Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 21:02

journee schreef:
Dit vind ik dus tegenstrijdig. Aan de ene kant vertelt Halsema dat de club niet bekent stond als hoog risico club en zij het daarom niet redelijk vond om publiek te weigeren, maar aan de andere kant verwachte zij wel escalatie in de stad en had ze aan alle kanten hulptroepen klaarstaan? Als burgemeester ben je verantwoordelijk voor al jouw burgers, als een wedstrijd zonder supporters deze escalatie had kunnen voorkomen ben je het naar mijn mening aan jouw inwoners verplicht om deze beslissing te nemen.

Dat is precies wat een goede burgemeester doet. NIET op voorhand de vrijheid inperken omdat het eventueel mis zou kunnen gaan, maar wel voorbereid zijn op problemen. En... als ze de wedstrijd had afgeblazen zou het ook antisemitisch genoemd zijn. Wat dat betreft is het duidelijk dat men gewoon ophef en oproer en escalatie wil.

Femke Halsema heeft haar overwegingen al een paar keer heel duidelijk uitgelegd, onder andere in Buitenhof, en ze heeft een boel verschillende verantwoordelijkheden: zowel het voorkomen van ongeregeldheden en het waarborgen van de veiligheid, maar OOK het verdedigen van het recht van vereniging en demonstratie. Die botsen met elkaar, vooral als er grote groepen alle moeite voor doen om ze te laten botsen.

(En laten we de dingen wel in perspectief zien - de symboliek was heftig en die wordt ook enorm uitvergroot, maar als je het terugbrengt tot de kale feiten springt het er niet uit qua voetbalrellen - Rotterdam na het winnen van de cup is erger.)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 21:31

Shadow0 schreef:
journee schreef:
Dit vind ik dus tegenstrijdig. Aan de ene kant vertelt Halsema dat de club niet bekent stond als hoog risico club en zij het daarom niet redelijk vond om publiek te weigeren, maar aan de andere kant verwachte zij wel escalatie in de stad en had ze aan alle kanten hulptroepen klaarstaan? Als burgemeester ben je verantwoordelijk voor al jouw burgers, als een wedstrijd zonder supporters deze escalatie had kunnen voorkomen ben je het naar mijn mening aan jouw inwoners verplicht om deze beslissing te nemen.

Dat is precies wat een goede burgemeester doet. NIET op voorhand de vrijheid inperken omdat het eventueel mis zou kunnen gaan, maar wel voorbereid zijn op problemen. En... als ze de wedstrijd had afgeblazen zou het ook antisemitisch genoemd zijn. Wat dat betreft is het duidelijk dat men gewoon ophef en oproer en escalatie wil.

Femke Halsema heeft haar overwegingen al een paar keer heel duidelijk uitgelegd, onder andere in Buitenhof, en ze heeft een boel verschillende verantwoordelijkheden: zowel het voorkomen van ongeregeldheden en het waarborgen van de veiligheid, maar OOK het verdedigen van het recht van vereniging en demonstratie. Die botsen met elkaar, vooral als er grote groepen alle moeite voor doen om ze te laten botsen.

(En laten we de dingen wel in perspectief zien - de symboliek was heftig en die wordt ook enorm uitvergroot, maar als je het terugbrengt tot de kale feiten springt het er niet uit qua voetbalrellen - Rotterdam na het winnen van de cup is erger.)

Dit ging om een wedstrijd spelen zonder uit publiek. Niet om het aflassen van de wedstrijd. Daar zit nogal een verschil tussen. En recht van demonstratie ja, maar ook de plicht van een burgermeester om de veiligheid van jouw inwoners te waarborgen. Dat betekent dus ook een demonstratie op een bepaalde dag durven verbieden of een wedstrijd zonder uit publiek laten spelen als dat nodig is. En blijkbaar was dat nodig.... Je kunt wel proberen iedereen te vriend te houden, maar soms kan dat gewoonweg niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 21:40

prompter schreef:
Ikl heb sowieso nooit begrepen waarom Israel een een Europees songfestival mee deed, maar ook daar zal wel een politieke verklaring voor zijn...

Nee, dat heeft met de EBU te maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 21:49

journee schreef:
Dit ging om een wedstrijd spelen zonder uit publiek. Niet om het aflassen van de wedstrijd. Daar zit nogal een verschil tussen.

