Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Hutcherson schreef:Ik overweeg een stukje moestuin te beginnen. Ik ben een leek. Mijn aardbeien werden altijd opgegeten en zelf had ik nooit iets.
Is een kas handig? Of beter in open lucht? Wat is makkelijk voor een beginner? Is er ook iets wat je in de winter kunt plukken /eten?
We gooien heel veel dingen weg qua bonen enzo omdat het teveel is of we toch iets anders besluiten te eten.
PBA_ schreef:Je woont in Oostenrijk zie ik, dat is dan geen navo land en moeten volgens verdrag van versaille neutraal blijven. Geen idee hoe dat daar dan gaat. Maken ze zich zorgen daar?
mvdende schreef:Ik verwacht niet dat het z'n vaart gaat lopen. T gaat al bijna 3 jaar "goed" en Rusland houdt het voorlopig bij Oekraïne en als ik zoe hoeveel moeite ze dáár mee hebben.....Dan gaan ze echt niet de NAVO vol aanvallen, want dan hebben ze een gigantisch probleem....om een oorlog vol te houden tegen de gehele NAVO heeft Rusland niet genoeg manschappen, wapens, geld enz. Nu al nauwelijks genoeg om de oorlog in Oekraïne vol te houden.
Dus voorlopig ga ik niets aanschaffen wat ik nu al niet in huis heb.
Misschien een flinke powerstation/ thuisaccu over 2 jaar, om m'n eigen zonne-energie op te kunnen slaan voor als in 2027 de salderingsregeling komt te vervallen. Maar voorlopig nog 2025 én 2026 salderen, dus ik vind het nog veel te vroeg om nu iets aan te gaan schaffen.
Cer schreef:Als ik dit zo lees is het toch handig dat mensen een wat groter huis en en buitenruimte hebben, om dingen te kunnen kweken en op te slaan.
hoe dit straks gaat passen als mensen eigenlijk de bewoonbare meters anders zouden moeten verdelen..![]()
Want er wonen (lees ik in andere topics) te grote gezinnen in te kleine woningen, en vice versa. Maar als mensen een beetje zelfvoorzienend zouden moeten zijn, is extra ruimte wel handig denk
joyce_eddy schreef:Even of topic misschien maar check de aflevering van gisteren van Radar eens?? Daar wordt veel uitgelegd over de thuis batterij de grootste waarschuwing zit hem in flink oplichters praktijken en het feit dat je de aanschaf er niet uit haalt
joyce_eddy schreef:
mvdende schreef:Ik verwacht niet dat het z'n vaart gaat lopen. T gaat al bijna 3 jaar "goed" en Rusland houdt het voorlopig bij Oekraïne en als ik zoe hoeveel moeite ze dáár mee hebben.....Dan gaan ze echt niet de NAVO vol aanvallen, want dan hebben ze een gigantisch probleem....om een oorlog vol te houden tegen de gehele NAVO heeft Rusland niet genoeg manschappen, wapens, geld enz. Nu al nauwelijks genoeg om de oorlog in Oekraïne vol te houden.
Dus voorlopig ga ik niets aanschaffen wat ik nu al niet in huis heb.
Misschien een flinke powerstation/ thuisaccu over 2 jaar, om m'n eigen zonne-energie op te kunnen slaan voor als in 2027 de salderingsregeling komt te vervallen. Maar voorlopig nog 2025 én 2026 salderen, dus ik vind het nog veel te vroeg om nu iets aan te gaan schaffen.
Even of topic misschien maar check de aflevering van gisteren van Radar eens?? Daar wordt veel uitgelegd over de thuis batterij de grootste waarschuwing zit hem in flink oplichters praktijken en het feit dat je de aanschaf er niet uit haalt
Hutcherson schreef:Ik overweeg een stukje moestuin te beginnen. Ik ben een leek. Mijn aardbeien werden altijd opgegeten en zelf had ik nooit iets.
Is een kas handig? Of beter in open lucht? Wat is makkelijk voor een beginner? Is er ook iets wat je in de winter kunt plukken /eten?
We gooien heel veel dingen weg qua bonen enzo omdat het teveel is of we toch iets anders besluiten te eten.
Ir111 schreef:Interessant topic, heb het vanmorgen helemaal doorgelezen. Zo'n noodpakket en nadenken over hoe dingen moeten als nutsvoorzieningen uitvallen is niet leuk maar wel nuttig.
Ik ben een lijst gaan maken met wat ik moet regelen/kopen voor korte termijn (paar dagen/ weken ellende) en wat nuttig is voor de langere termijn (als voorzieningen langdurig uitvallen en haperend functioneren of erger).
Wat al een paar keer genoemd is, hoe zorg je goed voor je dieren? Voor de hond en kat is het makkelijk om voldoende voer etc in te slaan. Maar hoe doen jullie dat met de paarden? En stel nou dat het echt allemaal heel vreselijk wordt en goede zorg voor je paarden lukt niet meer, wat dan? Wij hebben oa 2 senioren staan, die gaan het niet redden als ik ze bv zou moeten loslaten. Hebben jullie daar over nagedacht/plan voor?