Vastzitten door de bombardementen in het Midden-Oosten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 03:27

We hadden net eindelijk iemand aan de telefoon.
Onze enige optie is 29 maart kennelijk, via Doha. Wij hebben aangegeven liever te willen omvliegen met een andere maatschappij maar ook dat lijkt heel ongelukkig. Toen we eindelijk wilde bevestigen voor 29 maart, dat is beter dan niets, viel de verbinding weg :wow:

Het was wel interessant... hij gaf alleen een refund als optie, omboeken naar een andere airline was ook lastig. Het wordt ook wel spannend met onze visum van 45 dagen dan... ik ga voorstellen of we niet via wellicht Bangkok kunnen vliegen? Dat is een grote hub. Hoe kan er nu niets beschikbaar zijn voor de komende 10 dagen? Ik denk dat als we hier echt nog zolang zitten, we wellicht even naar een ander land gaan zodat de 45 dagen opnieuw beginnen te tellen.

Ze houden het wel spannend. We zijn niet achteraan de rij aangesloten weer. Hopelijk spreken we iemand zo met meer ideeën.

Travel_me

Re: Vastzitten door de bombardementen in het Midden-Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 03:47

Heb je alleen vliegtickets gekocht of een pakket? Ik denk dat er misschien wel iets beschikbaar is, maar ik hoor bedragen van 6000+

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 04:16

Waren losse vliegtickets bij Qatar Airways. Waren €618 per retourticket uit mijn hoofd dus de refund optie is niet ideaal, zeker als je niet via middenoosten wilt vliegen nu is het een duur grapje. Ik zie het niet zo snel gebeuren dat we 28 maart opeens wel in Doha kunnen landen. Misschien blessing in disguise dat de verbinding verbroken werd. Wie weet komt er een andere interessante optie uit.

Mijn partner wilt voor de refund gaan maar ik zie vluchten van 2.000 pp nu enkele reis (via Beijing dacht ik). QA moet dit omboeken wmb.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 09:36

Raineri schreef:
Waren losse vliegtickets bij Qatar Airways. Waren €618 per retourticket uit mijn hoofd dus de refund optie is niet ideaal, zeker als je niet via middenoosten wilt vliegen nu is het een duur grapje. Ik zie het niet zo snel gebeuren dat we 28 maart opeens wel in Doha kunnen landen. Misschien blessing in disguise dat de verbinding verbroken werd. Wie weet komt er een andere interessante optie uit.

Mijn partner wilt voor de refund gaan maar ik zie vluchten van 2.000 pp nu enkele reis (via Beijing dacht ik). QA moet dit omboeken wmb.

Pittig. fingers crossed dat jullie er zo weer doorheen komen en een betere optie krigen.

zo'n oorlog laat ook weer zien hoe we als alle landen in de wereld we elkaar eigenlijk nodig hebben. 1 ( hele ernstige ) verstoring en er loopt van alles helemaal vast. Want naast het vliegverkeer ook geen gas meer en de handel zal ook wel een klap krijgen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 12:01

Raineri schreef:

Oh, wat een vervelende situatie dit zeg!

Ik vind het ook zo bizar dat je vlucht geannuleerd wordt en je vervolgens uren in de wachtrij moet hangen om contact te kunnen krijgen.
Al is het denk ik inefficienter als zij gaan opbellen, want dan heb je allemaal mensen die de telefoon op dat moment niet opnemen natuurlijk, dus kunnen er nog minder mensen geholpen worden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 12:06

Muze schreef:
Hier in juli een reis gepland via Qatar….
Valt nu nog geen zinnig woord over te zeggen..

