Wilders en zijn extreme uitspraken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Meneer Wilders is zelf knetter gek!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:48

Toch ligt het er ook aan of je zelf NL wil spreken Pipo

Ik ken mensen die hier jaren zijn, maar met moeite verstaan.
Ik ken mensen die een taalcursus hebben gehad, maar waar je met handen en voeten mee moet praten.
Ik ken mensen die hier pas zijn, (nog) geen taalcursus hebben gevolgt en goed te verstaan zijn.
Maar die laatste groep vind dat zelf belangrijk en wil dat perse Lachen

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:48

Eind jaren 80, da's toch al gauw een jaar of 30 geleden inmiddels Nagelbijten / Gniffelen

En zijn kinderen gingen in NL naar school en leerden dus wel degelijk NL. Het is niet een kwestie van niet kunnen; het is een kwestie van niet willen, omwat voor reden dan ook..

Pipo schreef:
Esperanza schreef:
En wat sprak die kerel slecht Nederlands zeg. Dat kan na 30 jaar toch wel iets beter?

Destijds werd er helemaal geen taalcursus gegeven, dat is pas eind jaren 80 ingesteld. Die mensen werkten keihard en als ze thuis kwamen hadden ze hun gezin, welke ook geen Nederlands sprak. Wanneer had die beste man dat moeten leren?

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:49

Juul schreef:
kimmysan schreef:
Maar ik bedoel ze slaan mensen in elkaar. En wat krijgen ze, als een nederlandse jongeren zoiets zouden flikken zouden ze meteen hele politie achter zich aan. En ik bedoel het zijn ze niet allemaal en er zijn ook nl jongeren die zulke dingen doen maar 85 tot 90 procent lees ik laatst ergens is wel marokaans, turks iniedergeval buitenlands.

Dat je dat leest is omdat als een Allochtoon een misdaad pleegd er meteen staat: ''Turkse jongen slaat homo in elkaar'' oid. Je ziet nooit staan: ''Nederlandse man opgepakt voor mishandeling'' ofzo. Daardoor valt het op, en niet omdat er nou zóveel meer Allochtone criminelen zijn..

Ja maar ik verzin het niet zelf ofzo hoor. Dat staat gewoon in de krant van die procenten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:50

kimmysan schreef:
[naam] schreef:
Dat je dat leest is omdat als een Allochtoon een misdaad pleegd er meteen staat: ''Turkse jongen slaat homo in elkaar'' oid. Je ziet nooit staan: ''Nederlandse man opgepakt voor mishandeling'' ofzo. Daardoor valt het op, en niet omdat er nou zóveel meer Allochtone criminelen zijn..

Ja maar ik verzin het niet zelf ofzo hoor. Dat staat gewoon in de krant van die procenten.

Jamaar die procenten worden ook heerlijk overdreven altijd heb ik het idee Nagelbijten / Gniffelen

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:51

Criminaliteit is iets van alle tijden en daar moet ook een oplossing voor worden gezocht. Maar wel een oplossing die mógelijk is... En uitzetten van elke allochtoon die iets verkeerd heeft gedaan hoort daar gewoon niet bij. Al was het alleen maar omdat het juist de tweede en derde generatie is die problemen oplevert. Die mensen zijn hier geboren, dus je kunt ze nergens heen brengen als je ze uit wil zetten. Dat zijn gewoon Nederlanders, die hebben nooit ergens anders gewoond. En uitzetten vind ik zelf ook een beetje een primitieve maatregel die uit onmacht wordt genomen.

De nieukomers (immigranten) zorgen voor de minste problemen. Alleen het aanleren van de NL taal, vinden van werk en integreren is voor hen een issue. Criminaliteit komt in deze groep veel minder voor, want vergeet niet dat deze mensen ervoor hebben gekozen hier te wonen (als immigrant) of dankbaar zijn dat ze hier in veiligheid mogen leven (politiek vluchteling).

Anoniem

Chubby schreef:
Eind jaren 80, da's toch al gauw een jaar of 30 geleden inmiddels Nagelbijten / Gniffelen

En zijn kinderen gingen in NL naar school en leerden dus wel degelijk NL. Het is niet een kwestie van niet kunnen; het is een kwestie van niet willen, omwat voor reden dan ook..

Die kinderen spreken thuis ook gewoon turks.

En ik weet niet hoe het met jouw rekenvaardigheid is. Maar eind jaren 80 ( 1988) is 19 jaar geleden.

Anoniem

Nee dat is niet zo
Die worden bepaald door eerlijke onafhankelijke bedrijven.
Helaas is het niet anders dan de waarheid. En daar moeten we niet voor weglopen maar wat aan doen Lachen

Esperanza
Blogger

Ronja schreef:
Ik zeg ook niet dat een multiculturele samenleving niet voor problemen zorgt, integendeel. Die problemen zijn er wel degelijk en daar kun je je ogen niet voor sluiten.

