Heb jij je noodpakket al klaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Heb jij je noodpakket al klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 09:32

Ik heb gewoon een heel klein huisje met een grote tuin :Y)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 09:48

Hutcherson schreef:
Ik overweeg een stukje moestuin te beginnen. Ik ben een leek. Mijn aardbeien werden altijd opgegeten en zelf had ik nooit iets.

Is een kas handig? Of beter in open lucht? Wat is makkelijk voor een beginner? Is er ook iets wat je in de winter kunt plukken /eten?
We gooien heel veel dingen weg qua bonen enzo omdat het teveel is of we toch iets anders besluiten te eten.

Boerenkool, spruitjes, prei, palmkool dat soort dingen kan gewoon ook met vorst in de grond blijven en dat kun je naar believen gebruiken, zeker boerenkool en palmkool pluk je gewoon de bladeren die je nodig denkt te hebben, de rest van de plant laat je (ook bij vorst) in de grond staan.
Fruitbomen, kleinfruit waar je jaren plezier van hebt.
Aardbei doet het btw prima zonder kas, ik heb ze in hangbakken aan de schutting, maar je zou ook goedkoop met hemelwaterafvoeren een hangsysteem kunnen maken.
Heeft de lokale fruitboer die zelfgeteeld fruit verkoopt ook zo, dan heb je haast geen vraat of slakken ;)
Maar beetje OT hier, kijk in de reeds genoemde topics, daar vind je het nodige.

Wij hebben bij de koop van een huis wel steeds gekeken naar de mogelijkheid van een moestuin.
Niet vanwege oorlogsdreiging, maar eerder zo zelfvoorzienend en offgrid als mogelijk.
Niet dat we momenteel aan de moestuin toekomen, maar de mogelijkheid is er wel nog gelukkig.

Lekker, goedkoop en gezond hoor bakje fruit uit eigen tuin:
Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 09:56

PBA_ schreef:
Je woont in Oostenrijk zie ik, dat is dan geen navo land en moeten volgens verdrag van versaille neutraal blijven. Geen idee hoe dat daar dan gaat. Maken ze zich zorgen daar?

Ik heb geen idee, ik houd mij verder niet bezig met politiek en volg niet eens het nieuws :+
De buurvrouw zelf vond het in elk geval heel spannend dat haar kleinzoon in dienstplicht moet.
Maar daarin is zover ik weet niets veranderd t.o.v de situatie voor Ukraine

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 10:25

;(
mvdende schreef:
Ik verwacht niet dat het z'n vaart gaat lopen. T gaat al bijna 3 jaar "goed" en Rusland houdt het voorlopig bij Oekraïne en als ik zoe hoeveel moeite ze dáár mee hebben.....Dan gaan ze echt niet de NAVO vol aanvallen, want dan hebben ze een gigantisch probleem....om een oorlog vol te houden tegen de gehele NAVO heeft Rusland niet genoeg manschappen, wapens, geld enz. Nu al nauwelijks genoeg om de oorlog in Oekraïne vol te houden.

Dus voorlopig ga ik niets aanschaffen wat ik nu al niet in huis heb.

Misschien een flinke powerstation/ thuisaccu over 2 jaar, om m'n eigen zonne-energie op te kunnen slaan voor als in 2027 de salderingsregeling komt te vervallen. Maar voorlopig nog 2025 én 2026 salderen, dus ik vind het nog veel te vroeg om nu iets aan te gaan schaffen.

Even of topic misschien maar check de aflevering van gisteren van Radar eens?? Daar wordt veel uitgelegd over de thuis batterij de grootste waarschuwing zit hem in flink oplichters praktijken en het feit dat je de aanschaf er niet uit haalt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 11:21

Cer schreef:
Als ik dit zo lees is het toch handig dat mensen een wat groter huis en en buitenruimte hebben, om dingen te kunnen kweken en op te slaan.
hoe dit straks gaat passen als mensen eigenlijk de bewoonbare meters anders zouden moeten verdelen.. :+

Want er wonen (lees ik in andere topics) te grote gezinnen in te kleine woningen, en vice versa. Maar als mensen een beetje zelfvoorzienend zouden moeten zijn, is extra ruimte wel handig denk

Ik woon in een flat en pacht een stuk grond.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 11:27

joyce_eddy schreef:
Even of topic misschien maar check de aflevering van gisteren van Radar eens?? Daar wordt veel uitgelegd over de thuis batterij de grootste waarschuwing zit hem in flink oplichters praktijken en het feit dat je de aanschaf er niet uit haalt

De aanschaf haal je er wel uit, mits je inderdaad geen overprijste accu’s door een veel te dure installateur laat plaatsen zonder hem slim in te zetten.

