Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:29

karuna schreef:
ik ken best wat wajongers die een heel goed stel hersens en opleiding hebben maar domweg niet worden aangenomen omdat bazen het risico te groot vinden, ik ben zelf als een van de eerdere vrouwen in de tecniek tegen best wat dingen aangelopen. Aangenomen op stage tot ze er achter kwamen dat ik vrouw was (de dag voor aanvang) en toen was ik niet meer welkom en kon ik hals over kop op zoek naar een andere plek. Eerste baan ik koest aangenomen worden ivm positieve discriminatie bij een baas die alleen maar kon tietenstaren en me niet wilde hebben. Ik heb me daar echt heel stevig moeten bewijzen, en na een paar weken kruisstaren :r niet heel smakelijk bij een meer dan overzware altijd als een otter zwetende alcoholistische eikel) was dat tietenstaren over en oh ze kan echt wat.

En nu als regelmatig rolstoelgebruiker wordt je bewust vaak over het hoofd gezien bij verkopers, standhoudersm winkelmedewerkers of spreken ze mijn duwer aan ipv mij.

Als man/vrouw boven de 50 ben je vaak ook al het haasje want bazen willen je niet aannemen ivm te oud, of mijn heel korte onvrijwillige carriere bij een uitzendburo, waar een bak niet bemiddelen stond. Waarin ouderen, buitenlandse namen, kampers, vrouwen stonden . Ik had er iemand van het kamp uit bemiddeld en aan een baan geholpen als veger bij een betoncentrale. Ik was daarna mijn baan kwijt *\%/* wat een opluchting.

En heb je dan het idee dat je iets gehad hebt aan een DEI regeling? Of een Nederlands equivalent ervan? (geen idee of dat bestaat trouwens, er zijn een hele sloot aan predikaten die werkgevers gewoon kunnen kopen, dus ook niks voorstellen :n )

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:30

Nope geen barst :+ op papier leuk maar als je als baas gedwongen wordt iemand aan te nemen dan straalt dat uit in je houding. En dat maakt het als medewerker niet percee leuker. :n

Cer

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:33

Wat maken we ons nu druk dan? Die regeling helpt geen reet, maar we zijn wel boos als ie afgeschaft wordt.. :+ Dat is gek, vind ik.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:35

Toch maakt dat een verschil. Met de regeling moet er in ieder geval rekening mee gehouden worden of ze willen of niet. Ooit zal dan het kwartje vallen. De regeling afschaffen omdat een ander zich achterlijk gedragend land dat wil is gewoon zwichten voor chantage.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:38

Je moet er wel rekening mee houden wie die "beste kandidaat" selecteert.

Een groep blanke heteroseksuele mannen van middelbare leeftijd, kunnen daar wel eens een heel ander idee van hebben, dan bijvoorbeeld 3 vrouwen van verschillende etniciteit en leeftijd.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:38

Cer schreef:
Wat maken we ons nu druk dan? Die regeling helpt geen reet, maar we zijn wel boos als ie afgeschaft wordt.. :+ Dat is gek, vind ik.

Misschien dat dit artikel duidelijk kan maken waarom diversiteitsbeleid van belang is.

https://archive.is/jXAHF

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:44

Cer schreef:
maar, en misschien stel ik dan een hele domme vraag, ik heb me er nooit zo mee bezig gehouden, bij een sollicitatie neem je toch de beste aan?

Mensen hebben een onbewust bias dat ze graag de beste zien als iemand die op hun lijkt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:47

Er moet sowieso rekening mee gehouden worden, maar hoe ga je dat meten?
Wie zegt wat de beste kandidaat is? Is dat meetbaar, aantoonbaar? Want als ze geen vrouw aan willen nemen doen ze het toch niet.
En als je een vrouw aan MOET nemen omdat anders je percentage niet klopt, heb je dan de juiste persoon op de juiste plek?

Uit het artikel haal ik vnl dit:
Maar ik ben bang dat nog altijd wordt onderschat hoe alomvattend en complex diversiteitsbeleid is. Het gaat ook om toegankelijke gebouwen voor rolstoelgebruikers, om de juiste lettertypes op een Powerpoint, zodat mensen met dyslexie ze goed kunnen lezen, om het aanpassen van registratiesystemen zodat je niet enkel ‘man’ en ‘vrouw’ kunt invullen, enzovoorts.
Is dat wat speciaal in een afdeling zit? Ik heb geen idee hoor, rolstoeltoegankelijkheid is toch niet van de laatste tijd? (dat niet overal even goed is, geloof ik meteen, maar zit dat in een speciaal team? Als je HR vergroot, en je zet daar dedicated mensen bij? Klinkt anders, doet hetzelfde.. maar misschien denk ik te simpel).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:47

Benzz schreef:
Cer schreef:
maar, en misschien stel ik dan een hele domme vraag, ik heb me er nooit zo mee bezig gehouden, bij een sollicitatie neem je toch de beste aan?

Mensen hebben een onbewust bias dat ze graag de beste zien als iemand die op hun lijkt.

