Gorilla ontsnapt in Blijdorp

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Calanddra

Re: Gorilla ontsnapt in Blijdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 17:29

dus toch wel... hoe kan hij dan tot zn knieën in de gracht staan? Moet ie benen van 1,5m hoog hebben Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 17:31

slimmerik schreef:
Chiqa schreef:
dat is aan de advocaten en rechters, ik denk dat die het er al lastig genoeg mee hebben...
Of heb jij rechten gestudeerd Faye Haha!

off topic: Waarom val je de mensen toch steeds persoonlijk aan? Eerst ThePast03 en nu weer faye.

Ik val niemand aan alleen zijn wij bokkers niet de juiste mensen om te oordelen over de wet (mist ze daar voor gestudeerd hebben maar dat betwijfel ik)en zie toch veel mensen zwaar overtuigt zijn van hun eigen mening....die niet klopt. Knipoog

Dus blíjft het speculeren en dat is niet toegestaan in dit topic, dat kunnen we beter overlaten aan de mensen die in het onderzoek zitten, denk dat we beter de nieuwsberichten af kunnen wachten ipv die dit die dat.
Er zal heus wel een uitspraak komen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 17:33

Ik zal eens aan mijn dinnetje vragen (waarvan haar ventje een verzorger van deze gorilla's is) hoe het nou zit met die gracht, zij weet het vast wel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 17:33

Waarom zou mijn mening niet kloppen Chiqa? BEn heeel benieuwd!

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 17:35

Calanddra schreef:
Faye, mag ik vragen hoe jij er zo zeker van kan zijn dat die vrouw haar schadevergoeding krijgt en dat ze volledig vrijgesproken wordt? Ben ik best benieuwd naar, want blijkbaar ben je erg zeker van je zaak.

Je formuleert jouw mening alsof die wet is en dat het ook zo zal gebeuren... vandaar deze vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 17:40

katiavl schreef:
voor de mensen die gorilla's in the midst niet hebben gezien heb ik het even opgezocht een kort verslag heel leerzaam
http://news.bbc.co.uk/1/shared/spl/hi/p ... html/1.stm

Het verbaast mij eigenlijk dat blijkbaar heelveel mensen de film niet kennen.Er zijn van diane fossey prachtige documentaires.Zeker zo'n vrouw die iedere dag apen gaat bezoeken ,zou je denken weet toch iets van dierengedrag Verward
Ik schrok eerlijk gezegd nogal van die homevideo die in nova te zien is waarop ze duidelijk de aap provoceert en dan zijn agresieve gedrag niet herkent.

Maar in dierentuinen word veel gepest,ik heb er ook eens een jongen in zijn lurven gegrepen omdat hij een lamababy met een stok zat te prikken.Kloppen op ramen ondanks verboden ,word toch constant gedaan.
Het is maar goed dat ik er niet werk,ze zouden nog weinig klanten gehad hebben Duivel .

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 17:54

Tallie_Ho schreef:
Ik zal eens aan mijn dinnetje vragen (waarvan haar ventje een verzorger van deze gorilla's is) hoe het nou zit met die gracht, zij weet het vast wel Lachen

Vraag dan inneens hoe bokito in een 2 meter diepe plas als het niet afloopt met zijn voorste lidmaten kan staan Pling

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 17:56

Tallie_Ho schreef:
Calanddra schreef:
De gracht is 2 meter diep toch? Is dit al vanaf het eerste stuk of is de gracht aflopend? weet iemand dat?

Net als een kade van de haven, meteen plop, naar 2 meter diepte Knipoog

Uit het AD (al betwijfel ik de juistheid.... AD heeft tegenwoordig een groot Telegraaf-gehalte):
Citaat:
Haar man Gerrit is er nog altijd ondersteboven van.

,,We waren bij Bokito wezen kijken. Hij stak zijn tong uitstak naar ons, en we waren al doorgelopen naar de aapjes die daar even verderop zitten. Plots hoorden we een grote plons, en ineens stond hij achter ons. Hij dook meteen boven op mijn vrouw. Ik ben zelf in paniek de bosjes in gesprongen.’’

De Horde, samen met zijn vrouw trouw bezoeker van het gorilla-eiland, o ironie, vermoedt dat de gorilla al langer met de pest in zijn lijf liep. ,,Een paar dagen eerder waren we bij hem langs gegaan. Een oppasser was bij het eiland bezig aan een putje. Bokito liep toen tot aan het schrikdraad het water in. De oppasser moest hem terug aan land jagen.’’

Bokito, is de stellige overtuiging van De Horde, is veranderd. ,,Sinds Astra, Dango en Quenta naar Sjanghai zijn vertrokken, is hij een macho geworden.’’

