Halal vlees bij AH, protesteer!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Halal vlees bij AH, protesteer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 22:27

fourth schreef:
Haha hypocriet zeg. Ik vind dat alleen vegetariërs t recht hebben om hiertegen in protest te gaan, maar dan nog. Moord = moord.

Moet je nagaan, ik ben vegetariër, maar ik ga er niet eens tegen in protest. Sterker nog, ik vind dit halalvlees stukken beter dan het standaard vlees.

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 22:36

Shadow0 schreef:

Ik vond je andere reacties doordachter, eerlijk gezegd.

Jij gelooft dat er 1 god is. Jij gelooft dat zowel de God in de Islam als de God van de Christenen dezelfde is. Maar het staat iedereen vrij om iets anders te geloven. Er zijn bovendien polytheistische religies die geloven dat er meerdere goden zijn, dat gaat dus zeker niet over dezelfde.

Ik kan me de religieuze bezwaren van Marigold wel voorstellen, al deel ik ze totaal niet.

Ik hoor al dat wij niet uit deze discussie gaan komen. Wij geloven totaal iets anders.
Voor mij bestaat er maar 1 god, god de warmhartige (Wat ze ook uitspreken bij de rituele slachting). Daarnaast geloof ik in de profeten van god, of dit nu jezus is of mohamed, precies zoals de koran beschrijft.
Als een diertje ritueel geslacht wordt, wordt er dus over 1 god gesproken, aangezien er in onze ogen ook maar 1 god bestaat.

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 22:36

Nouks schreef:
fourth schreef:
Haha hypocriet zeg. Ik vind dat alleen vegetariërs t recht hebben om hiertegen in protest te gaan, maar dan nog. Moord = moord.

Moet je nagaan, ik ben vegetariër, maar ik ga er niet eens tegen in protest. Sterker nog, ik vind dit halalvlees stukken beter dan het standaard vlees.

OK dan! precies en dat is het ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 22:42

milo schreef:
hebben jullie de krant al gelezen? (ik weet niet of dit eerder genoemd is)
veel kippen die 'wij' slachten, worden niet genoeg verdoofd (in een stroombad!!!!!) en maken dus ook bewust mee hoe ze worden opgehangen aan hun poten en de strot wordt doorgesneden.

dat vind ik NOG erger.

als ze opgehangen worden idd wel, maar het kan gebeurden dat er eens 1 de kop optrekt oid en dus niet verdoofd word, dan staat er iemand achter die met een mes de ader doorsnijd.. hier word wel goed opgelet btw.. maar het is wel zo dat niet elke kip er goed door komt, wij maken ook vlees voor duitsland enz, en als je bij de halzen staat wil het wel eens voorkomen dat er nog een kop aanzit, deze is dan dus niet goed gesneden, en word weggegooid (al heb ik 1 keer gehad dat ik em al in de machine had en dacht oeps.. de kop zit er nog aan, wil dat hoofd van die mensen wel eens zien als ze het zakje opendoen)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 22:46

Kippen worden niet zo goed behandeld... Voor de MC donalds (niet zo'n leuk verhaal) worden kippen geslacht, word mee overgegooid, worden botte messen gebruik (ach, dan scheuren we toch gewoon het hoofd eraf als het mes bot is) etc....

En oh ja, ik stem 20 nov (wanneer is het) op de partij v/d dieren, enige redelijke partij in mijn ogen haha

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 22:48

loutjuh schreef:
Ik hoor al dat wij niet uit deze discussie gaan komen. Wij geloven totaal iets anders.

Over mijn geloof gaat het hier helemaal niet (en dat heb ik ook niet genoemd trouwens). Maar eigenlijk gaat het ook niet over het jouwe. Het punt is: JIJ mag geloven dat de God van de Islam dezelfde is als de God van de Christenen. Maar niet iedereen hoeft dat geloof te delen. Dat is de kern van vrijheid van godsdienst!

Ik vind het prima dat er halal vlees verkocht wordt, maar iemand die religieuze bezwaren heeft tegen halal-vlees heeft precies even veel recht op die bezwaren, als jij op jouw geloof. En dat is iets dat je niet uit het oog mag verliezen.

Citaat:
Als een diertje ritueel geslacht wordt, wordt er dus over 1 god gesproken, aangezien er in onze ogen ook maar 1 god bestaat.

Inderdaad, in jullie ogen. Maar in iemand anders ogen, misschien niet. En dat geloof heeft precies zoveel recht van bestaan. Als mensen halal vlees, of kosjer vlees of desnoods geen vlees willen, op grond van religieuze overtuigingen, dan is dat prima, en dan moet daar ruimte voor zijn. Maar als iemand op grond van religieuze overtuigingen geen halal vlees of kosjer vlees of iets dergelijks, dan moet daar ook ruimte voor zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 22:52

soeske schreef:
Kippen worden niet zo goed behandeld... Voor de MC donalds (niet zo'n leuk verhaal) worden kippen geslacht, word mee overgegooid, worden botte messen gebruik (ach, dan scheuren we toch gewoon het hoofd eraf als het mes bot is) etc....

