Ik zoek mensen die aktie willen voeren tegen bloot op TV

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twaalf

Re: Ik zoek mensen die aktie willen voeren tegen bloot op TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 18:50

Desiree schreef:
Hoe zit het eigenlijk met de manier waarop veel 14 jarigen dansen dan? (stond laatst ook ergens in een krant of zo), dat schuren. Dat hebben ze van de clips uit TMF of MTV. Die meisjes schuren dan met hun billen tegen het kruis van een jongen. Schijnt normaal te zijn. Ik vind dus van niet.

Geloof me, schuren is niet overgenomen van tv, totaal niet. Het is andersom, tv clips beginnen in te spelen op wat in de clubs/disco's etc in is.

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 19:08

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 19:10

NoOoMiE schreef:
Het is bewezen dat het door de invloed van de media komt dat meisjes geen nee meer durven te zeggen, op trouw.nl heb ik een aantal interessante artikelen gevonden daarover ...
http://www.trouw.nl/deverdieping/podium ... ch_sollen_
http://www.trouw.nl/deverdieping/overig ... op_The_Box
Please lees ze door, er staat veel in over dit onderwerp met ook antwoorden op sommige vragen!

ben benieuwd hoe ze dat uitzoeken.
Want zo'n pakweg 50 jaar geleden haden vrouwen helemaal niks te zeggen..

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 19:12

NoOoMiE schreef:
Het is bewezen dat het door de invloed van de media komt dat meisjes geen nee meer durven te zeggen, op trouw.nl heb ik een aantal interessante artikelen gevonden daarover ...
http://www.trouw.nl/deverdieping/podium ... ch_sollen_
http://www.trouw.nl/deverdieping/overig ... op_The_Box
Please lees ze door, er staat veel in over dit onderwerp met ook antwoorden op sommige vragen!

Waar staat dat het bewezen is? Er staan veel meningen in ja, maar dat is geen geldig wetenschappelijk onderzoek.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 19:24

Yvonniej schreef:
ben benieuwd hoe ze dat uitzoeken.
Want zo'n pakweg 50 jaar geleden haden vrouwen helemaal niks te zeggen..

EN nu dus weer niet. Alles lijkt weer teruggedraaid. MAar dan op verdraaide manier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 19:35

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 19:38

Als je de artikelen goed had gelezen, had je gezien dat ze het over onderzoeken hebben die ooit plaats hebben gevonden, het is geen uitslag van een onderzoek Lachen.
Groetjes,
NoOomie en Nathachou

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 19:45

NoOoMiE schreef:
Als je de artikelen goed had gelezen, had je gezien dat ze het over onderzoeken hebben die ooit plaats hebben gevonden, het is geen uitslag van een onderzoek Lachen.
Groetjes,
NoOomie en Nathachou

In het artikel over The Box gaat er geen één onderzoek over de invloed van de media op de jeugd. Eén onderzoek gaat over seksueel misbruik en een ander onderzoek over de leeftijd waarop jongens en meisjes voor het eerst over verliefdheid/relaties beginnen te praten.
Over het eerste artikel, de schrijver gebruikt alleen een bron die in het voordeel werkt voor haar standpunt. En het onderzoek zal hoogstwaarschijnlijk geen wetenschappelijk onderzoek zijn, dus er zullen veel storende factoren zijn en er vanuit één standpunt gekeken is. Ze trekken zomaar conclusies, waar geen (vermelde) oorzaken voor zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:00

Tsja , meiden van tegenwoordig hebben nog maar weinig zelfrespect. Ik denk dat dat toch ook een gebrek in de opvoeding is....