Ja dát snap ik allemaal wel :j
Dus hoe ga je dat aanpassen?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:48

Die regeling maakt mensen er bewust van. En bewustwording is een hele belangrijke in deze. Plus dat je mensen veel makkelijker kunt aanspreken op hun keuzes bij het aannemen van een bepaald persoon.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:49

Cer schreef:
Ja dát snap ik allemaal wel :j
Dus hoe ga je dat aanpassen?

Aanspreken op gedrag. Mensen bewust maken van hun bias. Doorvragen waarom de keuze gemaakt wordt.

Ik werk al 25 jaar in het vak van personeel zoeken en aannemen. Deze gesprekken heb ik heel veel gehad met directieleden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:56

Benzz schreef:
Die regeling maakt mensen er bewust van. En bewustwording is een hele belangrijke in deze. Plus dat je mensen veel makkelijker kunt aanspreken op hun keuzes bij het aannemen van een bepaald persoon.

ja dat geloof ik dan wel :j
Maar dat is dan alleen in de gevallen waar jij dat gesprek voert met mensen.. Er zijn nog zat bedrijven die ja zeggen en nee doen. Enzo
Nou ja, dat is de discussie verder helemaal niet ook eigenlijk..
Ik denk dat bedrijven een aantal dingen kunnen doen, bijvoorbeeld zeggen 'we doen er niet aan mee Trump, kijk verder maar wat je doet", of als ze het wel heel belangrijk vinden, en 'vrezen' voor hun centen, het op een andere manier inpakken. Of een combinatie van die twee

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:57

Als we als Europa zeggen: Nee! dan kom je echt wel ergens. Maar Nl reageert weer als een slap washandje.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:13

Polar schreef:
Dat had ik op de één of andere manier niet verwacht... ik zie Nederland over het algemeen toch als een enorm open minded land.
Dit valt me echt tegen.

Nee hoor er is niets veranderd. Wist je dat in de tweede wereldoorlog de Jodenvervolging zo'n groot succes was omdat de ambtenaren ijverig meewerkten aan wat de bezetter vroeg? De administratie in Nederland is altijd picobello op orde.
Nederlanders zijn braverikken die altijd proberen de kool en de geit te sparen want business is natuurlijk erg belangrijk.
Dus dit verrast me totaal niet.
De Duitsers waren ook op jacht naar andere groepen zoals bv de antroposofen. Alleen had de voorzitter van die vereniging de tegenwoordigheid van geest om de hele kaartenbak/ administratie van de leden bij de inval van de Duitsers in de openhaard te gooien. Zodat er amper of geen antroposofen zijn gedeporteerd want ze konden niet gevonden worden.
Tja waar een klein landje groot in kan zijn. Ik denk dat de meeste Nederlanders meewaaien met de wind en weinig principieel zijn.
Hun verzets daden komen pas als de vijand weer vertrokken is :+ .

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:15

Benzz schreef:
Cer schreef:

Dat is interessant.
Is dat dan fysiek of karakter/persoonlijkheid?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:20

pien_2010 schreef:
Polar schreef:
Dat had ik op de één of andere manier niet verwacht... ik zie Nederland over het algemeen toch als een enorm open minded land.
Dit valt me echt tegen.

Nee hoor er is niets veranderd. Wist je dat in de tweede wereldoorlog de Jodenvervolging zo'n groot succes was omdat de ambtenaren ijverig meewerkten aan wat de bezetter vroeg? De administratie in Nederland is altijd picobello op orde.
Nederlanders zijn braverikken die altijd proberen de kool en de geit te sparen want business is natuurlijk erg belangrijk.
De Duitsers waren ook op jacht naar andere groepen zoals bv de antroposofen. Alleen had de voorzitter van die vereniging de tegenwoordigheid van geest om de hele kaartenbak/ administratie van de leden bij de inval van de Duitsers in de openhaard te gooien. Zodat er amper of geen antroposofen zijn gedeporteerd want ze konden niet gevonden worden.
Tja waar een klein landje groot in kan zijn. Ik denk dat de meeste Nederlanders meewaaien met de wind en weinig principieel zijn.
Ik vind dit toch te generaliserend gesteld.
De opa en oma van mijn moeder hebben mensen in huis genomen die ondergedoken zaten, zo braaf was dat niet.
Of bijvoorbeeld de Februari staking.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:20

Polar schreef:
Benzz schreef:
Dat is interessant.

Ik denk beide.

Is gewoon de natuurlijke basis van discriminatie die de mens van nature bevat. Althans, dat dacht ik ergens te lezen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:22

Polar schreef:
Benzz schreef:

Dat is interessant.

Aan de andere kant zal ook een goed voorbeeld wel die perceptie veranderen?

Bvb. dat je voorheen misschien niet snel bij "een goede president" aan iemand met een tintje gedacht zou hebben, simpelweg omdat je die niet eerder hebt gezien in die rol. Maar na Obama de kop er af is en hij het heel goed deed, dat dat issue dan weg is zeg maar.