Dat maakt niet echt uit voor mijn punt: dat was net zo goed aangegrepen als aanleiding om boos en verontwaardigd te doen en antisemitisme te roepen en inperking van de vrijheden en weet ik niet wat allemaal... Het doel daarvan is ondermijning. En om dat tegen te gaan hebben we de nuance hard nodig, niet nog meer opstoken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 21:58

Halsema heeft zelfs twee keer advies aan de NCTV gevraagd!
Je mag er vanuit gaan dat die in de netwerken geïnfiltreerd zijn en blijkbaar geen bezwaar zagen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 22:00

mysa schreef:
Dit wás dus ingeschat als hoog risico door Amsterdam en de driehoek. Er waren enorm veel handhavers op de been. Maar net als een guerrilla-oorlog, zijn die hit-and-run rellen nauwelijks te bestrijden.

De dag van tevoren was er al een noodverordening van kracht in verband met de te verwachten spanningen. Bepaalde delen van de stad waren aangeduid als risicogebied en dat is niet omdat ze verwachtten dat het allemaal zoet zou verlopen. Wat het lastig maakte is dat de oproerkraaiers zich verspreidden en niet 'gewoon' op een pleintje elkaar te lijf ging. Het is ook eigenlijk geen voetbalgeweld, maar waren de supporters van de gastclub wel heel bedreven in geweldadig gedrag. Het lostrekken van Palestijnse vlaggen is al ontzettend vaak gebeurd, maar meestal gebeurde dat stiekem en zonder geweld.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 22:03

Shadow0 schreef:
journee schreef:
Dit ging om een wedstrijd spelen zonder uit publiek. Niet om het aflassen van de wedstrijd. Daar zit nogal een verschil tussen.

Dat maakt niet echt uit voor mijn punt: dat was net zo goed aangegrepen als aanleiding om boos en verontwaardigd te doen en antisemitisme te roepen en inperking van de vrijheden en weet ik niet wat allemaal... Het doel daarvan is ondermijning. En om dat tegen te gaan hebben we de nuance hard nodig, niet nog meer opstoken.

Precies mijn punt: je kan het niet altijd iedereen naar de zin maken. En beticht worden van antisemitisme omdat je uit veiligheid een uitpubliek weigerde, is nog altijd een een stuk makkelijker te weerleggen en een stuk minder pijnlijk dan wat nu gebeurt is.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 22:06

Mensen begrijpen echt niet hoe b i z a r veel invalshoeken, perspectieven, belangen en partijen er overwogen moeten worden in dit soort beslissingen. Ieder van die perspectieven staat om het hardst te schreeuwen dat zij er het meest toe doen. En dat allemaal uitvogelen terwijl je onder een giga vergrootglas staat omdat je vrouw bent en links. Ga er maar aan staan!

En hier dan, eerst een politici uitschelden en vervolgens zeggen 'begrijp me niet verkeerd'... Jaja. Echt goed voor de kwaliteit van de samenleving, die verharding en normalisering van mensen online uitschelden.
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 09-11-24 22:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Loretta

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 22:14

Ik ben heel benieuwd wat er de komende tijd nog meer allemaal boven water komt. En wie en wat er op de achtergrond allemaal hebben zitten te stoken.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 23:22

VuurVleugels schreef:
Mensen begrijpen echt niet hoe b i z a r veel invalshoeken, perspectieven, belangen en partijen er overwogen moeten worden in dit soort beslissingen. Ieder van die perspectieven staat om het hardst te schreeuwen dat zij er het meest toe doen. En dat allemaal uitvogelen terwijl je onder een giga vergrootglas staat omdat je vrouw bent en links. Ga er maar aan staan!

En hier dan, eerst een politici uitschelden en vervolgens zeggen 'begrijp me niet verkeerd'... Jaja. Echt goed voor de kwaliteit van de samenleving, die verharding en normalisering van mensen online uitschelden.

