[POLL] Op welke partij ga jij stemmen bij de EU Verkiezingen 6/6?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke politieke partij ga jij stemmen 6 juni 2024?

GroenLinks/PvdA
153 (26%)
VVD
27 (4%)
CDA - Europese Volkspartij
14 (2%)
Forum voor democratie
14 (2%)
D66
52 (8%)
Partij voor de Dieren
45 (7%)
50Plus
4 (0%)
PVV
69 (11%)
Ja21
1 (0%)
NL Plan EU
1 (0%)
ChristenUnie
8 (1%)
SGP
10 (1%)
BBB
74 (12%)
Meer Directe Democratie
1 (0%)
SP
14 (2%)
VandeRegio
1 (0%)
Volt Nederland
32 (5%)
BVNL
1 (0%)
NSC
8 (1%)
Piratenpartij/de groenen
2 (0%)
Ik stem Blanco
3 (0%)
Ik ga niet stemmen
45 (7%)
Ik mag nog niet stemmen
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 581

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 21:17

denisesilver schreef:
Wilders wilt toch helemaal geen premier worden?

Dat wil hij wel maar NSC is daar voor gaan liggen. En als compromis hebben ze afgesproken dat geen enkele partijleider in het kabinet gaat zitten.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 21:26

BigOne schreef:
Blijf dromen Jan, we hebben dit de laatste jaren veel vaker gezien , door populisme ineens heel groot en in de jaren erna stort het toch in.
FvD BBB en dat gaat met PVV hopelijk ook gebeuren.
VVD graaft haar eigen graf ook.

De PVV stort niet in, die is er al 18 jaar. En met het opheffen van het cordon sanitaire krijgen we eindelijk wat Nederland al jaren hoort te hebben, een echt rechts kabinet. Want daar stemmen de meeste kiezers voor. En nu hoeven er geen linkse concessies gedaan te worden.

De reden van het huilgedrag van Timmermans en consorten is ook helemaal niet omdat de PVV in het kabinet gaat maar dóórdat ze in een kabinet gaan staat links echt buitenspel. Helemaal nu de VVD gezegd heeft dat ze niet met GL/PVDA in een kabinet wil.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 21:49

janderegelaa schreef:
De PVV stort niet in, die is er al 18 jaar. En met het opheffen van het cordon sanitaire krijgen we eindelijk wat Nederland al jaren hoort te hebben, een echt rechts kabinet.

Gosh, wat denk jij dan dat we gehad hebben, al die jaren met Mark R. in het Torentje...?
(Ik vond R2 ook een rechts kabinet, ik zeg het maar even.)
Citaat:
Want daar stemmen de meeste kiezers voor.

Als jij op één van deze vier gestemd hebt, snap ik dat je blij bent.

Maar democratie, zo leert men aan oa de juridische faculteit in Leiden,
is de meerderheid beslist met respect voor de belangen van de minderheid.
Citaat:
En nu hoeven er geen linkse concessies gedaan te worden.

De reden van het huilgedrag van Timmermans en consorten is ook helemaal niet omdat de PVV in het kabinet gaat maar (...)

.... respect?
(Misschien gaat dit niet over de belangen van anderen, maar ik vind het 'geen gezicht'.)
(Had eigenlijk 'geen gehoor' willen typen, maar dat is het toch net niet.)

janderegelaa

Re: [POLL] Op welke partij ga jij stemmen bij de EU Verkiezingen 6/6?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 22:48

Ik voel me echt niet aangesproken. De al maandenlange bashing van de linkse partijen over het feit dat partijen met de democratisch gekozen PVV willen samenwerken getuigt van bijzonder weinig respect voor de Nederlandse kiezer en het democratisch proces.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 23:52

Dat ze er NIET mee samen willen werken bedoel je denk ik...?

Ik vind het wat simpel gesteld. Denk dat je best een lijn in het zand mag trekken van een grens van met wie je samen wilt werken. Als er morele zaken spelen waarmee je niet "besmet" wilt worden door er een samenwerking mee aan te gaan, dan is dat iemand (of een partij) zijn goed recht denk ik zo :j

Je hebt zelf vast ook wel mensen / stichtingen / organisaties / bedrijven / partijen / whatever waar je je naam niet aan zou willen verbinden d.m.v. een samenwerking. Want zo'n samenwerking geeft de indruk dat je je wel kan vinden in de standpunten van diegene en soms kan dat gewoon over je grens gaan.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 00:43

Is toch niet raar dat linkse partijen niet samen willen werken met een partij die lijnrecht tegenover hun standpunten staan? Dat heet een oppositie.

En het is ook niet raar dat er vraagtekens worden gezet bij partijen die heel stellig hebben geroepen dat ze noooooit met PVV in een fractie zouden gaan, maar dit puntje bij paaltje wel doen. Dat geluid komt overigens niet alleen van links.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-24 07:27

pmarena schreef:
Dat ze er NIET mee samen willen werken bedoel je denk ik...?

