Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
26 (4%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
106 (19%)
ChristenUnie
5 (0%)
SP
19 (3%)
PvdD
24 (4%)
Volt
17 (3%)
D66
97 (17%)
CDA
37 (6%)
NSC
3 (0%)
BBB
38 (6%)
PVV
86 (15%)
SGP
5 (0%)
JA21
32 (5%)
FvD
21 (3%)
50Plus
6 (1%)
Andere partij
2 (0%)
Blanco
12 (2%)
Ik stem niet
13 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 554

Raineri

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 18:31

Ah omvolkingstheorien, zat al reikhalzend uit te kijken naar dit moment in de discussie.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 18:33

Raineri schreef:
Ah omvolkingstheorien, zat al reikhalzend uit te kijken naar dit moment in de discussie.

Omdat 1 iemand het oppert en er dan aandacht aan besteed wordt? Ik weet niet of dit veel gaat bijdragen aan een interessante discussie, maar wie weet?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 18:46

prompter schreef:
Nederlandse cultuur was voor mij altijd tolerant zijn naar andere rassen, seksuele geaardheden etc. Dat herken ik al een poos veel minder, maar ik gok zomaar dat Veneri dat niet bedoelt.

Bij mij ook, tolerant naar minderheden, sexuele geaardheden, andere culturen enz enz.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 18:46

Raineri schreef:
anjali schreef:
Ik ben blij dat er nu ook enkele "rechtse" stemmers hier vertellen waarom zij die keuze maken, en dat de "linksen" hen nog hebben laten uitpraten. Zo wordt het topic veelzijdiger.

Dit zeg je vaker en blijf dit een hele bizarre uitspraak vinden gezien meermaals in het algemene discussietopic genoeg mensen hebben aangegeven rechts te zijn.

Ik denk dat anjali vooral de mensen bedoelt die uiterst rechts stemmen zoals pvv en fvd. Die lijken in het algemeen politieke discussie topic toch echt een uitgestorven diersoort. Maar gezien het aantal stemmen bij dit topic lijken ze voorlopig zelfs geen beschermde status nodig te hebben, er zijn er nog genoeg in Leven. :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 18:56

Jodenhaat komt helaas ook steeds meer in ons 'tolerante' Nederland..

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 18:58

Mondy schreef:
Ik gok iets met een kinderfeest.. al ben ik nog geen 40 dus wie weet zit ik fout.

Fijn topic, ik weet t zelf nog niet zo goed. Iig geen pvv. Net de stemwijzer gedaan en kom vooral overeen met vvd.

Dit klinkt echt heel fout :+
Maar ik begrijp dat je sinterklaas bedoelt?
Dat zou je als onderdeel van de nederlandse cultuur kunnen zien ja, maar niet alleen dat.er is zoveel verandert in nl qua cultuur, qua mentaliteit, maar ook qua sociale voorzieningen en zekerheid, een mate van saamhorigheid en wederzijds respect.
Neem als voorbeeld het fluiten van de bouwvakkers vroeger naar de dames tov het fluiten en sissen nu op straat. Er zit een hele andere mentaliteit en insteek achter.
Het is niet meer een lolletje.
Vroeger waren we vrijer in ons eigen land.
Nu moeten we als nederlanders denken om wat we doen en zeggen, om de inwoners met een andere afkomst niet tegen het hoofd te stoten.
Daarbij voelen veel mensen zich -mede daardoor- in het openbaar minder veilig. Er is veel geweld, steekpartijen, explosies, haat en nijd.
Een land moet zijn eigen cultuur en vrijheden kunnen houden.
En dat gaat niet zoals het nu is.
Laatst bijgewerkt door veneri op 05-10-25 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:01

juval schreef:
Stikstof staat wel hoog op de prioriteitenlijst. Deze week nog heeft een meerderheid van de kamer vóór het ophogen van de norm naar 1 mol gestemd

Dat was geen motie?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:03

Dus een fluitende bouwvakker is cultuur? Weer wat geleerd op m’n 66 ste :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:06

BigOne schreef:
Dus een fluitende bouwvakker is cultuur? Weer wat geleerd op m’n 66 ste :D

Dat was 25 jaar geleden al een reden voor ontslag op staande voet bij enkele grote bouwbedrijven :D

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:21

veneri schreef:
Mondy schreef:
Ik gok iets met een kinderfeest.. al ben ik nog geen 40 dus wie weet zit ik fout.