Ik vind zeker dat Femke Halsema het goed doet als burgemeester van Amsterdam. Dat zou voor iedereen sowieso een enorme uitdaging zijn. Roepen om haar ontslag vind ik dan ook niet reëel. Dat betekent echter niet dat zij niet ook eens een misrekening zou kunnen hebben gemaakt, dat kan de beste overkomen. Dan hoop ik wel dat iemand er van leert en een volgende keer andere keuzes maakt. Iedereen schreeuwt inderdaad het hardst voor zijn eigen belang. Als burgemeester moet je daar dus soms keuzes in maken welke zaken wel of niet kunnen vanwege de openbare veiligheid. En soms zal je dan ook wel eens: Nee! moeten zeggen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 00:29

En dat is ook prima, mensen hoeven het van mij ook helemaal niet met haar beslissingen eens te zijn. Natuurlijk is het mogelijk dat ze fouten maakt, het is ook maar een mens. Het gaat mij om de bak gal die ze over zich heen krijgt online. Iedereen mag gewoon een mening hebben over dingen, heb ik ook. Maar toetsenbord agressie en uitschelden, zoals ook hier gebeurt (niet door jou specifiek)? Nul respect voor.

Edit: Wat betreft oneens zijn met beslissingen; bedenk ook dat wij als publiek 90% van wat er plaatsvind niet zien. Dus soms kan er een ogenschijnlijk totaal onlogisch besluit worden genomen die, als je de betrokken stukken en partijen helemaal zou kennen, dan wel ineens heel logisch zijn. Maar het publiek weet minder dan de helft van wat er daadwerkelijk speelt, vaak veel minder nog. En dat bedoel ik trouwens totaal niet complotterig, er zijn nou eenmaal dingen die niet publiek toegankelijk gemaakt worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 01:44

Halsema beslist toch ook niet alleen? Het is toch de driehoek?

Ik heb net het artikel van Chris Klomp gelezen, zo denk ik er precies over. +:)+

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 01:56

Electra63 schreef:
Halsema beslist toch ook niet alleen? Het is toch de driehoek?

Dat is zeker zo, maar de naam Halsema heeft postgevat in de hoofden van grote groepen en de namen van de hoofdofficier en de politiechef dus niet. Die ene politicus met heel lichtgetint haar roeptoetert er veelvuldig over en daarom weet iedereen hoe ze heet. Ze heeft het helemaal niet zo slecht gedaan, ik zou eigenlijk niet weten wat ze anders had moeten doen. Een persoonlijke pet peeve was dat ik haar manier van spreken echt heel ergerlijk vond, maar gisteren klonk het echt goed en ik denk dat er aandacht aan is besteed.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 08:52

purny schreef:
Wat ik mij ook af vraag. Waarom mag Israël met alle oliebol die zij Palestina aandoet, en dan zeg ik het heel netjes, wel meedoen met songfestivals en voetbalwedstrijden en wordt Rusland uitgesloten van deze dingen?
En waarom blijft men de supporters van maccabi in een slachtofferrol duwen terwijl zij ook schuldig waren aan de gebeurtenissen.
Zij zijn immers begonnen toch?

Helemaal mee eens, met de uitspraken over Israël als bezetter en apartheidsstaat is er meer dan voldoende grond om ze te bannen. Probleem opgelost toch?

En hier een verslag van Bender, die de gebeurtenissen ter plaatse gevolgd heeft na de match: https://www.vkmag.com/magazine/bender-l ... Xzq_RbteBg.

Beelden van wat ze voor de match deden, zijn ook alom bekend, gelukkig beginnen er internationaal toch ook al wat rechtzettingen/nuanceringen te komen (Jews for Palestinian Rights for return bijv.)

En het milieu lijkt ook niet al te belangrijk voor jullie regering: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/11/09 ... rentie-na/

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 09:37

Veronica2 schreef:
Dat is zeker zo, maar de naam Halsema heeft postgevat in de hoofden van grote groepen en de namen van de hoofdofficier en de politiechef dus niet.

Ook niet helemaal toevallig, bij elke scheefliggende stoeptegel wordt er door bepaalde kranten en politici geroepen om aftreden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 12:31

Het verslag van Bender <3 gekeken. Vanaf nu praat ik over de Israëlische hooligans en niet meer over supporters als het om de gefilmde groep gaat. De Israëlische supporter was diegene waarmee het interview werd gedaan en die aangaf zsm in zijn hotel te willen geraken daar het mis dreigde te lopen. Hij was duidelijk niet blij met de hooligans.
De Amsterdamse supporter gaf aan blij te zijn met de opnames daar dit later belangrijk zou kunnen Zijn daar het uit de hand dreigde te lopen. "Doe je goed broow"! zei hij.
De politie deed het goed op de momenten als ze erbij waren. Ze waren zeker in het begin afwezig maar tja Amsterdam is groot.
Schokkend vond ik dat onder de Israëlische hooligans kinderen waren die volgens Bender erg jong waren (12 jaar).