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:02

miloetje schreef:

Paraat: U bent de Ts van dit topic? U had het over verkrachtigen komen door bloot op tv. Verkrachtingen gaat meestal over machtsgevoel over de peraon die je uitoefent. En het niet beheersen van seksuele lusten. Kijk maar naar ontwikkeingslanden en vluchtelingskampen. Daar worden vrouwen ook massaal misbruikt terwijl ik me niet kan voorstellen dat de daders naar veel bloot op tv kijken. en als bloot op tv er niet was, zouden er dan niet nog meer verkrachtingen en aanrandingen van komen? omdat mannen nou eenmaal bloot willen zien?( niet alle overigens)

Haha, nee dat was Juice, maar die is geband wegens SA.
Ik stoor me helemaal niet aan het bloot op tv en wil er ook geen actie tegen voeren (wel stoor ik me aan tv in het algemeen, maar dat is een ander verhaal).

Geweldig helder wat je verder vertelt, en precies zoals ik erover denk.

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:14

Maar het is wel gewoon algemeen bekend dat media het meest invloed heeft op de mens in zijn doen en denken, dat leer je zelfs gewoon op school tijdens maatschappijleer ...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:14

Citaat:
U had het over verkrachtigen komen door bloot op tv. Verkrachtingen gaat meestal over machtsgevoel over de peraon die je uitoefent. En het niet beheersen van seksuele lusten.

Je hebt gelijk dat het niet bloot op zich is, dat een probleem is. WEL de manier waarop dit bloot getoond wordt. En dat is precies wat de meeste mensen in het topic proberen duidelijk te maken: op tv wordt juist het machtsgevoel benadrukt. En de 'niet te beheersen lusten'.

En precies daarom heeft het een negatieve invloed.

Citaat:
Kijk maar naar ontwikkeingslanden en vluchtelingskampen. Daar worden vrouwen ook massaal misbruikt terwijl ik me niet kan voorstellen dat de daders naar veel bloot op tv kijken. en als bloot op tv er niet was, zouden er dan niet nog meer verkrachtingen en aanrandingen van komen? omdat mannen nou eenmaal bloot willen zien?( niet alle overigens)

Er zijn meer oorzaken van sexueel geweld dan tv. Veel meer! Maar dat betekent niet dat de media geen invloed hebben. Het is namelijk duidelijk bewezen dat die invloed er is.

(Voor de mensen die geinteresseerd zijn in de wetenschappelijke achtergrond, lees het boek "The Social Animal" van Elliot Aronson, en onderzoeken van bv N.M. Malamuth of E. Donnerstein in "Journal of Personality and Social Psychology" over dit onderwerp. Volledige referenties staan in het boek, en wil ik ook wel even uittypen mocht iemand geinteresseerd zijn)

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:16

NoOoMiE schreef:
Maar het is wel gewoon algemeen bekend dat media het meest invloed heeft op de mens in zijn doen en denken, dat leer je zelfs gewoon op school tijdens maatschappijleer ...

In zekere mate misschien (sorry niet gehad bij maatschappijleer), maar niet zodat je er naar gaat gedragen.

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:22

Nou, het hangt ervan af in welke maatschappelijke klasse je je bevindt, zoals in het artikel over The Box staat, gedroegen zich die jochies zoals hun favoriete rapper (in de clip dan). Denk dat dat toch best veel zegt. Natuurlijk is TV niet de enige oorzaak, maar wel een oorzaak die veel "weegt" ...
Groetjes,
NoOoMiE en Nathachou

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:24

urselin, ZEKER wel! Lees het onderzoek maar eens na, of bedenk je waarom er zoveel geld omgaat in de reclame.

Mensen worden beinvloed. Dat is bewezen, en daar maken we ook behoorlijk gebruik van. (Iemand de wuppierage meegekregen? Wuppies bestaan al tijden, waarom denk je dat die juist nu zo populair geworden zijn?)

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:33

Ja, reclames en media beïnvloeden mensen tot op zekere hoogte, maar zoals ik eerder gezegd heb, deze onderzoeken zijn niet wetenschappelijk uitgevoerd. Ik vraag me af of het wel een geldig onderzoek is, aangezien ze niks vrij geven over de methode, proefpersonen (m.u.v. eerste onderzoek van artikel the box) en er grote kans is op storende factoren, die een belangrijke rol kunnen spelen bij de invloed op mensen (zoals sociale omgeving).

