Brandstofprijzen: rijden jullie minder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 18:43

DuoPenotti schreef:
plannen maken..vergaderen, nog meer plannen maken, nog meer op hun telefoon zitten, nog meer vergaderen...ja.....

Die plannen hadden ze in 2022 al kunnen maken bij de vorige energie crisis

Die waren er en toen zijn de verkeerde groepen gecompenseerd. Daarom nieuwe plannen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 18:45

ja alsof dit ook nooit meer zou kunnen gebeuren.... tjonge jonge
Het rommelt over de hele wereld, maar voorruit denken, nope.

net zo min als bij ons stroomnet, iedereen van het gas, iedereen electrisch rijden, maar voorruit denken, nee.

En dat verdient dan zoveel per jaar.
Dan mag het wel wat beter...

germie

Re: Brandstofprijzen: rijden jullie minder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 18:52

Het probleem is alleen dat men dan de middeninkomens niet helpt en die worden dan gewoon ook armer. De laagste inkomens houden soms meer over dan middeninkomens. Dat is nu al zo met al die toeslagen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 18:53

Popstra schreef:
Babsiej schreef:
Het is ook onze vrijheid he..
Als Poetin zo Oekraïne kan overnemen omdat niemand helpt, blijft het echt niet bij Oekraïne.

Dus daar financieel aan bijdragen is zeker ook stuk eigen belang.

Ben je daar nu echt bang voor?
Poetin wil Oekraine terug hebben. Thats it!

Groot Russisch rijk was aardig stukje meer dan Oekraine, valt in elk geval hele USSR onder. Als je kijkt naar geografisch verdedigbare grenzen zit je op zijn minst in de Karpaten (Roemenie) en de baltische zee (Estland, Letland, Litouwen). Want bergen en water, Oekraine ligt op bijna het breedste deel van het Eurpees plateau en dat betekent keertje gas met de tank en je staat in Moskou. China heeft net zulke pavlov reacties trouwens om dezelfde redenen, bouwde daarom ook de chinese muur.
Er zijn meerdere motiven te vinden waarom Poetin de grenzen van de Russische federatie wil uitbreiden, geen van allen heeft noodzaak in de huidige werkelijkheid en zeker niet qua westgrenzen waar een wij willen niet geweldadig zijn en er zeker niet mee beginnen groep landen ligt. Dat Poetin daarom besluit dat dat de vijand is terwijl China ivm "jatten" Siberie dik 100 jaar terug door Rusland de grens liever in de Oeral ziet lijkt hij niet te beseffen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 18:54

DuoPenotti schreef:

net zo min als bij ons stroomnet, iedereen van het gas, iedereen electrisch rijden, maar voorruit denken, nee.

Het klinkt alsof dit allemaal makkelijk vooraf te plannen was, maar zo werkt het helaas niet. Je kunt als kabinet niet voor elke mogelijke wereldcrisis alvast miljarden klaarzetten. De olieprijs, oorlogen, blokkades, pandemieën, dat zijn dingen die onvoorspelbaar zijn en vaak van de ene op de andere dag veranderen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 18:57

Je hoeft geen miljarden al klaar te zetten, je kan wel al uitvogelen wat te doen als...

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 19:05

DuoPenotti schreef:
Je hoeft geen miljarden al klaar te zetten, je kan wel al uitvogelen wat te doen als...

Meld je aan bij een partij en ga er wat aan doen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 19:10

oh dat is je antwoord als je vast geluld bent...
Dan ga je het zo doen.

Nee dit is niet het D66 pro topic...
Oh nee, het algemene politieke topic heet dat...Nu kon je tegengeluid verwachten.

Maar mag niet van elitair D66, oh nee dat zijn ze niet
https://www.facebook.com/share/v/1AnshSUZvH/

Benzz schreef:
DuoPenotti schreef:

Meld je aan bij een partij en ga er wat aan doen.

Maar weet je, als het zo weer moet, ben ik weer weg.
:evaw:
Dan besteed ik mijn energie graag anders.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 19:15

Maar na de vorige energie crisis wat ook nog tijdens covid was.

Daarna hebben we lang geen stabiele regering gehad. Wie had het moeten doen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 19:28

Benzz schreef:
DuoPenotti schreef:

Het klinkt alsof dit allemaal makkelijk vooraf te plannen was, maar zo werkt het helaas niet. Je kunt als kabinet niet voor elke mogelijke wereldcrisis alvast miljarden klaarzetten. De olieprijs, oorlogen, blokkades, pandemieën, dat zijn dingen die onvoorspelbaar zijn en vaak van de ene op de andere dag veranderen.