Ik boekte altijd via een reisbureau (Tui) en moest dan bij boeking aanbetalen , maar de volledige reissom wilden ze 6 weken vantevoren hebben. Daarbij had ik een reis- en annuleringsverzekering en er was nog een bijdrage aan het Calamiteitenfonds. Dus ik dekte me zo goed mogelijk in tegen narigheid en financieel verlies. Maar momenteel zijn de omstandigheden dramatisch slecht. Als ik jou was zou ik me heel goed laten informeren alvorens de volledige reissom over te maken. Stel dat dat ook 6 weken vantevoren zou moeten, dan is er helemaal niets over te voorspellen of je dan wel of niet via Qatar zou kunnen vliegen. Als het niet veilig zou zijn dan zullen ze dat uiteraard niet (kunnen) doen.Hoe zit dat momenteel eigenlijk met verzekeringen? Want voor landen met negatief reisadvies kun je volgens mij niet eens verzekeren. Wees blij dat je nog veilig hier zit!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 22:02

Raineri schreef:
Ben benieuwd hoe het Vientje vergaat.
Als ik de laatste ontwikkelingen lees, gaat de oorlog alleen maar uitbreiden en zal Qatar alleen maar zwaarder getroffen worden. Had je daar nu een tussenlanding? Hopelijk kan je opvliegen via een andere route.

Een heel laat bericht, na een paar bizarre dagen...ik ben zojuist geland op Schiphol, na ruim 40 uur onderweg te zijn geweest via Kuala Lumpur en Oman :oo *\o/* door een gekke glitch in het systeem of een misklik van iemand bij de klantenservice op Doha werd ik per abuis op de laatste vlucht van adgelopen zaterdag bijgezet, al rennend over Melbourne Airport heb ik die nog net kunnen halen. Volgens mij dus hardstikke voorgekropen in het systeem, maar dat was niet de bedoeling... Mijn beide reisgenoten zijn nog in Melbourne, zij vliegen woensdag dezelfde route (die vlucht had voor mij ook eigenlijk ingeboekt moeten worden, we zouden alle 3 samen vliegen).

Uiteindelijk hebben we dus de alternatieve vluchten weten te regelen via het Administrative Office van Qatar Airways op Melbourne (mbv een medewerker van het vliegeveld werden we daar afgeleverd), daar zat 1 dame die met directe interne verbinding met de klantenservice op Doha de mensen vanaf Mebourne om aan het boeken was. Ze helpen je wel alleen op de dag dat je vlucht eigenlijk zou zijn, dan kunnen ze dat doen (dus niet vooraf al). Zij gaf aan dat via de klantenservice bellen als consument een hopeloze zaak is, je moet echt naar het vliegveld.

Ik ben moe, blij, gesloopt, en nog niet helemaal mentaal bij wat betreft dat ik weer thuis ga zijn dadelijk. Nachtje op Oman Airport in mijn eentje op een bankje doorgebracht waarbij er 2x een ontruimingsalarm getest werd (uitleg alleen in het Arabisch, dus wist ik veeldat het een test was :+ ), dat gaat je niet in de koude kleren zitten. Maar zo zo zo opgelucht! En tegelijkertijd zal ik pas echt opgelucht zijn als mijn reisgenoten ook veilig thuis zijn donderdagavond...

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 22:04

Raineri schreef:
Ah lief van jullie! <3
We zitten sinds vandaag in Ho Chi Minh. We maken er gewoon het beste van, beetje balen want er zijn verantwoordelijkheden thuis zoals werk. Maar gaan we gewoon via een omweg regelen nu. Hebben beide contact met onze werkgevers en die zijn zeer begripvol.
We hebben een hotel tot en met 18 maart. Maar er zijn zoveel hotels, als het hier niet kan verkassen we wel. We zijn immers aan het backpacken dus komt goed.

We zitten nu een uur in de wacht bij Qatar Airways. Vriend en ik zijn een dance battle gestart op de wachtmuziek _O-
Geloof, moet dit nog wat beter bekijken, dat we ook de belkosten kunnen declareren bij onze doorlopende reisverzekering.

Oh nee dat wachtmuziekje, de hel!!! Vreselijk is die he! Hebben jullie al iemand aan de lijn gehad?

Edit: wow, zowaar iemand gesproken, dat is een unicum! Maar...Doha? Dat is wat erg optimistisch van ze :\

Dat zijn idd de bedragen die ik ook zag, niet normaal meer. Mijn ticket was 500 euro, als ik een omweg zelf wilde boeken via bijvoorbeeld de US dan was ik minimaal 2000- 2500 kwijt. Bizar. Maar refund zou ik echt niet doen als ik jullie was, iets anders boeken lijkt een mogelijkheid maar ik liep ertegenaan dat de vluchten die je online ziet staan vaak allang vol zitten of stiekem in het boekproces veel duurder worden. Probeer de optie via Qatar vooral vast te houden hoor!