Fijn topic, ik weet t zelf nog niet zo goed. Iig geen pvv. Net de stemwijzer gedaan en kom vooral overeen met vvd.

Dit klinkt echt heel fout :+
Maar ik begrijp dat je sinterklaas bedoelt?
Dat zou je als onderdeel van de nederlandse cultuur kunnen zien ja, maar niet alleen dat.er is zoveel verandert in nl qua cultuur, qua mentaliteit, maar ook qua sociale voorzieningen en zekerheid, een mate van saamhorigheid en wederzijds respect.
Neem als voorbeeld het fluiten van de bouwvakkers vroeger naar de dames tov het fluiten en sissen nu op straat. Er zit een hele andere mentaliteit en insteek achter.
Het is niet meer een lolletje.
Vroeger waren we vrijer in ons eigen land.
Nu moeten we als nederlanders denken om wat we doen en zeggen, om de inwoners met een andere afkomst niet tegen het hoofd te stoten.
Daarbij voelen veel mensen zich -mede daardoor- in het openbaar minder veilig. Er is veel geweld, steekpartijen, explosies, haat en nijd.
Een land moet zijn eigen cultuur en vrijheden kunnen houden.
En dat gaat niet zoals het nu is.

Interessant, ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt maar ik denk helemaal niet dat mensen met een andere afkomst daar het 'probleem' in zijn. Maar juist het onbegrip naar elkaar, het gebrek aan saamhorigheid en de 'ikke ikke ikke' cultuur. De verharding van de samenleving en de politiek die dat mijns inziens nog verder aanwakkert door vooral bezig te zijn met elkaar afvallen en kijken waar ze elkaar kunnen pakken in plaats van samen bouwen aan een mooi land. Veel problemen worden veroorzaakt door 'wij en zij' gedachtes en zouden kunnen worden opgelost als mensen/groepen met elkaar het gesprek aangaan en daarmee veel meer begrip krijgen voor elkaars situatie.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:25

Qua stikstof en Co2 wil t meerendeel van de mens zn eigen rol ook niet inzien.
Laten we wel wezen, hoeveel mensen gaan er met de auto naar de sportschool. Halen voorgesneden/in veel plastic verpakte groente/ kopen onnodig spullen om koopdrang te vervullen. Vliegen omdat we het zo verdiend hebben op vakantie te gaan
We doen het allemaal. Schuif de stikstof dan niet op 1 groep

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:25

Ik twijfel tussen d66 of meer strategisch GroenLinks/PvdA.
Ik was meer een PvdA stemmer maar de fusie tussen de partijen helpt mij hier niet altijd bij.

D66 staat in de stemwijzer bij mij op 1 en GroenLinks PvdA op 3.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:50

juval schreef:
'het gaat er maar niet in'?? constructieve opmerking in onze discussie ja.

Het klinkt namelijk ook alsof jij export een verschrikkelijk ding vindt. Het is in mijn ogen gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Het is niet dat we de zuivel en vlees maar in de Noordzee dumpen ofzo. Dat wordt ergens op de wereld (waarschijnlijk heel dichtbij in Europa) gewoon geconsumeerd, en zolang de wereldbevolking blijft groeien en het grootste deel van al deze mensen geen vegan is, dan blijft de productie. vraag en aanbod. De Nederlandse handelsgeest die ons zoveel welvaart heeft gebracht.
En ja, ik ben uiteraard ook voor natuur en een gezond milieu, ik zie de klimaatverandering ook wel als een probleem (waar we heel weinig invloed op hebben) maar de manier waarop links dit wil kan niet in mijn ogen.

