Steeds meer mensen tegen paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 15:11

Popstra schreef:
Ik zag deze voorbij komen...krijg trouwens veel van dit nu via algoritme.
Ben niet thuis in de ren wereld maar zal dit ook fotoshop zijn?

https://www.facebook.com/10009036203626 ... ktEQiAqVl/

Vind vooral dit wel shocking
[ Afbeelding ]

:( dat zou wel heel erg zijn... maar of het waar is; dan zou er toch wonden/ bloed ontstaan en de huid /vacht van paard op de foto is helemaal intact. Weet niet of het waar is maar deze foto lijkt me wel geshopped

Popstra

Re: Steeds meer mensen tegen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 15:13

De andere fotos in het artikel laten wel degelijk bloed en schaven op de hals zien

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 15:18

Vreselijk..

Kan niet toegestaan zijn in Nederland lijkt mij, over de hele wereld gebeuren er nog walgelijke dingen met paard.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 15:20

Elisa2 schreef:
Earth schreef:
Horse And Hound is ook lekker bezig, heeft een foto bewerkt van Glamourdale. Zo gaat het natuurlijk nooit beter worden...

[ Afbeelding ]

Ik zie niet precies wat hier erg aan is?

Serieus? Een open mond photoshoppen zodat ie dicht is, vind je niet erg?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 15:21

Popstra schreef:
Vind vooral dit wel shocking
[ Afbeelding ]

Dit is een pacer, telgang, en dat soort koersen hebben we niet in Nederland.

Daarnaast zijn dit soort "hulpmiddelen" sowieso niet toegestaan in Nederland.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 15:35

maakt de anti paardensport mensen niet uit waar de leed zich af speelt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 15:51

Popstra schreef:
maakt de anti paardensport mensen niet uit waar de leed zich af speelt.

Dat is het lastige inderdaad.

En er is een hoop leed op de wereld waar uit te putten valt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 16:15

Wat heeft die stekelteugel voor nut eigenlijk? Ik snap het niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 16:17

Rechtuit lopen, maar banen zijn ovaal, dus ergens klopt hier iets niet.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 16:29

kortebaan draverijen 300 meter rechtuit, is wel belangerijk dat je geen meter meer loopt dus stekelteugel een zeer probaat en handig middel, denk ik

maar mischien kan Ruitje opheldering geven

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 16:41

Ah oké, dat ze rechtuit blijven lopen dus. Dat wist ik niet.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 16:44

Dit is voor scheeftrekkers. Sommige zijn gewoon scheef en zijn geneigd om echt over de teugel weg te vallen. Vrij onpraktisch als je 60 kmpu gaat. Dan gebruik je zo'n stang. In NL zie je dat ook wel eens, maar niet met deze punten eraan.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 16:46

Earth schreef:
Dit is voor scheeftrekkers. Sommige zijn gewoon scheef en zijn geneigd om echt over de teugel weg te vallen. Vrij onpraktisch als je 60 kmpu gaat. Dan gebruik je zo'n stang. In NL zie je dat ook wel eens, maar niet met deze punten eraan.

in training wel met punten om het gewenste effect te krijgen!!!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 16:47

mce schreef:
Earth schreef:

Ik ben in NL bij verschillende trainers geweest maar dit heb ik nog nooit gezien.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 17:05

Earth schreef:
mce schreef:

Ik ben in NL bij verschillende trainers geweest maar dit heb ik nog nooit gezien.

Idem!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 18:14

Ik heb dit ook nog nooit gezien, of het bestaat weet ik niet. Weet wel dat ze in andere landen niet altijd prettig met de dieren omgaan.(Frankrijk) In NL is er gelukkig een heleboel verboden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 19:58

Ik lees mee en breek toch even in :D

Deze stangen heten 'headpoles' en zijn in Nederland alleen toegestaan zonder prikkels. Je ziet ze daarnaast echt heel erg weinig tegenwoordig :o

In Frankrijk zie ik ze regelmatiger, ook met prikkels. Hoe zuidelijker je gaat in onze sport, hoe minder het welzijn zeg maar :o .

Ze trainen met een headpole met punten heb ik echt nog nooit gehoord, wil niet zeggen dat het niet gebeurd want ik ben ook niet overal, maar dat is dan echt een exces. Op de kortebaan moeten ze een draaistart maken, daar is je hoofd recht moeten houden uhhh... nouja, dan kan je net zo goed niet mee doen. Dat is er misschien echt maar 1 op 1000 die dat doet, op de kortebaan met headpole :D

Je wil een Draver trainen met zo min mogelijk hulpmiddelen, een headpole doe je vaak in de koers van 3 minuten aan als hij dan heel erg scheef is.

