Complotdenkers, van de dorpsgek naar gevaar voor maatschappij!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Complotdenkers, van de dorpsgek naar gevaar voor maatschappij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 16:57

Nou er was wel echt een eng clubje op Bokt die iedereen die kritisch was of een andere mening had de pan inhakte. Die tijd haalde echt niet het beste in mensen boven of ze lieten hun ware gezicht zien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 16:58

Brainless schreef:
@Germie
Ik was 48 toen ik corona kreeg, nog niet gevaccineerd en heb long covid.
Ze veel mensen met mij, ken er meerdere van komt dan 30 jaar waarvan hun leven zo goed als over is.

Hoezo ben jij slachtoffer geworden van de bijwerkingen?

Kennis van me heeft long covid door de vaccinaties. Die groep is er helaas ook.

https://nos.nl/artikel/2505983-bijwerki ... coronaprik

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 17:01

germie schreef:
nps schreef:
Ik denk niet echt dat wij als burgerleek kunnen zeggen of iets onschuldig is of niet

Nou, juist met corona werden kritische geluiden overal geweerd en werden er ook op bokt bans uitgedeeld als je een andere mening had en tegen maatregelen was. Dat mocht gewoon niet.
Maar het blijkt meer en meer dat de zgn. 'complotdenkers' m.b.t. corona juist wel gelijk kregen.
De 'RKI-bestanden' zijn na een soort WOB vrijgegeven en geven aan dat de maatregelen politiek gedreven waren en niet wetenschappelijk gedreven. Als het in Duitsland zo ging, dan ging het hier net zo. Je zag immers ook dat landen elkaar volgden met maatregelen.
Als je eens goed de pagina's op maurice.nl leest, dan zie je dat hij echt cijfers heeft over bepaalde punten.
En als lezen te moeilijk is, dan kun je ook hier even naar kijken vanaf 9.10 minuten:
https://www.youtube.com/watch?v=4F6sHiEWK5U

Deze gegevens ontkennen is absoluut onjuist. Er zijn echt dingen die niet kloppen met corona. En ook wel dingen die wel kloppen, maar de maatregelen waren absoluut onjuist en vaccineren van jonge mensen zoals ik van nog geen 45 jaar was echt onnodig. En ik ben helaas dus slachtoffer geworden van behoorlijk extreme bijwerkingen.

Maurice heeft ook een mooi cijfermatig onderbouwd artikel geschreven over de apenpokken.
https://maurice.nl/2024/08/19/apenpokke ... n-de-data/

Dat is dus een virus waar wij totaal niet bang voor hoeven te zijn.

Dat artikel van Maurice neem ik niet serieus, aangezien daar in vermeld wordt dat Ivermectine een geneesmiddel tegen corona zou zijn, terwijl ik dat middel alleen ken als een ontwormingsmiddel voor paarden. En omdat corona geen worm is maar een virus, lijkt het me geheel nutteloos en zelfs wegens mogelijke bijwerkingen gevaarlijk om daar Ivermectine tegen te gaan innemen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 17:15

Renee schreef:
BigOne schreef:
Die komt gelukkig niet meer voor, op X werd gedeeld dat de COVID vaccinatie er weer aankomt, van de 100 reacties ongeveer 90 die schelden en tieren en wijzen naar conspiracy sites.
Soms denk ik wel eens , wat zouden die schreeuwers doen bij een veel dodelijkere ziekte waartegen je je kunt vaccineren?
Denk dat ze als eerste in de rij staan .

Soms vraag ik me dat ook wel eens af, wat als er nu een ebola pandemie komt? Ik ga een bunker in dan.

Dat schijnt niet zo snel te verspreiden omdat mensen er heel snel dood aan gaan (als ik het goed onthouden heb).

Ze zouden die mensen op X een baan moeten geven, hebben ze ook geen tijd meer voor dat laagbegaafde geroep.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 17:18

Zijn daar eigenlijk cijfers over bekend, weet iemand dat? Zoals nummers of percentages van (bijvoorbeeld) hoeveel mensen er per 1000 mensen zijn gestorven aan corona, vs hoeveel mensen per 1000 gevaccineerde mensen zijn gestorven door de vaccinatie. En: hoeveel mensen hebben permanente schade overgehouden door corona, vs hoeveel mensen hebben permanente schade overgehouden aan hun corona vaccinatie.