Ik vind het wat simpel gesteld. Denk dat je best een lijn in het zand mag trekken van een grens van met wie je samen wilt werken. Als er morele zaken spelen waarmee je niet "besmet" wilt worden door er een samenwerking mee aan te gaan, dan is dat iemand (of een partij) zijn goed recht denk ik zo :j

Je hebt zelf vast ook wel mensen / stichtingen / organisaties / bedrijven / partijen / whatever waar je je naam niet aan zou willen verbinden d.m.v. een samenwerking. Want zo'n samenwerking geeft de indruk dat je je wel kan vinden in de standpunten van diegene en soms kan dat gewoon over je grens gaan.

Nee, de bashing van de partijen die WEL willen samenwerken. Ik denk dat Jan dat bedoelt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 08:18

Idd, hij zegt zegt dat links moeilijk doet over de partijen die nu wél met PVV samenwerken.

Daar mogen ze natuurlijk best kritiek op hebben, waarom niet?
En het is volkomen aanvaardbaar om zelf niet met de PVV te willen samenwerken. Dat is geen cordon sanitaire, dat is gewoon een kwestie van je principes en je kiezers niet willen verloochenen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 09:11

Wat is dan precies "bashing"...?

Wie om liberale redenen vvd stemt en de rechtsstaat hoog acht,
kan gigantisch balen van het kabinet dat nu in de maak is.

Lijkt mij volstrekt terechte kritiek.

(En het woord 'bashing' voelt voor mij als een soort spiraal: kritiek hebben op het feit dat iemand kritiek heeft.
Kom op, hè!
Democratie, vrijheid van meningsuiting, discussieforum - zolang het fair is, mag je bakken kritiek leveren.)

Oud-generaal Peter van Uhm: 'Loyaliteit is tegenspreken.' (En dat zei hij over de krijgsmacht.)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 09:17

Het zijn pure psychologische spelletjes die er gespeeld worden, door te bashen en te framen zijn ze in feite continu aan het manipuleren. En de meeste mensen lopen er met open ogen in.

"Laten we maar niet gaan stemmen op de PVV want die komt toch niet in de regering"..doel bereikt.

(even simpel en gechargeerd gezegd)

Dat is precies wat ik zelf zo verschrikkelijk vind aan de politiek, al die spelletjes die er gespeeld worden. Weinig politici zijn integer en recht door zee.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 09:25

mysa schreef:
Idd, hij zegt zegt dat links moeilijk doet over de partijen die nu wél met PVV samenwerken.

En het is volkomen aanvaardbaar om zelf niet met de PVV te willen samenwerken. Dat is geen cordon sanitaire, dat is gewoon een kwestie van je principes en je kiezers niet willen verloochenen.

Dat zij er zelf niet mee samen willen werken is geen probleem. Dat is een keuze van die partij. Maar het gaat nu al maandenlang behoorlijk stevig over het feit dat andere partijen wel met de PVV samen willen werken. En daar wordt -met name door Frans Timmermans- behoorlijk agressief fanatiek op ingegaan: “Wij zullen niets nalaten om te voorkomen dat Wilders in dit land aan de macht komt”.

En dat is respectloos richting ons democratisch proces en richting al die kiezers. Beter gaat hij stevig oppositie voeren en gaan ze uitzoeken wat ze verkeerd intern gedaan hebben waardoor de Nederlandse kiezer massaal rechts gestemd heeft.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 09:25

Elisa2 schreef:
Het zijn pure psychologische spelletjes die er gespeeld worden, door te bashen en te framen zijn ze in feite continu aan het manipuleren. En de meeste mensen lopen er met open ogen in.

"Laten we maar niet gaan stemmen op de PVV want die komt toch niet in de regering"..doel bereikt.

(even simpel en gechargeerd gezegd)

Dat is precies wat ik zelf zo verschrikkelijk vind aan de politiek, al die spelletjes die er gespeeld worden. Weinig politici zijn integer en recht door zee.

Juist.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 09:31

Janneke2 schreef:
Wat is dan precies "bashing"...?

Wie om liberale redenen vvd stemt en de rechtsstaat hoog acht,
kan gigantisch balen van het kabinet dat nu in de maak is.

Lijkt mij volstrekt terechte kritiek.

(En het woord 'bashing' voelt voor mij als een soort spiraal: kritiek hebben op het feit dat iemand kritiek heeft.
Kom op, hè!
Democratie, vrijheid van meningsuiting, discussieforum - zolang het fair is, mag je bakken kritiek leveren.)

Oud-generaal Peter van Uhm: 'Loyaliteit is tegenspreken.' (En dat zei hij over de krijgsmacht.)

Het gaat hier over de linkse partijen die met man en macht probeerden om de PVV uit het kabinet te houden.

En voor wat betreft de VVD kiezer, iedere partij (NSC, BBB en VVD) heeft het huidige akkoord voorgelegd aan hun achterban en die hebben het goedgekeurd. Precies zoals het hoort in een democratie.