Jawel, dat kan prima, geen enkel probleem, maar dan moet je niet aan je VOC-mentaliteit blijven hangen.

Als je een handelsnatie wil zijn, moet je zorgen dat je ook iets te verhandelen hebt. Maar alleen van het verhandelen van andermans goed kun je uiteindelijk geen land draaiend houden.

Maar de maakindustrie hebben we al decenia categorisch de nek om gedraaid omdat we in deze stomme bananenrepubliek nog steeds allen maar denken in de term "de laagste prijs" en wat daar voor terug komt, is niet relevant....

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 19:31

DP, als je zelf fel reageert moet je ook kunnen incasseren als iemand het niet met je eens is. Dat heeft niets met Elitaire D66 te maken. Je geeft zo enorm af op het kabinet en wil alleen populischte maatregelen die gewoonweg niet mogelijk zijn en als je tegengas krijgt is iedereen ineens tegen je.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 19:33

Benzz
Precies
ik geef af op het kabinet.
Op geen bokker. Niet op jou.
En jij wel op mij. En daar pas ik voor.
En nergens zeg ik dat iedereen tegen mij is.
Ook dat verzin jij weer zelf richting mij.

Dus doei

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 19:37

Babsiej schreef:

Nee en omdat we die al jaren niet hebben zou het ze dus eens sieren ze wel wat minder accijns te laten betalen nu ipv enkel maar te blijven graaien waar ze graaien kunnen!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 19:49

Ik rij wat ik moet rijden in de auto.
Veel minder dan anders is het niet.
Gemiddeld kan ik met 1 volle tank in de maand doen.
Nutteloze ritjes zitten er misschien wel bij, maar in mijn ogen zijn ze niet nutteloos.
Ik ga in ieder geval nooit zomaar doelloos een uur rondrijden of zo.
Maar ja, een bezoekje aan een vriendin in een andere stad moet kunnen.
Verder ben ik blij dat ik dit topic nu voor 't eerst lees en het daar dan ook bij ga laten. :)

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 19:51

Popstra schreef:
Babsiej schreef:

Nee en omdat we die al jaren niet hebben zou het ze dus eens sieren ze wel wat minder accijns te laten betalen nu ipv enkel maar te blijven graaien waar ze graaien kunnen!

Je weet dat er al korting wordt gegeven op de accijnzen sinds de vorige crisis toch?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 19:54

Babsiej schreef:
Popstra schreef:

Je weet dat er al korting wordt gegeven op de accijnzen sinds de vorige crisis toch?

Nee, dat was enkel de teruggave van het kwartje van Kok en dat dubbeltje van een jaar of tien daarvoor.....

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 20:00

Welnee. Hoe kom je daarbij?
Of vind jij dat dat het is?

Het is een korting waar je geen recht op hebt maar het wel krijgt als tegemoetkoming.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 20:07

Babsiej schreef:
Welnee. Hoe kom je daarbij?
Of vind jij dat dat het is?

Het is een korting waar je geen recht op hebt maar het wel krijgt als tegemoetkoming.

Nee, het is een simpel rekensommetje. Heeft niks met rechten te maken maar met toezeggingen die nooit waar gemaakt zijn.

Zowel het kwartje als het dubbeltje zouden tijdelijk zijn.
Die teruggave is dus feitelijk een sigaar uit eigen doos.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 21:05

De accijnskorting op brandstof, ingevoerd in 2022, wordt met een jaar verlengd tot 1 januari 2027 om tanken betaalbaar te houden. Door een wijziging in de Tweede Kamer wordt de korting in 2026 echter kleiner: de accijnsverlaging op benzine wordt circa 15,7 cent per liter, en op diesel en LPG respectievelijk 10,2 en 3,7 cent

Bron: overheid.nl

De accijnsverhoging bedroeg 18,3 cent (8,3 eurocent) per liter ongelode benzine en 7 cent (3,18 eurocent) per liter voor diesel, exclusief btw.

Bron; Wikipedia

Das toch al aanzienlijk voor zoveel jaar. En zeker meer dan het zogenoemde kwartje.

Daarbij, er is wel vaker iets beloofd wat niet is nagekomen, als er tegenvallers zijn in de begroting.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 21:11

Zou de diesel echt 4 euro worden?
Want dan ga ik failliet.

Ik lees hierboven trouwens dat iemand zegt dat de accijns niet omlaag moeten omdat je dan meebetaald aan de autoritten van een ander?

Uh... Oké dan heel kort door de bocht...
Ik heb geen kinderen, waarom zou ik meebetalen aan kinderbijslag?
Ik ben niet gehandicapt, waarom zou ik meebetalen aan die zorg?
Ik ben geen vluchteling, waarom zou ik meebetalen aan vluchtelingopvang?
Ik kan werken, waarom zou ik meebetalen aan iemand die dat niet meer kan?