Succes, ik hoop dat bij jullie ook snel een oplossing komt :(:) het is echt een klote situatie, ook al zit je wel veilig en zo.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 22:20

Wat super fijn dat je terug in Nederland bent. En wat een bijzonder verhaal zo.
Hopelijk je reisgenoten ook over een paar dagen.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 23:54

Fijn dat jij weer op NL bodem bent Vientje!! Wat een reis zo zeg!
Hopelijk gaan je reisgenoten ook snel.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 04:01

Wat fijn Vientje! Had al de stille hoop dat je onderweg was gezien je zo lang niet reageerde! En evht goed aangevoeld om met al je bagage erheen te gaan. Wat onhandig dat ze dat alleen in het arabisch doen op een luchthaven zeg. Lijkt me handig dat in ieder geval ook in het engels, spaans en of mandarijn te doen. Meteen weer 4 grijze haren erbij :+
Nog even spannend tot donderdag dus voor je. Vanuit australie/nz kan je denk ik alleen maar via middenoosten? Of moet je anders via china?

Goede tip om naar vliegveld te gaan op dag van eigenlijke vertrek. Het is wat brutaal maat we zijn nu ook alweer 2 uur aan het bellen zonder enig resultaat... := maar vaak worden we uit de rij geknikkerd omdat we er te lang inzitten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 07:11

Wat fijn Vientje!

Gelukkig weer veilig thuis!
Ging zo te horen van 0 naar 100 dat je ineens naar huis kon.
Hopelijk zijn je vriendinnen ook snel thuis.

Nu hopen dat er voor Raineri ook snel wat geregeld kan worden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 07:13

Raineri schreef:
Vanuit australie/nz kan je denk ik alleen maar via middenoosten? Of moet je anders via china?

Voor dat de oliestaten zich op werkte als belangrijke Travel hun gingen de meeste mensen over Azië naar Australië, onder andere Hong Kong en Kuala Lumpur.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 07:26

Wat fijn dat je thuis bent Vientje, maar wat een verhaal zeg ;=

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 07:35

Ik was dit topic helemaal vergeten.
Mijn man en zoon waren op vakantie in Vietnam, toen all ellende begon.
Dus zouden ook problemen hebben gehad met terugvliegen.
Nu vlogen ze met China Southern airlines, met een overstap in china zelf.
China is vrienden met Rusland, dus die kunnen over Rusland heenvliegen zonder problemen.
3n kwamen die gewoon op tijd thuis, nou ja uurtje vertaging.
Een leverancier van ons zat vast in new Zeeland.
Die is gaan bellen na mijn bericht, en is dus ook via China terug gevlogen.
Misschien een optie voor mensen die nog vastzitten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 07:48

anjali schreef:
Muze schreef:
Hier in juli een reis gepland via Qatar….
Valt nu nog geen zinnig woord over te zeggen..

Ik boekte altijd via een reisbureau (Tui) en moest dan bij boeking aanbetalen , maar de volledige reissom wilden ze 6 weken vantevoren hebben. Daarbij had ik een reis- en annuleringsverzekering en er was nog een bijdrage aan het Calamiteitenfonds. Dus ik dekte me zo goed mogelijk in tegen narigheid en financieel verlies. Maar momenteel zijn de omstandigheden dramatisch slecht. Als ik jou was zou ik me heel goed laten informeren alvorens de volledige reissom over te maken. Stel dat dat ook 6 weken vantevoren zou moeten, dan is er helemaal niets over te voorspellen of je dan wel of niet via Qatar zou kunnen vliegen. Als het niet veilig zou zijn dan zullen ze dat uiteraard niet (kunnen) doen.Hoe zit dat momenteel eigenlijk met verzekeringen? Want voor landen met negatief reisadvies kun je volgens mij niet eens verzekeren. Wees blij dat je nog veilig hier zit!