Ik vind export geen verschrikkelijk ding, maar wel als de impact op milieu heel groot is. Anderen de lusten (ons vlees en melk), wij de lasten (teveel stikstof, bodemverontreiniging, een industrie die relatief veel ruimte inneemt, waar relatief veel arbeidsmigranten werken en waar we als Nederlander weinig aan hebben - veel wordt geexporteerd. Je hebt gelijk - onze handelsgeest heeft gezorgd voor welvaart, maar er zitten grenzen aan groei. En die zijn dus bereikt. Ik vind het van de gekke dat we de halve EU van vlees en melk moeten voorzien op de oppervlakte van een euromuntje, even gek gezien. Ik ben helemaal niet tegen export (en al helemaal niet tegen import - succes andere landen met veel meer ruimte), maar wel tegen voor een beetje minder export. In ruil daarvoor krijgen we meer ruimte, minder vervuiling en verder levert het niet echt nadelen op - de gemiddelde Nederlander merkt er niks van en jouw bedrijf kan gewoon blijven bestaan als jullie dat willen.

@elisa - koeien vervuilen meer dan mensen, plus je weet niet wie er gaat wonen. Wie weet zijn het wel allemaal linkse wokies met een elektrische auto, een zeer energiezuinig nieuwbouwhuis en een minimoestuin ;). Oprecht benieuwd - hoe bepaal jij dat Nederland vol is, naar wat kijk je dan? Aantal mensen per m2? En als we helemaal geen asielzoekerst toelaten, ontstaat er dan weer ruimte, of hoe werkt dat?

Over wat Nederland is voor mij - inderdaad een tolerant land, waar we elkaar helpen, ruimdenkend en progressief zijn (denk ons drugsbeleid). Waar we voor iedereen zorgen met een goed zorgstelsel voor iedereen, en onderwijs voor iedereen beschikbaar was (ov jaarkaart!). In mijn jeugd (ik ben 40) was dat zo. Gingen we massaal protesteren tegen invoering eigen risico in de zorg. Ik herken me dus totaal niet in hoe ontzettend intolerant we lijken te zij geworden. Tegenover minderheden en mensen met een andere cultuur. Hoezeer we onze eigen vrijheden boven die van een ander stellen. Het maakt me verdrietig. Ik hoop van harte dat we weer een beetje van die tolerantie, zorgen voor elkaar en een goed en fijn zorgstelsel en kwalitatief goed onderwijs gaan krijgen. En daarom ga ik deze keer toch waar mijn sociale hartje ligt - GL /PvdA ipv D66. Een land met nuance in plaats van luisteren naar de grootste schreeuwer. Met echte oossingen voor de lange termijn ipv onhaalbare bullshit voor de korte termijn. Waar men rekening houdt met en ander en waar journalisten en wetenschappers hun werk kunnen doen zonder bedreigd te worden. En ohja, beiden ook een zeer goed digitaal programma. Met de impact die social media heeft en de digitalisering hebben op op ons dafelijks leven,en de macht van de tech giganten een onderwerp wat ik heel erg belangrijk vind en zwaar onderbelicht. Zo, dit was mijn spreekbeurt :)

Voor de mensen die vinden dat het uit de hand loopt met immigratie en asielzoekers - ik ben heel benieuwd waar hem de overlast in zit. Ervaren jullie zelf problemen met asielzoekers of vluchtelingen?