Het heeft vaak niet met onbestuurbaarheid te maken, want eerlijk, met een headpole sturen is niet makkelijker, maar met balans. Ook op een ovale baan moet het paard zo snel mogelijk, en je paard gaat zo hard mogelijk als hij recht is in zijn lijf. Dat is precies waarom je 'm op de volte trekt als hij er vandoor gaat: dan kan het lijf minder snelheid maken.

De Pole kan in en uitschuiven trouwens, het is een buis in een buis, dus er is wel ruimte voor 'in/uit' schuiven. En er is daardoor ook iets ruimte voor links rechts. Hij zit vrij 'ruim' naast de hals( niet meters ruim, maar het is ook geen stok vastgeplakt tegen de nek)

Ik heb er al 20 jaar niet mee gereden, het is i.m.o. meer van vroeger, toen er meer quik fixes waren. Nu weet je toch dat het op lange termijn iets is wat je beter anders kan oplossen.

Hier een filmpje, is in de VS, dus met pacers, die hebben hobbles om en gaan in telgang dus die hebben ze bijna allemaal om. En met prikkels. Is dus niet zoals in NL!! Maar dan heb je toch een idee van de werking

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 20:01

Ik vind het best bizar.. bedankt voor de verduidelijking en uitleg Ruitje.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 20:04

Ja, ik weet soms niet beter :o Stel gerust vragen hoor, ik probeer alles zo goed mogelijk uit te leggen.

Ik denk dat mijn sport gewoon oliebol moet gaan verbieden. Zijn ze al aan het doen, maar moet sneller. Scandinavië gaat harder en Duitsland ook. Maar onze sport is erg internationaal en dat is gewoon niet 1 lijn. Frankrijk en de VS is vreselijk.

Er zou daar gewoon meer regelgeving voor moeten komen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 20:17

Op de kortebaan heb ik ze ook nog nooit gezien omdat me dat fysiek wat onmogelijk lijkt _O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 20:19

ruitje schreef:
Ja, ik weet soms niet beter :o Stel gerust vragen hoor, ik probeer alles zo goed mogelijk uit te leggen.

Ik denk dat mijn sport gewoon oliebol moet gaan verbieden. Zijn ze al aan het doen, maar moet sneller. Scandinavië gaat harder en Duitsland ook. Maar onze sport is erg internationaal en dat is gewoon niet 1 lijn. Frankrijk en de VS is vreselijk.

Er zou daar gewoon meer regelgeving voor moeten komen.

De VS loop sowieso heel erg achter qua welzijn heb ik het idee. Het is jammer dat het internationaal niet door te trekken is om een lijn aan te houden inderdaad.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 20:30

Ruitje, nu je er toch bent... Zie je in de drafsport ook het verschijnsel van de blauwe tongen en wat is daar de oorzaak van? Er wordt dan wel eens gebruik gemaakt van bandjes om de tong onder het bit te houden en heeft dat misschien ook een dergelijk effect? Nieuwsgierigheid uit interesse omdat dit onderwerp de laatste tijd veel aandacht trekt en ik vraag me dan af hoe dat gaat in andere takken van paardensport.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 20:32

Ruitje, dank voor de opheldering.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 20:35

Mag ik ook antwoorden Veronica? Blauwe tongen heb ik gelukkig bij de dravers niet gezien. De tong band - als hij al gebruikt wordt - zit nooit zo strak dat hij de tong afknelt, er is nog volop beweging mogelijk, de tong kan alleen niet meer over het bit gegooid worden.

Verder is de hoofdhouding van de draver anders dan die van het dressuurpaard, waardoor het bit sowieso meer op de mondhoeken werkt en hebben de toegestane bitten ook niet de werking die de dressuurstang heeft :)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:00

Ik vind het wel mooi wat hier gebeurt. Mensen van de dressuur reageren kritisch op de drafsport, puur omdat ze de optoming niet kennen en gewend zijn. Zo kijken buitenstaanders ook naar de dressuur, die vinden zoveel ijzer in de mond en prikken met sporen in de buik waanzin. En als je objectief kijkt, dan hebben ze gewoon gelijk. Hetzelfde met de Tennessee Walking horses. Ik vind het vreselijk en dierenmishandeling, maar mensen die jarenlang in die sport meedraaien zien het ook als normaal. Je krijgt op den duur denk ik allemaal een soort van bedrijfsblindheid.