Yvonne de Horde zal waarschijnlijk nog verschillende operaties moeten ondergaan om haar hand te herstellen. ,,Waarschijnlijk zal ze twee vingers moeten missen. Om nog te zwijgen over het psychische effect. Ik durf te wedden dat ze nooit meer naar Blijdorp durft.’’

http://www.ad.nl/rotterdam/article1382890.ece

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:02

silvana schreef:
katiavl schreef:
voor de mensen die gorilla's in the midst niet hebben gezien heb ik het even opgezocht een kort verslag heel leerzaam
http://news.bbc.co.uk/1/shared/spl/hi/p ... html/1.stm

Het verbaast mij eigenlijk dat blijkbaar heelveel mensen de film niet kennen.Er zijn van diane fossey prachtige documentaires.Zeker zo'n vrouw die iedere dag apen gaat bezoeken ,zou je denken weet toch iets van dierengedrag Verward
Ik schrok eerlijk gezegd nogal van die homevideo die in nova te zien is waarop ze duidelijk de aap provoceert en dan zijn agresieve gedrag niet herkent.

Maar in dierentuinen word veel gepest,ik heb er ook eens een jongen in zijn lurven gegrepen omdat hij een lamababy met een stok zat te prikken.Kloppen op ramen ondanks verboden ,word toch constant gedaan.
Het is maar goed dat ik er niet werk,ze zouden nog weinig klanten gehad hebben Duivel .

Inderdaad, gewoon streng optreden kloppen op het raam is buiten en niet meer terugkomen. Maar ja ik zou ook niet in een dierentuin kunnen werken, heb er stage gedaan de regels zijn totaal tegen mijn ideen. En dan heb ik maar beslist om verder te studeren zodat er wel deuren open gaan. Als aapfan dat ze wel was denk ik, is het toch normaal dat je gaat kijken als er een documentaire is over apen of een boek koopt. Maar goed de aap is langs vele mensen gerend ook de kinderen die zaten te gooien om haar te grijpen, dus er zal wel een factor geweest zijn. Gelukkig was het zowiezo een gorilla chimpansee of bonobo zijn minder lief.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:06

Dus wat ik ervan begrijp is dat ze beweren dat de aap zo agressief en pest in had dat hij in het water loopt, terwijl gorillas dat echt nooit zouden doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:10

Ik heb ook stage gedaan in een dierentuin,ook bij de apen.Apen zijn gewoon gevaarlijk.Zelfs de kleinste aapjes als de goudkopleeuwaapjes bijten met gemak je vingers af.Mensen beseffen dat nog niet.

Hier in belgie heb ik een tijd voor de DB gewerkt en ben ik een paar keer apen op wezen halen die mensen in papagaaienkooien houden Hamer .Schattig als ze klein zijn ,maar dan.

Evenals nu de wasbeer rage,wat bezielt mensen toch om te denken dat dieren speelgoed zijn.

maar als je een beetje dierengedrag kent,moet je eigenlijk geen dier in de ogen staren,geen paard ,geen hond.

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:15

katiavl schreef:
Dus wat ik ervan begrijp is dat ze beweren dat de aap zo agressief en pest in had dat hij in het water loopt, terwijl gorillas dat echt nooit zouden doen

Het schijnt dat die is gesprongen toch? En het laatste stukje aan de kant geklauterd is!

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:17

Ja klopt Lachen maar er werd gezegd dat hij meerdere keren tot zn knieën in het water was geweest.

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:19

Waren er toevallig ook nog bokkers oogetuige van dit vervelende incident?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:20

Nou heb ik even zitten googelen en vind ik een artikel van "vrienden van Blijdorp" over de apensoorten die in Blijdorp zitten..... geschreven door een Hans Landman (volgens mij een van de deskundigen van Blijdorp): http://www.vriendenvanblijdorp.nl/html/ ... /apen.html

Helemaal onderaan staat het volgende:

Citaat:
Beste vrienden van Blijdorp,

In de laatste jaren van de vorige eeuw (wat klinkt dat, hè) zijn wij een aantal jaren Vrienden van Blijdorp geweest. We hebben toen erg genoten van de vele bezoeken die wij als gezin aan deze schitterende dierentuin brachten. Tijdens één van die bezoeken gebeurde er iets heel vertederends wat ik op foto heb proberen te vereeuwigen. Helaas ben ik het rolletje bijna zes jaar kwijt geweest, maar deze week kwam het boven water.

