Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Raineri schreef:anjali schreef:Ik ben blij dat er nu ook enkele "rechtse" stemmers hier vertellen waarom zij die keuze maken, en dat de "linksen" hen nog hebben laten uitpraten. Zo wordt het topic veelzijdiger.
Dit zeg je vaker en blijf dit een hele bizarre uitspraak vinden gezien meermaals in het algemene discussietopic genoeg mensen hebben aangegeven rechts te zijn.
Mondy schreef:Ik gok iets met een kinderfeest.. al ben ik nog geen 40 dus wie weet zit ik fout.
Fijn topic, ik weet t zelf nog niet zo goed. Iig geen pvv. Net de stemwijzer gedaan en kom vooral overeen met vvd.
veneri schreef:Mondy schreef:Ik gok iets met een kinderfeest.. al ben ik nog geen 40 dus wie weet zit ik fout.
Fijn topic, ik weet t zelf nog niet zo goed. Iig geen pvv. Net de stemwijzer gedaan en kom vooral overeen met vvd.
Dit klinkt echt heel fout![]()
Maar ik begrijp dat je sinterklaas bedoelt?
Dat zou je als onderdeel van de nederlandse cultuur kunnen zien ja, maar niet alleen dat.er is zoveel verandert in nl qua cultuur, qua mentaliteit, maar ook qua sociale voorzieningen en zekerheid, een mate van saamhorigheid en wederzijds respect.
Neem als voorbeeld het fluiten van de bouwvakkers vroeger naar de dames tov het fluiten en sissen nu op straat. Er zit een hele andere mentaliteit en insteek achter.
Het is niet meer een lolletje.
Vroeger waren we vrijer in ons eigen land.
Nu moeten we als nederlanders denken om wat we doen en zeggen, om de inwoners met een andere afkomst niet tegen het hoofd te stoten.
Daarbij voelen veel mensen zich -mede daardoor- in het openbaar minder veilig. Er is veel geweld, steekpartijen, explosies, haat en nijd.
Een land moet zijn eigen cultuur en vrijheden kunnen houden.
En dat gaat niet zoals het nu is.
juval schreef:'het gaat er maar niet in'?? constructieve opmerking in onze discussie ja.
Het klinkt namelijk ook alsof jij export een verschrikkelijk ding vindt. Het is in mijn ogen gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Het is niet dat we de zuivel en vlees maar in de Noordzee dumpen ofzo. Dat wordt ergens op de wereld (waarschijnlijk heel dichtbij in Europa) gewoon geconsumeerd, en zolang de wereldbevolking blijft groeien en het grootste deel van al deze mensen geen vegan is, dan blijft de productie. vraag en aanbod. De Nederlandse handelsgeest die ons zoveel welvaart heeft gebracht.
En ja, ik ben uiteraard ook voor natuur en een gezond milieu, ik zie de klimaatverandering ook wel als een probleem (waar we heel weinig invloed op hebben) maar de manier waarop links dit wil kan niet in mijn ogen.
Dieuwke_ schreef:Ik ben opzich wel benieuwd naar die cijfers waarbij koeien vervuilender zijn dan mensen. Heb je daar een bron bij?
Google AI schreef:De landbouw is de grootste veroorzaker van stikstofdepositie in Nederland, met name door ammoniak uit mest en kunstmest, wat 46% van de stikstofneerslag veroorzaakt. Op een tweede plaats komt het buitenland met 32% van de stikstofdepositie, terwijl verkeer, industrie, kantoren en huishoudens voor het resterende deel verantwoordelijk zijn
ChatGPT schreef:Ja — over het algemeen stoot een wei met koeien véél meer stikstof uit dan hetzelfde stuk grond met huizen erop.
Even uitgesplitst:
1. Waar de stikstof vandaan komt bij koeien
• Via mest en urine: Koeien scheiden stikstof uit in de vorm van ammoniak (NH₃), dat verdampt uit mest en urine.
• Via voerproductie: Om koeien te voeren, wordt vaak gras of krachtvoer geteeld dat extra stikstof vraagt (kunstmest of drijfmest), wat extra emissies oplevert.
• Via weidegang en stallen: Ammoniak komt vrij bij het uitrijden van mest, in de stal en op het land.
Een melkveehouderij kan per hectare tientallen kilo’s stikstof per jaar uitstoten — afhankelijk van het aantal koeien, het voer, en de manier van mestbeheer.
2. En bij huizen?
• Woningen zelf stoten nauwelijks stikstof uit.
• Alleen bouwfase en verkeer/verwarming zorgen voor enige uitstoot (NOₓ).
• Een woonwijk waar mensen wonen heeft dus structureel een fractie van de stikstofuitstoot van een boerenerf met vee.
Dieuwke_ schreef:Oké, dan zoek ik zelf wel even want ik vind persoonlijk ChatGPT niet bepaald een goede bron, maar alsnog bedankt voor de moeite
Eloya schreef:Ik twijfel tussen d66 of meer strategisch GroenLinks/PvdA.
Ik was meer een PvdA stemmer maar de fusie tussen de partijen helpt mij hier niet altijd bij.
D66 staat in de stemwijzer bij mij op 1 en GroenLinks PvdA op 3.