Wij gaan voor een zelfbouw accu, en die prijs heb je er zonder handelen in tien jaar uit, en als je hem slim inzet dan kun je hem zelfs in drie jaar hebben terugverdiend.

Maar dat moet niet de voornaamste reden zijn als je een thuisaccu neemt.
Het is gewoon ideaal dat je min of meer offgrid kan leven, dat jij nog stroom hebt als er problemen zijn op het net, maar het is ook gewoon een fijn idee om je eigen zonne-energie te kunnen opgebruiken en daarmee toch wat duurzamer bezig te zijn.

Bijkomend voordeel aan zelfbouw is dat je onderdelen kan vervangen; een kapotte cel, een regelaar, nieuwe software, en dat de accu daardoor misschien geen 20 maar wel 40 jaar mee kan.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 12:06

Interessant topic, heb het vanmorgen helemaal doorgelezen. Zo'n noodpakket en nadenken over hoe dingen moeten als nutsvoorzieningen uitvallen is niet leuk maar wel nuttig.

Ik ben een lijst gaan maken met wat ik moet regelen/kopen voor korte termijn (paar dagen/ weken ellende) en wat nuttig is voor de langere termijn (als voorzieningen langdurig uitvallen en haperend functioneren of erger).

Wat al een paar keer genoemd is, hoe zorg je goed voor je dieren? Voor de hond en kat is het makkelijk om voldoende voer etc in te slaan. Maar hoe doen jullie dat met de paarden? En stel nou dat het echt allemaal heel vreselijk wordt en goede zorg voor je paarden lukt niet meer, wat dan? Wij hebben oa 2 senioren staan, die gaan het niet redden als ik ze bv zou moeten loslaten. Hebben jullie daar over nagedacht/plan voor?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 12:36

joyce_eddy schreef:
;(
mvdende schreef:
Ik verwacht niet dat het z'n vaart gaat lopen. T gaat al bijna 3 jaar "goed" en Rusland houdt het voorlopig bij Oekraïne en als ik zoe hoeveel moeite ze dáár mee hebben.....Dan gaan ze echt niet de NAVO vol aanvallen, want dan hebben ze een gigantisch probleem....om een oorlog vol te houden tegen de gehele NAVO heeft Rusland niet genoeg manschappen, wapens, geld enz. Nu al nauwelijks genoeg om de oorlog in Oekraïne vol te houden.

Dus voorlopig ga ik niets aanschaffen wat ik nu al niet in huis heb.

Misschien een flinke powerstation/ thuisaccu over 2 jaar, om m'n eigen zonne-energie op te kunnen slaan voor als in 2027 de salderingsregeling komt te vervallen. Maar voorlopig nog 2025 én 2026 salderen, dus ik vind het nog veel te vroeg om nu iets aan te gaan schaffen.

Onze 2 zakelijk aangeschafte Sessy's hebben een terugverdientijd van 21 jaar. Particulier zou dat zelfs 56 jaar zijn. Volgens een site die er zelf 4 heeft hangen en het leuk vindt om berekeningen te maken (jeroen.nl)

Hutcherson schreef:
Ik overweeg een stukje moestuin te beginnen. Ik ben een leek. Mijn aardbeien werden altijd opgegeten en zelf had ik nooit iets.

Is een kas handig? Of beter in open lucht? Wat is makkelijk voor een beginner? Is er ook iets wat je in de winter kunt plukken /eten?
We gooien heel veel dingen weg qua bonen enzo omdat het teveel is of we toch iets anders besluiten te eten.