Ik ben volledig gevaccineerd, daar heb ik tijdelijk milde klachten van gehad wat ik als peanuts heb ervaren. Soms vraag ik mij wel af wat nou achteraf gezien de beste keuze zou zijn geweest, wel of niet vaccineren. Met de kennis die ik er toen over had vind ik nog steeds dat voor mijzelf de juiste keuze hebt gemaakt, maar ik ben toch nieuwsgierig of daar inmiddels ook soort van bewijs voor is, dat het het risico waard was. Want corona krijgen was niet zonder risico, vaccineren ook niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 17:21

Elisa2 schreef:
Nou er was wel echt een eng clubje op Bokt die iedereen die kritisch was of een andere mening had de pan inhakte. Die tijd haalde echt niet het beste in mensen boven of ze lieten hun ware gezicht zien.

Ik weet niet of ik mensen de pan ingehakt heb, vast wel . Maar wanneer je doden in je omgeving meemaakte , ook jongere mensen , geloof me dan kunnen die vaak zogenaamde “ kritische “ mensen je echt gestolen worden. Mensen die hun kritische blik onderbouwden met duidelijke onderzoeken , peer reviewed , prima. Lees ik graag .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 17:33

Cer schreef:
En verder denken wij gewoon over dingen anders. Ik ben veel sceptischer aan de ene kant en aan de andere kant kan ik vaak beide kanten begrijpen in een verhaal, of ik het er nu wel of niet mee eens ben..

Willekeurig losse vraagjes stellen zonder interesse in het antwoord is niet 'skeptisch' en helpt je ook niets om een verhaal te begrijpen. Werkelijk kritisch of skeptisch zijn vereist dat je je ook echt in een onderwerp verdiept, niet dat je 5 seconden googlet om een flintertje van het antwoord te krijgen.

En verder - nee, er werd rondom corona geen 'angst aangepraat'. In tegendeel, er is nooit werkelijk zorgvuldige voorlichting gegeven over de volledige risico's. Maar verder ken ik weinig mensen die bang waren - op de eerste weken misschien na, omdat het toen gewoon echt niet te zeggen was welke impact het had? Daarna waren de redelijke mensen gewoon voorzichtig. Angst heb ik nauwelijks meegemaakt eigenlijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 17:37

Jij hebt geen flauw idee hoeveel tijd ik steek in het zoeken over informatie..

Echt… die aannames die je te pas en te onpas maar doet over anderen … denken te weten hoe andere mensen dingen doen zonder iets aan ze te vragen is een tikje zelfoverschatting vind ik hoor :D

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 17:38

Elisa2 schreef:

Dat is zo (die was er andersom net zo), maar dat vind ik nog wat anders dan onterecht in de rondte slingeren dat bokt 'andersdenkenden' censureerde. Zo krijg je dus haat en nijd gevoed door wat losse flodders op basis van confirmation bias en halve waarheden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 17:41

Moderatoropmerking:
Dit bericht was tegen de regels geformuleerd
Laatst bijgewerkt door ynskek op 11-09-24 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht tegen de regels geformuleerd

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 17:43

BigOne schreef:
Elisa2 schreef:

Ik weet niet of ik mensen de pan ingehakt heb, vast wel . Maar wanneer je doden in je omgeving meemaakte , ook jongere mensen , geloof me dan kunnen die vaak zogenaamde “ kritische “ mensen je echt gestolen worden. Mensen die hun kritische blik onderbouwden met duidelijke onderzoeken , peer reviewed , prima. Lees ik graag .

Het ging me meer om dat ongevaccineerden soms dood gewenst werden. Ongeacht de reden waarom ze wel of niet gevaccineerd waren. Alles werd op 1 hoop gegooid.
Ik begrijp heus wel dat het een rare tijd was die vanalles met emoties deed. Maar zoiets gaat mij echt te ver.