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 20:01

Ik ben opzich wel benieuwd naar die cijfers waarbij koeien vervuilender zijn dan mensen. Heb je daar een bron bij?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 20:04

Ik kijk vooral naar wat de samenleving kan dragen. Sociale voorzieningen draagt iedereen aan bij, maar die pot wordt steeds kariger, doordat er meer aanspraak op gemaakt wordt, ook door mensen die er nooit aan bij hebben
gedragen.
Ik vergelijk het met een paardenstal: heb je 10 boxen dan heb je ruimte voor 10 paarden die je daar kan (onder)houden, niet voor 30.
En ja, hier in de omgeving ook veel overlast door andere culturen.
Erg luidruchtig,geen woord nederlands spreken, maar ook veel overlast in bijv. OV en een gevoel van onveikigheid in NL. Denk aan "we own the night".

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 20:11

Dieuwke_ schreef:
Ik ben opzich wel benieuwd naar die cijfers waarbij koeien vervuilender zijn dan mensen. Heb je daar een bron bij?

Ja, google.

Google AI schreef:
De landbouw is de grootste veroorzaker van stikstofdepositie in Nederland, met name door ammoniak uit mest en kunstmest, wat 46% van de stikstofneerslag veroorzaakt. Op een tweede plaats komt het buitenland met 32% van de stikstofdepositie, terwijl verkeer, industrie, kantoren en huishoudens voor het resterende deel verantwoordelijk zijn

Dus als je een stukje (intensieve) landbouw vervangt door huizen, stoot dat stukje land minder stikstof uit.

Deze vraag: stoot een wei met koeien meer stikstof uit dan hetzelfde stuk wei met huizen heb ik in ChatGPT gegooid, ik kreeg het volgende antwoord:

ChatGPT schreef:
Ja — over het algemeen stoot een wei met koeien véél meer stikstof uit dan hetzelfde stuk grond met huizen erop.

Even uitgesplitst:

1. Waar de stikstof vandaan komt bij koeien
• Via mest en urine: Koeien scheiden stikstof uit in de vorm van ammoniak (NH₃), dat verdampt uit mest en urine.
• Via voerproductie: Om koeien te voeren, wordt vaak gras of krachtvoer geteeld dat extra stikstof vraagt (kunstmest of drijfmest), wat extra emissies oplevert.
• Via weidegang en stallen: Ammoniak komt vrij bij het uitrijden van mest, in de stal en op het land.

Een melkveehouderij kan per hectare tientallen kilo’s stikstof per jaar uitstoten — afhankelijk van het aantal koeien, het voer, en de manier van mestbeheer.

2. En bij huizen?
• Woningen zelf stoten nauwelijks stikstof uit.
• Alleen bouwfase en verkeer/verwarming zorgen voor enige uitstoot (NOₓ).
• Een woonwijk waar mensen wonen heeft dus structureel een fractie van de stikstofuitstoot van een boerenerf met vee.

Hij maakte er ook nog een mooi tabelletje bij met uitstoot van een woonwijk vs uitstoot van een weiland maar die krijg ik niet geplakt.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 20:17

Oké, dan zoek ik zelf wel even want ik vind persoonlijk ChatGPT niet bepaald een goede bron, maar alsnog bedankt voor de moeite :)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 20:22

Ik vroeg me laatst af hoe Nederland eigenlijk ‘geld verdient’. Hoe kunnen wij concurreren met andere landen? Wat leveren wij eigenlijk, en waarin zijn we zelfvoorzienend? Uiteindelijk is mijn voorzichtige conclusie dat Nederland voornamelijk waarde creeërt door (specifieke) kennis. Sectoren als de techniek, logistiek, handel, economische dienstverlening.