En aan de linkse partijen: lik je wonden, ga oppositie voeren en onderzoek wat je zelf verkeerd hebt gedaan waardoor de kiezer niet op jou gestemd heeft.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 09:36

_O- Je posts zijn echt niet meer serieus te nemen, Jan. Je beschuldigt links van alles waar extreem rechts continu mee bezig is _O-

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 09:43

Het feit dat een "partij" democratisch is gekozen zegt helemaal niets over het democratisch gehalte van deze "partij".

janderegelaa schreef:
En voor wat betreft de VVD kiezer, iedere partij (NSC, BBB en VVD) heeft het huidige akkoord voorgelegd aan hun achterban en die hebben het goedgekeurd. Precies zoals het hoort in een democratie.

In dat licht is dit een opvallende uitspraak van kennelijk een PVV stemmer.

Ik ben het met je eens, zo hoort dat in een democratie. En dat is precies mijn probleem met de PVV.
(Afgezien van het demoniseren en buitensluiten van hele groepen Nederlanders.)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 09:59

8nnemiek schreef:
_O- Je posts zijn echt niet meer serieus te nemen, Jan. Je beschuldigt links van alles waar extreem rechts continu mee bezig is _O-

Precies !!

Als er partijen zijn die bashen en haat zaaien is dat PVV en FvD.
Ook media, zoals Johan Derksen, Jack van Gelder, Albert Verlinde doen daar in meer of minder mate aan mee.
Ze beledigen politici zoals Kaag, Timmermans en Klaver tot op het bot! Iedere dag weer in talkshows en hebben zo invloed op kiezers.
Iedere dag herhaling, maakt racisme, discriminatie en extreemrechts steeds meer geaccepteerd.

En dat NSC en VVD doorgezaagd worden door anderen op hun samenwerking met PVV heet oppositie voeren !

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 10:03

mysa schreef:

Roepen dat het een cordon sanitaire is is natuurlijk wel lekker makkelijk.

Dan gaat het niet meer over standpunten, maar ben je het slachtoffer van die gemene linkse rakkers.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 11:34

Roodvos schreef:
Het feit dat een "partij" democratisch is gekozen zegt helemaal niets over het democratisch gehalte van deze "partij".

janderegelaa schreef:

In dat licht is dit een opvallende uitspraak van kennelijk een PVV stemmer.

Ik ben het met je eens, zo hoort dat in een democratie. En dat is precies mijn probleem met de PVV.
(Afgezien van het demoniseren en buitensluiten van hele groepen Nederlanders.)

Ik heb geen PVV gestemd. BBB.
De PVV heeft fors ingeleverd op een aantal radicale standpunten en als er al twijfel was over een democratisch gehalte ben ik in ieder geval van mening dat het democratisch aspect met dit regeerakkoord gewaarborgd is.

De PVV staat nu op 48 zetels waar GL/PVDA ingeleverd heeft en er nog 24 heeft. Het geschreeuw van Timmermans heeft dus ook een positief effect.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 11:54

Klein detail: de pvv heeft zich totaal niet verbeterd qua democratische gezindheid.

...was het maar zo.

(Het staat in de ijskast, en kan er zó weer uit.)

Ik hoop dat Pieter Omtzigt zijn poot stijf houdt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 12:24

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 12:51

Zou mooi zijn als er een fact checker aanwezig is bij debatten. Dit is niet de enige keer dat er onzin als waarheid wordt verkocht om zetels te winnen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 12:53

denisesilver schreef:
Zou mooi zijn als er een fact checker aanwezig is bij debatten. Dit is niet de enige keer dat er onzin als waarheid wordt verkocht om zetels te winnen.

Niet alleen om zetels te winnen, VVD heeft hierop het kabinet laten vallen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 12:55

denisesilver schreef:

Als de onzin zoveel is als in sommige figuren, dan kost elke minuut 15 minuten door de factchecker om onderuit te halen. Ja, het zou moeten, maar het zou zo lang duren dat niemand er naar luistert/kijkt/wil lezen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 13:04

BigOne schreef:
denisesilver schreef:

Niet alleen om zetels te winnen, VVD heeft hierop het kabinet laten vallen.

En was het belangrijkste verkiezingsthema. Gebaseerd op leugens...

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 13:05

tamary schreef:
denisesilver schreef:

Als de onzin zoveel is als in sommige figuren, dan kost elke minuut 15 minuten door de factchecker om onderuit te halen. Ja, het zou moeten, maar het zou zo lang duren dat niemand er naar luistert/kijkt/wil lezen.

Zou het gehalte onzinpraat dan niet ook naar beneden gaan? Als het toch meteen onderuit gehaald wordt?

Zou wel heel goed zijn als politiek weer wat fatsoenlijker en betrouwbaarder werd, al dat gelul en de claims die helemaal niet waar zijn of dingen compleet uit verband trekken zijn niet bepaald goed voor het vertrouwen dat de gewone mens er in heeft. Politiek verandert in theater. Dat scoort misschien lekker, maar moet het natuurlijk niet zijn. Praat als fatsoenlijke mensen over de inhoud, dáár is de politiek voor.