Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 13:25

Marcella schreef:
Moet nog wat goedkoop verzinnen voor bloemen randje voor langs. Ze lopen te klagen dat het rommelig is. :roll:

Terwijl het voor de insecten een super plek is. Of toch kaal houden en knoflook poten.

Maar dan zit je met de mysterie van de verdwenen knoflook. :+

Ik heb van de week dit gekocht voor een rommelig stukje in mijn tuin, ze hebben ook een variant met bloemen voor bijen, misschien is dat leuk? Niet zo duur
https://www.action.com/nl-nl/p/2545944/ ... r-zaadbus/

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 13:26

Van planten heb ik alleen orchideeën, bromelia soorten en een paar kruiden planten in huis.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 13:29

Telpeva schreef:
Marcella schreef:
Moet nog wat goedkoop verzinnen voor bloemen randje voor langs. Ze lopen te klagen dat het rommelig is. :roll:

Terwijl het voor de insecten een super plek is. Of toch kaal houden en knoflook poten.

Ik heb van de week dit gekocht voor een rommelig stukje in mijn tuin, ze hebben ook een variant met bloemen voor bijen, misschien is dat leuk? Niet zo duur

Zoiets heb ik anders altijd staan maar de oude brompotten vinden het onkruid. Terwijl ze vergeten dat insecten ook belangrijk zijn voor de bestuiving.

Heb ook nog veel phacelia zaad, boekweit, korenbloem, goudsbloem en nog veel meer. Heb een bak apart voor bloemen zaad.

Polar

Re: Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 13:50

Genoeg reden om geen bloemen uit de winkel te kopen, als het zoveel schade aan anderen toebrengt. :j

Ik wil heel graag een deel van onze wei of tuin inzaaien met een mooi bloemenmengsel dat ook eetbaar is voor de paarden.
Kan oprecht gelukkig worden van al die kleuren en wat het voor de insecten doet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 14:00

Ik heb vorig jaar prei laten schieten en op de bloemen kwamen enorm veel 'nepbijen' (ben de naam even kwijt van dit insect) af. Die heb ik uitgebreid gefotografeerd.

Korenbloemen trekken ook insecten aan, zijn eetbaar, maar wat is het verder 1 groot stuk vervelend onkruid. Je raakt het haast niet meer kwijt, het komt op tussen de tegels, echt overal.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 14:09

Bedoel je zweefvliegen Germie :) ?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 14:19

prompter schreef:
Bedoel je zweefvliegen Germie :) ?

Nee, blinde muggen. Nu weet ik het weer. :+
Ik ben dol op de facetogen van deze dieren. :P

Afbeelding

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 14:33

Wat een mooie foto! Prei geeft idd ook mooie bloemen

Ik probeer in de tuin vooral bloemen te zaaien (ipv kopen). Onder andere is 1 van mijn favorieten komkommerkruid. Kunnen aardig groot worden, groeien makkelijk en snel en hebben veel schattige bloemetjes waar veel bijen op af komen. Het maakt het heel gezellig in de tuin en de bladeren zijn daarnaast heel lekker door een salade of gerecht.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 14:35

Komkommer kruid is vaste gast bij mij. Kaasjeskruid ook, maar dat wordt te hoog voor langs het pad.

Je heb van die mensen die dus dan bewust slopen. -O-

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 14:40

magda_90 schreef:
Deze is dan ook geverfd denk ik? Ze doen zulke gekke dingen met deze succulenten helaas.

Als je ze goed wilt houden dan dien je ze vanwege de waterbehoefte wel uit elkaar te halen. :o

Naar wat ik gegoogeld heb bestaan ze in deze kleur.

En bedankt voor de tip :j

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 14:40

Telpeva schreef:
Marcella schreef:

Sorry dat ik de vrolijke boel moet bederven, maar dit is écht niet goed om te zaaien.
Dit is een zogenaamd 'carnavals' mengsel: bloemen die gekweekt zijn om er mooi uit te zien en verder niks.
Vaak dragen ze geen nectar meer of zijn ze dubbelbloemig, waardoor de vliegende insecten er niks aan hebben. Sterker nog: vaak komen ze er wel op af, maar vinden ze er geen voedsel.

Als je bloemen wil zaaien, kies dan voor inheemse, wilde soorten. Liefst van zaad uit Nederland. Dan help je de vliegende insecten écht vooruit. En kies ook geen mengsel wat voor honingbijen is samengesteld: kies echt voor inheemse soorten. En vult deze eventueel aan met reguliere tuinplanten voor langere bloei/nectarvoorziening.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 14:42

Goed advies denk ik en fijn dat je je kennis deelt. Weet je toevallig welke je dan het beste kan kopen? Ik zie vaak ook door de bomen het bos niet meer.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 14:44

Marcella schreef:

Bakje gerecycled en mijn eerste zeepje.

Kun je de randen 'verstrakken'? Of op een bepaalde manier structuur aanbrengen? Zoals een borderrand, een recht stapelmuurtje of boomstammenwalletje? Of een gemaaide rand?

Of er een insectenhotel in plaatsen? Vaak geeft dat meer context waardoor mensen het meer kunnen waarderen.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 14:49

Gitana schreef:
Goed advies denk ik en fijn dat je je kennis deelt. Weet je toevallig welke je dan het beste kan kopen? Ik zie vaak ook door de bomen het bos niet meer.