En oh ja, ik stem 20 nov (wanneer is het) op de partij v/d dieren, enige redelijke partij in mijn ogen haha

dat is niet waar!!

de halsen worden ook gebruikt, dus dat doen ze echt niet!! heb zelf bij een kippenslachterij gewerkt die o.a ook voor mc donalds en dat kentucky geval slacht, soms als er mensen aan het ouwehoeren zijn word er met vet gegooid, dat kan je niet gebruiken, 2x per dag komt er iemand de hygiene bekijken, er word veel gecontroleerd enz, messen worden meerdere malen per dag geslepen enz, ze zijn daar zo schoon.. zelfs het raam mag in het rokershok niet open omdat er dan as op je schort kan waaien enz, dus ik weet niet waar jij deze info vandaan hebt? maar daar klopt geen reet van

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 22:53

wat raar dat ik dat dan op een undercover filmpje heb gezien van de PETA met de vermelding dat het van de Mc Donalds of zo`n andere keten kwam... Weet niet welke slachterij, maar dat was volgens mij niet in Nederland..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 22:58

soeske schreef:
wat raar dat ik dat dan op een undercover filmpje heb gezien van de PETA met de vermelding dat het van de Mc Donalds kwam... Weet niet welke slachterij, maar dat was volgens mij niet in Nederland..

nee niet in nederland lijkt mij idd, hier is alles brandschoon, ligt er wat te veel op de grond? meteen de dweil erover, messen zijn altijd geslepen, vloeren schoon enz, als ze niet goed snijden kost dat alleen maar geld dus daar denken ze wel om, in de slachterij zelf is ook alles vrij schoon, behalve dan het bloed wat er ligt maar daar kan je niks aan doen.. heb zelfs een keer gehoord van een vriendin dat ze al klaar waren met slachten, en zij ging even iemand zoeken, dat er toen nog een kip rondliep, dan hadden ze daar de kop ook wel afgetrokken denk ik? dat beestje hebben ze vrijgelaten, jammer dat ik er niet meer was dan had ik dat beestje meegenomen en in het land gezet, maar goed dat klopt dus niet, het enige waar mee gegooid word is vet, dat is afval, en als de baas dat ziet kan je ook meteen vetrekken.. er waren een keer 2 turken, die alleen maar aan het auwehoeren waren en niet serieus met het vlees omgingen die zijn op dag 2 al ontslagen, dus kan me idd niet voorstellen dat dat in ned was

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 22:59

Shadow0 schreef:
loutjuh schreef:

Over mijn geloof gaat het hier helemaal niet (en dat heb ik ook niet genoemd trouwens). Maar eigenlijk gaat het ook niet over het jouwe. Het punt is: JIJ mag geloven dat de God van de Islam dezelfde is als de God van de Christenen. Maar niet iedereen hoeft dat geloof te delen. Dat is de kern van vrijheid van godsdienst!

Ik vind het prima dat er halal vlees verkocht wordt, maar iemand die religieuze bezwaren heeft tegen halal-vlees heeft precies even veel recht op die bezwaren, als jij op jouw geloof. En dat is iets dat je niet uit het oog mag verliezen.

Citaat:

Inderdaad, in jullie ogen. Maar in iemand anders ogen, misschien niet. En dat geloof heeft precies zoveel recht van bestaan. Als mensen halal vlees, of kosjer vlees of desnoods geen vlees willen, op grond van religieuze overtuigingen, dan is dat prima, en dan moet daar ruimte voor zijn. Maar als iemand op grond van religieuze overtuigingen geen halal vlees of kosjer vlees of iets dergelijks, dan moet daar ook ruimte voor zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 23:00

Ik heb wel eens een nederlands filmpje gezien van een kippenfabriek waar de kuiken op een lopende band zaten. De haantjes werden er tussenuit gegrepen en in een soort keukenmachine (rond draaiende messen) vernietigd.

Volgens mij is elke manier van slachten afschuwelijk voor de dieren. En van verdoven voor de slacht heb ik nog nooit gehoord en ik kom uit een slagersfamilie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 23:05

Jessix schreef:
Ik heb wel eens een nederlands filmpje gezien van een kippenfabriek waar de kuiken op een lopende band zaten. De haantjes werden er tussenuit gegrepen en in een soort keukenmachine (rond draaiende messen) vernietigd.