Waar ik wél op tegen ben is dat mensen die problemen koppelen aan het Islamitisch geloof. Want dat klopt gewoon echt niet. Als de Islam aan zou zetten tot haat en onverdraagzaamheid, hoe verklaar je dan al die duizenden Moslims die braaf hun leven leiden en niet meer verkeerd doen dan jij en ik? Zoals ik al zei, de Islam praat criminaliteit niet goed, en daar moet je de oorzaak ook niet zoeken. Die ligt op heel andere vlakken (die soms wel te maken hebben met een afwijkende etnisch-culturele achtergrond, dat spreek ik absoluut niet tegen)

Je kunt niet tegen de Islam aan blijven schoppen en dan verwachten dat alles opgelost wordt, want zo werkt het gewoon niet. En dat is helaas wel wat Wilders verkondigt.

En waar ik ook ontzet van ben is dat er mensen zijn die bepaalde verschijnselen overtrekken naar een veel te grote groep. Want dat is gewoon niet de werkelijkheid.

Kijk die mensen die gewoon hun leven leiden daar heb ik ook niets tegen. Prima toch? Dat soort mensen wil ik me wel voor openstellen, daar kan je wat van leren.

Maar wil je suggereren dat de meeste van die aftandse ideen niet uit het geloof voortvloeien? Het komt ook niet van een goed geloof, maar van verkeerde mensen. Maar het woord is geloof ik Moslim-fundamentalisten. Waar komt dat dan vandaan? Uit de naam van Alla doen ze dat. Ongelovige mensen doden. Want als jij niet gelooft dan zit de duivel in je en mag je uitgeroeid worden. Dat soort prehistorisch gedrag vind ik erg eng.

Wat staat er in de sharia? Dat is een moslimwet. Heeft dat niets met geloof te maken dan?

Nu ben ik tegen al dat soort extreem gedarg hoor, kijk ook eens naar die mafkezen in Ierland. Ook lang niet wijs....

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:52

Amen Ronja!

lesilla

runningkawa schreef:

Ik ken mensen die een taalcursus hebben gehad, maar waar je met handen en voeten mee moet praten.
Ik ken mensen die hier pas zijn, (nog) geen taalcursus hebben gevolgt en goed te verstaan zijn.

Jep inderdaad, en niet te vergeten is er een groep die zich uberhoud schaamt voor mensen die afkomstig zijn uit hetzelfde land, en die groep is niet klein. Je zult vaak hier horen, dat is het krapuul die al voor problemen zorgde in.
En laat dat nou de groep zijn, die staatje lief met zijde handschoenen verzorgt, en owee als je er iets over zegt, voor mij is het al genoeg als buitenlanders zelf bij de rechtse groepering willen om de profiteurs buiten te zetten Knipoog

Dat ze zich moeten schamen zegt al genoeg Lachen
Laatst bijgewerkt door lesilla op 20-09-07 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

runningkawa schreef:

Je praat hier niet over hooggeschoolde mensen RK. Er werden schoonmakers naar Nederland gehaald. Driekwart KON geeneens lezen en schrijven, laat staan zomaar een vrij moeilijke taal leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:53

Ik doe ook geen hooggeschoold werk pipo en mijn ervaringen zijn dus juist met de mensen in die groepen.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:53

Pipo schreef:
Esperanza schreef:
En wat sprak die kerel slecht Nederlands zeg. Dat kan na 30 jaar toch wel iets beter?

Dat ligt eraan: 30 jaar geleden haalden wij grote getallen Turkse mensen naar Nederland omdat we te lam waren voor bepaalde werkzaamheden. Destijds werd er helemaal geen taalcursus gegeven, dat is pas eind jaren 80 ingesteld. Die mensen werkten keihard en als ze thuis kwamen hadden ze hun gezin, welke ook geen Nederlands sprak. Wanneer had die beste man dat moeten leren? En nu is hij oud en versleten en zeggen we: Bedankt he.......maar donder nu maar weer op! Die man heeft gewoon gewerkt, belasting betaald, pension opgebouwd enz enz.

Zo ga je niet met mensen om. Tenminste, niet volgens mijn normen en waarden.

Dat heb ik ook al eerder genoemd, maar schijnbaar wordt daar gewoon overheen gelezen...

runningkawa schreef:

Zo'n talencursus is nou ook weer niet zaligmakend... Je leert daar niet veel meer dan jij zelf in de eerste klas (en dan nog het eerste halve jaar) van de brugklas. Daar kan niemand zich vervolgens goed mee uitdrukken. Bovendien is het Nederlands helemaal niet zo makkelijk om te leren, zeker als je native language een taal is die er in de verste verte niet op lijkt en je ook nog eens absoluut geen talenknobbel hebt.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:54

Pipo schreef:
Je praat hier niet over hooggeschoolde mensen RK. Er werden schoonmakers naar Nederland gehaald. Driekwart KON geeneens lezen en schrijven, laat staan zomaar een vrij moeilijke taal leren.

Wat is moeilijk als je iets echt wilt?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:54

Die kinderen spraken thuis Turks omdat papa en mama geen Nederlands spraken Nagelbijten / Gniffelen Maar als papa en mama hadden gewíld hadden ze Nederlands kunnen leren en spreken..