Ik denk dat dat ook in kleinere setting kan spelen. Dat je iemand met tattoos, die trans is, die andere huidskleur / achtergrond / whatever heeft, een beetje "eng" vindt simpelweg omdat je daar geen dagelijkse ervaring mee hebt maar het wel langs ziet komen in het nieuws. En als er eenmaal 1 of meer werken en die het gewoon prima doen, dat dan het speciale er vanaf gaat.

Ik snap trouwens wel dat er gesteld kan worden van joh in jouw regio zijn er zoveel procent dit, zoveel procent dat. Dan mag je verwachten als je niet discrimineert, dat er toch minstens zoveel procent van dit of dat in je bedrijf zou moeten werken. Zeker bij een groot bedrijf met honderden werknemers. Waardoor je met een beetje geluk en goede wil ook niet komt te zitten met ohjee de volgende MOET *vul in* zijn want we hebben er echt te weinig. Als het goed is zijn die al eerder "vanzelf" binnengedruppelt.

Maar aan de andere kant is het ook raar ja dat je als bedrijf het gevoel krijgt dat je op zoek moet naar genoeg *vul maar in*. En wat als die groep niet zoveel interesse heeft in wat jouw bedrijf doet, moet je ze dan met een kaarsje gaan zoeken ofzo :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

pien_2010 schreef:
Polar schreef:
Dit valt me echt tegen.

Gelukkig zijn ze in Frankrijk wel heel principieel.

Citaat:
In veel andere Europese landen werd de deportatie op vergelijkbare manier als in Nederland georganiseerd. In België en Frankrijk fungeerden respectievelijk de kazerne Dossin en kamp Drancy als belangrijke doorgangskampen naar de vernietigingskampen. Ook in deze landen werkte de nationale overheid actief mee aan de Holocaust.

https://historiek.net/holocaust-beteken ... ng/135570/

Nado

Benzz schreef:
Als we als Europa zeggen: Nee! dan kom je echt wel ergens. Maar Nl reageert weer als een slap washandje.

Precies! De eerste les van On Tyranny is: Do not obey in advance.
"Most of the power of authoritarianism is freely given. In times like these, individuals [of bedrijven] think ahead about what a more repressive government will want, and then offer themselves without being asked. A citizen [of bedrijf] who adapts in this way is teaching power what it can do.

Zie hier het voorlezen van de 20 lessen door John Lithgow: https://snyder.substack.com/p/twenty-le ... hn-lithgow "

Ik moest erg grinniken om je slappe washandje :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:25

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:28

Heel interessant, ik ga het lezen!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:29

pmarena schreef:
Maar aan de andere kant is het ook raar ja dat je als bedrijf het gevoel krijgt dat je op zoek moet naar genoeg *vul maar in*. En wat als die groep niet zoveel interesse heeft in wat jouw bedrijf doet, moet je ze dan met een kaarsje gaan zoeken ofzo :=

Daar moet je een hele goede marketingstrategie voor hebben. En weten waar je doelgroep zit, wanneer die online is en hoe die bereikt willen worden. Bepaalde doelgroepen willen tekst, andere weer filmpjes, ook die alleen beeld hebben.

Plus goed in kaart hebben waar je doelgroep op aan gaat. Soms gebruik je influencers om doelgroepen te bereiken.

Jaja recruitment is wel een vak hoor :+

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:41

Polar schreef:
pien_2010 schreef:

Ik vind dit toch te generaliserend gesteld.
De opa en oma van mijn moeder hebben mensen in huis genomen die ondergedoken zaten, zo braaf was dat niet.
Of bijvoorbeeld de Februari staking.

Volgens mij moet je ook niet vergeten dat als je naar bedrijven kijkt dat het daar louter en alleen maar om bedrijfseconomische afwegingen gaat. Een CEO moet aandeelhouders tevreden houden. Aandeelhouders willen resultaten zien, geen principes. Multinationals zijn gewoon niet de entiteiten waar je dan ook maar iets aan hebt als het om waarden gaat. Het maakt daarbij weinig uit of het hoofdkantoor in Amsterdam of Parijs staat. We hebben met de boycot van Rusland gezien hoe sommige bedrijven zich van allerlei constructies bedienden om toch maar hun handelswaar in Rusland te kunnen slijten.

Niet voor niets willen de bedrijven in het NOS artikel niet bij naam genoemd worden. Ze willen Trump niet tegen de haren strijken. Maar willen ook geen activisten voor het hoofdkantoor, want dat is ook niet goed voor de handel. Nee ze willen het liefst van 2 walletjes eten.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 13:45

Het is een lastig iets... ik kan me aan de ene kant voorstellen dat je als bedrijf niet in de problemen wil komen en daarbij de banen van honderden of zelfs duizenden mensen in gevaar brengt.
Maar ik denk dat het juist goed zou zijn om echt met z'n allen tegen die opleggingen in te gaan...
Laten zien dat de VS geen controle heeft over 'ons'.
Ik denk dat dat is waarom ik verbaasd ben, omdat ik dacht dat 'we' er wel tegenin zouden gaan, massaal.