Uiteindelijk wil ik dat Nederland een wereldspeler is en blijft. Dat betekent dat wij allemaal in de luxe kunnen blijven leven waarin we leven. Wat mij betreft moeten we dus inzetten op het blijven creeëren van diensten die de rest van de wereld van ons wil (/moet) afnemen. Ik zie dat als; zo veel mogelijk mensen zo gedegen mogelijk opleiden om een bijdrage te leveren om Nederland op dat wereldtoneel te houden. Dus investeren ik onderwijs, kinderopvang gratis/goedkoop om mensen aan het werk te laten. Maar ook: ondernemen aanmoedigen, het makkelijk maken voor mensen om een startersfinanciering te krijgen en een wild idee tot uitvoering te brengen. En het liefst ook de zorg en de energievoorzieningen van de overheid. Zo onzinnig dat ik me daar als burger druk over moet maken. Ik wil me gewoon kunnen melden als ik ziek ben en fatsoenlijke zorg krijgen. En mijn kachel in de winter aan kunnen doen voor een normaal bedrag (prima om te betalen naar verbruik hoor, maar al dat gehannis met die contracten, wat een tijdverspilling).

Ik twijfel nog over Volt, D66, GL-PvdA, en een beetje de VVD. Eigenlijk valt de laatste een beetje af voor omdat ze geen plannen hebben om de bezuinigingen op het onderwijs terug te draaien. Tegelijkertijd houden ze het ondernemersklimaat wel sterk. Ja, ik zweef nog even en lees hier lekker mee.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 20:27

Dieuwke_ schreef:
Oké, dan zoek ik zelf wel even want ik vind persoonlijk ChatGPT niet bepaald een goede bron, maar alsnog bedankt voor de moeite :)

Ik heb gevraagd naar de bronnen waar Chat de info vandaan haalt - RIVM, CBS en TNO worden genoemd. Ik ben benieuwd :)

@veneri, dat snap ik wel. Ik heb in een grote stad gewoond en dat gevoel van onveiligheid heb ik ook wel eens gehad. Voor mij is dat geen reden om bevolkingen als geheel uit te sluiten van onze maarschappij. De overlast die ik meemaakte werd soms veroorzaakt door kinderen van arbeidsmigranten die we zelf hierheen haalden. Technisch gezien zijn dat Nederlanders. Maar ik heb me ook wel eens zwaar onveilig gevoeld in een coupé vol dronken oerhollandse voetbalhooligans (mijn trein maakte een extra tussenstop bij het stadion pmdat de wedstrijd klaar was). Maar ik denk niet dat het uitsluiten van mensen een oplossing biedt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 21:06

Hoe vaak kom je voetbal hooligans tegen? Ik niet supervaak… andere mensen kom ik veel vaker tegen .. of nu minder vaak omdat we bepaalde wijken mijden

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 22:16

Eloya schreef:
Ik twijfel tussen d66 of meer strategisch GroenLinks/PvdA.
Ik was meer een PvdA stemmer maar de fusie tussen de partijen helpt mij hier niet altijd bij.

D66 staat in de stemwijzer bij mij op 1 en GroenLinks PvdA op 3.

Naast stemwijzer heb je ook kieswijzer. Zijn er ook onderwerpen die je belangrijk vind, maar niet besproken zijn in de stemwijzer? Zat er veel verschil qua percentage bij de eerste drie of juist niet? Dit kun je allemaal nog eens voor jezelf bekijken. Persoonlijk denk ik dat de partijen op het midden deze verkiezingen het verschil gaan maken, omdat zij een brug kunnen slaan tussen links en rechts, maar we zullen zien. :D

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 08:11

Toch blijf ik het lastig te snappen vinden. Wij wonen buitenuit in Friesland met heel ver uitzicht over de landerijen. Ik word ‘s ochtends wakker met allerlei vogelgeluiden en zie in de verte hertjes in ons land. Dan laat ik onze hond uit door onze weilanden en ik kom talloze vogelsoorten, zwanen, eenden, ganzen, hazen, vlinders, bijen, kikkers, padden, meerkoeten tegen en daarnaast vind ik her en der ontlastig van dieren die zich minder snel laten zien (vossen bijvoorbeeld). We ervaren nog echte stilte en ook echte nacht want we hebben hier geen lantaarnpalen dus het is heel donker. In de lente / zomer staat er vanalles in bloei. We zorgen er zelf ook voor dat er langs de randen van de weilanden zo’n 1 a 2 meter niet gemaaid wordt en in sommige stukken zaaien we een wild bloemenmengsel - dit voor de dieren / insecten. Dit doen de meeste boeren bij ons in de buurt. In onze sloten groeien allemaal waterlelies (volgens mij een teken van goede waterkwaliteit).