Het verhaal is als volgt:
Met mijn toen enkele jaren oude zoontje Ezrah stond ik bij de apen te kijken. Mijn kleine jongen in een buggy met zijn neus tegen het glas van dierenverblijf aangedrukt. Eén van de grotere apen (ik denk dat het een moeder is geweest) raakte na enige tijd duidelijk geïnteresseerd in mijn zoon en zoals het op mij overkwam was dat geheel wederzijds. Gefascineerd keken ze elkaar minuten lang aan. Op een gegeven moment kwam de bewust aap helemaal op de bodem van de kooi zitten, pal met haar gezicht tegen het glas. Met haar vinger tegen het glas volgde ze de bewegingen van het gezicht van mijn zoontje, die alleen maar met grote ogen naar het indrukwekkende dier kon kijken. Op een bepaald moment drukte mijn zoontje met zijn mondje tegen het glas en wat er toen gebeurde was bijzonder vertederend: de moederaap (ik denk tenminste dat het dat was) drukt met haar lippen tegen de ruit op de plek waar het mondje van mijn zoontje was. Voor mij was het duidelijk dat ze hem een kus gaf. Helaas geeft de foto geen goed totaalbeeld, maar alleen het moment waarop de aap tegen het glas aan 'kuste'. Ik heb geen idee welke aap het precies is geweest, maar in denk dat de dierenverzorgers haar misschien wel herkennen.

Misschien komt het doordat mijn zoontje een donkere huid heeft of door iets anders. Ik weet het niet, maar het was een vertederend moment en dat wilde ik u graag even laten weten.

Hans Landman, Dordrecht

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:23

moederinstinct Lachen gok ik tenminste.

Weet nog wel van een tijdje terug dat een jongetje in een gorilla verblijf was gevallen. Een van de vrouwtjes heeft hem toen gepakt en beschermd tegen de andere gorilla's. Volgens mij was hier ook sprake van moederinstinct Lachen

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:31

Zazoo schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=PUmCaoBO ... ed&search=

daar heb je haar. zoals je ziet denkt zij dat ie lief met haar aan het spelen is. niet erg slim maar ze bedoelde het dus niet slecht, ze was gewoon dom bezig.

Heb net het filmpje gezien Nagelbijten / Gniffelen
Ze denkt echt dat hij op haar gezelschap zit te wachten.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:48

Calanddra schreef:
moederinstinct Lachen gok ik tenminste.

Weet nog wel van een tijdje terug dat een jongetje in een gorilla verblijf was gevallen. Een van de vrouwtjes heeft hem toen gepakt en beschermd tegen de andere gorilla's. Volgens mij was hier ook sprake van moederinstinct Lachen

Ik bedoel dat zelfs sommige kenners het uitleggen als blij kijken en kusjes geven....

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:51

Ze worden in Blijdorp op dit moment helemaal gestoord van het ramptoerisme en alle "helden" die Bokito expres uit lopen te dagen. Wat een vreselijke lijers zijn het toch ook!! Mensen moesten zich schamen!

Ik hoor dat dus van dat vriendinnetje van mij!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:52

Tja ik had het niet anders verwacht in deze "zieke" maatschappij. Verdrietig

Kijk maar naar de voetbalrellen etc. etc.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:52

Blijdorp had er beter aan gedaan het binnenverblijf te sluiten voor publiek en de dieren tot rust te laten komen...

Ik snap ook werkelijk niet waarom ze dat niet doen.
Toch geld?...Ramptoeristen kopen immers ook een kaartje en een bak patat.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:58

Ja, dat snap ik dus ook niet. In plaats van dat ze het verblijf nu even sluiten om de boel rust te gunnen. Maar ja, zelfs al doe je dat, er zullen over een paar maanden ook nog mensen zijn die uit zullen dagen. Hoewel het natuurlijk op dit moment het ergst is omdat het vorige week is gebeurd.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 19:05

jacimatho schreef:
Blijdorp had er beter aan gedaan het binnenverblijf te sluiten voor publiek en de dieren tot rust te laten komen...

Dat vind ik ook.
Volgens mij wordt die aap alleen maar gekker van al die mensen die hem nu expres gaan aanstaren.

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:02

jacimatho schreef:

Ik word er ook erg verdrietig van om te zien/lezen dat men nu naar Blijdorp gaat om de ramptoerist uit te hangen.

De filmpjes van dat vrouwtje heb ik ook bekeken.....tsja wat moet je daar nu van zeggen.
Is ze wel helemaal oke of zou ze mischien wat minder begaafd zijn geweest.
Je ziet toch dat dit geen "hé'... ik vind jou leuk gedrag is??????"

De documantaires van o.a Dianne Fosey heb ik jaren geleden gezien...toen was al duidelijk dat deze dieren enorm intelligent zijn.
Mensen herkennen ,aanvoelen en echt veel menselijke eigenschappen(boos,emotie enz) kennen.
Bokita is getergerd geweest en heeft deze vrouw herkent en gepakt....het had niet mogen gebeuren maar is gebeurd.
Deze vrouw wilde contact met Bokito....is nu gelukt....wat had ze dan verwacht van een gorilla....handje en aai over de schouder...
Dit is de realiteit.....geen disney film met schattige aapjes.

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:09