Ik betaal doordat ik werk en leef mee aan al deze dingen.
Volgensmij zijn de werkende mensen en bedrijven nu aan de beurt en kan de rest wat meebetalen aan de accijns. Het is immers al zo scheef als wat.

Als de diesel 4 euro wordt, of niet leverbaar, zijn de supermarkten straks leeg. De bouwen liggen stil. De brandstof wordt überhaupt niet meer geleverd. Wanneer de kosten van het onderhouden van mensen die geld kosten groter wordt dan wat de werkende mensen afdragen aan belasting, dan ga je failliet. Volgensmij is Nederland goed onderweg. ;)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 21:29

8nnemiek schreef:
Hopelijk worden ze net zo hard aangepakt als extinction rebellion als ze snelwegen door het hele land gaan blokkeren. Dat ze maar lekker in Den haag gaan protesteren.
Ik zou het verder niet slim vinden om accijnzen te verlagen. Allereerst wil ik niet gaan betalen voor de plezierritjes van een ander, en daarnaast vind ik dat je deze extra kosten gewoon bij de werkgever moet neerleggen; die zouden mensen extra moeten compenseren of anders waar mogelijk thuis laten werken.
Als er een tekort aan brandstof dreigt dan moet je vooral niet de prijzen gaan drukken zodat mensen extra veel gaan inslaan en verspillen.

Tja, Makkelijke gedacht als loonslaaf gok ik zo. Maar de zelfstandig ondernemers dan :+

En hoezo accijnzen niet omlaag want je wilt niet meebetalen voor een ander? Dan moet je niet in een zorgstaat gaan wonen he :+ al je belasting gaat deels richting de sociale verzekeringen etc. Kinderbijslag, uwv, noem maar op. Dus je betaalt sowieso voor een ander. Welkom in Nederland

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 21:39

8nnemiek schreef:
Met pleziertjes bedoel ik uiteraard een dagje naar zee vanuit Enschede bijvoorbeeld, of voor de lol een uurtje nutteloos rondrijden. Die mensen bestaan helaas :=

Woon-werk verkeer hoort gewoon netjes en volledig te worden vergoed door de werkgever, daar mogen ze imo best eens de wet voor aanpassen. Die 23ct/km is een rare regel..

Goed dat je me herinnert, het wordt weer mooi weer dus dat betekent de hobby auto uit de stal halen voor een heerlijk plezierritje {:}

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 21:57

Hier gaat ook het hoesje er af en gaan met die banaan! Lekker naar de kust een visje eten

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 21:57

germie schreef:
Benzz schreef:
Dan nog gaat het ook naar de mensen die het wel makkelijk kunnen betalen. Beter dat geld inzetten om versneld te verduurzamen zodat we niet nog jarenlang afhankelijk zijn van fossiele brandstof.

Maar ook veel middeninkomens kunnen echt geen verduurzaming betalen hoor.

Als je nu wel de brandstofprijzen verlaagt, dan raakt dat ook de transportsector en dus ook de kosten voor boodschappen en diensten. En daarom zou dat wel de eerste stap zijn. Want als je dat niet doet, dan wordt verduurzamen nog duurder dan het nu al is. En ook eten wordt dan te duur en verwarming e.d. Dus ik denk dat je moet zorgen voor eerst een overall verlaging van kosten en dat begint toch echt met de brandstof.

Niet echt. Grotere transportbedrijven hebben vaak een dieselpomp op eigen terrein waar vrachtwagens afgetankt kunnen worden, en waarvoor ze diesel een stuk goedkoper in bulk in kunnen kopen. En als ze onderweg tanken kunnen ze de BTW terugvorderen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 22:09

Exitium schreef:
germie schreef:
Maar ook veel middeninkomens kunnen echt geen verduurzaming betalen hoor.

Als je nu wel de brandstofprijzen verlaagt, dan raakt dat ook de transportsector en dus ook de kosten voor boodschappen en diensten. En daarom zou dat wel de eerste stap zijn. Want als je dat niet doet, dan wordt verduurzamen nog duurder dan het nu al is. En ook eten wordt dan te duur en verwarming e.d. Dus ik denk dat je moet zorgen voor eerst een overall verlaging van kosten en dat begint toch echt met de brandstof.

Niet echt. Grotere transportbedrijven hebben vaak een dieselpomp op eigen terrein waar vrachtwagens afgetankt kunnen worden, en waarvoor ze diesel een stuk goedkoper in bulk in kunnen kopen. En als ze onderweg tanken kunnen ze de BTW terugvorderen.

https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel ... rse_diesel