Ook mensen in een klein huis/appartement kunnen al iets van groente/kruiden kweken, dat kan bij veel dingen namelijk ook prima in pot.

Zaadjes uit een Cherry tomaat kun je ook gewoon zaaien, het hoeft echt niet zo moeilijk te zijn als het vaak lijkt.

Het topic Eetbare tuin is handig, De makkelijke moestuin is misschien leuk om mee te beginnen.

Ik gebruik het systeem van Yggdra.be , zij hebben boeken over hoe je een natuurlijke moestuin aanlegt, zaait, bijhoudt, oogst en ervan kunt eten.

Kas zou ik lekker laten voor nu, ga eerst eens klein beginnen. Het kan al overweldigend genoeg zijn ;)

En als je weinig 'platte' m2 hebt, kijk dan eens naar verticaal tuinieren.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 12:50

Ir111 schreef:
Interessant topic, heb het vanmorgen helemaal doorgelezen. Zo'n noodpakket en nadenken over hoe dingen moeten als nutsvoorzieningen uitvallen is niet leuk maar wel nuttig.

Ik ben een lijst gaan maken met wat ik moet regelen/kopen voor korte termijn (paar dagen/ weken ellende) en wat nuttig is voor de langere termijn (als voorzieningen langdurig uitvallen en haperend functioneren of erger).

Wat al een paar keer genoemd is, hoe zorg je goed voor je dieren? Voor de hond en kat is het makkelijk om voldoende voer etc in te slaan. Maar hoe doen jullie dat met de paarden? En stel nou dat het echt allemaal heel vreselijk wordt en goede zorg voor je paarden lukt niet meer, wat dan? Wij hebben oa 2 senioren staan, die gaan het niet redden als ik ze bv zou moeten loslaten. Hebben jullie daar over nagedacht/plan voor?

Ik kan ze los laten in naastgelegen natuurgebied wat volledig afgesloten is...echter hier nu nog geen wolven dreiging maar wel giga bergen jacobskruidkruid. Ik zou in zeer bizarre omstandigheden eerder ze laten slachten dan 'vrijheid' geven al naar gelang wat die bizarre omstandigheden zijn. Ook iets waar je niet bij stil wil staan en als het je overkomt dan handel je op dat moment wat dan het beste zal zijn naar jou idee

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 12:54

Trouwens voor de mensen die interesse in wecken heeft zie onderschrift.

En nee je hoeft geen dure ketel te hebben. Heb nu zelfs een aantal keren succesvol geweckt in multicooker. En het kan ook gewoon in een pan.

Pressure cannen kan ook nog.
Laatst bijgewerkt door Marcella op 17-12-24 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 12:55

Hoe cru ook als je paarden niet meer veilig zouden zijn of gaan lijden kun je ze beter nog slachten het vlees drogen en er een flinke tijd van eten.

Daarin ben ik blij dat ik geen huisdieren meer heb. Die zorgen heb ik er dan niet meer bij. Ik zou hooguit kipjes gaan houden. Die scharrelen wel hun kostje bij elkaar. En leveren eten en eventueel vlees op

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 12:57

Deel kippenvoer kan je ook zelf maken met kruiden en granen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 12:59

Zie je, zo'n vraag is toch nuttig. Ik dacht zelf aan laten inslapen maar slachten zou veel logischer zijn, dan kunnen de buren er nog van eten zeg maar.

Dit is overigens niet een vraag waar ik dagelijks mee bezig ben hoor. Maar wel eentje waar ik in rust over nagedacht wil hebben. Ik denk dat dat handelen op het moment dat het moet makkelijker maakt.

Dank voor de input.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 13:10

Mijn ouders hebben de tweede wereld oorlog nog meegemaakt. Mijn papa had nog soort van wat te eten. Mijn mama heeft veel honger gekend en ellende met verduisterde ramen een opgepakte en later in een kamp overleden vader. Zij aten bloembollen, gras, dakhaas (lees een onfortuinlijke kat), bladeren van bomen, eikels kastanjes eigenlijk alles dat verteerbaar en niet giftig was werd gebruikt als voedsel

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 13:14

Oudere paarden zijn eventueel ook nog prima voor stoofpotje.