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 12:39

Sorry voor tikfouten. Heb linkerhand in spalk na operatie

Het teruggaan naar de Palestijnse vlag steeds is imo beetje teveel uitgelicht

In heel Amsterdam en andere plaatsen wordt de Israëlische vlag verbrand met protesten
Durft niemand deze meer buiten te hangen uit angst.
Worden joodse restaurants beklad in de brand gestoken enz

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/306019/k ... -de-deuren

Nogmaals, geen moskee un Nederland heeft bewaking nodig
Geen Islamitische school wordt bewaakt

Als Feijenoord hooligans dit in Amsterdam doen worden ze daarna nie bejaagd

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 12:47

Zal nog effe fom voorbeeld geven
Mijn zwager staat als bewaking bij de synagoge
Een marrokaans vrouw valt heel gemeen
Hij eropaf om te helpen, vraagt of hij iemand moet bellen enz

Ze kijkt iver zijn schouder en gilt opeen
Jood, jood, jood, spuugt naar hem en wankelt weg..

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 12:48

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 12:54

Echwel schreef:

In heel Amsterdam en andere plaatsen wordt de Israëlische vlag verbrand met protesten

Zelf denk ik Echwel dat je gelijk hebt dat het niet goedgepraat hoeft te worden het opjagen later.
Alleen is het niet zo dat de hooligans uit Israël zo'n lieverdjes waren, zoals voorgesteld in de persconferentie. Zij waren ook duidelijke opzoek naar rellen. En hebben die ook gekregen.

Dat hadden ze waarschijnlijk niet verwacht want in Israël of op de nederzettingen zijn Palestijnen vogelvrij. Alleen in Nederland is dat niet zo en wordt elk gedrag van elke groep in kaart gebracht. En dat is goed.

De taxichauffeurs lijken ook duidelijk geprofoceerd. Dus het ligt toch allemaal iets genuanceerder en dat beeld gaat nu ook meer en meer de wereld rond.
En dat is goed.

Wij in Nederland zijn geen partij in het Midden Oosten conflict (ook al stelt Nederland zich achter Israël op en blijft alleen maar wenkbrauwen fronsen over Gaza ellende en vernoetiging) en wij hebben goede banden met beiden groepen (althans dat zouden we moeten hebben). En dat moet vooral zo blijven en als het niet zo is terugkeren in Amsterdam.
Dus die gastjes die intimiderend gedrag vertonen aan beiden zijden moet aangepakt worden en met scootertjes adressen in kaart brengen is natuurlijk bar en boos.

En je hebt gelijk dat de Amsterdammers met moslim achtergrond niet beschermd hoeven te worden, maar dat weet jij ook net zo goed als ik, ze worden wel als minderwaardige burgers gefraimd door de huidige grootste partijen van Nederland en dus deze regering. Dat is ook niet goed voor de goede verhoudingen.
Dus de initiatieven die plaats vinden zoals de Rabbijn en de Imam die samen voorlichting geven aan beiden groepen op scholen e.a plaatsen, zijn initiatieven die erg belangrijk zijn en hopelijk navolging vinden.

En laten we hopen dat de gewone Nederlanders zowel de Nederlandse mensen met Joodse achtergrond als islam achtergrond als even belangrijk en waardevol blijft zien of weer gaan zien!

Over en weer is er angst en misverstand Echwel. Helaas getuigd jouw vb daarvan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 12:59

Echwel, ik snap absoluut je frustratie maar berichten van 2,5 jaar geleden delen is ook haat aanwakkeren. Ik neem aan dat je ook hebt gezien dat Israëliërs de Nederlandse vlag verbranden, het je het van twee kanten gevolgd of alleen vanuit de Joodse kant? Wat er is gebeurd is triest en gelukkig zijn er een aantal Joodse organisaties die dit gebeuren wel in perspectief plaatsen .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 13:10

BigOne schreef:
Echwel, ik snap absoluut je frustratie maar berichten van 2,5 jaar geleden delen is ook haat aanwakkeren. Ik neem aan dat je ook hebt gezien dat Israëliërs de Nederlandse vlag verbranden, het je het van twee kanten gevolgd of alleen vanuit de Joodse kant? Wat er is gebeurd is triest en gelukkig zijn er een aantal Joodse organisaties die dit gebeuren wel in perspectief plaatsen .