Vervolgens rijd ik voor mijn werk naar Amsterdam. Ik zit tussen de gebouwen, alles is volgebouwd en voornamelijk grijs. Het stinkt buiten en er is onwijs veel lawaai. Nergens groen op wat aangelegde veldjes na, nergens dieren, nergens wilde bloemen en planten. Tuinen en terreinen volgestraat. Lichtvervuiling en overal afval.

Maar die mensen in de randstad hebben besloten dat wij boeren zijn zo onwijs slecht zijn voor de natuur. Wij moeten uitgekocht worden en ons land moet ook volgebouwd worden. Al die (wilde) dieren die hier nu in onze weilanden wonen moeten dus plaats maken voor bebouwing. Wat fijn zeg voor de “natuur”. Daardoor geloof ik niet dat partijen zoals GL / PvdA daadwerkelijk het beste voor hebben met de “natuur” in Nederland.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 08:21

Maar waar moeten alle mensen die nu niet aan een woning kunnen komen dan gaan wonen?
Zelfs als je de 10% statushouders eraf haalt die ook woningzoekende zijn, zijn er geen woningen genoeg op dit moment. Dus bouwen moet hoe dan ook.

Dus los van wat men vindt of denkt over boeren...
In de stad er nog meer bijbouwen is simpelweg geen ruimte voor.

Dan bewaar ik toch liever de "echte" natuur zoals bossen en heidevelden en zandverstuivingen en offer landbouwgrond op voor nieuwe woningen (wat had 8nnemiek ook alweer uitgerekend, 1% van alle landbouwgrond?)

Uiteindelijk wil iedereen, linksom of rechtsom, toch een plekje om te wonen?

Of hoe zie je dat dan voor je?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 08:49

Het zou al een beetje schelen als er geen weilanden volgepleurd worden met zonnepanelen. Want dan denk ik zet er dan maar gelijk huizen onder en gooi die zonnepanelen op de daken ervan als er zo nodig zonnepanelen moeten komen.

Daarnaast daalt het aantal boeren al decennia lang zonder gedwongen uitkoop en daalt het percentage landbouwgrond ook in Nederland - door bebouwing. Ik zie nieuwe woonwijken ontstaan met grote riante vrijstaande huizen en die snap ik ook niet. Volgens mij is er behoefte aan betaalbare appartementen en rijtjeswoningen en niet aan woonwijken met grote vrijstaande huizen. En inderdaad: ons land is vol dus mijn mening over asielzoekers mag ook duidelijk zijn al is dat maar een bepaald percentage - die kunnen we er nu niet bij nemen.

Het weinige leefgebied wat de dieren hebben, inruilen voor woningen is voor mij in ieder geval geen optie en ik denk dat de gemiddelde boer meer bezig is met het behoud van dat leefgebied dan de gemiddelde randstad inwoner op 10 hoog. Maar de boeren krijgen de schuld.

Die echte natuur die je noemt waar zondags en op tweede paasdag half Nederland gaat wandelen - ik weet niet of dat meer rust en schoon gebied oplevert voor de wilde dieren dan de landerijen op
het platteland. Dat moet beide blijven bestaan.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 08:56

Qua waar moeten mensen nu wonen is er een mooi artikel op het ad, maar ook uit eigen ervaring: er staat echt ongeloofelijk veel leeg waar mensen wel zouden kunnen wonen. Alleen al hier in de omgeving meerdere bedrijven, restaurants, oude boerderijen maar ook nog genoeg (boven) woningen. Eerst daar eens naar kijken ipv weilanden en uitzicht vol te plempen