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:35

faye schreef:
Tsja , meiden van tegenwoordig hebben nog maar weinig zelfrespect. Ik denk dat dat toch ook een gebrek in de opvoeding is....

Ik weet niet of dat nu met de opvoeding te maken heeft. Het zijn niet de ouders alleen die invloed hebben op hun kinderen. Heel de maatschappij heeft er invloed op, en ik ben geneigd het daar aan te wijten. En de mentaliteit van alles moet maar kunnen en goed gevonden worden want als je dat niet doet dan deug je niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:49

Desiree ik denk dat de invloed, negatief of positief, van de ouders een hèle grote rol speelt. De maatschappij heeft zeker invloed, maar kijk dan ook naar de enige Postbus 51 reclame die ik een beetje zinvol vond: De maatschappij ben jij.
Eigen keus, zelf nadenken, een eigen mening... dat leer je niet van de TV maar wèl van om je heen kijken en, wonderlijk genoeg, grotendeels van je ouders.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 21:09

JA maar ik vind het niet terecht als de ouders ALTIJD de zwarte piet toegespeeld krijgen, want als hun zoon of dochter gaat puberen, staan ze vaak machteloos aan de zijlijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 21:17

Desiree: precies.

Ik vraag me bovendien af waarom er eigenlijk een zwarte piet toegespeeld moet worden? Het lijkt me dat het genoeg is DAT we weten dat het een negatieve invloed heeft. Alle beetjes positieve verandering helpen toch?

Er zijn meerdere factoren die meespelen. Als je daar een paar van kunt beinvloeden, is dat toch al heel goed? Voor de gewetensvolle ouders is dat echt geen reden om met opvoeden op te houden - het maakt hun taak alleen wel wat gemakkelijker.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 21:19

En hun taak is zo al moeilijk genoeg!

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 21:22

Maar als ouderzijnde heb je wel in de hand hoe lang/vaak je kind tv kijkt, ik vind dat ouders wel een rol spelen hierbij. Ouders zijn nu eerder geneigd het kind voor de buis te zetten dan er zelf mee te gaan spelen (want ze hebben nog zoveel te doen). Uitzonderingen daar gelaten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 21:56

Beste urselin, er is niemand die zegt dat ouders geen rol spelen. De opvoeding maakt zeker heel veel uit. Dat onken ik niet, en dat ontkent niemand.

Maar ouders zijn niet allesbepalend! Zeker op latere leeftijd gaan kinderen hun eigen gang, leren dat er een wereld is buiten die van hun ouders, en komen daar bij vriendjes of gewoon stiekem mee in aanraking. En dat kun je als ouders niet voorkomen.

Kinderen gaan zelf hun mening vormen. En dat is deels gebaseerd op wat ze van hun ouders geleerd hebben. Maar ook deels op wat ze op tv zien. En op wat hun vrienden zeggen. Soms overheerst het een, soms het ander. Maar je kunt niet 1 factor als DE schuldige beschouwen, en de rest negeren. Het heeft allemaal invloed, en hoe minder negatief die is, hoe beter!

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 22:06

Ik zeg ook niet dat de ouders DE schuldige zijn, maar spelen nou eenmaal een grote rol in het leven van hun kind. Ik reageerde op de reactie van Desiree:
Desiree schreef:
JA maar ik vind het niet terecht als de ouders ALTIJD de zwarte piet toegespeeld krijgen, want als hun zoon of dochter gaat puberen, staan ze vaak machteloos aan de zijlijn.

Machteloos vind ik ze niet, je kunt je kind niet beheersen, maar wel richtlijnen meegeven. Ik weet dat factoren nooit allesbepalend zijn en zo bedoelde ik het ook niet, Shadow.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 22:53

Juist ja, maar richtlijnen zijn niet altijd voor alle kinderen voldoende. En wat kunnen ouders dan nog meer doen?