Eens met deze post BigOne.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 13:18

Ik bekijk het vanuit de angst die er al jaren is
Die ook werd geuit richting halsema
Waar ze begrip voor heeft
Verbranden van vlaggen
Tja kijk een bij iedere rel of protest
Amerikaanse vlag regelmatig
Dat is voor muj geen groot ies
Het is symbolisch
En ja ik weer dt hooligans geen lieverdjes zijn
Maar is Ajax, Feijnoord enz hooligan ook.niet..

Alleen worden die na rellen niet door andere partijen nog eens opgejaagd en mishandeld

Ik denk dat de harde kern Amerikaanse jongeren moeten leren dat in Europa dit ongewenst gedrag is

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 13:21

Afbeelding

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 13:23

pien_2010 schreef:
Echwel schreef:

Zelf denk ik Echwel dat je gelijk hebt dat het niet goedgepraat hoeft te worden het opjagen later.
Alleen is het niet zo dat de hooligans uit Israël zo'n lieverdjes waren, zoals voorgesteld in de persconferentie. Zij waren ook duidelijke opzoek naar rellen. En hebben die ook gekregen.

Dat hadden ze waarschijnlijk niet verwacht want in Israël of op de nederzettingen zijn Palestijnen vogelvrij. Alleen in Nederland is dat niet zo en wordt elk gedrag van elke groep in kaart gebracht. En dat is goed.

De taxichauffeurs lijken ook duidelijk geprofoceerd. Dus het ligt toch allemaal iets genuanceerder en dat beeld gaat nu ook meer en meer de wereld rond.
En dat is goed.

Wij in Nederland zijn geen partij in het Midden Oosten conflict (ook al stelt Nederland zich achter Israël op en blijft alleen maar wenkbrauwen fronsen over Gaza ellende en vernoetiging) en wij hebben goede banden met beiden groepen (althans dat zouden we moeten hebben). En dat moet vooral zo blijven en als het niet zo is terugkeren in Amsterdam.
Dus die gastjes die intimiderend gedrag vertonen aan beiden zijden moet aangepakt worden en met scootertjes adressen in kaart brengen is natuurlijk bar en boos.

En je hebt gelijk dat de Amsterdammers met moslim achtergrond niet beschermd hoeven te worden, maar dat weet jij ook net zo goed als ik, ze worden wel als minderwaardige burgers gefraimd door de huidige grootste partijen van Nederland en dus deze regering. Dat is ook niet goed voor de goede verhoudingen.
Dus de initiatieven die plaats vinden zoals de Rabbijn en de Imam die samen voorlichting geven aan beiden groepen op scholen e.a plaatsen, zijn initiatieven die erg belangrijk zijn en hopelijk navolging vinden.

En laten we hopen dat de gewone Nederlanders zowel de Nederlandse mensen met Joodse achtergrond als islam achtergrond als even belangrijk en waardevol blijft zien of weer gaan zien!

Over en weer is er angst en misverstand Echwel. Helaas getuigd jouw vb daarvan.

Mooi geschreven Pien!
Toch zijn het niet 'de grootste partijen' in Nederland die problemen hebben met de Islam, maar is dat toch voornamelijk de PVV. En dat de PVV hier zo groot door is geworden komt ook doordat een grote groep Marokkaanse jongeren al sinds de jaren 80 voor veel problemen/ criminaliteit zorgt. Naar mijn mening is dat ook niet specifiek een islam, maar meer een cultuur probleem. Er zijn heel veel lieve islamitische mensen (ook Marokkaanse) die hier echter niets mee te maken hebben en het vreselijk vinden dat dit soort dingen gebeuren en zich zelf excuseren voor het gedrag van mede islamieten. Dat neemt echter niet weg dat er een harde kern is die er echt een potje van maakt en dat mag ook benoemd worden.

@Echwel, ik vind het heel erg wat jouw familie nu mee maakt, dat is inderdaad echt niet oké!

Ik mag hopen dat de daders gepakt en gestraft worden. Mij intesseert het namelijk geen fluit wat iemand vind van een bepaalde voetbalclub, wat iemands geloof is of dat iemand partij wil kiezen in een conflict. Met de kennis en het intelligentie van tegenwoordig kan iedereen zich gewoon fatsoenlijk gedragen, daar is geen excuus voor! Als je iets op wil lossen, dan ga je in gesprek, agressie lokt slechts meer agressie uit.