Pluttersput schreef:Mijn moeder vertelde laatst een verhaal:
Een vriendin van een kennis was m et haar maltheser aan het wandelen. Opeens kwamen uit het niets 2 pitbulls en een jack aangerend. Die kwamen van een paar huizen verder, en waren uitgebroken. Ze vlogen haar maltheser met zijn drieen aan. Ze greep haar theser, en tilde hem boven haar hoofd. Ze had nog geprobeert de honden weg te schoppen, maar dat ging niet. Ze begon heel hard te rennen. Die honden bleven opspringen, en beten haar in haar armen en benen. Mensen kwamen naar buiten, en deden niets. Toen kwam een vrouw met een auto om de honden weg te jagen, maar die vrouw wil de niet de mevrouw met de theser in haar auto, uit angst dat de bulls en de jack ook mee zouden komen. OP een gegeven moment draaide ene bull en een jack af. Maar de derde bleef stevast achter haar aan komen. Tot het moment dat er iemand met een bezem kwam, de hond gewoon bijna knock out heeft gemept, en de vrouw naar binnen kon rennen. Ze hebben het wel allebei overleefd, welliswaar met wonden en hechtingen van hier tot tokyo.
Maar dit bewijst maar weer dat als die honden uitvallen, en ze zetten hun zinnen ergens op, dat ze ook doorzetten ook, en niet ophouden.
Overigens, die mensen hielden eerst hun honden, wilden en hoefden ze ok niet af te geven, want ze hadden ze niet opgejut. De mensen wilden ze ook niet in laten slapen. Na een tijdje was toch de hond die achter de vrouw aan was blijven rennen weg, dus wat daarmee is gebeurt...
Kan het even niet laten om te reageren voordat ik verder heb gelezen, maar dit is precies hét voorbeeld waarom het fout kan gaan tussen honden. Als een hond dominant is, zal die een andere dominante hond willen laten zien dat hij de baas is en niet de ander! Til de hond lekker hoog op, om het hoger in rang te zetten dan de andere honden, wat is daar het gevolg van voor een hond die niet accepteert dat andere honden hoger in rang (willen) zijn...?
Ik denk overigens dat heel veel mensen niet op een goede manier met een hond omgaan. Bij ons in de winkel zijn er tal van honden die dominant zijn over hun baasjes. Honden slapen op bed, liggen op de bank, eten voor de baas, ze hebben alles prima onder controle!
Zo ook een voorbeeld van een klant met een bullterrier. Deze hond trok heel erg, dus kwamen ze voor een tuigje. Ik vraag altijd of ik het tuigje om kan doen, of dat de hond dat misschien niet toelaat. Het is een behoorlijk dominante houding die je aanneemt tegenover de hond. Ik kom liever heel thuis, dus even vragen. Deze hond was superlief werd mij verteld, kon ik makkelijk doen. Ik moest heel snel reageren, anders had ik een bullterrier in mijn lijf gehad. Hij viel echt uit, van plan mij te grijpen. Ik was gelukkig sneller, maar stond wel te shaken op mijn benen. De reactie van de baas: Brave meid! Pardon...? Brave meid? Wat een eikel! Op dat moment stond ik met mijn bek vol tanden, dus kon ik niet scherp reageren op die man. Mijn werkgever heeft die kerel buiten even goed toegesproken dat hij een gevaar voor zijn hond is. Deze hond grijpt vroeg of laat iemand, dan is het niet haar schuld, maar de schuld van de baas! (bleek later trouwens ook al dat ze een paar weken eerder ook al iemand had geprobeerd te grijpen, waren ze voor het gemak maar even vergeten...)
Prima als mensen dominante honden hebben, maar gedraag je daar dan ook naar. Laat hond en kind NOOIT alleen, blijf altijd alert. Hoe braaf de hond gewoonlijk ook is. Het is inderdaad heel triest dat het meisje overleden is en de oma ook gewond is geraakt. En heel terecht dat de hond afgemaakt is, maar wie er fout was... Geen idee. Wil ik ook geen uitspraak over doen. Er zijn zoveel gevallen met deze honden waar het ook helemaal goed gaat en ook zoveel gevallen met andere hondenrassen die als braaf te boek staan, waar het helemaal fout gaat. In de top drie van meeste bijtgevallen in NL staan de Jack Russel, de Golden Retriever en de Shar Pei...