En vwb jaren heb je gelijk Bloos

Pipo schreef:
Chubby schreef:

Die kinderen spreken thuis ook gewoon turks.

En ik weet niet hoe het met jouw rekenvaardigheid is. Maar eind jaren 80 ( 1988) is 19 jaar geleden.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:55

runningkawa schreef:

Het hangt ook af van op welke leeftijd je hier bent gekomen. Op latere leeftijd leer je een taal moeilijker. En taalvaardigheid speelt een rol, op school is de één ook beter in Frans dan de ander. En wat dacht je van onderling contact; een vrouw die alleen maar thuis zit en met familieleden praat in de moedertaal, leert minder snel nederlands dan iemand die naar school gaat of dagelijks met nederlandse collega's werkt.

En, de meesten behouden inderdaad een accent (de één meer dan de ander) mensen uit Brabant of Limburg die met een sterk accent spreken, versta ik ook niet. En dan kom ik zelfs uit Brabant. Komt toch op hetzelfde neer Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:55

Maik, maar andere mensen kunnen het ook, maar het is idd maar, hoe graag wil je het Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:56

accent heb ik geen moeite mee, dat is gewoon verstaanbaar Lachen

nee gewoon de taal totaal niet beheersen. En zelfs na een bijv een jaar nog steeds niet meer.
En dan praat ik over een groep tussen de 20 en 40 jaar oud. Die dus samen met mij werkte of ik op het werk elke week zag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:58

Esperanza schreef:
Pipo schreef:

Wat is moeilijk als je iets echt wilt?

Als jij 60 a 70 uur per week staat te werken, de mogelijkheden niet aangeboden krijgt, hoe makkelijk denk jij dan dat het is?

Jaren 60/70/80.

De jaren dat er nog GEEN internet was!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:59

Kan allemaal wel wezen, maar die Wilders is in mijn ogen een knettergekke man (kijk maar eens naar zijn kapsel Haha! ), die ik echt niet serieus ga nemen Clown . Ik vind hem meer een stemmingmaker die inwerkt op de onderbuikgevoelens van het volk. Verder val ik erbij in slaap, want hij kan werkelijk over niets anders praten.... Slapen
Lijkt mij knap vervelend als je je alleen maar daarmee bezig houdt, terwijl er nog veel meer in de wereld is.... Zij zijn groot en ik is klein!

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:59

Chubby schreef:
Die kinderen spraken thuis Turks omdat papa en mama geen Nederlands spraken Nagelbijten / Gniffelen Maar als papa en mama hadden gewíld hadden ze Nederlands kunnen leren en spreken..

Turkse (en andere allochtone) ouders zijn juist héél erg voor het leren van Nederlands voor hun kinderen. De reden dat ze thuis Turks spreken, is omdat ze denken dat ze niet goed genoeg Nederlands kunnen om het hun kinderen te leren. Ze willen dat de kinderen het goed aangeleerd krijgen.

Als je onderzoek doet naar de behoefte aan voorschoolse opvang in de moedertaal bijvoorbeeld, dan vind je maar heeeeel weinig aanhang bij allochtone ouders. Ze vinden dat de kinderen meer hebben aan Nederlands dan aan Turks. (en ja, onderzoek is daarnaar gedaan Knipoog )

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:01

Oké, die generatie heeft zich het apelazarus gewerkt voor ons en krijgt stank voor dank.. Overigens geloof ik niet dat zij hét probleem zijn als we spreken over criminaliteit en desintegratie..

Pipo schreef:
Als jij 60 a 70 uur per week staat te werken, de mogelijkheden niet aangeboden krijgt, hoe makkelijk denk jij dan dat het is?

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:02

Dat zal voor een groep zeker zo zijn. Aan de andere kant: hoeveel mensen hier in Nederland hebben een vakkenpakket gericht op economie of bèta omdat ze écht niet uit de talen komen?

By the way, ik zie ineens dat ik je wel vaak quote RK. Is niet persoonlijk hoor! Bloos!

Oh en ik snap ook best dat bepaalde mensen echt gewoon niet willen. Ik zie alleen graag het goede in de mens en kijk liever naar de (in mijn ogen) veel grotere groep die wèl zijn best doet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:05

Maik79 schreef:
Oh en ik snap ook best dat bepaalde mensen echt gewoon niet willen. Ik zie alleen graag het goede in de mens en kijk liever naar de (in mijn ogen) veel grotere groep die wèl zijn best doet.

Yes, Maik, dat doe ik ook liever, dan me alleen maar te richten op de foute mensen. Die ik trouwens ook zie in ons 'eigen' volk. Mogen die ook niet het land uit? Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:07

Nadya schreef:
Maik79 schreef:

Yes, Maik, dat doe ik ook liever, dan me alleen maar te richten op de foute mensen. Die ik trouwens ook zie in ons 'eigen' volk. Mogen die ook niet het land uit? Haha!

Zolang je ze niet naar belgie stuurt wel Haha!