Alles wat je bij de Cruydthoeck koopt is sowieso goed. Je kunt daar ook heel goed zoeken op hun website, naar wat er op jouw bodem zou kunnen groeien.

Duurder? Ja. Dat wel :+

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 14:58

Ah leuk. Een mooie website om te bestellen maakt het al een stuk makkelijker, thanx!
Vind de prijzen opzich nog wel meevallen

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 14:58

Heb ook ieder jaar een amarant staan. Die van 2 jaar terug werd bijna 2 meter hoog. :')

Heb eigenlijk vaak los zaad en strooi gewoon wat. Vaak wel uitgekozen op goed voor insecten.

Stapelmuurtje mag niet. Eigenlijk het liefst laag blijven. Eigenlijk mag je daar niks zetten. Opsluitbanden liggen al voor een deel moet nog afmaken.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 15:01

Ik vind het ook vervelend om te zeggen, maar die van de action zijn idd niet echt een bijdrage voor de natuur. Dan moet je echt gifvrij mengsels nemen
En nog een tip, er even een netje overheen spannen, bij ons was alles opgegeten door de kleine vogeltjes :D :')

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 15:04

Ah jammer, en stom hé, dat sommige mensen blijkbaar zo ver van de natuur staan dat ze wilde bloemen rommelig vinden en insecten vies. Misschien kun je inheemse soorten inplanten in plaats van zaaien? Dan neem je een paar van ieder soort en plant je die in groepjes. Dan is het iets minder 'rommelig' en heb je tóch de juiste soorten voor vliegende insecten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 15:06

Het klopt wat lady zegt.

Maar welke bloemen zijn wel mooi in een tuin en ook goed?

Vorig jaar konden wij vanuit de gemeente gratis zakje bloemen halen voor de border.
Leuk....
Not.

Echt lelijke en prikkende dingen.
Prima voor een akkerrand, maar niet voor een tuinborder.
Rommelig maakt me niets.

Wij hebben meestal afrikaantjes staan.
Vast ook niet wat hoort?
Maar stikt elk jaar van de hommels en vlinders. Dat wel.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 15:10

Ik vind het ook lastig om iets te vinden wat geschikt is.
Denk dat we het daarom ook uitstellen.

Er is iemand, ik geloof dat ze Fjord Ukie of Ukkie heet, die bloemenmengsels verkoopt, ook geschikt voor paarden.
Zou dat wel goed zijn?

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 15:15

@ Polar, ja Ukie heeft ook inheemse en zelfs autochtone zaden. Dus daarmee zit je goed.

@DuoPenotti, voor een wat kleinere tuin zou ik eerder geneigd zijn om te gaan planten dan zaaien: dan heb je meer controle.
Welke soorten goed zouden zijn voor jouw tuinsituatie kun je bijvoorbeeld ook op de site van Cruydthoeck vinden: https://www.cruydthoeck.nl/tuinen/beste ... pakketten/

Gewone tuinplanten zijn ook zeker niet slecht, zeker als er vliegende insecten op af komen (en daadwerkelijk stuitfmeel/nectar kunnen vinden). Bepaalde vliegende insecten die niet zo kieskeurig zijn redden zich daar prima meer. Maar meer kieskeurige soorten zoeken echt specifieke, inheemse soorten. Daarom is een een leuke mix maken van gecultiveerde tuinplanten + inheemse planten is in mijn ogen voor tuinen het beste.

En vergeet ook niet de gazonnetjes: die mogen ook wel wat kruidenrijker :-)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 15:21

Fijne tips over wat te zaaien/planten en wat niet :)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 15:28

Ik loop daar ook altijd tegenaan, dat buren of andere het rommelig vinden of het onkruid vinden.
Ik heb in een buurt gewoond waar zelfs buiten gestofzuigd werd en waar er klachten kwamen over mijn onkruid. Terwijl ik een hele tuin had aangelegd met eetbare planten en struiken :')

Ook eens in een huis gewoond waar de woningstichting langs kwam om te zeggen dat ik het kort moest maaien, maar het was juist een zaadmengsel. Daar heb ik toen kleine bordjes met "bijenmengsel" bij gezet, met een afbeelding van een bij.

Ik heb gemerkt dat nette hekjes om "de rotzooi" heen wel goed werken, of hele nette kortgemaaide looppaadjes in de tuin (terwijl de rest hoger staat)

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 15:30

Hele fijne tips inderdaad en erg leerzaam. :j

Gitana, dat is wel echt erg hoor... buiten stofzuigen ook echt.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 15:34

Dat stofzuigen herken ik wel: deed mijn oude buurman ook die grof basaltsplit in zijn voortuin had. Die ging de blaadjes van onze knotwilgen uit zijn tuin stofzuigen. En vroeg ook of ik de bomen niet wilde knotten voordat het blad eraf viel :+

Toegeven, ik liet toortsen best wel teveel over het trottoir hangen soms. Maar ik vond ze zo mooi en ik kon het niet over mijn hart verkrijgen ze af te knippen omdat er een hommelnest in de tuin zat.