Telpeva, nee die cijfers zijn er (nog) niet. Sowieso zijn ze bezig nog met onderzoeken. En het is ook lastig want in coronatijd werden heel veel doden al dan niet terecht (daar zijn de meningen over verdeeld) opgeschreven als corona doden. En bij de vaccinaties gaan ze uit van uitsluiting. Oftewel, het kan door alles veroorzaakt zijn behalve de vaccinatie. Totaal omgekeerd denken dus..ik denk niet dat er daardoor ooit hele zinnige dingen hierdoor naar boven komen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 17:47

Germie, je kan wel zeggen dat jij er niks beledigends in ziet maar dat is natuurlijk mega subjectief. Toen ik een keer een flauw grapje maakte over dat ik geen les van jou zou willen noemde je dat een "vuile gore belediging!!!!!" en TeMde je dat. Alsof ik had gezegd dat je de duivel zelf was. Mega subjectief en niet als objectieve waarheid of feit aan te nemen dus.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 17:48

Voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat jij die beleving niet mag hebben. Maar dit als argument gebruiken om een "feit" of beschuldiging aan te dragen slaat natuurlijk nergens op.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 17:54

Elisa2 schreef:

Klopt en dat is altijd zo geweest. Ik mag geen Bokt namen noemen maar alles wat alternatief was werd de pan ingehakt. Dat was al 40 jaar geleden zo toen Bokt nog niet bestond .

Daardoor is een subgroep ontstaan die als ze iets hebben het eerst proberen op te lossen met bv homeopathie of fytotherapie (zoals ik) en bij alles wat niet enkel opgelost kan worden op die manier zowel regulier als alternatief doe.
Ik ken iemand, een gerenommeerde klassieke homeopaat die ook vergoed wordt en werd door de zorgverzekeraar, en toch is deze mens nooit serieus genomen door een grote groep mensen. Als een maatschappij jou voortdurend wegzet als een gekkie, ondanks je biologie studie op universitair niveau en je gedegen kennis sta ik niet raar te kijken dat er hele groepen zijn die zich afkeren van.
Ik heb geluk gehad. Ik vaccineer ook niet tegen alles en dat heb ik nooit gedaan. Covid juist wel heel bewust gevaccineerd. Maar een normaal gesprek is gewoon niet mogelijk op Bokt en ik meng me nooit meer in die discussies zo verketterd ben ik. En waarom? Omdat ik soms iets anders deed als de anderen.
Als je soms iets anders doet als de rest kun je vaak veel tegenstand tegemoet zien. En dat kan weer een reactie geven dat mensen zich afkeren van......iets dat ik nooit gedaan heb hoor want ik ga stilletjes mijn gang en doe het vrij aardig als ik kijk in mijn familie, met leden met precies de zelfde klachten die zij regulier en ik alternatief altijd tegemoet ben getreden.
Ik doe het glad niet verkeerd denk ik dan of zelfs dat we beiden precies de zelfde bloedwaarden hebben. Zij regulier en ik met alternatief
En ebola is einde verhaal .....laten we het daar maar niet over hebben...
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 27-08-24 17:58, in het totaal 2 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 17:56

Die corona heeft zwaar polariserend gewerkt. Eigenlijk zou het prettig zijn als het oude coronatopic weer van stal zou worden gehaald voor de mensen die er nog over door willen filosoferen, en dat in dit topic meer recente "complotten" besproken gaan worden?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 17:59

Ik denk Anjali, dat covid een al aanwezig sluimerend probleem van wantrouwen heeft blootgelegd en ook wel hoe weinig flexibel een grote groep mensen was met het omgaan met deze ziekte.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 18:02

Die tijd heeft mensen kapot gemaakt, en echt tegenpolen gemaakt. Velen zijn helemaal niet haatdragend misschien, maar werden het toen wel. Het heeft ook echt slechte dingen in mensen naar boven gebracht.

Pien, de andere kant is er ook op bokt hoor. Ik heb nooit wat gemerkt van de 3 keer dat ik een osteopaat bij mijn paard gehad heb. Maar ja, ik ben zelf ook osteopaat natuurlijk, want dat is geen beschermd beroep, en chiropractor. Maar dat mag je ook niet zeggen vinden sommigen. Ik kijk altijd wel naar alternatief omdat er zeker wel wat waarheid in zit in mijn ogen, maar niet voor alles. Binnen de homeopathie zijn er echt wel goede dingen die werken. Maar ja, de voorstanders vinden vaak dat je niet tegen mag zijn en de tegenstanders vinden dat de voorstanders ongelijk hebben.
Toen ik met die hondenbeet het had over honingzalf, je had mijn huisarts moeten zien. En toen een vriend die notabene gewoon big-geregistreerd wondverpleegkundige is zei dat er onderhuis wat mis was en ik dat doorspeelde aan de huisarts was het meteen: oh, u wilt de zorg overdragen aan uw vriend? Nee, dat zeg ik niet. Maar ik heb wel een second opinion geregeld zeg maar.