Dat doe ik ook met oudere kippen heb zelfs stoofpotje kip geweckt staan. Volg trouwens geen echt recept.

Gehakt balletjes op tomaten saus. Tomaten saus met groente en vlees.

Heb nu ook een goede voedseldroger en wil een keer proberen om zelf kipblokjes te drogen voor de katten.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 13:23

@Karuna: mijn ouders hebben zo na de oorlog ook wel een beetje wat ik noem een "hamster-tik" overgehouden.
Ouders en grootouders woonden landelijk en waren van huis uit gewend te slachten.
Hun huis is ooit gebombardeerd geweest, moeder kromp bij een laagvliegend vliegtuig nog heel wat jaren in elkaar.
Maar hey, honger hebben ze nooit gehad, dat dan weer niet.

Mijn moeder had dus de hele kelder vol staan met ingemaakt spul, groente, fruit, maar o.a. ook zure zult, zelf uitgebakken reuzel en bloedworst. Die hadden wel geleerd niks weg te gooien en alles op te gebruiken.

Was alleen een crime toen mijn moeder overleed, de kasten met (nieuw) beddegoed, handdoeken, kleding, zeep, noem het maar op op te ruimen.
Ik geloof we zijn 20 jaar na dato nog de laatste stukken sunlight zeep (jaja wie kent ze nog _O- ) op aan het gebruiken :D

@Marcella, dunne plakjes/reepjes vlees drogen sneller. Lever gaat best gemakkelijk.
Half bevroren aansnijden, dan krijg je dat redelijk dun gesneden.
Voor een lekkere soep of ragout idd (oudere) soepkippen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 13:25

Ik eet vegan en kan me nu nog niet voorstellen dat ik ooit vlees ga eten. Maar ik snap dat dingen kunnen veranderen. Zeker als ik de post van Karuna lees. Verschrikkelijk.

Ik hoop vooral maar dat ik nooit vlees hoef te gaan eten, dat betekend dan namelijk dat ik het relatief goed blijf hebben.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 13:26

Klopt geld ook met tomaat en uien dun snijden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 13:39

Voordat ik vlees zou eten moet het wel héél ver komen inderdaad :=
Dan maak ik liever een smoothie van onkruid :Y)

Brandnetels zijn trouwens heel lekker en gezond.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 13:47

Brandnetels voor soep of stamppot, heel gezond zit veel vitamine c in.
Maar ook het blad van paardenbloemen.
Er is in de natuur heel veel eetbaar spul te vinden, mensen hebben alleen verleerd daar iets mee te doen.
Tegenwoordig komt het meeste uit pakjes en zakjes uit de supermarkt.

Vlierbloesemsiroop tegen verkoudheid, velen zien dat als onkruid in de tuin, wij letten bij het kopen van rozen bijvoorbeeld ook op hoe zijn de bottels, als ik er zelf niks mee doe dienen ze nog als vogelvoer o.d.

Enige waar ik me niet goed aan durf wagen zijn wilde paddestoelen, we hebben dat vroeger wel met onze buurman (als gids) gedaan, maar alleen? Nee, die vergissing vertel je niet na immers.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 13:51

Het lijkt me inderdaad geweldig om zelf paddestoelen te kunnen plukken, maar ik durf het ook niet.

Ik wil wel nog eens zeewier proberen. Alles wat hier groeit is veilig te eten, alleen niet allemaal even lekker. Maar zeesla schijnt erg lekker te zijn.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 14:01

Ik denk dat ik best een tijdje vegetarisch zou worden, of mijn buurvrouw vraag om te slachten in ruil voor andere dingen.

Je weet waarschijnlijk niet hoe je reageert tot het nodig is. Ik kan het nu in ieder geval nog niet.

Paddestoelen waag ik me ook niet aan, zelfs niet aan de paddestoelen die groeiden op de champost :=

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 15:03

.
Laatst bijgewerkt door Polar op 17-12-24 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 15:04

Ik denk overigens wel dat het goed is om 'onze' legers te versterken.
Hoe sterker een leger, hoe onaantrekkelijker het is om aan te vallen.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 15:09