij u tot God zou brengen." (1 Petr. 3:18a)
"En in Hem hebben we de verlossing door zijn bloed, de vergeving van de overtredingen, naar de rijkdom zijner genade." (Ef. 1:7)

OnlyLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:35

Voor mij zeker weten Darwin

ten eerste omdat de evolutietheorie gelijk staat aan een flinke portie bewijs terwijl er voor God geen enkel wetenschappelijk onderbouwd bewijs te vinden is. ik 'geloof' alleen in iets als het logisch is en er bewijs voor is.

ten tweede omdat ik vind dat geloven in een god die alles heeft geschapen en die je leven bepaald oid de grootste onzin is. (niet aanvallend bedoeld, is mijn mening..) zoals ik al zei omdat er geen enkel bewijs voor te vinden is en het waarschijnlijk gewoon een verklaring is voor de dingen die mensen niet kunnen snappen. Oftewel: verdiep je eens in de dingen die je niet snapt, want overal is wel een verklaring voor Lachen

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:39

OnlyLoes schreef:
Voor mij zeker weten Darwin

ten eerste omdat de evolutietheorie gelijk staat aan een flinke portie bewijs terwijl er voor God geen enkel wetenschappelijk onderbouwd bewijs te vinden is. ik 'geloof' alleen in iets als het logisch is en er bewijs voor is.

ten tweede omdat ik vind dat geloven in een god die alles heeft geschapen en die je leven bepaald oid de grootste onzin is. (niet aanvallend bedoeld, is mijn mening..) zoals ik al zei omdat er geen enkel bewijs voor te vinden is en het waarschijnlijk gewoon een verklaring is voor de dingen die mensen niet kunnen snappen. Oftewel: verdiep je eens in de dingen die je niet snapt, want overal is wel een verklaring voor Lachen

klopt maar jou verklaring is niet de mijn en vice virca.
en god bepaald jou leven niet dat doe jij zelf.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:41

Moniek schreef:
en god bepaald jou leven niet dat doe jij zelf.

daar heb je helemaal gelijk in Moniek!

Moniek

nog even over onze zonde en vergeving
Schuldbelijdenis. We moeten onze zonden aan God belijden als we willen dat onze relatie met God volledig hersteld wordt. Hierboven kunt u lezen, dat we vergeving nodig hebben, want onze onbeleden zonden scheiden ons van God. Belijden is derhalve de manier om de relatie met de Heer weer te herstellen. We moeten ons hierbij realiseren, dat het voor ons eigen bestwil is, dat we belijdenis doen en ons weer richten op de Heer, want Hij is getrouw, ook al zijn wij het niet. (2 Tim. 2:13)

"Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om onze zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid." (1 Joh. 1:9)

Bekering. We moeten een besluit nemen om te veranderen om onze zonden de rug toe te keren.

dit even uit de bijbel genomen.
Laatst bijgewerkt door Moniek op 14-12-07 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Moniek schreef:
dit zijn de 10 geboden overtreed deze dan bega je een zonde.
misschien word het dan wat makkelijker.
de meeste kennen denk ik niet de 10 geboden
Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.
Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is.
Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen, want Ik, de Here, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die mij haten, en die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die mij liefhebben en mijn geboden onderhouden.
Gij zult de naam van de here, uw god, niet ijdel gebruiken, want de here zal niet onschuldig houden wie Zijn naam ijdel gebruikt.
Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt, zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; maar de zevende dag is de sabbat van de here, uw god; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont.
Want in zes dagen heeft de here de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de here de sabbatdag en heiligde die.

Hier kan ik dus niets mee, dit vind ik echt zulke raare geboden Nagelbijten / Gniffelen

Citaat:
Eer uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land dat de Here, uw God, u geven zal.
Gij zult niet doodslaan.
Gij zult niet echtbreken.
Gij zult niet stelen.
Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn rund, noch zijn ezel, noch iets dat van uw naaste is.

Hier ben ik het mee eens Lachen
Maar dat zijn normen en waarden die je altijd hoort te hebben welk geloof of geen geloof dan ook Lachen

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:44

Ik zie dit topic nu pas en sjongejonge wat een cowboy-ideëen gaan er rond in verband met godsdienst (en in dit geval voornamelijk het christelijk geloof)

Kijk ik ben zelf ook niet christelijk gelovig, maar studeer wel theologie en godsdienstwetenschappen, dus ik ben een sterke verdediger van het idee dat je moet weten waarover je praat voor je sterke uitspraken gaat doen!

Na het doorlezen van dit topic ben weeral maar eens tot de conclusie gekomen dat er maar 1 ding duidelijk schort in de kerk en dat is dat de echte diepe boodschap niet tot bij de mensen doordringt... De echte theologie blijft ergens binnen de clerus en de unif steken en dat is erg jammer voor hen die in God (en eventueel Christus) willen geloven. Jullie geloof zou namelijk 10 000 keer gekleurder en prachtiger zijn als je de diepgang ervan helemaal zou zien.

Het idee dat 'vergeef hen Heer, want ze weten niet wat ze doen' betekent dat wij kunnen vergeven worden doordat Jezus stierf voor ons, is heel kortzichtig. Jezus is niet gestorven omdat jij een cd'tje hebt gestolen hoor. Jezus kwam op aarde om het Rijk Gods te verkondigen. Hij kwam het verbond vernieuwen dat God ooit met het Joodse volk had gesloten en stelde daardoor het Rijk Gods deels aanwezig in deze wereld. Zijn taak en doel was niet te sterven voor onze zonden. Zijn dood was de spijtige reactie van de wereld op zijn verkondiging.

Vergeving waarover het hierboven ging is een ingewikkeld proces tussen twee mensen. Vergeving is het afzien van vergelding voor het gedane leed, omdat de relatie tussen de twee personen als belangrijker gezien wordt dan compensatie van het leed. Het vereist dat beide partijen ten volle erkennen wat er gebeurd, maar hier samen overheen te werken.

Wat betreft de duivel is er inderdaad het verhaal van de gevallen engel Lucifer, maar dit is eerder bedoelt als symbool voor hoe moeilijk het kan zijn om steeds het goede aan te houden.
een belangrijke eigenschap in het geloof (RKK) is immers dat we in vrijheid het goede moeten doen. God heeft er niets aan dat mensen hem slaafs volgen omdat het moet; de kunst is in volledige vrijheid toch het juiste te doen. En dat illustreert het verhaal van Lucifer ook. Dingen als God en de duivel zijn geen dingen als zwart en wit en zeker al geen letterlijk voor te stellen dingen. De duivel is maar een middeleeuws prentje om het idee van het kwaad duidelijk te maken hoor...