Pakketreizen kun je in principe rustig aanbetalen als ze anvr/sgr of ggto zijn. Verder kun je ook reisverzekeringen afsluiten voor landen met een zgn. negatief reisadvies. Dat zijn vaak internationale verzekeringen, maar het kan dus gewoon. Verder blijf je verzekerd voor de normale ziektekosten zoals in Nederland gelden. Je normale reisverzekering dekt mogelijk niet alles, maar het is dus pertinent niet waar dat je je niet kunt verzekeren als je naar landen gaat met een negatief reisadvies.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 09:43

We hebben een reisverzekering en annuleringsverzekering.
Gaan niet naar een land met een negatief reisadvies, Doha is puur tussenstop.
Alles is al wel betaald. We hebben besloten nog enkele weken het aan te kijken.

VivianHesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 12:36

Wat fijn Vientje dat je weer thuis bent!

Mijn schoontante vliegt zaterdag terug via Dubai (de oorspronkelijke vlucht was afgelopen woensdag)
Ze is heel bang dat haar vlucht weer uitgesteld wordt, zeker n.a.v. de drone aanvallen van afgelopen nacht.
Ze vindt vliegen normaal al heel spannend (vliegt normaal eigenlijk nooit). En nu moet ze ook nog eens alleen..

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 12:46

Och je zal vliegen maar spannend vinden en alleen moeten, en dan met al deze hectiek. Heb erg met haar te doen!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 14:43

Och jeetje, wat rot voor haar :(:) Dat is echt een moeilijke situatie!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 15:45

Edit verkeerde topic.. :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 16:47

VivianHesen schreef:
Wat fijn Vientje dat je weer thuis bent!

Mijn schoontante vliegt zaterdag terug via Dubai (de oorspronkelijke vlucht was afgelopen woensdag)
Ze is heel bang dat haar vlucht weer uitgesteld wordt, zeker n.a.v. de drone aanvallen van afgelopen nacht.
Ze vindt vliegen normaal al heel spannend (vliegt normaal eigenlijk nooit). En nu moet ze ook nog eens alleen..

Ach dat is ook wel sneu. Ik denk dat iedereen het spannend vind nu over midden oosten maar dan al helemaal.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 16:54

6 uur aan de telefoon zonder resultaat weer :+

Nederlandse consulaat was in de buurt dus gewoon eens langsgegaan. Ze waren niet meer aanwezig helaas en werden doorverwezen naar de website. Mijn vriend is frans dus we gingen ook naar het franse consulaat. Daar zijn we ontvangen na wat overleg. De dame die ons hielp heeft contactgegevens gedeeld van twee personen die werkzaam zijn als manager bij Qatar Airways en gaan over gestrande reizigers in Vietnam. Verder snapte zij ook niet zo goed waarom Qatar Airways zo moeilijk doet over rerouting. Of nou ja, we snappen het wel: dat is enorm duur. Maar op deze manier zitten we hier nog over een maand denk ik zo. Zij gaf ook aan dat er vluchten zijn opgezet tussen singapore, bangkok en parijs. Er moet zeker wat beschikbaar zijn in ieder geval, ondanks dat QA dit ontkent.
We hebben er bijna 45 minuten gezeten waarbij ze ons het eea heeft uitgelegd over wat QA voor ons moet regelen, waar we aanspraak op maken maar ook hoe we het beste de verzekering kunnen benaderen om zoveel mogelijk vergoed te krijgen.

Ik mag nu nooit meer grappen maken over Frankrijk/Franzen gezien ze me beter hebben geholpen dan mijn bloedeigen medelanders _O-

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 23:25

Fijn dat jullie door het Franse consulaat toch wel wat geholpen zijn Raineri!
Wij kregen vorige week een email van het NL consulaat hier wat er kort gezegd op neerkwam: als je hier gestrand bent door de oorlog in het Midden Oosten, don’t call us :+
En dan een lijst waar je het wel kon proberen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 00:52

Bijzonder wel. Als er geld te halen valt, staan ze vooraan, maar gebeurt er wat, weg service