Volgens mij is elke manier van slachten afschuwelijk voor de dieren. En van verdoven voor de slacht heb ik nog nooit gehoord en ik kom uit een slagersfamilie.

dat zal dan voordat ze naar de slacht gaan zo zijn?

verdoven doen ze waar ik werk wel, door een soort bak met water en middeltjes enz, dit is ook 1 van grootste slachterijen van nl, het gaat daar allemaal zo snel (als de machines heel blijven) als ze geslacht zijn, zijn ze binnen 50 min op de inpak afdeling..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 23:09

Moeten ze dat water dan drinken of hoe gaat dat?

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 23:14

Wat mij betreft zit het 'm nog niet eens in de Nederlandse of die Halal manier van slachten, want ik vind het überhaupt walgelijk dat een gezond dier geslacht wordt, maar in de manier waarop dieren als producten volgemest worden voor de dood. Onvergeeflijk vind ik het.

Ik hoorde van iemand dat er gewerkt wordt aan een machine die niet dieren, maar spieren kan klonen. Geweldig. Hopelijk biedt dit perspectieven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 23:15

Daar sluit ik me bij aan.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 23:20

verdoven is ook niet het juiste word ... maar voor de gaan snijden word er een pin geschoten in de hersenen van het dier.
Door deze pin worden ze hersendood waarna ze gaan snijden.
Dit noemen ze verdoven omdat ze hier vrijwel niks van voelen.. het gaat zo snel dat ze dat niet merken maar het probleem hierbij is dat de dieren onrustig worden van de geur van het bloed van de dieren die hun voor zijn gegaan .. maar dat is met alle manieren van slachten zo!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 23:25

tja.. eigenlijk is er gewoon geen 'goeie manier' van slachten vanuit het oogpunt van het dier. Al helemaal niet als je het vervoer naar het slachthuis meerekent of het leven in de bio-industrie.

vandemariene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 23:28

Jessix schreef:

Dit is waarschijnlijk het sexen (haantjes eruit halen omdat deze bijvoorbeeld niet geschikt zijn... Met name voor de eierboerderijen)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 23:30

Ja dat zou best wel kunnen. Ik kan het me niet meer zo goed herinneren. Weet alleen nog dat ik dat wel walgelijk vond!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 23:32

Jessix schreef:
Moeten ze dat water dan drinken of hoe gaat dat?

nee daar worden ze doorheen gehaald, of er stroom aan te pas komt weet ik niet, volgens mij niet, ze worden er door heen gehaald, en zijn dan idd een soort van hersendood, zodat ze de rest niet voelen

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 09:32

Jessix schreef:
tja.. eigenlijk is er gewoon geen 'goeie manier' van slachten vanuit het oogpunt van het dier. Al helemaal niet als je het vervoer naar het slachthuis meerekent of het leven in de bio-industrie.

precies

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:11

smurffie schreef:
verdoven is ook niet het juiste word ... maar voor de gaan snijden word er een pin geschoten in de hersenen van het dier.
Door deze pin worden ze hersendood waarna ze gaan snijden.
Dit noemen ze verdoven omdat ze hier vrijwel niks van voelen.. het gaat zo snel dat ze dat niet merken maar het probleem hierbij is dat de dieren onrustig worden van de geur van het bloed van de dieren die hun voor zijn gegaan .. maar dat is met alle manieren van slachten zo!

Verdoven is ook imo de onjuiste term. Ik denk dat veel mensen denken dat de dieren verdoofd worden als ook de kat verdoofd wordt als hij wat heeft.
Is niet zo. Ze krijgen een hersenpin, en dan zijn ze hersendood. Net zo hersendood als dat ze een halssnede krijgen. Dus dat gejank om onverdoofd slachten.. Bijzonder hypocriet. Ze worden net zo verdoofd of onverdoofd geslacht als "gewoon" geslachte dieren.
Verdoven met een spuitje MAG niet eens, vanwege de stoffen die dan in het vlees komen. Mijn verzorgpony mocht, als ze voor de slacht bedoeld was (was niet zo!), ook geen pijnstillers, want die stoffen mogen niet in het vlees komen.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:18

huh? Ik begrijp hier echt niets van...

Naar mijn weten is het zo dat bij halal en kosjer slachten het dier zo min mogelijk moet leiden...

sterker nog het dier moet goed behandeld worden is z'n leven, dat kunnen we niet van die bio industrie zeggen toch??

als dit zo zou zijn zou dat toch juist een vooruitgang zijn?

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:31

Er is hier maar 'e'en oplossing voor, allemaal vega worden (net al sik en velen anderen Lachen )

Nee geintje sorry

Ik heb het topic doorgelezen en ik kan er geen wijs uit, je weet ook niet wat waarheid is en wat niet enzo

maar idd wat Daphnezz zegt, dat die dieren bij het slachten zo min mopgelijk meoten leiden, omdat ze dan reiner zijn of zoiets, dat dacht ik ook altijd!

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:39

Ik ben al vegi Haha!