Dat is net als zo'n kul-argument als: ik heb er voor gestudeerd en jij niet. Terwijl iemand die er niet voor geleerd heeft soms echt wel wat kan uitzoeken en de juiste richting op kan gaan.

En als ik commentaar had op dat pcr-gebeuren waren er zelfs mensen die verwijten maakten dat ik er niets van af wist, terwijl ik tijdens mijn studie zelfs nog wel eens zelf de gelletjes voor pcr gegoten heb. Niet alle kennis mag meer paraat zijn, maar het is niet dat ik er niets van af weet denk ik dan maar. Ik heb er zelfs mee gewerkt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 18:08

Cer schreef:
Jij hebt geen flauw idee hoeveel tijd ik steek in het zoeken over informatie..

Dat kan ik inderdaad niet weten, maar als je na die enorme tijden onderzoek nog steeds aankomt met "het was natuurlijk wel zo dat er angst voor Covid aangepraat werd. Het was dodelijk, het kon iedereen treffen, ook jonge gezonde mensen etc.. " dan is het met de verdieping in elk geval niet gelukt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 18:11

Cer kan haar antwoorden wel onderbouwen met linkjes vaak. Ben het dus niet zo eens met die conclusie Shadow.

Misschien sla je daar de spijker op de kop Germie en Pien ook. Het is het denken in uitersten, het zwart/ wit denken wat polariserend werkt en ook complot theorieën in de hand werkt. Dat is immers ook doorslaan naar een kant toe. Ik denk dat de mensen die genuanceerd denken ook niet zo snel doorslaan.

Heb weleens gelezen dat genuanceerd denken een teken is van emotionele volwassenheid. Daar zou het dan wellicht aan ontbreken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 18:15

Elisa2 schreef:
Cer kan haar antwoorden wel onderbouwen met linkjes vaak. Ben het dus niet zo eens met die conclusie Shadow.

Snap ik. Jij wilt zelf doen alsof je enorm vervolgd werd hier op Bokt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 18:17

Haha :')

Die is grappig. :D

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 18:22

Elisa2 schreef:
Heb weleens gelezen dat genuanceerd denken een teken is van emotionele volwassenheid. Daar zou het dan wellicht aan ontbreken.

Helemaal eens. Maar wanneer je wel genuanceerd denkt en dat uit op bokt door je posts vanaf meerdere kanten aan te vliegen wordt je verweten dat je jezelf boven anderen plaatst omdat "je zo nodig wil laten zien dat jij de 'birds eye view' hebt".

Zo is het nooit goed.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 18:27

Geschreven tekst blijft altijd moeilijker te interpreteren denk ik. En soms dragen mensen kul argumenten aan als ze inhoudelijk niet kunnen reageren. Het is altijd belangrijk om te kijken waarom iemand iets zegt en dat zegt ook gelijk hoeveel waarde het heeft.
Tenminste, zo kijk ik er naar.. waarmee ik natuurlijk niet zeg dat dit de enige of juiste manier is. :o

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 18:36

BigOne schreef:
Elisa2 schreef:

Ik zag vooral mensen die hun stellingen niet konden onderbouwen en vervolgens begonnen te huilen dat hun mond gesnoerd werd; lees: dat er iemand met onderbouwde tegenargumenten kwam.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 19:00

Ik vind het altijd grappig als mensen zich "kritisch" noemen en denken dat anderen, die anders denken, dat niet zijn.

Wat osteopaat bijvoorbeeld, iedereen kan zich zo noemen.
Het vergt dus onderzoek of diegene werkelijk kundig is en bijvoorbeeld daar een opleiding voor heeft gevolgd of in ieder geval basiskennis heeft van de werking van het menselijk lichaam.
En Maurice de Hond is geen arts en hij laat wel vaker steekjes vallen.

Ik vind het erg irritant dat het nog steeds over Corona gaatin dit topic, ga naar de betreffende topics.
Ik had er ook last van dat de Ikea dicht was, ik was een paar dagen voor de uitbraak verhuisd.
Het was best lastig om bepaalde artikelen, onderdelen of gereedschap te kopen/bestellen.
Maar het is bijna 4 jaar geleden.
Ik ben dat allemaal vergeten, behalve de mensen die zijn overleden.